Flexipads Hex vs. Chemical Guys Hex

Kiillotustahnat ja laikat
JanneJ

Re: Aloittelijan kysymyksiä ja ostovinkkejä

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Huhti 02, 2013 5:05 pm

Urran kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt nää FP vs. CG laikkojen väliset väittämät. Jossain vaiheessa oli maininta että "FP:t kerää vähemmän lämpöä". Ja mehän tiedetään että lämpö on vieras, joka tulee kutsumattakin kun on kitkaa? Eli toisin sanoen vastaava väri valmistajien kesken jos tuottaa vähemmän lämpöä, silloin se leikkaa vähemmän. Ja myös tuo käyttäjäystävällisyys kummastuttaa. Itse oon skipannu FP laikat tasan sen takia että ne on henan paksumpia (IMO ohuempi parempi). Molemmat saa Laitilasta joten ei tarvii senkään takia mennä Flexipadsillä :D
Enempää en ota kantaa tuohon LPkeskusteluun kun siitä ei ole omaa kokemusta mutta tuosta CG versus FP voidaan varmaan inttää maailman tappiin asti pääsemättä mihinkään molempi parempi tulokseen.

Mutta minähän tuon vähemmän lämpöä kommentin nakkasin omasta kokemuksesta.
Taannoin tilanne oli se että oma keltainen FP oli kulunut ja otin laitilasta CG korvaajaksi kun FP:t olivat loppu.
Puoli autoa ajoin CG:llä ja nakkasin sen nurkkaan syystä että se oli paljon vaikeampi ohjata ja lämpöjä piti seurata todella tarkkaan työstö vaiheessa kun tällä se tuntui "räjähtävän käsiin" toisin kuten FP:llä joilla lämmön säätely on helpompaa.
Paremman ohjattavuuden FP:ssä uskon johtuvan juurikin paksuudesta sekä viistetystä reunasta.
Lämmön nopeamman nousun CG:ssä uskon taas johtuvan paljon "tiiviimmästä ja kiinteästä" rakenteesta.

Suosittelen että kokeilet itse myös noita FP hexejä niin huomaat kyllä mitä tarkoitan.
Kyllähän molemmilla tasaisia peltejä ajaa mutta sitten kun aletaan kylkiä työstämään niin edellä mainitut erot korostuvat. ;)

Urran

Flexipads Hex vs. Chemical Guys Hex

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 02, 2013 5:36 pm

-
Vain YKSI LSP!

Urran

Re: Flexipads Hex vs. Chemical Guys Hex

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 02, 2013 5:44 pm

Tuon reunan viisteen ymmärrän mahdolliseksi, mutta se on jo aika todettu fakta että jos se tuotti vähemmän lämpöä niin se leikkasi vähemmän. Se on melko yksinkertaista. Keltainen Hex nyt on muutenkin ihan turha laikka sen takia että kun jos siihen on tarve, kannattaa napata jo karva mikä on sekä lämpöjen että käsiteltävyyden osalta varmasti helpompi laikka. Puhumattakaan siitä että se on Open Cell laikka, mikä rajoittaa sen käytettävyyttä aika rutkasti -> toisin kuin Oranssi Hex.

Laikat on 2mm paksummat niin ei tuo paksuuden lisäyskään tunnu tarpeelliselta, pikemminkin päinvastoin. Jos ois toiseen suuntaan niin saattasin kokeakkin positiivisena.

Mullahan siis ei ole Keltaista Hexiä, mutta olen kyllä kokeillut -> ostopäätös tehty, siis kielteinen.

Kokeillahan noita voi jos joku tyrkyttää lainaan. Halusin vaan keskustelua siitä "what's the fuzz about".
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Huhti 02, 2013 8:05 pm

Mun mielestä molemmat kerää lämpöä samalla tavalla, no en oo lasermittauksella pintoja mittaillut mutta näin käytännössä en itse ole huomannut mitään lämptilaeroja.

