EU -alueelta tilatun Kränzlen takuu Suomessa

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
RedBullet

EU -alueelta tilatun Kränzlen takuu Suomessa

Viesti Kirjoittaja RedBullet » To Loka 04, 2012 10:36 am

TKe_: Koska tämä foorumisofta ei anna muokata viestin järjestystä niin puukotan tätä viestiä.
TKe_ kirjoitti:Siirrän tuolta painepesurit ketjusta tänne hieman noita Kränzlen takuuta koskevia juttuja.

Taustaksi, itse tilasin kräzlen saksasta 2011 kesällä ja selvitin silloin Suomen maahantuojalta (tooltechic), että miten takuu toimii. Vastaus oli, että yksityiskäytössä olevan laitteen takuu onnistuu täällä.

EU:n pykälät sanovat myöskin, että jos tismalleen saman nimistä laitetta tuodaan Suomeen ja sille on TEHDAS myöntänyt takuun niin takuukorjaukset täytyy hoitaa silloin myös Suomessa.

RedBullet kirjoitti:Moro

Tilasin sitten Saksasta aivan uuden Kränzlen 1151T mallin kotiin. Heti ekalla testillä alkoi kone vuotamaan öljyä... :censored:
Ajattelin kuitenkin testata muutaman kerran, mutta vuoto ei lakannut. Nooo, soitin sitten maahantuojalle ja kyselin niitä takuu hommeleita. Kertoivat puhelimessa, että ns. jälleeenmyyjille on turha viedä, ja tarviaisi kiikuttaa sinne Vantaalle korjattavaksi tai vaihdettavaksi sitten Saksaan.
Laitoin koneen kaverin mukana Vantaalle, ja siellä olivat sanoneet, että minuun otetaan yhteyttä ja kerrotaan tuleeko huolto minulle maksettavaksi vai meneekö takuuseen... Siis mitä prkl!!! Pari päivää vanha kone ja maahantuoja oireilee. :megashcok:
Onko foorumin väellä tietoa miten nämä takuut menevät??

Nyt on sitten aikaa kertoa tästä episodista...

Juttuhan meni niin, että sain pesurin sieltä kolmen viikon jälkeen.
Lähettivät viestin, että pesurinne on noudettavissa. Soitin, että mites ne maksut menee kun minulle piti
ilmoittaa, että meneekö takuuseen. Jos ei mene niin haen pois, ja jos menee niin hyvä.
Puhelimessa sattui olemaan itse toimitusjohtaja, joka sitten soitti Saksaan ja sitten taas minulle.
Hän kertoi, että pesuri on noudettavissa 0 E laskulla, mutta häntä ottaa aivoon kun TE tilailette sieltä Saksasta ja
sitten huollatatte meillä, ja että heille tulee ylimääräistä hommaa kun joutuvat rumputtamaan Saksaan...
Sanoin, että pahoittelen jos tuli ylimääräistä hommaa niin tähän vastasi, että elämä on ja veti luurin korvaan.

Lähin sitten muutaman päivän päästä hakemaan pesuria, ja varmistin "eräällä tavalla" että TJ on paikalla :twisted:
Paikalle päästyäni hän olikin johonkin häipynyt, eikä vastannut puhelimeen. Jätin terveisiä soittopyynnön muodossa, että
haluan hänen virallisen kantansa, että maahantuoja ei halua takuuhuoltaa Saksasta tilattuja pesureita. Lisäksi kysyin, että
miksi hän sanoi minulle, että heille on tullut ylimääräistä hommaa, kun tiedustelin Saksasta, niin minulle kerrottiin, että
Tooltechnic on saanut korvauksen myös työtunneista. Sanoin myös, että laittakaan hinnat kohdalleen, niin ostetaan Suomesta,
ja että tehkää selväksi kaikille työntekijöillenne, että eivät lupaile puhelimessa mitään takuuhuoltoja näille "tuonneille".

Meni aikaa kaksi viikkoa, eikä soittoa kuulunut. Laitoin tekstiviestin pyynnön välittäneelle työntekijälle, että menikö terveiset
perille? Hän vastasi, että kaksi kertaa on välittänyt kirjallisen soittopyynnön. No, odottelin n. 1,5 vk vielä ja soitin sitte itse herra
toimitusjohtajalle, kun ei soittoa kuulunut. Hän vastasi, kerroin kuka olen, ja kysyin että muistuuko mieleen tapaus. Kyllä tuntui muistavan, mutta kun esitin
ylempänä kirjoittamani asiat, alkoi hän huutaa, että eikö mene mökit kaupaksi hä!?! Eikö ole oikein rahaa!?! Voi *itun kesämies, haista *aska!?!
Sitten veti luurin taas korvaan, eikä enää vastannut.

