vanteet kiillotetulla reunalla

Renkaiden, vanteiden, moottorin jne puhdistus
tane

vanteet kiillotetulla reunalla

Viesti Kirjoittaja tane » Ke Loka 09, 2013 8:55 pm

Ensimmäinen postaus tälle foorumille pitkällisen seuraamisen jälkeen. Koitin etsiä josko vastaavaa olisi jo kysytty mutta en löytänyt.

Harrasteautossa on vanteet kiillotetulla reunalla, ja sopivat pesuaineet / menetelmät ovat hieman hakusessa.

Eli yksinkertaisimmillaan, minkälaisella reseptillä putsaisitte tuollaiset vanteet? Varmaan tarvitsee myös raudanpoistoa jarrupölyn irrottamiseksi.

Kuva

Ja tässä vielä kuva koko kapistuksesta

Kuva

tols

Re: vanteet kiillotetulla reunalla

Viesti Kirjoittaja tols » To Loka 10, 2013 1:16 am

Ei ole kokemusta juuri tuon tyyppisistä vanteista, mutta itse lähtisin ehostusta suorittamaan ihan perinteisellä kaavalla ja miedoilla aineilla, kuten esim. Posan Vanteet kuntoon -topikissa on toteutettu. Itse tiskasin vanteet viimeksi seuraavalla kaavalla ja mömmöillä:

1. Esipesu (Surfex HD)
2. Pesu (BH Auto-Wheel) brushauksella
3. Pien poisto (Valetpro Citrus tar & glue)
4. Raudan poisto (BH Korrosol)
5. Vaha (AF Mint rims wheel sealant)

Tuo vannepesuun tarkoitettu Bilt Hamberin Auto-Wheel lienee turvallisimmasta päästä vanteille, mutta puhdistaa kuitenkin tehokkaasti erityisesti kunnon brushauksella. Tuolle kiillotetulle pinnalle löytynee omiakin vahoja.

Nätti harrastepeli kyllä kyseessä :good:

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 10, 2013 9:27 am

^Ja tuolla reseptillähän ei voi ylläpitää vahattua pintaa. En ole AW:n turvallisuudesta ainakaan niin vakuuttunut että vahattuja pesisin sillä.

Jatkossa erinomainen vaihtoehto vanteiden ylläpitopesuihin olisi esim. Chemical Guysin Diablo Wheel Cleaner esim. laimennuksella 1:15 ja jos harvemmin pesee/enemmän pölisee niin jopa 1:5. On pH neutraali ja muutoinkin huomattavan hellävaraisempi kuin perinteiset vannepesuaineet.

Lippien ylläpitokiillotteluun oma valintani olisi Mothers Billet Metal Polish ja sen perään heti jokin toimiva vaha. Miksei esim. tolsin mainitsema tai ihan maalipinnallekkin tarkoitettu sealant kuten FK1000P

Itse harkitsisin vanteiden pinnoittamista esim. GTechniq C5 pinnoitteella.

Mut välikysymys:
Nyt kun tols antoi varteenotettavan ohjenuoran vanteiden pesuun _kerran pari vuodessa_ niin tarkoititko nimenomaan ylläpitopesua? Jos riittävän usein peset vanteet niin mielestäni Deironizerille ei pitäisi ylläpitopesuissa olla käyttöä.
Vain YKSI LSP!

tane

Viesti Kirjoittaja tane » To Loka 10, 2013 5:01 pm

kiitoksia vinkeistä :thumb:

Juurikin tuo tolsin ohjeistama rankempi kausiputsaus oli minulle tällä kertaa mielessä. Myös ylläpitopesun ohjeet tulivat tarpeeseen, tähän asti olen pessyt samalla setillä kuin korinkin, foamit niskaan ja päälle glymin bodywork shampoo.