FP vetelee snadisti vähemmän muodokkailla pinnoilla, mutta muuten hyvin pitkälti yhtä mukavia ja käyttää.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Huhti 02, 2013 10:35 pm

Urran kirjoitti:Tuon reunan viisteen ymmärrän mahdolliseksi, mutta se on jo aika todettu fakta että jos se tuotti vähemmän lämpöä niin se leikkasi vähemmän. Se on melko yksinkertaista. Keltainen Hex nyt on muutenkin ihan turha laikka sen takia että kun jos siihen on tarve, kannattaa napata jo karva mikä on sekä lämpöjen että käsiteltävyyden osalta varmasti helpompi laikka. Puhumattakaan siitä että se on Open Cell laikka, mikä rajoittaa sen käytettävyyttä aika rutkasti -> toisin kuin Oranssi Hex.

Laikat on 2mm paksummat niin ei tuo paksuuden lisäyskään tunnu tarpeelliselta, pikemminkin päinvastoin. Jos ois toiseen suuntaan niin saattasin kokeakkin positiivisena.

Mullahan siis ei ole Keltaista Hexiä, mutta olen kyllä kokeillut -> ostopäätös tehty, siis kielteinen.

Kokeillahan noita voi jos joku tyrkyttää lainaan. Halusin vaan keskustelua siitä "what's the fuzz about".
Ai sä teit tälle oman topickin :D

Ilmaisin itseni aiemmassa viestissä ehkä hieman huonosti, sitä hain takaa että FP tuottaa yhtälailla lämpöä kuin CG paitsi että FP:ssä sitä lämpöä on jotenkin helpompi kontrolloida CG:llä sen lämmön noustessa nopeampaa ja näin ollen pinta pääsee helposti liian kuumaksi.

Tuosta open / closed cell hommasta en ole niin perillä että kehtaisin vannoa siitä tietäväni :lol: mutta sen mitä olen asiasta antanut itseni käsittää FP:n keltainen on selvästi "huokoisempi" eli kun se kenno on paljon avonaisempaa/huokoisempaa (you name it) tästä syystä lämpö pääsee haihtumaan, jos noin voi sanoa, helpommin joka ei taas aiheuta sitä äkillistä lämmön nousua.
Toki tästäkin saa oman väittelyn aikaiseksi että kummin parempi.

Mun mielestä taas keltainen ei missään nimessä ole turha, päinvastoin välttämätön.
Tässä välissä tunnustan itseni vaahtomuovi mieheksi osittain "sen fiiliksen" takia. :lol:
Toi keltainen hex versus karvalaikka voisi olla oma stoorinsa mutta sivutaan sitä aihetta sen verran jos mennään rajoilla että kummalla järkevämpi poistaa naarmut esim joltain semikovalta lakalta kuten vaikka (musta) Volvo, kallistuisin ehdottomasti keltaisen puoleen.
Karvalla tuollaista ajaessa täytyisi olla todella tarkkana sen viimeistelyn suhteen ettei kaiva itselleen kuoppaa seuraavaan/seuraaviin työvaiheisiin.
Mutta ei niistä sen enempää?

Aiheeseen palatakseen, en tiedä vaikkuttaako aineet sitten olennaisesti näiden laikkojen toimintaan, itse käyttänyt CG:n kanssa vain Schollia kun taas FP:n kanssa olen kokeillut Megua, Menzernaa, 3M, ja tietysti Scholl :D

Mielenkiintoinen keskustelu tästä varmasti saadaan, toivoisin muiltakin kinnaslaisilta kokemuksia/mielipiteitä asiasta ettei mene mun ja Urranin kahden keskeiseksi juupas eipäs inttämiseksi. :thumb:

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ti Huhti 02, 2013 10:51 pm

No ainakaan noihin "open cell-closed cell" ym juttuihin ei liikaa kannata tarttua. En mä edes muista mitkä mun laikat on mitäkin mutta on niillä jotain saatu silti aikaiseksi. Muutenkin nostan JanneJ:lle hattua että oikeasti kokeilee itse eikä toista mitään DW:stä luettua.