Varsin erikoista käyttäytymistä itse toimitusjohtajalta, ja olen ihmetellyt, että mitä noi mökkihöpinät oikein tarkoittivat?? :shock
No, kone on sentään kunnossa...Tällaista tällä kertaa...

Urran

Re: Painepesurit

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 04, 2012 10:51 am

Hyvät aamunaurut :D Kannattaa oikeesti lukea koko teksti :lol:
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Loka 04, 2012 11:34 am

No taas menee mulla OT, mutta olen tuohon ilmiöön törmännyt silloin, kun EU ja sen tuomat muutokset olivat uusia. Itse veisin tämän asian suoraan Kränzlen tietoon, ehkäpä heitä kiinnostaa miten ao. maahantuoja toimii. Kun se menee tehdastakuuseen, niin suomen maahantuoja saa siitä korvauksen. Mikä siis mättää.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Loka 04, 2012 4:22 pm

Hieno TJ mies. :)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Wuoma

Viesti Kirjoittaja Wuoma » To Loka 04, 2012 5:19 pm

TKe_ kirjoitti:No taas menee mulla OT, mutta olen tuohon ilmiöön törmännyt silloin, kun EU ja sen tuomat muutokset olivat uusia. Itse veisin tämän asian suoraan Kränzlen tietoon, ehkäpä heitä kiinnostaa miten ao. maahantuoja toimii. Kun se menee tehdastakuuseen, niin suomen maahantuoja saa siitä korvauksen. Mikä siis mättää.
Näin ehdottomasti. Olen myöskin törmännyt vastaavaan käytökseen useammankin kerran tuotteissa, joissa selvästi on mainittu kansainvälinen takuu. Maahantuojan kanssa muualta hankittujen tuotteiden kanssa on lähes poikkeuksetta ongelmia tai vähintäänkin huonoa tai suorastaan v*ttuilevaa palvelua. Sanon samat kommentit kuin siellä Audi-ketjussa myllytysfirmaan liittyen, nämä tapaukset pitäisi aina viedä eteenpäin, muuten ei saada ongelmia poistettua. Tässä tapauksessa tosiaan vaan valmistajalle ilmoitus maahantuojan toimitusjohtajan(!!!!) täysin ala-arvoisesta käytöksestä.
BMW M6

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » To Loka 04, 2012 5:37 pm

RedBullet kirjoitti:Lähin sitten muutaman päivän päästä hakemaan pesuria, ja varmistin "eräällä tavalla" että TJ on paikalla :twisted:
Paikalle päästyäni hän olikin johonkin häipynyt, eikä vastannut puhelimeen. Jätin terveisiä soittopyynnön muodossa,
Toi on kyllä kiitettävää, moni yrittäisi päästä käymään niin ettei ainakaan törmää ko toimariin mutta sä halusit oikeasti "nostaa kissan pöydälle"
:good:
Mun mielestä kans sanaa Kränzlen suuntaan koska kyseessä on kuitenkin maahantuoa eikä pelkkä valtuutettu huolto.

Petris

Viesti Kirjoittaja Petris » To Loka 04, 2012 8:14 pm

Viestiä vaan valmistajalle
Itse kyselin tässäkin ketjussa mainitulta saksalais kauppiaalta elokuun lopulla tarjousta Kränzlestä, mutta vastaus oli perin mielenkiintoinen...
"That is not longer possible. The manufacturer and the finnish importer does´t want that we deliver with best prices to Finland."

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Loka 04, 2012 8:55 pm

Petris kirjoitti:Viestiä vaan valmistajalle
Itse kyselin tässäkin ketjussa mainitulta saksalais kauppiaalta elokuun lopulla tarjousta Kränzlestä, mutta vastaus oli perin mielenkiintoinen...
"That is not longer possible. The manufacturer and the finnish importer does´t want that we deliver with best prices to Finland."
No tuohan on taas EU -pykälien mukaan kiellettyä jos olen oikein ymmärtänyt (kilpailun rajoittamista, vapaa tavaran liikkuvuus jne). Kysypä esimerkiksi kantaa kuluttajavirastosta. Jos on väärä paikka niin kyllä ne siellä osaavat osoittaa oikean viranomaisen.

mlatvala

Re: EU -alueelta tilatun Kränzlen takuu Suomessa

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Loka 04, 2012 9:52 pm

Tiedättekö mikä ero tuossa työtuntien korvauksessa tooltechnikille päin on, kun maksumiehenä on a asiakas b tehdas?

