Testissä : Shine Mate EP801 & Shine Mate ERO600

Käyttäjien tekemät testit
JanneJ

Testissä : Shine Mate EP801 & Shine Mate ERO600

Viesti Kirjoittaja JanneJ » La Syys 29, 2012 6:57 pm

Kuten otsikko kertoo mitkä koneet ovat testattavana.
Samaan testiin mahtuu myös uudet Flexipads Hex Logic Foamit ja pari itselle uutta ainetta, Meguiars ultimate Compound ja Menzerna PG1000

Olo ei ole tällä hetkellä kuten runebergillä mutta koitetaan jotain kirjoittaa.

Homman nimi on seuraava:
kohteena 90-luvun puolivälin saksalainen auto joka paikka maalattu ja sävy erot pitäisi saada kiinni.
lähtö kohta: no, miten tämän sanoisi.. aika rujo pinta.

ensimmäiset huomiot EP801:stä:
-kone on kevyt ja minusta hyvin tasapainoisen tuntoinen = sopii käteen
-1 kierroksilla ajettaessa tuntuu hieman satunnaista "nykimistä" ja käynti ääni ehkä hieman karkea.
voisi ehkä rauhottua jos pyyhkäisisi kulmavaihteeseen hieman vaseliiniä?
-helppo hallita, tiukemmissakin paikoissa.
-kierrosten säätö nappi just oikeassa paikassa, säätö vain toimii omaan tuttumukseen "väärin päin" mutta tähän tottuu yllättävän nopeaa.
-kierrosluvut merkitty selkeästi ja voimaa tuntuu koneessa olevan

tähän asti kokeiltuja comboja 123mm tallalla (työ siis vielä kesken):
140mm keltainen hex + UC = vaikuttaa ihan hyvältä combolta tähän pintaan. vähän on hakusessa tuo UC:n oikea työstö tapa mutta kyllä se sieltä pikku hiljaa.
140mm valkoinen hex + UC = ei mitään vaikutusta BMW:n pintaan eli tämä jäi vain kokeiluksi.
140mm keltainen hex + 3M fast cut plus = ok tuttu aine niin tällä tähän astisista testi alueista paras tulos.
140mm keltainen hex + PG1000 = nykii, vetelee ja vaikea hallita. käyttäjässä vika. reeniä, reeniä.
3M:n vihreä laikka + UC = pölyää, palaa laikkaan kiinni hetkessä. tämänkin kombon saa unohtaa.

ja 70mm talla ja 100mm laikka kokeilut:
100mm oranssi hex + UC = :shock: uskomatonta, aivan törkeän helppo viedä ja jälki on hyvää vaikka oikea työstö tapa hakusessa.
100mm oranssi hex + 3M fast cut plus = taas tuttu aine... eli onnistuminen taattua.

noista laikoista on pakko sanoa sen verran ovat ihan törkeen hyviä :thumb:

eli työstettyä aluetta on ollut katto ja katossahan on toki katto luukku niin on päässyt ajamaan tiivisteiden vierestä eli tarkkuutta.
katossa lakka sumua ja palaneita linnun p*skoja.

parit kuvat tältä "päivältä":
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tuota ero600:sta en ehtinyt paljoa testaamaan.
ihan pikkusen vaan hieroin takasuojasta isointa lakka sumua pois keltaisella hexillä ja kokeilin kaikki noita leikkaavia aineita ja yllättäen taas parhaan tuloksen sain 3M aineella.
no holot oli tietty sen mukaiset niinpä tarjosin tähän lääkkeeksi ERO600:sta ja 3M:n ultrafina ja sen omaa sinistä laikkaa ja tässä tulos:
Kuva

työ on siis vielä kesken.
illalla jatkan kunhan ehdin takaisin talliin ja sitten lisää harjoitusta.
tarkoituksena kokeilla saada tuon UC:n käyttö haltuun. Menzernaakin kokeilen mutta pää paino on tuolla UC:llä.

olen hyvin tyytyväinen tuohon EP801:seen.
laitan copy paste menetelmällä lisää ranskalaisia viivoja kun tulee lisää sanottavaa tuosta koneesta.

