Ajovalojen kiillotus?

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
OceanRace

Re: Ajovalojen kiillotus?

Viesti Kirjoittaja OceanRace » Ma Kesä 13, 2011 11:19 am

Tuommoinen linkki tuli vastaan ajovalojen kiillotuksesta
missä sälli vesihioo ja kiillottaa MB:n valoa.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 13, 2011 1:14 pm

Itse oon ajatellu vastaavalla tavalla touhuta omat. Tosin itse ei tarvii alottaa 400grit vaan hienommasta. Ja toiseksi, ajattelin hionnan jälkeen vetää reilusti kirkasta 1K lakkaa (ns. UV suoja) minkä parin/muutaman viikon jälkeen sitten vesihion vielä sileeksi ja kiillotan. Tai näin ainakin oli suunnitelmissa, saa nähä millon saa aikaseks :lol:
Vain YKSI LSP!

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » Pe Kesä 17, 2011 3:26 pm

1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..

Leksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leksa » La Kesä 18, 2011 8:37 pm

Olisko ideaa laittaa umpioiden lasiin myllytyksen/hionnan jälkeen esim. Lamin-X kalvot, niitä kun saa kirkkaanakin.

En tiiä, omien pähkäilyjen jälkeen vois toimiakki :)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 9:16 am

juha.lehtimaki kirjoitti:1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..
Kyl ainakin omien kokemusten mukaan "kiillottuu". Tiedä sit miksi ei kiillottuisi. Kerro toki jos tiedät jotain mitä itse en tiedä. Itse siis paikkamaalauksien maalisumut/itse maalauskohdan yms. myllytellyt aiemmin ja ne oli maalattu ihan 1K maaleilla/lakoilla. Samoten yhden kotimaalaus lokasuojan mikä sekin päälllystetty 1K lakalla. Riippunee käyttötarkoituksesta, joihinkin fikseihin on ihan ok. Mulla ollu siis maaliliikkeen Sikkenssin paikanpäällä purkitetut maalit, ei mitään mastonin paskoja.

Kyllä pääsis ruiskun varteenkin kiinni mut kun sillä ei voi maalaa kun ulkona niin ei jaksais niitä roskia :roll:
Vain YKSI LSP!

Jeltsin

Viesti Kirjoittaja Jeltsin » Ma Kesä 20, 2011 10:29 am

Kokeilin tota hommaa passatin valoihin jotka oli tarkotus uusia,kun pinta oli mennyt karkeaksi ja sumeaksi.Vesihionta 800-1500-2000+myllytys po100s-po85 ja lopuksi vahaus.
Ihan hyvät tuli,ei tarvi ainakaan vielä uusia umpioita.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Kesä 20, 2011 12:30 pm

Urran kirjoitti:
juha.lehtimaki kirjoitti:1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..
Kyl ainakin omien kokemusten mukaan "kiillottuu". Tiedä sit miksi ei kiillottuisi. Kerro toki jos tiedät jotain mitä itse en tiedä. Itse siis paikkamaalauksien maalisumut/itse maalauskohdan yms. myllytellyt aiemmin ja ne oli maalattu ihan 1K maaleilla/lakoilla. Samoten yhden kotimaalaus lokasuojan mikä sekin päälllystetty 1K lakalla. Riippunee käyttötarkoituksesta, joihinkin fikseihin on ihan ok. Mulla ollu siis maaliliikkeen Sikkenssin paikanpäällä purkitetut maalit, ei mitään mastonin paskoja.

Kyllä pääsis ruiskun varteenkin kiinni mut kun sillä ei voi maalaa kun ulkona niin ei jaksais niitä roskia :roll:
Ei kannata käyttää noita 1 -komponentti maaleja yhtään mihinkään. Ne voivat vedellä ja kutistua vielä vuodenkin päästä, kun jätät vaikka auton sopivasti aurinkoon. Sitten on mukava katsoa sitä sammaleista pintaa... :roll: Aina, kun vaan on mahdollista, niin 2 -komponentti tavaraa niskaan. Sama, vaikka tuleekin ns. laatupaikasta sävytettynä, niin 1K kama on 1K kamaa. Myös suuttimet ovat yleensä sitä luokkaa, että viuhkalla ei saa tyydyttävää maalausjälkeä.

Eli summa summarum. Ei kuivu ja käyttäydy stabiilista ja jälki huonoa.

No niin, tämä on sitten minun mielipiteeni ja minun vaatimustasoa nuo aineet eivät täytä. Tämä on yleisin väittelyn aihe, kun puhutaan maalaamisesta ja siitä saa väitellä vaikka hautaan asti, jos halutaan... :lol: Jokainen kokeilee ja tekee niin kuin haluaa. Olen itsekin joskus kokeillut noita spray -tuotteita.