Ihan selvä homma. Kun ostaa laitteensa saksasta, saa kärsiä piste.
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Loka 04, 2012 10:15 pm

mlatvala kirjoitti:Tiedättekö mikä ero tuossa työtuntien korvauksessa tooltechnikille päin on, kun maksumiehenä on a asiakas b tehdas?

Ihan selvä homma. Kun ostaa laitteensa saksasta, saa kärsiä piste.
Latvala pistää sitten pykälät tähän minkä perusteella pitää kärsiä? Muuten tuon viestisi sisältö on: "Liikuttava tarina - siinä kaikki" ;)

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Loka 04, 2012 10:46 pm

Latvala paneskelee.

Ihmiset haluaa tehdä suomesta suomen kaupungeista aavekaupunkeja, kaikki rahat pitää siirtää muihin maihin, kohta huomaatte ettei ole enää muutaku kirjasto, bensa asema, op- pohjola ja lähikauppa josta voi ostaa maitoa :thumb:

Muut tilataan ulkomailta sikanautaa myöten :thumb:

Tämä maalima ei mene eteenpäin näin, siks toisekseen jos ei halua kärsiä kränslen kanssa, ottaa vakuutuksistaan uuden, kai teiltä muiltakin on omavastuu poistettu?

Kyl mullekin jos joku tulee selvittämään muualta ostettujen laitteiden toimivuutta, niin ohjaan aina myyjän juttusille, että kerroppa sinne kun niitä varmaan enemmän kiinnostaa.

kyl mun mielestä se sääatö joka tehdään lähettämällä saksaan pesurirahat, sisältää just sen oman voiton verran riskejäkin ja pitääkin sisältää. Ja valitsemalla ne riskit palvelu voi olla kehnoa ja hidasta takuuremppojen kaa.
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » To Loka 04, 2012 11:08 pm

Kyllähän latvalalla siinä on ihan ajattelemisen arvoisia talouspoliittisia pointteja, mutta pykäliä ei ainuttakaan... EU-alueelta ostetu härveli (jolla on virallinen maahantuoja ja joka vastaa Suomessa myytävää) pitää takuukorjata, valmistaja sitten korvaa korjauksen (ei liene loppukäyttäjän asia millainen korvaus on neuvoteltu / saneltu?).
TKe_ kirjoitti:Taustaksi, itse tilasin kräzlen saksasta 2011 kesällä ja selvitin silloin Suomen maahantuojalta (tooltechic), että miten takuu toimii.
Onko kyseessä edelleen sama maahantuoja, siis tämä kenen kanssa RedBullet joutui vääntään?

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Loka 05, 2012 8:19 am

Kyllä minäkin Latvalan tuskan ymmärrän, kun ala millä hän on työskentelee taitaa elää melkoisen muutoksen kourissa tällä hetkellä. Viimeisen vuoden aikana itsekin olen tilannut kodinkoneita gigantin verkkokaupasta ja verkkokauppa.com. Ilmaiseksi kotiin kannettuna ja huomattavasti parempaan hintaan kuin kivijalasta sai tarjoukset.Tosin nämä meidän nettiostokset ei Suomea valitettavasti pelasta. Enemmän olisin huolissani siitä millä vauhdilla piipputeollisuutta täältä ajetaan alas.

Mutta asiaan. Suomen maahantuoja on pysynyt samana eli tooltechic se on.

Ja tuossa on viittaus pykälään mitä tässä tulisi noudattaa:

Koodi: Valitse kaikki

Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa.
Ja tuossa on pätkä EU:n kilpailusäännöksistä.

Koodi: Valitse kaikki

Euroopan unionin kilpailusääntöjen keskeisenä tehtävänä on toimivan kilpailun aikaansaamisen ohella varmistaa se, ettei yritysten toimenpiteillä estetä tavaroiden, palveluiden ja pääomien vapaata liikkuvuutta jäsenvaltiosta toiseen.

Tavoitteena on estää kilpailun vääristyminen sisämarkkinoilla, taata markkinoiden mahdollisimman tehokas toiminta ja edistää näin kuluttajien hyvinvointia ja Euroopan talouden kilpailukykyä.
Jostain syystä Suomalaiset yritykset tuntuvat olevan erittäin haluttomia noudattamaan näitä eu -pykäliä...

