Aloittelijan kone

Kiillotuskoneet ja välineet
Mazza

Re: Aloittelijan kone

Viesti Kirjoittaja Mazza » To Touko 08, 2014 12:09 am

Nilkit!

Piti itsekin hakea sieltä kone ensi viikolla. Ja kaveri meinasi hakea tällä viikolla. :smile:

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Touko 08, 2014 5:47 am

Mara86 kirjoitti:Mikähän näistä olisi paras aloittelijan kone vai onko juuri eroja alle 100e hintaisissa? Fixus: Skil 1200 w (1000-3600 rpm) 69e, Biltema cyclokopio tai rälläkkä tai Motonet "rälläkkä". Kokemuksia?
Kunnon laikat ja aineet hommata. Lähinnä kevyeen myllytykseen ja kiillotteluun. :buffer: Kovin rajusti ei uskalla lähtä leikkaamaan pintaa ainakaan alkuvaiheessa.
Wurthin koneella+aineilla ja 3M laikalla joskus yhden auton mylläsin ja hyvä tuli.
Kevyeen myllytykseen ja kiillotukseen
Mä suosittelisin cyklokopiota. Tällä ei vahinkoa saa tehtyä ja ei jää holoja.

aksim97

Viesti Kirjoittaja aksim97 » Ma Touko 12, 2014 3:43 pm

Tähän aiheeseen täytyy vastata. Haluisin oppii myllyttämään ja tarvekin olis aika kova. Harjotteluun mulla ainut kynnys on se, että en tiedä millanen olis se perus ostoslista millä pääsee hyvin alkuun :)
Eli suomeks jos joku osais heittää sellasen perus hyvän setin tai tarvelistan, niin tää kynnys poistus mun elämästä :) tietysti hinta/laatu kaikessa mahdollisimman hyvä :)

Thaibalee

Viesti Kirjoittaja Thaibalee » Ma Touko 19, 2014 10:20 pm

Mazza kirjoitti:Toraforsilta EP801 ja kasa laikkoja 119€, on valtavan palon parempi kuin nuo muut. Noista kolmesta ainoastaan Skil:ssä on vakkari, ja senkin toiminta on saanut moitteita. Tuo EP801 on monella nimellä myytävä (Shine Mate, Liquidshine yms.), lähes ammattitasoinen kone. Itse asiassa jotkut ammattilaisetkin käyttää sitä. Itsellä on tuota Bilteman konetta vastaava Makita-kopio, ja onhan se oika onneton kone kunnollisen rinnalla.
Minkä laatuisia nuo Toraforsin koneen mukana tulevat laikat ovat? Riittävätkö ne aloittelijan käyttöön vai kannattaako suosiolla tilata paremmat?

Pemaristi

Viesti Kirjoittaja Pemaristi » To Kesä 12, 2014 12:47 am

Halpis rotaryn ajattelin hankkia, joten mikäs näistä olisi se "paras"? motonet biltema clas ohlson clasun koneessa ainakin aika korkea tuo matalin kierrosluku, joten sillä ei varmaan saa holotonta lopputulosta tummaan bemariin kovin helposti?

late

Viesti Kirjoittaja late » To Kesä 12, 2014 11:02 am

^^ Itse niin ikään suhteellisen kokemattomana myllyttäjänä voisin suositella autosta riippuen Shinemate EP801 -rotarya tai sitten DAS-6 pro -epäkeskoa. Näitä saa niin Suomesta kuin Briteistä verkkokaupasta esim. cleanyourcar.co.uk (olen tilannut useasti ja toiminut aina moitteettomasti :thumb: ).

Mulla on molemmat yllä mainitut koneet ja kunhan perehtyy kiillotuksen teoriapuoleen niin melkeinpä aloittaisin suoraan tuolla EP801 rotarylla mikäli haluaa oikeasti hyvän budjettikoneen. Rotaryssa on kuitenkin enemmän joustavuutta tehon puolesta ja tuossa kyseisessä koneessa riittää kierrosalue viimeistelyynkin. Rotarylla on myös mukavampi ajella kun se on hiljaisempi, tasaisempi ja luonnollisesti paljon nopeampi kuin epäkesko.