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Huhti 02, 2013 11:03 pm

sonikk kirjoitti:No ainakaan noihin "open cell-closed cell" ym juttuihin ei liikaa kannata tarttua. En mä edes muista mitkä mun laikat on mitäkin mutta on niillä jotain saatu silti aikaiseksi. Muutenkin nostan JanneJ:lle hattua että oikeasti kokeilee itse eikä toista mitään DW:stä luettua.
Kiitos :thumb:
Tosiaan jonkin verran hajulla asiasta mutta kuten sanoit, on niillä jotain saatu aikaiseksi.
Tekemällä ja kokeilemalla sitä parhaiten oppii, ja tämähän on tasan niin vaikea laji kuin sen itselleen tekee.
Ei todellakaan ole tullut DW:llä pyörittyä, pari linkkiä käynyt katsomassa ja thats it. Miksi? No kun meillä on täällä kotimaan kielellä näinkin hyvä foorumi.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Huhti 02, 2013 11:56 pm

No parempi omassa topicissa :D

Mä oon vähän eri mieltä tosta closed cell/open cell jutusta. Meinaan noi closed cell laikat on paljon monikäyttösempiä. Vai eikös sonikk muistaakseni joskus kehunut että oranssilla hexillä saa viimeisteltyä melkein holotonta kovalakkaseen ;) Se on Closed Cell. Kannattaa huomioida tommoset faktat ja testata onko niissä eroa. Mä olen huomannut että niissä on, ja paljon. Mutta ei niihin kannata sekoittaa päätänsä, jos ei ole halua opetella hyödyntämään niitä etuja -> tehdä hommaa itselleen helpommaksi. Mutta mun mielestä ei sitä tarvitse julkisella foorumilla dumatakkaan, vaikkei ite jaksa sekoittaa päätäntä sillä? Ei kaiken keskustelun täällä tarvitse olla aloittelijoille.

Se pointti miksi perustin tän ketjun on nähdä onko näihin laikkoihin siirtymisessä mitään järkeä, jos omistaa värisuoran jo toisen valmistajan tuotetta. Mielestäni näiltä pohjilta ei missään tapauksessa, päinvastoin rahan hukkaa. Mutta jos on ostamassa jompia kumpia niin tässä on monta hyvää perustelua FP:n puolesta, miksi ne tulisi valita, niitä halusin :)

Mut joo en mä voi vastaankaan väittää Jannen lämpönäkemykseen. Kun en oo testannu, mut mielenkiintoinen havainto ;) Ja erikoinen mies kun mielummin ajaa kovaa vaahtista kun karvaa :lol: Ymmärrän jos tilassa ei saa pölyttää mutta karva vaaka/pystypinnalla jengat tapissa peltorit päässä louhimassa, nam 8-)
SPOILERSPOILER_SHOW
Ja oon muuten eri mieltä myös karvalla itselleen kuoppaa kaivamisesta. Muista että karvoja on yhtä monta eri karkeutta kun vaahtiksiakin. Tarvitset selkeesti esim. Lake Countryn Foamed Wool Padin :lol: Sillä tekee VÄHEMMÄN holoa kun keltasella Hexillä ;) Tietenkin jos ajaa kokoajan kantilla eikä kevennä/hiljennä loppua kohden niin sitten
Ja pakko kommentoida tuosta lajin vaikeudesta. Mun mielestä aina tulee pyrkiä kehittämään itseään/välineistöään siten että hommat olisi helpompaa ja mahd. jälki vielä parempaa, eikö? :? DW hype nyt on ihan oma lukunsa mutta sillon kun ite alottanut näitä hommia tekemään niin ei oletettavasti ollut DW:tä eikä ainakaan PK.comiakaan :D Ne on kyllä auttanut opastamaan mm. miten DAT aineet ajetaan jne. Pitää vaan olla varovainen miten lukee (siis pitää osata lukea sen kaiken paskan keskeltä se tiedon jyvä).