Jos on ihan pakko vetää kilikolilla, niin nykyisin on saatavilla sellaisia spray -tuotteita, jossa kovete on vielä erillään pullon pohjassa ja se sekotetaan juuri ennen käyttöä. En ole kokeillut, mutta voisi olla parempaa kuin tuo perinteinen... :roll:

Jatkan vielä tähän, kun osui tämä aihe niin sydämeen... :lol: Mikään ei ole hirveämää, kuin maalarin teipillä rajattu neliön muotoinen alue auton maalipinnalla ja se on vetästy spray maalilla. Sen jälkeen näitä paikkoja on tehty vielä muutama ja auto näyttää eriväri laputetulta vessalta sen jälkeen, kun teipit on poistettu... :lol:

TÄHÄN SELLAINEN JEESUSPALM...
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 12:46 pm

^Tommosen vastauksen olisin halunnu alunperinkin. Vastaväite ilman perusteluja kun on ihan turha postaus. Siksi oikeastaan kyseenalaistinkin sen.

Kiitos.

Ja tuo paikkamaalaus minkä olen tehnyt/lokari oli alle 1000e autoissa, ei ois haitannu vaikka on laputetun näkönen, kuhan edes sävy on vähän sinne päin :lol: Eikä muuten ollu teipillä rajattukkaan. Vaan maalisumu vedettiin rehellisesti, tosin ympärillä olevat pinnat myllättiin ennen maalausta ja koko alue lopuksi. Mut eihän siitä nättiä saa, mut harjottelu on aina mukavaa :D Käytännössä ei ois haitannu vaik oltais vedetty päälle mattamusta maston ettei pinta lähe ruostumaan (pakkeli/pohjamaali ime kostetutta) mutta päätettiin kuitenkin käydä hakee sävytetty puteli. Lähinnä noissa Sikkenssin puteleissa on erona just se viuhka ;)

Hynde mä käyn ostaa pullapaketin ja pari lootaa olutta ja tuun sun oppiin :lol:
Vain YKSI LSP!

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Kesä 20, 2011 12:52 pm

Maalataan Urran kesällä se sun takapuskuri, jos vaan ehtii ja on aikaa.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 20, 2011 1:02 pm

^Mikä kesä :lol: Joo passaa hienosti. Sä voit toimia työnjohtajana, eiks ne oo aina selvävaivasia (mä olin ainakin ollessani työnjohtaja, sittemmin tittelinmuutoksen jälkeen parantunut) ja huutelet vaan mitä pitää tehdä :) Onks sulla maalaustilat syssyllä/talvella kuin lämpimiä? Ei tässä jäniksen selässä olla, ei se ruostu :D
Vain YKSI LSP!

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Kesä 20, 2011 2:35 pm

On lämmin talli

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » Ti Kesä 21, 2011 6:07 pm

Urran kirjoitti:^Tommosen vastauksen olisin halunnu alunperinkin. Vastaväite ilman perusteluja kun on ihan turha postaus. Siksi oikeastaan kyseenalaistinkin sen.
Tuossahan sitä oli jo yllä tosiaan riittävästi perusteltukin. Jos ei oo kovettajaa niin eipä se kunnolla koskaan kovetu vaikka se kuivuisikin "läpi" asti. Jos siis ruisku on käytössä niin eihän se ulkona vetäminen mikään ongelma näin kesällä ole. Valitsee vaan sopivan päivän ja ne pienet roskat tai pöly lähtee siinä vesihionnassa/myllytyksessä. On niin pienet osat ettei siihen ehdi kun pari kärpästä laskeutua= helppo nyppiä pois :mrgreen:

Eikä se mikään vastaväite ollut. Kyllä ne spraymaalit on paskaa ihan sama miten niitä autohommissa käyttää. Ihan yleisesti tunnettu fakta.. :lol:

Kime

Viesti Kirjoittaja Kime » Ti Kesä 21, 2011 6:11 pm

Hynde kirjoitti:Maalataan Urran kesällä se sun takapuskuri, jos vaan ehtii ja on aikaa.

Harrastaako Hynde maalausta? :)

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ti Kesä 21, 2011 7:32 pm

[/quote]

Eikä se mikään vastaväite ollut. Kyllä ne spraymaalit on paskaa ihan sama miten niitä autohommissa käyttää. Ihan yleisesti tunnettu fakta.. :lol:[/quote]

No on joitain poikkeuksiakin, joissa voi käyttää. Esim VHT:n jarrusatulamaali... ;) Mutta pääsääntöisesti olet kyllä ihan oikeassa.

Paino sanalla harrastan maalausta. Eli mitäänhän en siitä oikeasti tiedä... :lol:

eikka

Viesti Kirjoittaja eikka » Ti Kesä 21, 2011 8:59 pm

Leksa kirjoitti:Olisko ideaa laittaa umpioiden lasiin myllytyksen/hionnan jälkeen esim. Lamin-X kalvot, niitä kun saa kirkkaanakin.

