Ajovalojen kiillotus?
Re: Ajovalojen kiillotus?
Tuommoinen linkki tuli vastaan ajovalojen kiillotuksesta
missä sälli vesihioo ja kiillottaa MB:n valoa.
missä sälli vesihioo ja kiillottaa MB:n valoa.
Itse oon ajatellu vastaavalla tavalla touhuta omat. Tosin itse ei tarvii alottaa 400grit vaan hienommasta. Ja toiseksi, ajattelin hionnan jälkeen vetää reilusti kirkasta 1K lakkaa (ns. UV suoja) minkä parin/muutaman viikon jälkeen sitten vesihion vielä sileeksi ja kiillotan. Tai näin ainakin oli suunnitelmissa, saa nähä millon saa aikaseks 
Vain YKSI LSP!
-
juha.lehtimaki
1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..
Olisko ideaa laittaa umpioiden lasiin myllytyksen/hionnan jälkeen esim. Lamin-X kalvot, niitä kun saa kirkkaanakin.
En tiiä, omien pähkäilyjen jälkeen vois toimiakki
Kyl ainakin omien kokemusten mukaan "kiillottuu". Tiedä sit miksi ei kiillottuisi. Kerro toki jos tiedät jotain mitä itse en tiedä. Itse siis paikkamaalauksien maalisumut/itse maalauskohdan yms. myllytellyt aiemmin ja ne oli maalattu ihan 1K maaleilla/lakoilla. Samoten yhden kotimaalaus lokasuojan mikä sekin päälllystetty 1K lakalla. Riippunee käyttötarkoituksesta, joihinkin fikseihin on ihan ok. Mulla ollu siis maaliliikkeen Sikkenssin paikanpäällä purkitetut maalit, ei mitään mastonin paskoja.juha.lehtimaki kirjoitti:1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..
Kyllä pääsis ruiskun varteenkin kiinni mut kun sillä ei voi maalaa kun ulkona niin ei jaksais niitä roskia
Vain YKSI LSP!
Kokeilin tota hommaa passatin valoihin jotka oli tarkotus uusia,kun pinta oli mennyt karkeaksi ja sumeaksi.Vesihionta 800-1500-2000+myllytys po100s-po85 ja lopuksi vahaus.
Ihan hyvät tuli,ei tarvi ainakaan vielä uusia umpioita.
Ihan hyvät tuli,ei tarvi ainakaan vielä uusia umpioita.
Ei kannata käyttää noita 1 -komponentti maaleja yhtään mihinkään. Ne voivat vedellä ja kutistua vielä vuodenkin päästä, kun jätät vaikka auton sopivasti aurinkoon. Sitten on mukava katsoa sitä sammaleista pintaa...Urran kirjoitti:Kyl ainakin omien kokemusten mukaan "kiillottuu". Tiedä sit miksi ei kiillottuisi. Kerro toki jos tiedät jotain mitä itse en tiedä. Itse siis paikkamaalauksien maalisumut/itse maalauskohdan yms. myllytellyt aiemmin ja ne oli maalattu ihan 1K maaleilla/lakoilla. Samoten yhden kotimaalaus lokasuojan mikä sekin päälllystetty 1K lakalla. Riippunee käyttötarkoituksesta, joihinkin fikseihin on ihan ok. Mulla ollu siis maaliliikkeen Sikkenssin paikanpäällä purkitetut maalit, ei mitään mastonin paskoja.juha.lehtimaki kirjoitti:1K lakat ei kiillotu joten normaalia autolakkaa pitää ruiskutella jos haluaa että tulee kirkasta. Spraymaalit muutenkaan eivät sovellu mihinkään oikeaan hommaan..
Kyllä pääsis ruiskun varteenkin kiinni mut kun sillä ei voi maalaa kun ulkona niin ei jaksais niitä roskia
Eli summa summarum. Ei kuivu ja käyttäydy stabiilista ja jälki huonoa.
No niin, tämä on sitten minun mielipiteeni ja minun vaatimustasoa nuo aineet eivät täytä. Tämä on yleisin väittelyn aihe, kun puhutaan maalaamisesta ja siitä saa väitellä vaikka hautaan asti, jos halutaan...
Jos on ihan pakko vetää kilikolilla, niin nykyisin on saatavilla sellaisia spray -tuotteita, jossa kovete on vielä erillään pullon pohjassa ja se sekotetaan juuri ennen käyttöä. En ole kokeillut, mutta voisi olla parempaa kuin tuo perinteinen...