Itsehän hieman epävarmana aloittelijana ostin ensin DAS-6 pron, sillä ajattelin että rotary on liian tehokas tai vaikea aloittelijalle. Noh, sitten päädyinkin pian hankkimaan arsenaaliin myös sen rotaryn. Luultavasti aika moni aloittelija on kulkenut saman polun koneiden kanssa? :lol:

late

Viesti Kirjoittaja late » To Kesä 12, 2014 11:17 am

aksim97 kirjoitti:Tähän aiheeseen täytyy vastata. Haluisin oppii myllyttämään ja tarvekin olis aika kova. Harjotteluun mulla ainut kynnys on se, että en tiedä millanen olis se perus ostoslista millä pääsee hyvin alkuun :)
Eli suomeks jos joku osais heittää sellasen perus hyvän setin tai tarvelistan, niin tää kynnys poistus mun elämästä :) tietysti hinta/laatu kaikessa mahdollisimman hyvä :)
Vastataanpa tähänkin, vaikka onkin ehtinyt jo kuukauden päivät vierähtää. Ostoslista alkuun vois olla seuraavanlainen:

Kone: Shinemate EP801, koneen mukana tulee 5" talla joten ostoslistalle lisäksi 3.5" M14-kierteen pikkutalla 4" laikkoja varten
Laikat: Hex-logic 5,5" ja 4" kokoisina oranssi, vihreä, valkoinen, sininen (4 tuumaista ei taida olla sinisenä joten vaikka musta tilalle)
Kiillotusaineet: pari eri karkeutta taistelupariksi esim. Scholl S17+ ja S30+ tai Menzerna PF2300 ja SF4500 tai Meguiar's M105 ja M205

Laskin karkeasti, että Suomesta hankkimalla noihin menisin noin 300 euroa, kun ostaa pikkupurkit kiillotustahnoja.

Mikäli puhdistusaineista ei vielä löydy pienpoistoainetta (esim. Motox liuotinpesu Motonetistä, se teollisuusbensalta haiseva purkki), raudanpoistoainetta (esim. Wolf's Deironizer/IronX/BH Korrosol) ja detailing clayta eli savea, niin sellaiset olisi hyvä olla ennen myllytyksen aloittamista.

skiri

Viesti Kirjoittaja skiri » To Kesä 12, 2014 12:04 pm

late kirjoitti:Itsehän hieman epävarmana aloittelijana ostin ensin DAS-6 pron, sillä ajattelin että rotary on liian tehokas tai vaikea aloittelijalle. Noh, sitten päädyinkin pian hankkimaan arsenaaliin myös sen rotaryn. Luultavasti aika moni aloittelija on kulkenut saman polun koneiden kanssa? :lol:
Mulla meni juuri toisinpäin. Eli ostin ensin rotaryn ja nyt olen tuumaillut, että olisiko se epäkeskokone mukavampi/helpompi viimeistelyyn, tai tulisko sillä mahdollisesti vielä syvempi kiilto viimeistellessä kuin rotaryllä. Tuolta Epäkesko viimeistelyyn -aiheesta löytyy lisää juttua.

Kannattaa myös siltä kannalta miettiä ensimäisen koneen ostoa (rotary vs epäkesko), että onko myllyttämässä minkälaisella pinnalla olevia autoja. Jos tietää, että luvassa on saksalaisia (yleensä kova lakkapinta), niin sitten rorary. Jos taas myllytettävät autot on pehmeämmillä lakkapinnoilla, niin epäkeskollalla viimeistely onnistuu varmemmin.

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Kesä 12, 2014 12:27 pm

No jos mukavuudesta puhutaan niin henkilökohtaisesti mä en voi sietää epäkeskoja. Ne tärisyttää mun hermoja käsistä niin pahasti ettei tartte kuin puolikas auto vedellä epäkeskolla ja mun kädet tärisee puoli päivää sen jälkeenkin. Rotary on paljon mukavampi ajaa ilman tärinöitä.

