Alottelijan kysymyksiä

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Howler88

Re: Alottelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Howler88 » La Huhti 23, 2016 11:07 am

Deadbeat111 kirjoitti:Näissä nyt on kaikilla omat suosikkinsa, mut itse varmaan laittaisin Colli 915. Glymin punaisen ehkä jättäisin hyllyyn, kun on noin helppo värikin, et ne mikronaarmut ei hirveesti osu silmään. Sit jos peset autoa liuottimilla, niin maybe Fusso, kun liuotin kesto on sillä ihan hyvää luokkaa.
No jospa tilais ton 915:n ja fusson, collinite nyt kesäksi ja fusso sitten syksyllä. Pesut olen suorittanut valetPRO:n advanced neutral snow foamilla.
Tyytyväinen olen tohon valetPRO:n aineeseen ollut, mutta se on kohta loppu ja voisin jotain toista testata. Oisko se sit tuo hyvät arvostelut saanut bilt hamber tai born to be mild, kumpaa ennemmin suosittelisitte ton collin 915 kanssa käytettäväksi?

Kerran viikossa ylläpitopesua kesäisin olen tehnyt. Melkein naapuritalossa on itsepalvelupesula, luurilla soitetaan masiinaan ja 3e puhelulla saa 10min vettä letkusta. Painepesuria siis ei ole ja käsikäyttöisellä vaahdottimella mennään.

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » La Huhti 23, 2016 12:54 pm

No tietysti Autofoamilla jatkossa, se vaan on paras. Huomaat kyllä ;)
E53 X5 3.0D

juho

Viesti Kirjoittaja juho » La Huhti 23, 2016 6:40 pm

Voisitteko suositella joku esipesuainetta(vahaystävällinen) joka olisi sellainen litran pullossa. Bilt Hamberi olisi se aika suosittu mutta pienin myytävä astia koko on se 5l, joka on aloittelevalle pesukinnaslaiselle aika paljon.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » La Huhti 23, 2016 7:46 pm

Monellon Artico Magico

Ja litralla pesee ehkä kolme kertaa (af). 5L on ns. Minimipakkaus. Monello käy kesävaahdoksi ja vähän syksyn puolellekkin ja laimenee 1:9 joten litra on toki enemmän - mutta on myös eri pesuteho etenkin kun talvikelit koittaa.
Vain YKSI LSP!

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » La Huhti 23, 2016 9:05 pm

Osta vaan se 5L purkki sitä Autofoamia. Käytät sitä kuitenkin joka pesussa ja silloin sitä kuluu ja pitää olla varastossa.
Jos sen pitää olla litranen niin tällä hetkellä saatavilla olevista (Monellon kuorma myöhässä) mun ehdotus olisi Meguairsin hyper wash.

Amazonmies

Viesti Kirjoittaja Amazonmies » La Huhti 23, 2016 9:15 pm

Samaa mieltä, ei se foami hetkessä happane. Itse ajattelin juuri tilata 25 litran tonkan...

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 MY16
Audi A4 1.8T Avant Quattro MY02

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Huhti 23, 2016 9:46 pm

Kesäpesuihin on Motonetissa vaahtoa myynnissä. 2.5 litran purkissa. Talvipesuun tuon teho ei sit riitä ja käyttö taitaa tulla samanhintaiseksi kuin BH-autofomilla, sillä vaahtoa kuluu samalla asetuksella enemmän kuin Bilhamberilla

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Huhti 23, 2016 10:02 pm

juho kirjoitti:Voisitteko suositella joku esipesuainetta(vahaystävällinen) joka olisi sellainen litran pullossa. Bilt Hamberi olisi se aika suosittu mutta pienin myytävä astia koko on se 5l, joka on aloittelevalle pesukinnaslaiselle aika paljon.
Myyntiosiossa paketti jossa myös Autofoamia 1.5 litraa :thumb:

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » La Huhti 23, 2016 10:07 pm

Ja Laitilasta on aina joskus saanut pienempikin eriä testiin, ainetta kuin ainetta. Varmaan kysymällä selviää ;)
E53 X5 3.0D

jamppe

Viesti Kirjoittaja jamppe » Pe Huhti 29, 2016 9:54 am

Nyt täytyy pistää pidempi kysymys aineista, pesusta/puhdistuksesta...

Taloudessa kaksi autoa joita pesty pikaisesti lähinnä ajanpuutteen vuoksi pesurilla+harjalla paremmin 2-4krt/vuosi. Aineena ollut lähinnä laimennettu pineline joka toiminut tälläisessä pikapesussa ok. Vahoja sun muita ei käytetty ollenkaan, eli tilanne näin pesukinnaslaisten mielestä melko ankea :oops:

Tarkoitus olisi kuitenkin panostaa autonhoitoon jatkossa hieman enemmän, mutta silti siten, että aikaa ei tuhraannu aivan järkyttäviä määriä, joten helppous/nopeus pesussa/aineissa olisi se ykkösjuttu. Molempiin autoihin olisi tarkoitus tehdä tässä keväällä ensiksi myllytys ja sen jälkeen huoltaa sitten vähän paremmin.