JanneJ

Re: Testissä : Shine Mate EP801 & Shine Mate ERO600

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Su Syys 30, 2012 11:30 am

nyt on 6 tuntia yhteistä taivalta takana EP801:sen kanssa ja täytyy todeta että olen erittäin tyytyväinen.

vanhalla halppiskiina koneella tässä vaiheessa oli jo kohtalainen niska kipu muistuttamassa tehdystä työstä mutta ei nyt.
kertoo mielestäni aika hyvin siitä että kone on hyvä käteen.
ja voimaa tässä koneessa on.

kunhan ilta hämärtää niin loikkaan taas talliin ja aloitan tuon ERO600:n testaamisen.
ehkä paras mahdollinen testiauto kyseessä kun lähdetään tuota epäkeskoa viimeistelyyn ajatusta mutuilemaan.
kovalakkainen musta auto jota on saanut työstää karkealla yhdistelmällä niin holotkin ovat sen mukaiset.
holoista ei ole kuvia mutta tästä jatketaan:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

kontin päällinen ajettu keltainen flexipads hex logic ja menzerna pg1000 ja en yhtään ihmettele että sitä jotkut ovat sanoneet betoniksi :shock:
loppu auto keltainen hex logic ja UC.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Syys 30, 2012 2:04 pm

Tuon Shine Mate ero 600 :sen testiä ja kokemuksia odotan mielenkiinnolla, sillä mullekin tuo on tulossa ensi viikolla :)

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Su Syys 30, 2012 9:40 pm

nyt seuraa kuva pläjäys...
tässähän kävi niin että kaveri tuli kylään ja kun hän on ammatiltaan automaalari ja osa syyllinen tähän innostukseeni lajia kohtaan päätimme yhdessä tuumin lähteä tyypittämään uudet koneet, aineet ja laikat.
kaveri tuumasi tuosta EP801:stä että hyvän tuntoinen kone ja helppo käyttää vaikka on aina tottunut paineilma vehkeisiin.

ensin ajettiin konepeltiä niin monilla eri komboilla että en itsekkään enää pysynyt matkassa...
tässä parit kuvat:
Kuva
Kuva
Kuva

tämän jälkeen itse asiaan eli viimeistelyyn.
tämä päätettiin tehdä siten että toinen ajaa toisen puolen ja itse jaan oman puolikkaani vielä puoliksi rotary vs epäkesko.
aineina tasavertaisuuden molemmilla 3M ultrafina + sen oma laikka.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tuntumaa koneesta:
-täriseehän se :lol:
-sivu kahva täysin tarpeeton, helppo hallita yhdellä kädellä
-kierrosten säätö hankalassa paikassa
-kone on korkea samoten paino piste korkealla. ei pysy itsestään pystyssä vaan vaatii puhtaan pinnan johon laskea kyljelleen.
-yllättävän hiljainen, odotin pahempaa.

summa summarum: lopputulos oli aika selkeä. epäkeskolla viimeistelty alue oli kameran salamalla ja ledi valolla selvästi puhtain eli ei mitään hologrammin tapaistakaan ollut havaittavissa kun taas samalla tavalla kuvattaessa paikkoja jotka oli rotaryllä ajettiin oli _ehkä_ pienet holon poikaset havaittavissa MUTTA paino sanalla EHKÄ!
silmin halogeeniä vasten tätä ei pystynyt havaitseen mutta kameran salama sen lopulta paljastaa.
tästä ei valitettavasti tullut onnistuneita kuvia.

toinen pointti tässä viimeistelyssä oli se että epäkeskolla ajettu oli hieman sameampi tai kiillon syvyys ei ollut samanlainen kuin rotarylla ajetulla osalla.
kiilsihän se mutta ei yhtä syvää ollut kiilto kuin rotarylla ajetulla alueella.
itse aion edetä loppu auton siten että paneeli ensin rotarylla ja heti perään epäkesko vaikka vain varmuuden vuoksi.

tulikohan nyt sanottua kaikki.... :roll:
pitää kirjoitella lisää jos/kun muistuu mieleen ja konetta käyttä enemmän tässä yön mittaan :geek:
kyllä mun mielestä epäkesko ansaitsee paikkansa himo hinkkaajan pakissa, vaikka ihan mielen rauhan vuoksi haastavissa väreissä :good:

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Syys 30, 2012 9:56 pm

Mikäs siinä kun pääsee rauhassa tuommoiseen mustaan duunailemaan, varmasti opettavaista. :thumb: Kyllä sillä rotaryllä helposti jää tummaan väriin semmoista pientä "häntää" mikä näkyy salamalla ym.

Mun mielestä toi sivukahva on rotskussakin turha, kaikista paras käsitellä kun pitää etukädellä vaan keulasta kiinni. Makuasioita tietty.