Jatkan vielä tähän, kun osui tämä aihe niin sydämeen...
TÄHÄN SELLAINEN JEESUSPALM...
Kaikki liha tottelee kuria...
^Tommosen vastauksen olisin halunnu alunperinkin. Vastaväite ilman perusteluja kun on ihan turha postaus. Siksi oikeastaan kyseenalaistinkin sen.
Kiitos.
Ja tuo paikkamaalaus minkä olen tehnyt/lokari oli alle 1000e autoissa, ei ois haitannu vaikka on laputetun näkönen, kuhan edes sävy on vähän sinne päin
Eikä muuten ollu teipillä rajattukkaan. Vaan maalisumu vedettiin rehellisesti, tosin ympärillä olevat pinnat myllättiin ennen maalausta ja koko alue lopuksi. Mut eihän siitä nättiä saa, mut harjottelu on aina mukavaa
Käytännössä ei ois haitannu vaik oltais vedetty päälle mattamusta maston ettei pinta lähe ruostumaan (pakkeli/pohjamaali ime kostetutta) mutta päätettiin kuitenkin käydä hakee sävytetty puteli. Lähinnä noissa Sikkenssin puteleissa on erona just se viuhka 
Hynde mä käyn ostaa pullapaketin ja pari lootaa olutta ja tuun sun oppiin
Kiitos.
Ja tuo paikkamaalaus minkä olen tehnyt/lokari oli alle 1000e autoissa, ei ois haitannu vaikka on laputetun näkönen, kuhan edes sävy on vähän sinne päin
Hynde mä käyn ostaa pullapaketin ja pari lootaa olutta ja tuun sun oppiin
Vain YKSI LSP!
Maalataan Urran kesällä se sun takapuskuri, jos vaan ehtii ja on aikaa.
^Mikä kesä
Joo passaa hienosti. Sä voit toimia työnjohtajana, eiks ne oo aina selvävaivasia (mä olin ainakin ollessani työnjohtaja, sittemmin tittelinmuutoksen jälkeen parantunut) ja huutelet vaan mitä pitää tehdä
Onks sulla maalaustilat syssyllä/talvella kuin lämpimiä? Ei tässä jäniksen selässä olla, ei se ruostu 
Vain YKSI LSP!
-
juha.lehtimaki
Tuossahan sitä oli jo yllä tosiaan riittävästi perusteltukin. Jos ei oo kovettajaa niin eipä se kunnolla koskaan kovetu vaikka se kuivuisikin "läpi" asti. Jos siis ruisku on käytössä niin eihän se ulkona vetäminen mikään ongelma näin kesällä ole. Valitsee vaan sopivan päivän ja ne pienet roskat tai pöly lähtee siinä vesihionnassa/myllytyksessä. On niin pienet osat ettei siihen ehdi kun pari kärpästä laskeutua= helppo nyppiä poisUrran kirjoitti:^Tommosen vastauksen olisin halunnu alunperinkin. Vastaväite ilman perusteluja kun on ihan turha postaus. Siksi oikeastaan kyseenalaistinkin sen.
Eikä se mikään vastaväite ollut. Kyllä ne spraymaalit on paskaa ihan sama miten niitä autohommissa käyttää. Ihan yleisesti tunnettu fakta..
Hynde kirjoitti:Maalataan Urran kesällä se sun takapuskuri, jos vaan ehtii ja on aikaa.
Harrastaako Hynde maalausta?
[/quote]
Eikä se mikään vastaväite ollut. Kyllä ne spraymaalit on paskaa ihan sama miten niitä autohommissa käyttää. Ihan yleisesti tunnettu fakta..
[/quote]
No on joitain poikkeuksiakin, joissa voi käyttää. Esim VHT:n jarrusatulamaali...
Mutta pääsääntöisesti olet kyllä ihan oikeassa.
Paino sanalla harrastan maalausta. Eli mitäänhän en siitä oikeasti tiedä...
No on joitain poikkeuksiakin, joissa voi käyttää. Esim VHT:n jarrusatulamaali...
Paino sanalla harrastan maalausta. Eli mitäänhän en siitä oikeasti tiedä...
Itse tuli juuri tehtyä noin, tai oikeestaan oma kämmen ei tehnyt juur mitään: vein auton fiksaamoon, jossa "myllyttivät" orkkis haalistuneet umpiot hyväksi, jonka jälkeen kirkas lamin-x suojakalvo päälle. Samalla tuli laitettua takavaloihin hieman tummempaa lamin-x:ää, tais olla gunsmoke.Leksa kirjoitti:Olisko ideaa laittaa umpioiden lasiin myllytyksen/hionnan jälkeen esim. Lamin-X kalvot, niitä kun saa kirkkaanakin.