Mutta itse asiaan, pidättekö tuota foam lancea kuinka täskeänä asiana? Lähinnä vaan mietin, että lance+autofoam maksaa karkeasti sen 100e, joten samalla rahalla saa jo paljon muitakin aineita ja talvella tuo lancella/painepesurilla pesu ei onnistuisi kuitenkaan. Miten olette hoitaneet esipesun talvella jos/kun pitää pestä käsin ja auto on todella likainen? Millä siis irti suurin lika ensin?

Ja minkälaista helppolevitteistä kestävää/hyvin likaa kestävää vahaa suosittelette talveksi? Toisella autolla ajetaan pk-seudun kura/suolavellissä 2500km/kk ja toivottavaa olisi, että suola/lika ei tarttuisi talvella kovin pahasti kiinni ja pesuväli olisi ehkä se 1-2krt/kk, eli pahimmillaan autolla ajettaisiin 5tkm pesujen välillä. Tietysti olisi kyllä suositeltavaa pestä useammin...

Aineiksi ajattelin foorumin seilailuilla seuraavia:
Esipesu(?): PT foam lance + BH auto foam TAI jokin muu keino(etenkin talvella), painesäiliö(ehdotuksia)?
Pesu: kinnas Flexipads merino lambskin, pesu Q2M Bathe+ / CG Citrus wash / CG Mr.Pink, olisin valitsemalla näistä näillä näkymin Bathe+?
Vahaus: kesällä Soft 99 Fusso Coat? talvella Collinite 476s? tai joku muu? Molempien autojen väri metalliharmaa.
Kuivaus: Kent mikrokuitu?
Vahanlevitys: joku mikrokuituliina?
Pien ja Raudanpoisto: voiko näitä käyttää vahauksen jälkeen vai lähteekö vahat samalla? Näihin löytyy vähän minkäläisiä aineita vaan, mutta ajaisiko pineline/biltema kylmärasvanpoisto/motonet tehopesu saman asian? Tarvitaanko liuotinpesuainetta vielä erikseen? Raudanpoistoon joko aine?
Savi: Q2M Clay, onko tälle normikäytössä tarvetta?
Sisätilat: millä olette siivoilleet muovipinnat, CG nonsense all surface cleaner? Vai joku ihan yleinen puhdistusaine?
Vanteet: joku suoja? milä pesu, samoilla aineilla kuin auto?

Entä miten ämpärit? Esim. bilteman ämpäri lianerottimella on kooltaan 12l, näettekö tarvetta enemmän pro ämpärille, joissa koko olisi 20l? Onko isommalle koolle tarvetta?

Hest

Viesti Kirjoittaja Hest » Pe Huhti 29, 2016 10:04 am

Itse suosittelen ehdottomasti bh autofoamia ja foam lancea, on vaan niin helppo ja hyvä! Talvipesut tein itse auto foamilla ja meston foamerilla + bh auto wash shampoo. Tuo foameri on aivan hyvä, joutuu vaan kokoaika pumppaamaan painetta. Pullo riittää itsellä just yhteen autoon (octavia farmari). Shampoona tuo bh auto wash on todella hyvä ja riittoisa.

Viime syksynä pistin vihreeseen pintaan fk1000 ja todella hyvin kesti talven. Pesut tein foamer + auto foam ja bh shampoo + kinnas. Nyt huomaa että vaha on jo antanut hieman periksi. Pesuja tuli tehtyä muutaman kerran talven aikana. Lika ja suola ei ollut tarttunu pahemmin vaan auto tuli aina puhtaaksi kun lähtökohta oli myllytetty pinta! Kilsoja mulla tulee viikossa noin 800 km. [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Huhti 29, 2016 7:14 pm

juho kirjoitti:Voisitteko suositella joku esipesuainetta(vahaystävällinen) joka olisi sellainen litran pullossa. Bilt Hamberi olisi se aika suosittu mutta pienin myytävä astia koko on se 5l, joka on aloittelevalle pesukinnaslaiselle aika paljon.
Wolf's Chemigals Yellow Snow Foam, litran pullossa taidetaan myydä ja toimii kesäpesussa 1:20 suhteella jotenkuten ja 1:10 ihan ok.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Arms
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arms » La Huhti 30, 2016 12:38 pm

jamppe kirjoitti:Nyt täytyy pistää pidempi kysymys aineista, pesusta/puhdistuksesta...