Helppoudesta, käytännöllisyydestä, nopeudesta ja paremmuudesta en osaa sanoa mitään koska en ole epäkeskoa käyttänyt juuri nimeksikään.
Sen voin sanoa että äärimmäisen harvassa ovat olleet tilanteet joissa rotskulla ei yksinkertaisesti ole saanut hyväkayttävää tulosta. Se on sitten eri asia onko se kiinni tekijästä vai tarvikkeesta vai itse koneesta. Veikaan kahta ensimmäistä omalle kohdalle :lol:

Jtin

Viesti Kirjoittaja Jtin » To Kesä 12, 2014 3:50 pm

Motonetin kone on ainakin ihan ok, luulisin että Bilteman verme on aika sama laite. Kierroslukuhan noilla on aika lailla arpapeliä, mutta testaamalla selviää sopivat. Aloita niinpäin että lisäät hiljalleen kierroksia. Omalla Motonetin koneella olen myllytellyt n. 3-4 asetuksella, vähän aineesta ja laikasta riippuen. Scholl taisi olla leikkaavampaa ja sillä riitti kierrokset hiukan yli kolmosen tuntumassa omaan foorttiin, Ultimate Compoundilla sai jurnuttaa isommillakin, aine on jotenkin rasvaisempaa, eikä kai ole hajoavaa... Matalien kierrosten suhteen nuo on ihan ok, koska pyörivät tarvittaessa todella hitaasti, eli viimeistelykin onnistuu kun koneeseen tottuu ja laikka- ja ainevalikoima on sopiva.

Silti jos nyt saisi valita uudestaan niin säästäisin lisää pennosia kasaan ja ostaisin vaikka tuon Shinematen rotaryn. Epäkesko olisi seuraava hankintalistalla... Bemari saattaa kaivata Rotaryyn vielä jotain kelvollista villalaikkaakin, mutta tähän ammattilaiset voivat vastata tarkemmin.

Mazza

Re: RE: Aloittelijan kone

Viesti Kirjoittaja Mazza » To Kesä 12, 2014 4:21 pm

Shine Mate Ep801 on ihan mielettömän paljon helpompi ajaa kuin nuo satakiloiset halpisjärkäleet. Itsellä on tuota Bilteman rotskua vastaava Makita-kopio, ja on sillä tullut paljon myllyteltyä, mutta kyllä tuo on parhaimmillaan ollut betonilattioiden ja kiviseinien hionnassa. Myllytykseen sitten sirompi ja vakkarillinen. Halvin vakkarillinen taitaa olla Skil 1144 (Motonet, Halpa-Halli), joka on myös varsin pieni ja kevyt kone, mutta kuulemma kuumuu kamalasti ja vakkari toimii pienillä kierroksilla huonosti.

Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Board Express

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Pe Kesä 13, 2014 10:44 am

AEG PE-150 kesti sen vähän alta 50 autoa ja sanoi työsopimuksen irti, Bauhausista ostettuna 5v takuu kuitenkin niin sinne huoltoon vaan ja nappasin hyllystä uuden vielä mukaan kun koneen tarve oli heti.

Voin suositella Rotaryä viimeistelyyn, ei se viimeistely ole hankalaa kuin oman pään sisällä. :thumb:

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Pe Kesä 13, 2014 3:32 pm

Jolli kirjoitti:Voin suositella Rotaryä viimeistelyyn, ei se viimeistely ole hankalaa kuin oman pään sisällä. :thumb:
Todellakin! Once you go black you never go back!

Tarkotin siis kun kerran oppii rotarylla ajamaan, ajaa sillä sen jälkeen kaiken ;)

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Kesä 13, 2014 9:46 pm

Jolli kirjoitti:AEG PE-150 kesti sen vähän alta 50 autoa ja sanoi työsopimuksen irti, Bauhausista ostettuna 5v takuu kuitenkin niin sinne huoltoon vaan ja nappasin hyllystä uuden vielä mukaan kun koneen tarve oli heti.

Voin suositella Rotaryä viimeistelyyn, ei se viimeistely ole hankalaa kuin oman pään sisällä. :thumb:
Vieläkö noita myydään Bauhauksissa? Eli takuu toimii? Pitikö näyttää kuittia vai miten meni...