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Su Syys 30, 2012 9:59 pm

nimenomaa maku asioita.
70 talla ja 4" laikka on mukava viedä ilman kahvaa ja samalla mahtuu ahtaampiin koloihin kun ei ole kahva tiellä.

ja todellakin opettavaista, varsinkin kun pääsee tuollaisen hipostelevan ammattilaisen otteita seuraamaan omilla laitteilla... saa ihan kivasti ammennettua oppia.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 01, 2012 10:37 am

Siis toi 600 nopeudensäätöhän on vielä melko idyllissä paikassa, jos vertaa DAS:iin :D Mutta jos ei pysy selällään ite niin se on kyllä iso miinus. Se on, merkillistä kyllä, ainakin mun mielestä TODELLA tärkeä ominaisuus koneelta. Janne, nyt äkkiä joku sätöstely lisävaruste millä taataan laitteen pystyssä pysyminen lattialle laskettaessa (huom! lattialla kun yleensä on vielä väh 1% kaadot ;) ).
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Loka 01, 2012 12:34 pm

^eiks tämä ole se "sätöstely"?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 01, 2012 12:41 pm

^Ei. Se on vaan niille ihmisille jotka tekee mun detailing luolaa isommissa tiloissa :lol:
Vain YKSI LSP!

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » Ma Loka 01, 2012 2:51 pm

K70 kirjoitti:^eiks tämä ole se "sätöstely"?
Tollanen oliskin aika jees kapistus hallille.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 01, 2012 3:06 pm

Urran kirjoitti:Janne, nyt äkkiä joku sätöstely lisävaruste millä taataan laitteen pystyssä pysyminen lattialle laskettaessa (huom! lattialla kun yleensä on vielä väh 1% kaadot ;) ).
Ei näin, ei näin! Myllyä ei pitäis koskaan laskea lattialle jossa, varsinkaan silloin kun vaahtomuovipädi/karvalaikka on tahnasta kostea.
Mielummin vaikka ei myllytetylle alueelle pädi alaspäin, laittaa vaikka rätin väliin jos jostain kumman syystä hirvittää :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 01, 2012 3:11 pm

^Menee OT mut joku perustelu olis hyvä. Monesti esim jotain puskuria/alakylkeä tehdessä tulee laskettua kone selälleen esim. kun siirtää itseään eteenpäin/parempaan asentoon. Odotan innolla kuulla miksei näin voisi tehdä :D
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 01, 2012 3:15 pm

Koska lattialla on paljon pskaa joka tarttuu todella innoissan mm. pädiin ja piuhaan.
Vaikka harjaa pädiä niin silti paska tarttuu myllyn selkään ja kahvaan ja jokapuolelle.
Oliko se mm. Jyrkiboyllä joka hokas saman jutun, ja pellissä siansaparoita.
..tota piuhaa ei pidä myöskään unohtaa kun myllyttää, kerää mukavasti mm. pikkuhiekkaa ym. ja kun piuha on olalla ja itse kurotat konepellin yli niin saattaa käydä hassusti.
Itselleni käynnyt kans näin, ja se riitti mulle.

Siksi pidän myllyä sylissä jos kylkiä pitää pyyhkiä, tai pellillä jos kattoa tai konepeltiä myllytän, riippuu tietysti mitä kohtaa myllyttää.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 01, 2012 3:47 pm

Tottakai lattia on pesty ennen jokaisen myllytyksen alkua (viimeset pari oon pessy vasta sen jälkeen kun auto on tuotu jo paikalleen). Mut en edelleenkään ymmärrä miten se lika tarttuu padiin, ja itse en ainakaan esim. helmoja ja puskurin viimeisiä osia, alaosia tehdessä pidä piuhaa olalla (enemmän haitaks kun ei se voi osua mihinkään). Ja kun siirryn taas yläpintoihin niin toki pyrin muistaa pyyhkimään johdon. Metabossa ainakin on siinä vaihdekopan/itse varren välissä kaks metalli "jalkaa" mitkä ottaa maahan koneen takaosan ohella kun se makaa selällään. Tähän mennessä se ei ole ikinä aiheutunut ongelmaksi se että niihin mitään moskaa olis tarttunut, kun ei tuolla huuhdellulla lattialla muutenkaan oo kun max se pöly mitä on tullut sen aikana kun auto on ollut siellä/mitä ehkä vaatteissa on kulkeutunut jostain.