Aineiksi ajattelin foorumin seilailuilla seuraavia:
Esipesu(?): PT foam lance + BH auto foam TAI jokin muu keino(etenkin talvella), painesäiliö(ehdotuksia)?
Pesu: kinnas Flexipads merino lambskin, pesu Q2M Bathe+ / CG Citrus wash / CG Mr.Pink, olisin valitsemalla näistä näillä näkymin Bathe+?
Vahaus: kesällä Soft 99 Fusso Coat? talvella Collinite 476s? tai joku muu? Molempien autojen väri metalliharmaa.
Kuivaus: Kent mikrokuitu?
Vahanlevitys: joku mikrokuituliina?
Pien ja Raudanpoisto: voiko näitä käyttää vahauksen jälkeen vai lähteekö vahat samalla? Näihin löytyy vähän minkäläisiä aineita vaan, mutta ajaisiko pineline/biltema kylmärasvanpoisto/motonet tehopesu saman asian? Tarvitaanko liuotinpesuainetta vielä erikseen? Raudanpoistoon joko aine?
Savi: Q2M Clay, onko tälle normikäytössä tarvetta?
Sisätilat: millä olette siivoilleet muovipinnat, CG nonsense all surface cleaner? Vai joku ihan yleinen puhdistusaine?
Vanteet: joku suoja? milä pesu, samoilla aineilla kuin auto?

Entä miten ämpärit? Esim. bilteman ämpäri lianerottimella on kooltaan 12l, näettekö tarvetta enemmän pro ämpärille, joissa koko olisi 20l? Onko isommalle koolle tarvetta?
Mielipiteitä ja näkemyksiä on monia, tässä minun:

Esipesu: PT foam lance + BH auto foam tai Mesto foameri
Pesu: kinnas Microfiber Madness Incredimitt (mielestäni mukavampi ylläpitää kuin lammaskinnas), BH Auto-wash
Vahaus: talvella Soft 99 Fusso Coat ja kesällä BH Finis-wax, tai sitten pelkästään vain jompikumpi.
Kuivaus: PT sininen mikrokuitukuivausliina
Vahanlevitys: vaahtomuovilevitin
Pien ja Raudanpoisto: Wolf's Chemicals Decon Gel ja joku pien poisto. Voiko näitä käyttää vahauksen jälkeen vai lähteekö vahat samalla? Ei voi, vahat lähtevät. BH Surfex HD liukkariksi, jota voit käyttää eri laimennussuhteella vaikka mihin.
Savi: BH soft Clay (vain vesi riittää liukastimeksi). Onko tälle normikäytössä tarvetta? Mielipidekysymys.
Sisätilat: muovipinnat BH Surfex HD oikein laimennettuna, kun pinta kuiva ja puhdas niin päälle 303 Aerospace Protectant
Vanteet: Wolf's Chemicals Decon Gel. Vaha päälle jos haluat, ei pysy kauaa pinnassa. Pinnoite olisi parempi esim. Gyeon Q2 Rim

Entä miten ämpärit? Esim. bilteman ämpäri lianerottimella.

stoub

Viesti Kirjoittaja stoub » La Huhti 30, 2016 4:25 pm

Itse en lähtisi ennen pelkkää vahausta savestusta tekemään, savi tekee pintaan hyvin helposti kuitenkin senverran naarmua että voi olla hankala saada niitä pelkällä vahalla pois.

Oman volvon pyyhkäisin savella ekaa kertaa ikinä ennen kuin myllytin, helmoista ja katosta jäi hieman tummaa jälkeä saveen, muualta ei kyllä irronnut oikein mitään, vedin kuitenkin koko auton lävitse kun kerran aloitin.

w1ltsu

Viesti Kirjoittaja w1ltsu » To Touko 05, 2016 9:38 am

Mites paljon noita pien- ja raudanpoistoaineita täytyy pyyhkiä/hinkata levityksen jälkeen? Vai riittääkö pelkkä suihkuttelu --> antaa vaikuttaa --> huuhtelee pois?

foam

Viesti Kirjoittaja foam » To Touko 05, 2016 9:51 am

w1ltsu kirjoitti:Mites paljon noita pien- ja raudanpoistoaineita täytyy pyyhkiä/hinkata levityksen jälkeen? Vai riittääkö pelkkä suihkuttelu --> antaa vaikuttaa --> huuhtelee pois?
itse ole mikrokuitu liinalla levityksen jälkeen pyyhkäissyt pinaa ja tarvittaessa lisänyt ainetta. käsitääkseni myös pelkästään levitys jonka jälkeenvaikkutus ja huuhtelu toimiimyös.

jamppe

Viesti Kirjoittaja jamppe » Pe Touko 06, 2016 1:02 pm

Tuossa ylempänä olikin, että vahanlevitys vaahtomuovilevittimellä. Minulta löytyy sellainen turtle tms pyöreä käsin kiillotusmokkula+kolme tyynyä joista yksi on käsittääkseni vaahtomuovia, onko tuollainen ok?