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Pe Kesä 13, 2014 9:48 pm

samunoz kirjoitti:
Jolli kirjoitti:AEG PE-150 kesti sen vähän alta 50 autoa ja sanoi työsopimuksen irti, Bauhausista ostettuna 5v takuu kuitenkin niin sinne huoltoon vaan ja nappasin hyllystä uuden vielä mukaan kun koneen tarve oli heti.

Vieläkö noita myydään Bauhauksissa? Eli takuu toimii? Pitikö näyttää kuittia vai miten meni...
Myydään, Raisiossa oli 5kpl hyllyssä.

Takuu toimii siten (kuulemma) että alle 2v vanha kone annetaan hyllystä suoraan uusi, yli 2v mutta alle 5v (5v takuu) lähtee huoltoliikkeeseen. Itselläni oli koneen tarve heti niin ostin uuden ja laitoin vanhan huoltoon.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Kesä 13, 2014 10:24 pm

Jolli kirjoitti:
samunoz kirjoitti:

Takuu toimii siten (kuulemma) että alle 2v vanha kone annetaan hyllystä suoraan uusi, yli 2v mutta alle 5v (5v takuu) lähtee huoltoliikkeeseen. Itselläni oli koneen tarve heti niin ostin uuden ja laitoin vanhan huoltoon.
Missä hinnoissa nykyään? Onko tuossa takuussa mitään rajaa käyttääkö töissä vai vaan yksityisesti?

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Pe Kesä 13, 2014 10:55 pm

samunoz kirjoitti:
Jolli kirjoitti:
samunoz kirjoitti: Vieläkö noita myydään Bauhauksissa? Eli takuu toimii? Pitikö näyttää kuittia vai miten meni...

Missä hinnoissa nykyään? Onko tuossa takuussa mitään rajaa käyttääkö töissä vai vaan yksityisesti?
Sama hinta kuin tuolloin reilu 2v sitten, 239eur.
Yksityisille myöntävät ainoastaan 5v takuun sähkötarvikkeille, mutta kuittiinhan ei tarvitse määritellä onko yritys vai yksityinen. ;)

Pemaristi

Viesti Kirjoittaja Pemaristi » La Kesä 14, 2014 3:01 pm

Tuollanen EP801 on kuitenkin 3 kertaa esim. bilteman koneen hintanen, joten ajattelin ensalkuun ainakin ostaa jonkun tuollasen halvan koneen. Eli lähinnä noista kolmesta ylempänä linkittämästäni haluaisin mielipiteitä :) Toki varmasti vakkarillinen on paljon parempi ja helpompi käyttää, mutta ei viittis heti laittaa koneeseen 169eur, vaan ensin kokeilla halpiksella että tuleeko tosta touhusta mitään :D

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Kesä 14, 2014 3:52 pm

Pemaristi kirjoitti:Tuollanen EP801 on kuitenkin 3 kertaa esim. bilteman koneen hintanen, joten ajattelin ensalkuun ainakin ostaa jonkun tuollasen halvan koneen. Eli lähinnä noista kolmesta ylempänä linkittämästäni haluaisin mielipiteitä :) Toki varmasti vakkarillinen on paljon parempi ja helpompi käyttää, mutta ei viittis heti laittaa koneeseen 169eur, vaan ensin kokeilla halpiksella että tuleeko tosta touhusta mitään :D
Ja sit kun homma ei onnistu (huonohkon koneen) takia niin toteat, et olipa hyvä etten sijoittanut kalliimpaan, joka olisi saattanut antaa paremman lopputuloksen :) ja tekijälle hyvän mielen.

Mazza

Re: RE: Aloittelijan kone

Viesti Kirjoittaja Mazza » La Kesä 14, 2014 8:48 pm

Jos on mahdollisuutta, koita päästä testaamaan eri koneita. Se Skil maksaa Halpa-Hallissa 69€, siinä on vakkari ja se on kevyt ja siro kone, painaa ehkä reilu puolet noista järkäleistä. Jos väri on jotain muuta kuin tumma, niin varmasti tuo 1000rpm minimikierrosnopeuskin riittää viimeistelyyn kun riittävästi keventelee jariittävän hienolla viimeistelysetillä tekee.