Pari hyödyllistä linkkiä:
http://www.ecc.fi/fi-FI
http://www.kilpailuvirasto.fi

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Pe Loka 05, 2012 9:20 am

Asiaan liittyen, mä oon ollu kypsä tähän alaan jo 4, vai 8 vuotta.. Mä teen hetimmiten kohta jo omat päätökseni ja ratkaisuni, liikuttavineni elämäntarinoineni.

Hauskaa, sillä noissa pykälissä, on sana isi.

tavara pitäISI saada korjattua. Ei pidä, mutta pitäis..

Ei siinä, eikö nuo ole tullut korjatuksi? Suotta tuon kuukautisista kärsivän tjn hölmöilyistä höpistä sen enempää. On vain kuitenkin mielestäni molemmin puolista ymmärtämistä että korjauspajalla ensin on tuntityöt, sitten on takuuremontit, järjestyksessä - kotimaasta ostetut tavarat ja viimeisenä ulkomailta tilatut.

Ja kyllä mä sanoisin että meistä kuka vain pärjää kuukauden ilman painepesuria.

Tiedoksi jos joku ei tiedä, niin takuuremontit tehdas-maahantuoja-korjausliike maksetaan tyyliin pyöreesti 10-30% normaaleista tuntihinnoista.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 05, 2012 10:13 am

mlatvala kirjoitti:korjauspajalla ensin on tuntityöt, sitten on takuuremontit, järjestyksessä - kotimaasta ostetut tavarat ja viimeisenä ulkomailta tilatut.
Tuo nyt on täysin ymmärrettävää, ja suotavaakin. Näinhän se on että maksavat asiakkaat, ja erityisesti ne paljon maksavat asiakkaat saa, ja ansaitsee saada palvelunsa nopeammin.

Lainsäädäntöä ei kuitenkaan voida muuttaa, eli ainut kärsimys mitä saksantuonti pesurien huollattamisesta pitäisi joutua kärsimään, on sietämättömän pitkä aika, että pesurin saa takaisin.

Itse oon onneksi sen verran v*ttumainen mies että mä mielummin annan kuluttaja-asiamiehen hoidella ne hommat, ja monesti oonkin antanu. Sen jälkeen on homma aina järjestynyt minu eduksi :)

Ja verkostoituminen ja sosialisoiminen on päivän sanat, niitä kannattaa ja pitää pyrkiä käyttämään. Itsekkin ostan kodinkoneeni ja ison osan remonttitarvikkeista ihan kiltisti suomen jakelijoilta, kodinkoneet jopa kivijalkaliikkeestä, ja silti saan ne kovin paljon edullisemmin kuin mitä verkkokaupat tarjoaisi. Ja mikä parasta, tuttuni/ystäväni hyötyvät ostoksistani, vaikkakin pienemmässä määrin kuin mitä he hyötyisivät kunnon asiakkaista.
Vain YKSI LSP!

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » Pe Loka 05, 2012 10:58 am

Urran kirjoitti:Lainsäädäntöä ei kuitenkaan voida muuttaa, eli ainut kärsimys mitä saksantuonti pesurien huollattamisesta pitäisi joutua kärsimään, on sietämättömän pitkä aika, että pesurin saa takaisin.
Juu se on ymmärrettävää että muualta ostetut fiksataan viimoseks, niistä maksetuista jääneillä osilla :lol:

Mutta tuossa korjausajassakin on se velvoite hoitaa se kohtuullisessa ajassa. En tiedä sitten mitä tapahtuu (kun nyt ei ole tätä tarvinnut vielä käytännössä testata) kun konetta ei saada kuntoon (kun ovesta pakkaa maksavaa asiakasta) ja aletaan valmistajalta kyseleen että laitatteko uuden tuleen ku vanha ei tuu kuntoon... kai se siinä vaiheessa alkaa palautuun huollosta.

Ootko latvala oikein kauppias itse?

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Loka 05, 2012 11:10 am

Kohtuullinen aika on määritelty ja se on kaksi viikkoa. Tokihan tuo ei ole mihinkään kiveen hakattu, enemmän veteen piirretty viiva.

RedBullet

Viesti Kirjoittaja RedBullet » Pe Loka 05, 2012 11:25 am

Pakko vähän hämmentää...