^Juu täytyy melkein harkita ruiskun käyttöä kuitenkin. Eipä oo tosin aiemmin tarvinnu siihen koskea. Eniten ketuttaa se kun tiiän mistä mun pitää ettiä veden ja rasvan erotin
Mut edelleenkin oon sitä mieltä että spray maaleilla on oma käyttötarkoituksensa, ihan sama miten "paskoja" ne ois. Tosin mulla on jarrusatuloissakin ihan vasaralakka, eikä spraymaali
Mut esim. VHT Wrinkle Plus tyyppistä pintaa on melko hankala saada millään ruutalla, tai ainakaan en tiedä että vois saada.
Mut edelleenkin oon sitä mieltä että spray maaleilla on oma käyttötarkoituksensa, ihan sama miten "paskoja" ne ois. Tosin mulla on jarrusatuloissakin ihan vasaralakka, eikä spraymaali
Vain YKSI LSP!
Kyllä laadukkaita spraymaalejakin löytyy. Hinnat ovat vaan sitten ihan jotain muuta, mihin on totuttu.
Itse olen käyttänyt esim. Eastwoodin entisöintimaaleja Cougar -projektissa hyvällä menestyksellä. Laadukkaita maaleja ovat olleet oikeastaan kaikki. Myös VHT:llä muutama hyvä tuote.
Lisäksi olen käyttänyt ns. ammattilaistuotteita spraymaalauksessa. Ja näitä ei sitten tosiaan löydä mistään marketeista. Hinnat ovat noin kolmi-, nelinkertaisia normi kilikalipulloihin verrattuna.
Itse olen käyttänyt esim. Eastwoodin entisöintimaaleja Cougar -projektissa hyvällä menestyksellä. Laadukkaita maaleja ovat olleet oikeastaan kaikki. Myös VHT:llä muutama hyvä tuote.
Lisäksi olen käyttänyt ns. ammattilaistuotteita spraymaalauksessa. Ja näitä ei sitten tosiaan löydä mistään marketeista. Hinnat ovat noin kolmi-, nelinkertaisia normi kilikalipulloihin verrattuna.
-Mercury Cougar '69-
-Ford Thunderbird SC '90 "remmiahdettu"-
-Lexux LS400-
- Volvo V70 D5 awd 231 hv '07-
- Subaru Forester '06-
-Lexux LS400-
- Subaru Forester '06-
Näen jo, mihin tämä spraymaalikeskustelu on menossa...
Tämä on perus väittelyn aihe, kun puhutaan maalauksesta. Toiset on sitä mieltä, että purkista saa tyydyttävää jälkeä, toisille se ei kelpaa sitten millään...
...joten...
...aiheeseen liittyen, vesihionta - myllytys - pinnoite!!! Toimii satavarmasti.
...aiheeseen liittyen, vesihionta - myllytys - pinnoite!!! Toimii satavarmasti.
Juu, korjataan vielä sen verran liittyen maalikeskusteluun, että itse olen käyttänyt spraymaaleja vain pienten osien, lähinnä konehuoneesta löytyvien, maalaukseen. Ulkopinnoille aina ruiskulla. Ei kai kukaan niitä maalaa sprayllä, eihän? 
-Mercury Cougar '69-
-Lexux LS400-
- Subaru Forester '06-
-Lexux LS400-
- Subaru Forester '06-
Häivytyslakkaa käytetään paljon kilikolista (ruiskun reuna-alueet), muuten kyllä ruisku on se ainut oikea.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Sama projekti itselläkin käsillä, hioin Alfan ajovalojen pinnan 1200 paperilla ja viimeistelin Novus #2 Scratch Removerilla. Umpiot kirkastuivat, mutta ongelmaksi jäi se, että olisivat kaivanneet ilmeisesti 1500 ja 2000 paperia vielä tuohon väliin. Kysymys; mistä ihmeestä olette noita hienompia karkeuksia löytäneet? Kävin kahdessa eri rautakaupassa pyörimässä ja molemmissa hienoin karkeus oli tuo 1200.
Automaaleja myyvistä liikkeistä 
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Mä ostin muistaakseni ihan Honkkarista.
Okei, kiitän ja kumarran! 
Mätänet/Biltema pitäis kans olla ainaskin 2000grit asti...