Minkälaisissa olosuhteissa te oikeen myllytätte :D

Mä oon niin kankee etten pysty istumaan ns. lotus asennossa kun teen alapintoja ja uskon et just esim. istumapaikkaa muuttaessa onnistuisin kippaamaan koneen sylistä laikka edellä lattiaan ni mielummin nostan sen selälleen hyvän etäisyyden päähän.

Se mitä varon aina on etten missään tapauksessa ns. astele koneen läheisyydessä (eli jos liikun niin lähinnä möyrin jne, en kävele). Eli jos alan just pyyhkimään niin mielummin kuskaan koneen esim. tallin työpöydälle/nostan mun "työtuolille" (missä on monesti kuivausliina jos säilytän siinä vaihtopadeja/talloja/tahnoja) tai maitokorin päälle.
Vain YKSI LSP!

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ma Loka 01, 2012 3:55 pm

Urran kirjoitti:Minkälaisissa olosuhteissa te oikeen myllytätte :D
Kaikilla ei ole semmoista leikkaussalia kun se sun talli. ;)

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ma Loka 01, 2012 4:44 pm

tuohon koneen selällään pysymiseen voisi kätevänä ratkaisuna olla ihan vaikka teippi tulla tai vastaava jonka "sisälle" laittaa tuo kone.
pitääpä huomenna kokeilla että mikä olisi sopiva tähän.

itse en taas kokenut tässä testissä mitään ongelmaa tuon koneen selällään pysymisen kanssa koska työ järjestys oli: rotarylla ajo -> laikka irti rotarysta, kiinni ERO 600:n -> ajoa -> ja taas sama rumba.
eli yhdellä laikalla ja kahdella koneella.
tietenkin sitten kun piti siirtyä tai liikkua jostain syystä enemmän niin sitten koneesta laikka pois ja säilytys rasiaan siksi aikaa kunnes jatkaa hommia.

ja tosiaan mielestäni hankalassa paikassa = en tiedä miten muissa koneissa nuo säätönapit on...tämä on ensimmäinen epäkesko itsellä.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Loka 01, 2012 4:50 pm

^ ^Ei oo joo :) Itse, kun teen ulkona pihalla niin käytän sellaista muovilaatikkoa, jossa on reikäpohja se on alaspäin mulla ja sen päälle lasken koneen. Silloin kun nurmikolla teen niin voin koneen laskea paljaalle nurmikollekin.
Ja itse aiheeseen. Äsken hain postista uuden koneen eli tuon ero 600 ja täriseehän se. Kokeilin sen verran viileäkaapin oveen, miten se toimii ja toimiihan se. Samassa paketissa tuli Flexipadsin Hex-login laikat, kaikki värit. Ompahan nyt laikkoja ainakin ,kun CG -hexejäkin on muut paitsi punainen. Pitää varmaan LC:t laittaa myyntiin.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 01, 2012 5:01 pm

Urran, ei tää ollut juuri sinulle, vaan yleisestiottaen...
Laikkaussalissahan olis optimaalinen paikka, mutta valitettavasti olen nähnyt vaan sen toisen ääripään monen monessa paikassa :cry:

Ja on to the topic... :oops:

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Marras 11, 2012 12:38 pm

JanneJ kirjoitti:
toinen pointti tässä viimeistelyssä oli se että epäkeskolla ajettu oli hieman sameampi tai kiillon syvyys ei ollut samanlainen kuin rotarylla ajetulla osalla.
kiilsihän se mutta ei yhtä syvää ollut kiilto kuin rotarylla ajetulla alueella.
itse aion edetä loppu auton siten että paneeli ensin rotarylla ja heti perään epäkesko vaikka vain varmuuden vuoksi.
Kun tässä nyt vihdoin ja viimein saa luettua näitä viimeisiäkin topiceja, joita on jäänyt rästiin parin viime kuukauden ajalta, niin kommentoin nyt heti tuoreeltaan... :lol:

...mutta, Jannen kanssa olen samaa mieltä ja tuo on ollut itsellänikin suurin syy epäkeskon käyttämättömyyteen. Omastakaan mielestä epäkeskon jättämä jälki ei pärjännyt rotarylle. Siitä vaan on kyllä aikaa, kun viimeksi olen epäkeskoa käyttänyt ja aineina toimi silloin Menzernat. Kokemusta ei vielä ole näistä uudemmista aineista, mutta eiköhän tuokin tule testattua. Ehkä se pakotettu epäkesko on tässäkin se ratkaisevin tekijä, jotta saadaan kaikki haluttu irti laikasta ja myllytysaineista. Liian tehottomalla epäkeskolla on helppo saada aikaiseksi päinvastainen tulos, kuin ollaan hakemassa...
Kaikki liha tottelee kuria...

