Kajariprojektin 2k-maalin kiillotus

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Foodie

Kajariprojektin 2k-maalin kiillotus

Viesti Kirjoittaja Foodie » Pe Heinä 04, 2014 8:32 pm

Morjes kaikille,

Rakentelen parhaillaan vähän isompaa kajariprojektia. Materiaalina MDF, jonka olen kittaillut tasaiseksi, ruiskuttanut hiontapohjamaalit ja pintaan 2k suorakiilto valkean.

Koitin tutkia vähän pinnan hiomista ja kiillottamista, mutta ajattelin, että parempi kysyä kuin tunaroida hyvä maalipinta heti alkuun :)

Pinnassa on pieni väre ja yksittäisiä pölyhiukkasia. Tasaista pintaa kajareissa on paljon, mutta on myös teräviä reunoja ja kapeita kohtia, joita siis pitää varoa. Vesihiomapaperia löytyy sekä 1200 ja 2000:sta sekä lisäksi Fareclan G3:sta. Kävin hakemassa Biltemasta myös epäkeskon, kiillotussienen ja tyynyn.

Epäkesko: http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma ... -mm-17397/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiillotussieni: http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Pesu-ja ... eni-19409/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiillotustyyny: http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarv ... yny-20869/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisesti hionnan ja vaahtomuovilaikalla suoritetun Farecla hionnan jälkeen pinta pitäisi kiillottaa, mutta mitä aineita minun siihen kannattaisi hankkia? Soveltuuko tuo kiillotustyyny loppukiillotukseen? Vinkkejä ja ohjeita arvostetan kovasti :)

Foodie

Re: Kajariprojektin 2k-maalin kiillotus

Viesti Kirjoittaja Foodie » Ti Heinä 15, 2014 7:56 pm

Vaikken ehtinytkään saamaan vastauksia tähän ketjuun, on foorumista ollut iso apu. Kiitoksia siis!

Bilteman paineilma epäkeskosta ei ollut kyllä kiillotuksessa mitään iloa. Lähinnä surisi ja kuumensi kompuraa :) Samoin bilteman laikoista kuoriutu ekassa kastelussa tarrapinta ja tarran liima pois, joten eivät olleet vedenkestäviä...

Noh pädit kauniiseen käteen ja hinkkaamaan käsin. 1200 ja 2000:sen vesihionnan jälkeen hinkkasin oranssilla laikalla ensin Farecla G3:sta, Meguiars Ultimate Compoundia ja sitten Farecla G10:stä. Kaikkiaan kiillotukseen käsin meni ~8h aikaa ja useampi kierros ennen kuin olin tyytyväinen. Tahnojen välissä aina pyyhin IPA:lla pinnat puhtaaksi. Lopuksi pintaan hieroin Nielsen Flawless Polishin. Näin ensimmäistä kertaa sekä maalausta että kiillotusta yrittäessä olen lopputulokseen tyytyväinen, vaikka kyllähän tuossa meni aika paljon työtunteja :)

Takapaneeliin, pohjaan ja jakaripaneeliin tulee vielä hiilikuituteipit detailina.

Kuva
Kuva
Kuva

Edit: kuvien linkitystä korjattu
Viimeksi muokannut Foodie, Ti Heinä 15, 2014 8:10 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

_paffa

Re: Kajariprojektin 2k-maalin kiillotus

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ti Heinä 15, 2014 8:00 pm

Kuvasi eivät näy koska suurin osa meistä tuskin on kirjautunut käyttäjäksi hifiharrastajat.org:n foorumille.

Vastaa Viestiin