En tiiä, omien pähkäilyjen jälkeen vois toimiakki :)
Itse tuli juuri tehtyä noin, tai oikeestaan oma kämmen ei tehnyt juur mitään: vein auton fiksaamoon, jossa "myllyttivät" orkkis haalistuneet umpiot hyväksi, jonka jälkeen kirkas lamin-x suojakalvo päälle. Samalla tuli laitettua takavaloihin hieman tummempaa lamin-x:ää, tais olla gunsmoke. 8-)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Kesä 22, 2011 8:18 am

^Juu täytyy melkein harkita ruiskun käyttöä kuitenkin. Eipä oo tosin aiemmin tarvinnu siihen koskea. Eniten ketuttaa se kun tiiän mistä mun pitää ettiä veden ja rasvan erotin :lol:

Mut edelleenkin oon sitä mieltä että spray maaleilla on oma käyttötarkoituksensa, ihan sama miten "paskoja" ne ois. Tosin mulla on jarrusatuloissakin ihan vasaralakka, eikä spraymaali :lol: Mut esim. VHT Wrinkle Plus tyyppistä pintaa on melko hankala saada millään ruutalla, tai ainakaan en tiedä että vois saada.
Vain YKSI LSP!

Jagsam

Viesti Kirjoittaja Jagsam » Ke Kesä 22, 2011 10:51 am

Kyllä laadukkaita spraymaalejakin löytyy. Hinnat ovat vaan sitten ihan jotain muuta, mihin on totuttu.
Itse olen käyttänyt esim. Eastwoodin entisöintimaaleja Cougar -projektissa hyvällä menestyksellä. Laadukkaita maaleja ovat olleet oikeastaan kaikki. Myös VHT:llä muutama hyvä tuote.
Lisäksi olen käyttänyt ns. ammattilaistuotteita spraymaalauksessa. Ja näitä ei sitten tosiaan löydä mistään marketeista. Hinnat ovat noin kolmi-, nelinkertaisia normi kilikalipulloihin verrattuna.
-Mercury Cougar '69-
-Ford Thunderbird SC '90 "remmiahdettu"-
-Lexux LS400-
- Volvo V70 D5 awd 231 hv '07-
- Subaru Forester '06-

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Kesä 22, 2011 11:59 am

Näen jo, mihin tämä spraymaalikeskustelu on menossa... :lol: Tämä on perus väittelyn aihe, kun puhutaan maalauksesta. Toiset on sitä mieltä, että purkista saa tyydyttävää jälkeä, toisille se ei kelpaa sitten millään... :D ...joten...

...aiheeseen liittyen, vesihionta - myllytys - pinnoite!!! Toimii satavarmasti.

Jagsam

Viesti Kirjoittaja Jagsam » Ke Kesä 22, 2011 1:25 pm

Juu, korjataan vielä sen verran liittyen maalikeskusteluun, että itse olen käyttänyt spraymaaleja vain pienten osien, lähinnä konehuoneesta löytyvien, maalaukseen. Ulkopinnoille aina ruiskulla. Ei kai kukaan niitä maalaa sprayllä, eihän? ;)
-Mercury Cougar '69-
-Ford Thunderbird SC '90 "remmiahdettu"-
-Lexux LS400-
- Volvo V70 D5 awd 231 hv '07-
- Subaru Forester '06-

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Kesä 22, 2011 9:00 pm

Häivytyslakkaa käytetään paljon kilikolista (ruiskun reuna-alueet), muuten kyllä ruisku on se ainut oikea.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Alfa156

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Ma Marras 07, 2011 8:13 pm

Sama projekti itselläkin käsillä, hioin Alfan ajovalojen pinnan 1200 paperilla ja viimeistelin Novus #2 Scratch Removerilla. Umpiot kirkastuivat, mutta ongelmaksi jäi se, että olisivat kaivanneet ilmeisesti 1500 ja 2000 paperia vielä tuohon väliin. Kysymys; mistä ihmeestä olette noita hienompia karkeuksia löytäneet? Kävin kahdessa eri rautakaupassa pyörimässä ja molemmissa hienoin karkeus oli tuo 1200.

Korhonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Ma Marras 07, 2011 8:14 pm

Automaaleja myyvistä liikkeistä ;)
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Marras 07, 2011 8:20 pm

Mä ostin muistaakseni ihan Honkkarista.

Alfa156

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Ma Marras 07, 2011 8:23 pm

Okei, kiitän ja kumarran! :oops:

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Marras 07, 2011 8:53 pm

Mätänet/Biltema pitäis kans olla ainaskin 2000grit asti...

Vastaa Viestiin