Naapuri oli ottanut selville, että ko. maahantuojalta onnistuu tuontipelin takuuhuolto, ennen kuin koko suihkut
tilattiin. Ja kun kone ei pelannut miten piti, niin soitin heille korjauksesta, ja sieltä sanottiin, että onnistuu hyvin.

Olin myös yhteydessä liikkeeseen, mistä laitteen tilasin sen jälkeen kun olin maahantuojalle toimittanut
pesurin, ja sieltä kerrottiin, että takuu toimisi myös siten, että olisin vienyt sen lähimpään huoltoon, missä
vekotin olisi laitettu kuntoon, ja he olisivat maksaneet laskun. Jos tämän olisin heti tiennyt, niin olisin
säästänyt aikaa, rahaa ja ennen kaikkea hermojani, kun tuossa muutaman km. päässä on huolto. Nyt matkaa tuli
se 80km suuntaansa. Juu... siinä sitä Saksanmaan riskiä...

Mielellään ostaisin itsekin täältä, ja varsinkin pieneltä kotipitäjältäni, kuten olen monesti tehnyt, mutta tämän
laitteen kohdalla oli parhaankin tarjouksen jälkeen sen verran ilmaa kotimaan hinnoissa että oikein sapetti.

Ja minulle oli aivan sama huoltavatko sen kolmessa päivässä vai viikossa, mutta kunhan eivät lupaile turhia,
ja ennen kaikkea käyttäydy asiattomasti.

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Pe Loka 05, 2012 11:35 am

Eikait siihen edelleenkään kannata ottautua jos se tj siellä kiukkuaa. Kaikilla meillä on kuukautiset joskus :wall:

Ei ole latvala kauppias, eikä siitä tulekaan koskaan(se oli sitten lupaus), sellanen lutaperse ettei vain onnistuis :megashcok:

Onhan autoissakin kun ostat jobbarilta 33000€urolla, takuu, veteen piirretty 6 kuukautta, voi olla pidempi, voi olla lyhempi, riippuen laineista :rolf:

Ne ihmiset jotka keskustelee kuluttariitalautakunnan kautta kaikki asiansa ovat kyllä yleensä todella hienoja ihmisiä :kippis:

Mut mikä tärkeintä, siellä ollaan nykyisin asiallisia ja haetaan enemmän totuusperää kaikelle. Kauppias on näinä aikoina yleensä enemmän oikeassa, kuin potilas. Ennenhän asiat oli ennen, nyt on nyt..

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » Pe Loka 05, 2012 12:13 pm

SPOILERSPOILER_SHOW
mlatvala kirjoitti:Ei ole latvala kauppias,
Näin olinkin kuvitellut, mutta piti varmistaa :D

Ja on sitten konemyyjä tai itse kauppias, niin kyllä sen siellä liikkeessä huomaa varmaan kuinka tavara virtaa ulkomailta netin ansiosta. Kyllä siinä tulevaisuutta uhkaavat mustat pilvet voi saada myyjän ja kauppiaan ja toimarin kiukuttelemaan näinä ankeina aikoina....

RedBullet sanoi että Suomen hinnoissa on ilmaa, lienee ennemminkin veropolitiikka ja kulut jotka nostavat hintaa, ei välttämättä kate. Ja eikös Euroopassakin alempien alvien maissa korjata vero Suomea vastaavaksi, ainakin Briteissä tekevät näin?

[OT]Ite oon lähössä hankkimaan talvirenkaita, joko Nokialla tehdyt ja Treeltä ostetut tai Euroopassa tehdyt ja Nokialta ostetut. Luulen että paikallinen pienyrittäjä tarvitsee rahojani enemmän, paikallinen tehdas kun on lakannut työllistämästä minua ja muutamia tuttuja viime vuosina. [/OT]

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Pe Loka 05, 2012 12:35 pm

Juu, ihminen ei vain sitä huomaa, että se syö itsensä ja ympäristönsä.

Ei se katetta lienet ole tuo kolmen sadan hinnan ero, mut arvatkaas kohta kun huomataan että valtio kunnat ja yksityiset ovat edelleen ylivelkaantuneita, eikä tuo prosentin alvin nosto olekaan asiaa auttanut, niin että mitäs sitten tehdään? Lasketaanko veroja ;)

Mua pidetään aina varmaan jonain vastarannankiiskinä, mut kun asioilla on olemassa aina se toinenkin puoli..

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Loka 05, 2012 12:48 pm

Lopetetaan OT tähän. Jos sitä on tarve jatkaa niin tänne sitten.

Vastaa Viestiin