Mutta perin oikeassa olette. Kun perus edellytykset on koossa niin kannattaa jatkaa opeteltua tallissa. Mistä mm. äsken juuri palasin kun vietin siellä 5 tuntia erään auton kanssa :lol:.
SPOILERSPOILER_SHOW
Tuli muuten tuosta harjottelusta mieleen et broidi kerto tänään et sil on kuvat meidän civicistä mikä on myllytetty vuonna kivi ja keppi, veikkaus että n. 9-10 vuotta sitten :D
Vain YKSI LSP!

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ke Huhti 03, 2013 2:43 am

kumpiako nämä FP:n laikat on, open vai closed cell, vai noudattaako nekin Chemical Guysin järjestystä musta, valkoinen ja oranssi on closed cell ?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 03, 2013 9:11 am

Jos ne on täysin vastaavia niin sen pitäs olla juurikin niin.
Vain YKSI LSP!

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Huhti 03, 2013 9:18 am

Itse en ole ehtinyt kuin oranssia FP:n hexiä kokeilla ja sen perusteella en itse kyllä pidä noista. Täytynee vielä testailla mutta omaan makuun liian paksuja. Hieman harmittaa että tuli noita tilattua..
E53 X5 3.0D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 03, 2013 9:21 am

Miten muuten nixu arvioi, onko samantyyppienn kuitenkin kun CG Oranssi? Silleen että siin on "muisti" ja leikkaavuutta saa säädettyä hyvin paineella?
Vain YKSI LSP!

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Huhti 03, 2013 9:48 am

Juu tottahan se on että teoria on hyvä olla hallussa niin se monesti auttaa sitä käytäntöäkin. Tarkoitin vaan kun tälläkin foorumilla moni yrittää päteä semmoisissakin asioissa mistä ei lainkaan omaa kokemusta, korkeintaan se DW:ltä luettu "fakta". Kaikesta ei tarvii aina tietää kaikkea. ;)

Mutta sori OT. Viime pe kokeilin oranssi FP Hex ja CG Hex eikä niissä järisyttävää eroa. Täytyisi kokeilla uudestaan ajatuksen kanssa, silloin keskittyi vaan tekemään tulosta. :D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 03, 2013 10:02 am

No nyt sonikk pistää mieleen että oranssi, valkoinen ja musta on closed cell. Ja testaile niitä painon kanssa :) Näitä hommia kun voi tehdä ns. aivot nollissa tai sitten ajatuksen kanssa. Itse suosin jälkimmäistä.

Mut kyllä mä oon foorumin muistakin jutuista ymmärtänyt että käyttäytyis aivan vastaavalla tavalla kun CG. Perustin koko topicin vaan sen takia että ihmettelen vaan että mikä ihmeen buumi näissä on.
SPOILERSPOILER_SHOW
sonikk kirjoitti:Kaikesta ei tarvii aina tietää kaikkea. ;)
Kuva
What is life without knowledge?! Or the thirst for?
Vain YKSI LSP!

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Huhti 03, 2013 10:21 am

Mitä ite oon noita molemman valmistajan laikkoja käyttänyt niin samalla tavalla toimivat. Pinnat lämpiää samalla tavalla molemmilla laikoilla (jos lämpiää :) )
Sellasen observaation tein tuossa, että osa CG:n laikoista on hiukan kovempia kuin sitten FP:n laikat. Johtuneeko osittain siitä, että ovat matalempia mene ja tiedä.