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Marras 13, 2012 7:32 pm

Urran kirjoitti:Siis toi 600 nopeudensäätöhän on vielä melko idyllissä paikassa, jos vertaa DAS:iin :D Mutta jos ei pysy selällään ite niin se on kyllä iso miinus. Se on, merkillistä kyllä, ainakin mun mielestä TODELLA tärkeä ominaisuus koneelta. Janne, nyt äkkiä joku sätöstely lisävaruste millä taataan laitteen pystyssä pysyminen lattialle laskettaessa (huom! lattialla kun yleensä on vielä väh 1% kaadot ;) ).
Nyt ajattelin korjata tämän pienen mutta jollekin kenties tärkeän asian. Kone pysyy kyllä selällään "pystyssä" luin yks päivä tuon mutten silloin viitsinyt selitellä, kun kone oli toisessa paikassa enkä sitä voinut kuvata. Kuukausi takaperin viimeistelin omallani erään auton ja itse laskin koneen välillä hallissa olleen tynnyrin päälle ja välillä sellaiselle ammattimalliselle työtuolille ja hyvin pysyi "pystysså" Ettei Jannen nyt tähään tarvitse mitään viritelmää tehdä. Tietenkin pinta täytyy olla "vaaterissa" sillä eihän tämä kaltevalla pinnalla kestä. Tällä kommentilla ei viitata kehenkään vaan Urranin teksti on lainattu esimerkin vuoksi. Loppuun vielä kuvat
Kuva

Kuva tasaisesta yläpinnasta

Kuva

JanneJ

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Huhti 30, 2013 9:40 pm

Päivitelläänpäs tätä kun asiaa tuli mieleen.
Aloitus postauksessa manasin EP801:sen meteliä, niin, mitä meteliä?
Kai mulla oli jokin haave että kone olis about äänetön. Ei tuo pidä ees pahaa ääntä, hiljainen loppujen lopuksi.
Halppis rotskut pitää pahempaa ääntä heti paljon enempi ja mitä Rauhallisen Erkin kanssa ollaan yhtä aikaa jotain testejä tehty niin aika samoissa db luvuissa kai ollaan DeWaltin kanssa.
Loppumisen merkkejäkään ei ole ilmassa.

Tuosta ERO600sesta vielä sen verran että en tosiaan ole sitä monesti käyttänyt mutta sitten sen kerran kun sitä on tarvinnut se on ollut tarpeen.
Ei mun mielestä kuitenkaan liian kallis hankinta back upiksi jos tekee vähänkään kaverieden tms autoja.

PS: kahvat on molemmissa turhia :lol:

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Huhti 30, 2013 10:48 pm

Joo samaa mieltä itsekkin tuosta ERO 600:sta. Omallani olen levittänyt molempiin Volvoihin Kiinteän vahan tuolla ja on siihen kyllä näppärä. Varsinkin katolle levitys sujuu kivasti tuolla verrattuna käsi levitykseen. Otin mä tuolla Audista ne pienet jäljet mitä viime kesän jälkeen oli pintaan tullut nyt tänä keväänä pois tuolla ja kyllä sain hienon kiillon siihen. Käytin Menzernan FF3000 ja testasin myös Schollin S30+ samalla.

Mazza

Viesti Kirjoittaja Mazza » Ke Touko 01, 2013 7:16 am

JanneJ kirjoitti: Aloitus postauksessa manasin EP801:sen meteliä, niin, mitä meteliä?
Kai mulla oli jokin haave että kone olis about äänetön. Ei tuo pidä ees pahaa ääntä, hiljainen loppujen lopuksi.
Halppis rotskut pitää pahempaa ääntä heti paljon enempi ja mitä Rauhallisen Erkin kanssa ollaan yhtä aikaa jotain testejä tehty niin aika samoissa db luvuissa kai ollaan DeWaltin kanssa.
Ensimmäinen huomio minulla tuosta sun koneesta oli, että onpas hiljainen. Vaikka tuo oma Powercraft on huomattavasti hiljaisempi kuin esim. 3M. Jos tuon oman romun maallinen taival päättyy joskus, niin varmaan tilalle tulee Shinemate.

Edit: ellei sitten Ferm, joka vaikuttaa kans varsin kelvolliselta, ja sitä saa kylän kivijalkaputiikista varsin edullisesti.

Vastaa Viestiin