No niistä mitä mä oon testannu:
AEG, Flex, Makita (lähinnä pitäny kädessä, ei käynnissä ollut) ja Metabo
AEG:
-Vaikka päätymuovista saa kivan otteen niin jotenkin tuntuu hepposelta
-Lämpenee tosiaan jonkun verran (nopee setti, pidemmässä vois olla oikeesti kuumakin)
-ns. pistoolimallinen -> skidisti pitkä. Ei voi ajaa kyljen alaosia (ilman nosturia) kone pystyssä -> asento tuntuu vähän oudolta IMO. Tätä kys. konetta en siis testannut näin mutta sama pätee kaikkiin. Jäänyt mielikuva, että tämä kuitenkin muistaakseni himpun lyhyempi kun flex
-Voisi olla matalemmat lähtökierrokset (900rpm)
-Kierrosnopeudensäätö kiekko päällä, näkee hyvin.
-Jos oikein muistan niin jotta tallakiinnityksen pysty lukita niin muoviosa piti ottaa pois/siihen piti poraa reikä?
Flex:
-Näistä ylivoimaisesti hiljaisin
-Ergonomia hyvä, erityisesti etukädellä kun on todella matalalla
-Etuosa mahtuu varmaan pienimpään tilaan kaikista, tai tasoissa Makitan kanssa (esim. 75mm talla ja etupuskurin ilmanotto aukon sisäpuoli)
-Pistoolimallinen (sama ku AEG)
(-Perverssi punainen johto

)
-Tiettävästi ammattikäytössä suosittu laite, ainakin maailmalla
-Joka päälle laitettaessa ensin nappi pohjaan -> peukulla lukitusnappi. Tää siis miinuspiste. Tosin tällä pysty napilla muuttamaan kierrosnopeutta. En ole tottunut moiseen mutta jollakin käyttäjällä vois olla hyvä juttu. Makitasta en tiedä ja AEG:sta en muista.
-Puhaltaa ilman alaspäin -> Placebo efekti että myös jäähdyttää

-Matalimmat lähtökierrokset (oliko 380rpm?) ja nappi pohjassa 600rpm.
Makita:
-Ei käyttökokemuksia
-Hyvä ergonomia mutta vaihteistokoppa paljaana -> saattaa käsi lämmetä?
-Mun mielestä vähän lyhyempi kun Flex -> pystyasennossa pystyy paremmin ajaa ne kyljet

-Tiettävästi ammattikäytössä suosittu laite, ainakin maailmalla
-Matalat lähtökierrokset (600rpm), mutta ei tietoa pitääkö kone ne samassa jos antaa vähän painetta.
-Joka päälle laitettaessa ensin nappi pohjaan -> peukulla lukitusnappi. Tää siis miinuspiste.
Metabo (oma kone, testannut myös ihan nevestä):
-Suht hiljainen (ainakin hiljaisempi kun AEG)
-IMO erittäin hyvä ergonomia (tai sit oon vaan tottunut). Dani ei tykänny just takakahvan puutteesta (ja vastavuoroin mä en tykkää takakahvoista

). Mutta tolla etukyhmyllä on myös hinta, huono ulottuvuus etu "kyhmyn" takia. Tosin sen saa 2xTX25 ruuvilla pois millon saman kokonen kun esim. Makita, mutta jälleen käsi suoraan vaihteiston kopassa ja vielä isommalla riskillä osua karan lukitukseen.
-Mun mielestä paras virtakatkaisin, eli ns. "rälläkkä mallinen" nappi mistä päälle/pois. (Inhoon renkslata.
-Puhaltaa ilman alaspäin -> Placebo efekti että myös jäähdyttää

-700rpm lähtökierrokset
-Lyhyin verrattavista -> IMO Kätevä
-Kierrosten säätö hankala nähdä (ei sillä, että sillä olis mitään väliä ekan kahen työpäivän jälkeen)