FP:n laikoissa tykkään ite ainakin siitä, että niissä ne kennot ovat isompia :) Liekö sekin vaan mieltymyskysymys, mutta itellä kuitenkin näin.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ke Huhti 03, 2013 11:08 am

Muistetaan Kuitenkin että tämä keskustelu lähti käyntiin apua aloittelijalle topicista.
Kun ensimmäisiä laikkoja ostetaan aloittelijalle se niiden käytös voi olla juuri se tekijä joka kannustaa jatkamaan tätä harrastusta.
Älä nyt ymmärrä tota väärin.

Hieman karrikoitu oli tuo minun esimerkki siitä että tämä on niin vaikeaa kuin siitä itselleen tekee.
Sitä meinasin että ei mun mielestä kannata olla sillä asenteella liikkeellä että "en voi käyttää tätä paikkaa ja tätä ainetta tähän lakkaan koska nämä ovat..."
Eli se että teoria menee käytännön, edes sen kokeilun edelle.

Yhtälailla molemmat taidetaan olla syyllistyneitä siihen toisen dumaamiseen ;)
Ja kuten aiemmin sanoin että emme taida koskaan päästä asiasta yhteis ymmärrykseen :D

Ja juu pitäähän se perustieto olla mutta tekemällä oppii ja aloittaessa ei mun mielestä ole oleellisin asia tietää mitkä laikat ovat mitäkin.

Varmastikkin silloin kun sinä olet detailing harrastuksen aloittanut on DW ollut paljolti tarpeen.

Summasummarum:
En missään nimessä halua aliarvioida sun tieto taitoa näissä asioissa, itse olen vasta aloittelija joka tekee fiiliksellä enempi kuin perustuen siihen teoriaan.
Kai se sitten on sitä aivot narikassa tekemistä?
Muistaakseni olen noissa suosituksissani aina maininnut että omien kokemusten mukaan.
Kai ne on sitten vaan mun korvien välissä nuo erot parin/kolmen auton enemmän tai vähemmän osittain testailulla.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 03, 2013 12:25 pm

True. Validi pointti. Mä viittasin dumaamisella kyllä tuohon open/closed cell laikkojen eroihin. Eikä tässä nyt mihinkään yhteisymmärrykseen tarvitse päästä, halusin vain tietää näistä laikoista niin voi pitää mielessä kun itse hommaa uutta laikkaa tai joku kysyy multa suosituksia. Mun spekulaatio on tän keskustelun pohjalta että ilmeisesti näitä kuitenkin voi swappaa kummasta tahansa kumpaan tahansa eikä oppirahoja tarvii silti uusiks maksaa, ja aloittelijan kannattaa ostaa FP:t pyöristetyn reunan vuoksi. Tässä se tärkein informaatio näiden eroista.
SPOILERSPOILER_SHOW
Ei teorialla muuten ollut tuon aivot narikassa homman kanssa. Vaan ihan ilman teoriaakin pitäisi tarkkailla sitä omaa työtä ja pohtia -> kokeilla muuttaa sitä hieman. Usein kun tällä tavalla löytää tavan tehdä sama lopputulos helpommin tai saada parempi lopputulos. Itse siis teen tätä kokoajan, kun teen (detailing) hommia. Tarkoitan siis vain sitä että pitäisi pyrkiä olemaan avoin uusille ideoille ja kokeilla uusia metodeja.
Vain YKSI LSP!

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Huhti 03, 2013 1:05 pm

Urran kirjoitti:No nyt sonikk pistää mieleen että oranssi, valkoinen ja musta on closed cell. Ja testaile niitä painon kanssa :) Näitä hommia kun voi tehdä ns. aivot nollissa tai sitten ajatuksen kanssa. Itse suosin jälkimmäistä.

No mulle ainakin lopputulos on tärkeämpää kuin siihen käytetyt välineet.. Toki niitä voi ajan kanssa testailla mutta kyllähän se tulos on mikä ratkaisee. Itse en ihastunut FP:n oranssiin vaan jatkoin vanhoilla ja hyvä tuli. Minusta tuntumassa oli iso ero ja ainakin uutena tuo FP vetelee ihan yhtälailla kuin toisetkin..
E53 X5 3.0D

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 03, 2013 1:14 pm

Nimenomaan se tulos, ja siihen käytetty aika. IMO Closed Cell laikoilla nimenomaan saa tehtyä saman leikkaavuuden -> paremman viimeistelyn jne. Tässä kohtaa välineiden kautta.

