Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
-
Posambique
- Viestit: 2746
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Posambique » Ti Tammi 28, 2014 9:28 pm
Vahaus- ja pesutoimenpiteet näyttävät hyvältä.
Itse olen sitä mieltä että pien- ja raudanpoisto olisi tarpeen uudenkin auton tapauksessa.
Sen verran pitkän matkan taittavat niin junassa kuin rekassakin. Lähes vastaava maalipinnalle kuin itse ajaisi.
Ennen vahauksia suoritettaviin toimenpiteisiin AS40 ihan hyvää - itse en ole käyttänyt joten muilta foorumilaisilta apua. Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että esipesuun en sitä noin ylläpitovaiheessa käyttäisi - ei käsittääkseni ole vahaturvallista. Tässä kuitenkin myös parempi että joku asiaan paremmin perehtynyt kommentoi.
Hyvää alkua harrastukseen!
"Urku auki, pelti kii"
-
Juha U
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Ti Tammi 28, 2014 10:12 pm
As teho on bioliukkari ja kannattaa käyttä vain ennen vahausta tehtävään pesuun. Vahauksen jälkeen tuo BH-AF on vahaturvallinen ja hyvä esipesuun. Noita Bilhamberin tuotteita ja monia muitakin saa Foorumin apupojalta Jannelta, joten katsele hänen sivujaan.
-
Pete
- Viestit: 50
- Liittynyt: Pe Marras 22, 2013 1:31 am
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Pete » Ke Tammi 29, 2014 7:15 pm
Taribo kirjoitti:Kuinka pian kannattaa laittaa uudelle autolle vahaus ja onko pien- ja raudanpoisto välttämättömiä?
Omaa pesupaikkaa ei ole, joten Espoon TI-halleissa pitäisi varmaan hoitaa pesut. Pystyykö autoja talvella vahailemaan missään vai onko liian kylmä?
Autoihin kyllä kertyy kuljetuksen ja varastoinnin aikana sekä liimatarroja että lentoruostetta joten parhaan suojatuotteen tarttuvuuden takaamiseksi nuo esikäsittelyt ovat suositeltavia myös uudelle autolle. Paljon on tietysti myös myyjäliikkeen fiksareiden työn jäljestä kiinni miten puhdas se uuden auton pinta luovutettaessa on. Tälläkin foorumilla useat ovat uuden auton hankkiessaan pyytäneet liikettä jättämään kaikki luovutusta edeltävät pesut tekemättä koska fiksareiden työnjälki on yleensä eri tasoa kuin autoa harrastuksekseen puunaavan pesukinnaslaisen.
Talvella vahaaminen riippuu ensisijaisesti käytettävästä tuotteesta. Joissain vahoissa valmistaja suosittelee työstöä 10-20 asteen työskentelytilassa, mutta esimerkiksi foorumin pintojen suojaus-alueella olevassa FK1000p-topikissa on mainittu kyseisen aineen toimivan jopa pienessä pakkasessa. Markettien parkkihallejakin voi toki hyödyntää lämpimänä työtilana, mutta talvisaikaan ne ovat usein siinä määrin pölyisiä ja pimeitä että itse en vahausta sellaisissa olosuhteissa suorittaisi.
-
Kylli-täti
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am
Viesti
Kirjoittaja Kylli-täti » Ke Tammi 29, 2014 10:12 pm
Pete kirjoitti:Taribo kirjoitti:Kuinka pian kannattaa laittaa uudelle autolle vahaus ja onko pien- ja raudanpoisto välttämättömiä?
Omaa pesupaikkaa ei ole, joten Espoon TI-halleissa pitäisi varmaan hoitaa pesut. Pystyykö autoja talvella vahailemaan missään vai onko liian kylmä?
Autoihin kyllä kertyy kuljetuksen ja varastoinnin aikana sekä liimatarroja että lentoruostetta joten parhaan suojatuotteen tarttuvuuden takaamiseksi nuo esikäsittelyt ovat suositeltavia myös uudelle autolle. Paljon on tietysti myös myyjäliikkeen fiksareiden työn jäljestä kiinni miten puhdas se uuden auton pinta luovutettaessa on. Tälläkin foorumilla useat ovat uuden auton hankkiessaan pyytäneet liikettä jättämään kaikki luovutusta edeltävät pesut tekemättä koska fiksareiden työnjälki on yleensä eri tasoa kuin autoa harrastuksekseen puunaavan pesukinnaslaisen.
Talvella vahaaminen riippuu ensisijaisesti käytettävästä tuotteesta. Joissain vahoissa valmistaja suosittelee työstöä 10-20 asteen työskentelytilassa, mutta esimerkiksi foorumin pintojen suojaus-alueella olevassa FK1000p-topikissa on mainittu kyseisen aineen toimivan jopa pienessä pakkasessa. Markettien parkkihallejakin voi toki hyödyntää lämpimänä työtilana, mutta talvisaikaan ne ovat usein siinä määrin pölyisiä ja pimeitä että itse en vahausta sellaisissa olosuhteissa suorittaisi.
Ehdottomasti kunnon pesut jokasella aineella mitä kaapista löytyy myös uuden auton kohdalla. Riippuu täysin liikkeestä, automerkistä ja myyjistä mitä fiksarit autolle tekee, tosi harvoin mitään myllytellään ellei suurempaa vaurioo oo sattunu tapahtuun. Holoja on myös tehtaan jäljiltä (voitte googlettaa tyyliin "ferrari delivery detail" tjsp), eikä fiksarit niitä ala ettimään, saatika myyjät todellakaan niitä tarkastele.
Uudet autot saattaa olla seissy nollasta 24 kuukauteen jossain, joten se vahaaminenkin on vähän niin ja näin. En muista minkä maahantuoja oli ohjeistanu, että tilatun auton pintaa ei sais vahata ilman asiakkaan tiedottamista riskeistä. Tiedä sitten kuinka iso riski on kyseessä, joku maalari vois ottaa kantaa onko kuinka puppua vahata tehtaan vastikään maalaamaa autoo, monesta muuttujastahan on kyse tässäkin.
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » To Tammi 30, 2014 8:59 am
Tehtaan uunin lämpötila on satoja asteita, kun maalaamon uunissa on kymmeniä asteita.
Näin ollen uuden auton voi surutta vahata.
-
Taribo
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 4:15 pm
Viesti
Kirjoittaja Taribo » To Tammi 30, 2014 10:38 am
Kiitoksia kommenteista!
Taidan laittaa ylläpitopesuja varten Projetechille tilaukseen BH Auto-foamin ja BH Auto-washin.
Mutta kun hoidan ensiksi tuon vahauksen niin siihen ilmeisesti parempi ottaa tuo tehokkaampi Solmaster AS 40?
Lisää tyhmiä kysymyksiä, koska tämä kaikki on täysin uutta meikäläiselle. Hoidanko vahapesussa esipesun ja pesun AS 40:llä vai toisen niistä BH:lla? Jos esipesun hoitaa AS 40:llä niin levitetäänkö sekin samalla tavalla paineruiskun kanssa?
-
Juuzo
- Viestit: 723
- Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja Juuzo » To Tammi 30, 2014 11:34 am
Molemmat voi hyvin tehdä as40. Esipesussa samalla tavalla paineruiskusta levitys ja huuhtelu. Tässä on hyvä käyttää jytkympää seosta, esim 1:4, jotta varmasti lähtee vahanjäämät yms pois.
-
crowie
- Viestit: 378
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja crowie » To Helmi 06, 2014 10:28 pm
tols kirjoitti:^^Mistä Juha on hyviä hanskoja hommannut? Ne ovat ilmeisesti niitä hieman vahvemmasta kumista valmistettuja. Itse en ole vielä oikein kunnollisiin hanskoihin törmännyt. Ammo NYC:n Larrylla on useassa videonpätkässä käsissään sellaiset hanskat, jotka on varmasti melko ihanteelliset detailingiin.

