Tässä kevään mittaan kaveri porukka kun kaivaa harraste autoja talvi teloilta olen muutamaan otteeseen kuullut kysymyksen, "mitä tuolle katolle voisi tehdä?"
No suojata tietysti, mutta millä. Yhteyttä Laitilan paroniin ja kohta onkin ollut kyseistä ainetta käsissä.
Mä nyt kasaan tähän sellaisen DIY ohjeen joka toimii varmasti muillakin tuotteilla mutta minulta menee pisteet tälle Nanolexille.
Pari asiaa mitkä ovat kaiken A ja O: Pesu ja kuivaus. Molemmat kun tehdään kunnolla saadaan varmistettua Nanolexin tarttuminen.
Sen enempää jäärittelematta kuviin ja ohjeisiin.
Pesu:
Itse olen pessyt katot Bilt Hamberin surfex-HD:llä seoksella täysillä, raakana lancen läpi. Laitilasta saatu suositus olisi 10% mutta tuosta minun pesuri/lance yhdistelmästä irtoaa 8%.
Eli SHD katoon vaikuttamaan ja tovin odottelun jälkeen kinnasta perään. Hieromista ja hankausta hellävaraisesti ja huolellisesti.
Round 1:

Tämän jälkeen huuhtelu ja Round 2 jolloin otan koko auton mukaan.
Pelti osille seokset tarpeen mukaan. Tässä kyseisessä autossa katto sai toisen kerran 8% seoksen muun auton saadessa 4%.

Tätä vaihetta toistetaan tarvittavan monta kertaa jotta vaahdon mukana ei enää nouse likaa joka näkyy ruskeana.
Sitten huuhtelua, huuhtelua ja vielä vähän huuhtelua kunnes pesuaine vaahtoa ei enää nouse kankaasta.
Tähän väliin huomautus että AG:n katon pesuaine vaahtoaa paljon reilummin joka aiheuttaa tässä vaiheessa turhautumimsta.
Sitten kun on kutakuinkin kaikki puhdas vaahto saatu pois on vuorossa Bilt Hamberin Auto-Wash. Tällä pyritään huuhtomaan viimeisetkin SHD jäämät pois katosta.
Sitten vielä kerran huuhtelu ja enää ei saa tulla ollenkaan vaahtoa pesuaineista jotta varmistutaan ettei kattoon jää aine jäämiä.
Pari kuvaa pesu vesistä tähän väliin:
2x SHD pesun jälkeen kinttaan huuhtelu vesi näytti tältä ->

Ja Auto-wash pesun jälkeen kinttaan huuhtelu vesi näytti tältä->

Mä oon ruukannut kuivata katosta enimmät vedet pois jo pihalla ennen kuin vien auton kuivumaan.

Sitten ylenpalttista kuivattelua.
Mun mielestä on parempi pelata varman päälle ja antaa katon kuivua vähintään 2 päivää, riippuen tietenkin olosuhteista.
Kyseinen auto on nyt erinnäisistä syistä johtuen saanut kuivua 7 päivää.
3 Kuivumis päivän jälkeen kävin nakkaamassa katon päälle ikean viltin jottei pöly etc pääse laskeutumaan katolle.

Ja sitten itse asiaan eli tuotteeseen.
Nanolex Premium Textile Sealant for Convertible Top on ulkoisesti mun mielestä kivan näköinen paketti.

Sopii käteen hyvin.
Pullon suutin on hieman eksoottisen näköinen mutta toimiva.

Tässä vaiheessa kannattaa suojata maalipinnat, tai en minä oikeasti tiedä tarvitsisiko mutta en tähän 1kk sitten maalattuun halunnut alkaa kokeilemaan mitä Nanolex tekee pinnoille. Tuskin mitään mutta onpahan suojattu.
Suojaksi käy maalarin teippi ja vaikkapa tuorekelmu, kas näin:

Lasi pinnat jätin suojaamatta testin vuoksi, siitä myöhemmin.
Sitten pullosta "lukko" auki, Se on muuten ovelasti jemmattu suuttimen juureen:

Ja avoinna:

Sitten vuorossa onkin kuvauksellisesti haasteellisin osa, miten kuvata tarkasti suihkukuvio
Sarjakuvaus päälle ja vähän suuntia, pari kuvaa onnistui:

"Tarkka" ja tasainen sumu.
Helppo tähdätä. Noin 20cm pinnasta ylös on aika optimaalinen mun mielestä.
Nanolex jää kivasti hetkeksi pintaan joka helpottaa työtä, näkee missä ainetta on jo.
Alla olevassa kuvassa reuna-alueet kierretty kertaalleen ja 1/4 katosta suihkittu:

Samalla kun katon kiertää kertaalleen suihkuttelin myös reunat ja nurkat uudelleen.
Alla olevassa kuvassa reunat(pysty osat) kierretty x2 ja vaaka pinnat kerran:

Ainetta on tässä vaiheessa kulunut tämän verran:

Loput aineesta sitten suihkin isoille pinnoille, en enää niinkään reunoille sihtaillut.
Aivan viimeisillä painalluksilla jolloin ainetta vielä purkista tulee oli havaittavissa pientä "sylkemistä" pullosta.
Pullon saa käytettyä hyvin loppuun, ei ole iso tippa mikä jää pohjalle.

Sitten lasien vuoro jotka jätin tarkoituksella suojaamatta.
Reunoja myöten kun aine on tarkoitus levittää niin ei voi välttyä tältä:

Tuoreeltaan kun nuo valumat pyyhki pois niin hyvn tottelivat CG:n glassworkz glass cleaneriä:

Se oli sitten siinä.
24h käsittelystä taisi olla suositus ettei katto saisi kastua.
Ja loppuun fiilistely kuva edellisestä katosta jossa sama Nanolex Premium Textile Sealant for Convertible Top.

Nyt sitten odotamme ensi kesää miten rokkaa, verrokiksi voisin heittää että AG:n katon käsittely setti on jo osittain pettänyt vaikkei autolla ole ajettu talvella ja se on laitettu heinäkuussa(?).
Kiitos ja anteeksi.
Jos meni väärään osioon tai on turha tai tällainen testi on jo tai jotain niin modet saapi poistaa.