Shine Mate on sitten pykälän laadukkaampi ja sillä viimeistelee jo kaikki pinnat. On hiljainen, todella kevyt ja hyvä ajaa.

Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Board Express

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ma Kesä 16, 2014 9:45 pm

Skilin vakkari ole ole kovinkaan varmatoiminen, varsinkin pienemmillä kierroksilla ajettaessa nopeus heittelee aika paljon, kone kuumenee aivan älyttömästi, kulmavaihteesta ei voi pitää kiinni ajaessa eikä oikeastaan muualtakaan päin konetta kuin kahvoista eli etukahvankin on oltava paikallaan. Minusta tosin tuossa skiilissä mikä mulla oli niin oli minimikierrokset 750 mutta pirusti hiljempaa pyöri minimikierroksilla kuin nyt käytössä oleva Boschi... Skiili mulla otti ja kesti noin parikymmentä myllytystä ja sitten alkoi viime viikolla savu nousemaan koneen sisältä niin kävin näppäämässä tilalle boschin koneen, 285 jäi hinnaksi, takuuta 3 vuotta myös ammattikäytössä ja voi ajella ilman etukahvaakin, lämpenee toki tuokin mutta ei niin pahasti ettei saata kiinni pitää :)
Wolfie kirjoitti:No jos mukavuudesta puhutaan niin henkilökohtaisesti mä en voi sietää epäkeskoja. Ne tärisyttää mun hermoja käsistä niin pahasti ettei tartte kuin puolikas auto vedellä epäkeskolla ja mun kädet tärisee puoli päivää sen jälkeenkin.
Just tänään vetelin susukin ylitse Wet Glaze 2.0:n dassilla, siis ihan vain pikainen levitys ja sätkää ei saanut käärittyä sen jälkeen kun oli toinen käsi täysin tunnoton, tosin siinä on jokin häikkä joko jossain jänteessä tai hermossa kun välillä vihlaisee pirusti rystysten välistä ja myllytyshommien jälkeen varsinkin parin päivän ajan oikein pahasti...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ma Kesä 16, 2014 10:02 pm

Mullakin saattaa olla hermostohäröä tai sitten oon vaan niin mukavuudenhaluinen :lol: mutta ei siis esim paineilmaepäkesko tärytä yhtään niin pahasti kuin nää sähkökäyttöiset. Kyllä paineilmalla kestää hierasta vaikka koko auton kerralla eikä tunnu pahalta. Mutta esim seinäjoen miitissä karvan alle vuosi sitten kun rupesia testasin niin neljäsosa konepellistä riitti ja totesin että ei sovi mulle lainkaan :smile:

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Kesä 16, 2014 10:37 pm

Noita rupesin koneita kannatta pitää sillein kevyemmällä otteella kiini ja ei kannata hirveesti painaa niin sillä on ihan hyvä ajaa. Oulu miitissä Rupes 15 koneella hieman ajoin ja ei mulla tärissy kädet yhtään, eikä puutuneet. Se vaan tarvitsee sellaisen sopivan otteen ja harjotttelua, niin on oikein hyvä kone ajaa ja minusta mukavampi kuin dassit.

Pemaristi

Viesti Kirjoittaja Pemaristi » Ma Kesä 16, 2014 11:59 pm

Nyt kävi niin hassusti, että kävin penkomassa duunipaikan kellaria kun kuulin että firmalla on joskus ollut omakin meikkari. No sieltähän sitten löytyi makitan 9227cb kone sekä milwaukeen ap 12 qe kone, ja vieläpä laatikollinen laikkoja(prestan uusia ja vähän käytettyjä vaahtomuovilaikkoja ja random karvalaikkoja ja pari vaahtomuovia). Aineita en ainakaan vielä löytänyt, mutta ajattelin schollin s17 ja s30 aineet tilata. Kumpi kone kannattaa ottaa testiin? Vai pitäskö ottaa molemmat? Täytyy vielä kysellä johtoportaalta jos nuo saisi vaikka ostaa pois ;) Makitasta täällä ainakin puhuttu hyvää.

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ti Kesä 17, 2014 12:10 am

Ota käyttöön se kumpi tuntuu käteen paremmalta käyttää. =)

Vastaa Viestiin