Vai onko tälläinen parempi, vaiko joku muu: http://www.autodude.fi/tuote/vahanlevit ... ingermitt/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Entä millä mittailette aineiden sekoitussuhteet kuntoon? Korkilla?

juho

Viesti Kirjoittaja juho » Su Kesä 12, 2016 5:46 am

Millä pesuvälineillä olette auton alustaa pesseet? Painepesurilla vai vesiletkulla? itse olen yleensä talven.jälkeen pessyt alustaa ja rengaskotelot painepesurilla mutta olen myös kuullut, että painepesurin kova vesi voi osua alustan herkkiin kohtiin. Lähtiskö paakuiksi kerääntynyt tiekura/suola pelkkä vesiletkun paineella? Lämminvesi varmaankin on se mikä liottaa/irroittaa ne liat?

Lowlife

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Su Kesä 12, 2016 8:11 am

juho kirjoitti:Millä pesuvälineillä olette auton alustaa pesseet? Painepesurilla vai vesiletkulla? itse olen yleensä talven.jälkeen pessyt alustaa ja rengaskotelot painepesurilla mutta olen myös kuullut, että painepesurin kova vesi voi osua alustan herkkiin kohtiin. Lähtiskö paakuiksi kerääntynyt tiekura/suola pelkkä vesiletkun paineella? Lämminvesi varmaankin on se mikä liottaa/irroittaa ne liat?
Painepesurilla. Kyllä sen alustan pitää olla suunniteltu kestämään, jos ajattelee miten paljon kunnon sateessa/loskassa/vesilätäkössä ajaminen heittää sitä tavaraa siellä pohjassa.
Black isn't a color, it's a career.

Pertti K

Viesti Kirjoittaja Pertti K » Ma Kesä 13, 2016 12:45 pm

Alustanpesu tuollaisella: http://www.kranzle-pressure-washers.co. ... 41075.html. Suihku leviää niin paljon että ei se paine enää kovin kummoinen ole alustaan osuessaan. Ja voihan sitä painetta säätää alemmaksi, mutta täysillä olen ajellut eikä toistaiseksi mitään ole rikki mennyt. Itse asiassa Kränzlen paine putoaa tuota käyttäessä itsestään (muistaakseni n. 20 bar) verrattuna vakiovarusteviuhkasuuttimeen, on ilmeisesti sen verran väljä suutin siinä.

Shampoon annostelu korkilla. Viimeisenä kun nakkaa shampoota täynnä olevan korkin sinne ämpäriin, niin siitä liukenee ainetta veteen pesun aikana, muutenhan se tuppaa laimentumaan kun huuhteluämpäristä tulee puhdasta vettä tilalle.

MaestrO

Viesti Kirjoittaja MaestrO » Pe Heinä 29, 2016 12:41 pm

En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta voiko Turtlewax big orangea käyttää ylläpitopesussa kun pinnassa on collinite 915? Tarkoittaen että big orangea ämpäriin ja sillä kinnastus? Syökö vahapintaa? Autoa tulee pestyä noin kerran viikkoon. Entä miten toimisi AG bodywork shampoo viikottaisessa ylläpitopesussa?

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Heinä 29, 2016 1:06 pm

Molempia voi ihan hyvin käyttää. Ovat tarkoitettu juurikin normaaleihin pesuihin. Teholtaan parempiakin on olemassa, mutta kyllä noillakin pesee.

Jorie

Viesti Kirjoittaja Jorie » La Heinä 30, 2016 7:49 pm

Huuhdotteko kinnaspesun jälkeen letkulla vai pesurilla? Jääkö letkulla pesuainetta pintaan?

OskuV

Viesti Kirjoittaja OskuV » La Heinä 30, 2016 11:03 pm

Paremmin huuhtoutuu letkulla, koska letkusta tulee ainakin mulla kolminkertainen määrä vettä painepesuriin verrattuna. Tästä faktasta huolimatta usein laiskotuttaa sen verran ettei jaksa levitellä kasteluletkua kun painepesuri on jo valmiiksi levällään pesupaikalla. Ehkä jos olisi automaattikela kastelulekulle niin sitten viitsisi huuhtoa useamminkin sillä.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler

Peksi

Re: Vs: Alottelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Peksi » La Heinä 30, 2016 11:30 pm

Jorie kirjoitti:Huuhdotteko kinnaspesun jälkeen letkulla vai pesurilla? Jääkö letkulla pesuainetta pintaan?
Ensin painepesurilla ja sit lopuks letkulla, ettei tarvitse kuivata liinalla niin paljoa.

Vastaa Viestiin