Kerran kokeilin very cherry non acidia, mutta se jätti valumista törkeät himmentymät kiillotettuun lippiin, sen jälkeen ollut vähän skeptinen vanteille tarkoitettujen aineiden käytön kanssa. Viimeksi kokeilin glymin custom wheel cleaneria, mutta sillä ei ihan kaikki kökkö lähtenyt puolien välistä.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 10, 2013 5:22 pm

Joo siis kannattaa olla tarkkana mitä käyttää lippien läheisyydessä. Asiasta muinoin detailingworldia, autopiaa jne lukeneena olen huomannut että porukka listaa kaikkein turvallisimmiksi aineiksi maailmalla R222/P21S, Stjärnagloss Hjul ja Chemical Guys Diablo. Itsellä kokemusta kahdesta viimeisestä ja myös kiillotettuja lippejä pessyt muille. Tykkään vaan itse enemmän Diablosta.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Loka 18, 2013 10:51 pm

Mä käytän pesuihin VAIN Autofoamia, Hjulia kokeilin muutaman kerran viime syksynä kun vanteet oli likaisemmat ja sit ihan kinnaspesu VB:llä. Ylläpitopesuihin ihan suotta käyttää mitään tujua ainetta, jos miedoillakin lähtee. Lippeihin Meguiarsin alukiilloketta, Mothersin tai vaikka Britemaxin. Pinnassa EI PYSY FK1000, Cquartz tai Optikaan mun kokemusten mukaan. Gtechniqiin luottaisin, jos haluaa helppohoitoisuutta.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

LOCTITE

Viesti Kirjoittaja LOCTITE » Ma Loka 21, 2013 1:12 pm

Ainakin itse huomasin, että kiillotettuun lippiin ei kannata suihkuttaa mitään Pineline tyyppistä ainetta (tujummasta liuottimesta puhumattakaan). Hapetti aika nopeesti ne ja meni kiillotushommiksi :cry:

Nyt tämä kesä mentiin ihan Autofoam esipesulla ja sit ihan samalla shampoolla millä autokin. Hyvin toimi, eikä mainittavaa himmentymistä tapahtunu. Alkukesästä jaksoin vetästä Sinolit lippeihin pesun jälkeen mut sit sekin jäi, eikä näyttäny paljoa haittaavan. Kertaakaan en kiillottanu kesällä niitä ja mulle pysy ainakin riittävän kiiltävänä. Nyt sit ennen talvea kiillotellaan lipit ens kesää varten valmiiksi :)

Lisäksi aloin kuivaamaan vanteet melkeen ensimmäisenä, ettei vesi ehdi kauaa seisomaan siinä paikallaan.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Loka 21, 2013 1:31 pm

Just noin, vanteet kannattaa kuivata ekaks ja aina parempi, jos voi tehdä sen ilmalla.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ma Tammi 13, 2014 11:28 pm

Mitään emäksistä ainetta ei saisi käyttää paljaalle alumiinipinnalle, syövyttää tosiaan pinnan pilalle alta aikayksikön. Happo tekee saman, tosin ei ihan yhtä rajulla reaktiolla.

Jotkin vannepesuaineet sisältävät paljon natriumhydroksidia, jolla saa kyllä alumiinin syövytettyä todella pahasti pilalle. En ymmärrä, että miksi tuollaisia edes myydään... Pinnassa kun on pieni orkonen, niin NaOH-liuos lähtee syövyttämään siitä maalin/lakan alle asti ja vähän ajan kuluttua on kivan näköiset vanteet, kun pintakäsittely kuplii irti. Suolalla on valitettavasti vähän samanlainen vaikutus, tämän takia vanteisiin tulleet, metalliin asti menevät jäljet tulisi korjata mahdollisimman nopeasti, etenkin talvivanteista.
.:R32

Deadbeat111

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » Pe Helmi 27, 2015 3:18 am

Etsinyt itselle kesäksi sitä turvallista ainetta ja tuntuisi tuos CG Diablo olevan laimennettavuuden takia lompakolle edullisin. Supernaturalin ja P222(Porsche endorsed) omat kiinnostaa myös, mutta kotimaan saatavuus nolla. Zymöl wheel cleaner olisi mielenkiintoinen, kun on hellävarainen ja valmistaja itse ilmoittaa aineen olevan vahaturvallinen ainakin heidän omalle wheel wax coatille, eli voisi olettaa sen olevan turvallinen myös monelle muullekin vannesuojalle.

Vastaa Viestiin