Hyvää kommenttia FP vs. CG tähän mennessä.
Vain YKSI LSP!

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ke Huhti 03, 2013 2:37 pm

Urran kirjoitti:
SPOILERSPOILER_SHOW
Ei teorialla muuten ollut tuon aivot narikassa homman kanssa. Vaan ihan ilman teoriaakin pitäisi tarkkailla sitä omaa työtä ja pohtia -> kokeilla muuttaa sitä hieman. Usein kun tällä tavalla löytää tavan tehdä sama lopputulos helpommin tai saada parempi lopputulos. Itse siis teen tätä kokoajan, kun teen (detailing) hommia. Tarkoitan siis vain sitä että pitäisi pyrkiä olemaan avoin uusille ideoille ja kokeilla uusia metodeja.
SPOILERSPOILER_SHOW
Tässä mä oon täysin samaa mieltä sun kans.
Niin tyylejä ja tapoja on kai yhtä monta kuin tekijöitäkin mutta lopputulos se on se joka ratkaisee. :good:

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Huhti 04, 2013 9:05 pm

Jaahas, semmoinen huomio noista FP Hexeistä ettei näköjään kestä konepesua. Tarrapinta irtosi heti ekassa pesussa. CG Hexejä oon pessyt koneessa monta kertaa ilman ongelmia.

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » To Huhti 04, 2013 9:11 pm

Mulla on muuten käynyt osalle laikoista samalla tavalla kun nakkasin samaan koneeseen mikrokuituliinojen kans ja 60c ohjelmalla pesin.
En tiedä sitten, en ole kokeillut että kestääkö pestä 40c.
Toki eipä tuo ole iso homma ottaa laikkoja mukaan vaikka suihkuun ja siellä pestä.

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Huhti 04, 2013 9:15 pm

Joo 60C oli mullakin, samassa koneellisessa myös CG:t eikä niistä irronnut. Täytyy jatkossa pestä käsin jos noita vielä siunaantuu.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » To Huhti 04, 2013 9:28 pm

Mä pesen laikat aina käsin.
Ensin huuhtele pahimmat tahnat pois lämpimällä vedellä, puristan kuivaksi. Sit lavuaariin niin kuumaa vettä ku sormet sallii, sekaan fairyä tai Sonüs Der Wunder Washia ja fairyllä/Sonüksella kostutetut laikat sinne lillumaan tahnapuoli alaspäin, sormi vähän nyplää ja hieroo ja laikat saa olla lavuaarissa pari vuorokautta...
Sit ku vaimo muistuttaa niistä niin käyn huuhtelemassa ne lämpimällä vedellä ja puristan vedet pois ja kamat saunan lattialle Grit Guardin päälle kuivumaan.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Huhti 04, 2013 9:50 pm

Meillä kun ei kauan voi lavuaarissa pitää niin olen tehnyt seuraavasti. :D Sumutan Surfexia pullosta laikkaan ja vähän ajan kuluttua möyhin laikkaa käsin ja sellaisella kynsiharjalla, jos on oikein likainen. Laitan veden hanasta valumaan ja möyhennän käsillä juoksevan veden alla ja vesiliukoiset tahnat huuhtoutuu hyvin pois. Tarvittaessa toistan käsittelyn. Oli pitkäperjantaina melkoisen tiukassa FK 1000P punaisessa FP Hexissä(epäkeskollaLevitin) kun sitä tuolla tavalla pesin. ei ihan helpolla lähtenyt pois laikasta.
Kertoo jotain vahan kestävyydestä 8-)

Vastaa Viestiin