Black Mamba Nitrile Nuita tilattiin hallille 10 pakettia, parhaimpia hanskoja minun mielestä eikä hintakaan ole paha £115.00 + £7.50 P&P

ja tottakai kaikki muutkin testi mielessä

-
tols
- Viestit: 279
- Liittynyt: La Touko 18, 2013 11:55 pm
Viesti
Kirjoittaja tols » To Helmi 06, 2014 11:14 pm
crowie kirjoitti:
Black Mamba Nitrile Nuita tilattiin hallille 10 pakettia, parhaimpia hanskoja minun mielestä eikä hintakaan ole paha £115.00 + £7.50 P&P

ja tottakai kaikki muutkin testi mielessä

Otitteko yhtään pakettia isompaa kokoa? Pitääpä jossain välissä ajella hallin kautta ja käydä tarkistamassa.

-
crowie
- Viestit: 378
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja crowie » Pe Helmi 07, 2014 7:59 pm
tols kirjoitti:crowie kirjoitti:
Black Mamba Nitrile Nuita tilattiin hallille 10 pakettia, parhaimpia hanskoja minun mielestä eikä hintakaan ole paha £115.00 + £7.50 P&P

ja tottakai kaikki muutkin testi mielessä

Otitteko yhtään pakettia isompaa kokoa? Pitääpä jossain välissä ajella hallin kautta ja käydä tarkistamassa.

Medium kokosia otettiin, 9-10 välimaastoa. Ensviikolla pitäs tulla, tuuhan käymään

-
fibolt
- Viestit: 732
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 5:34 pm
- Paikkakunta: Helsinki/Vantaa/Suomenniemi
Viesti
Kirjoittaja fibolt » Pe Helmi 07, 2014 11:27 pm
Jokin aika sitten mulla oli Wurthin mustia nitriilihanskoja. Sormien päissä oli karhennetut pinnat. Nyt käytössä on Eliteltä tilattuja mustia nitriilejä ja ovat kyllä paskinta laatua. Prismasta saa ainakin seuraavia:
http://www.sinituote.fi/kertakayttokasine.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
-
Juha U
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Pe Helmi 07, 2014 11:33 pm
Tuon värisiä Siis sinisiä sain itse viime syksynä muutaman parin ja ovat todella vahvoja, joita käytän pien, ym kemikalien kanssa touhutessa nykyään.
-
Hynde
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
- Paikkakunta: Sipoo / Ylläs
Viesti
Kirjoittaja Hynde » Pe Helmi 07, 2014 11:49 pm
Eri maalausalan liikkeistä, kuten vaikkapa Värisilmä, saa yleensä isossa pakkauskoossa. Riitävän hyviä ja halpoja, vaikka menee useampi pari päivässä.
Kaikki liha tottelee kuria...
-
Juha U
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Pe Helmi 07, 2014 11:53 pm
Iltasella katon omasta kyläkaupasta hanskoja, kun siivoushyllyn ohi kuljin ja useammanlaisia näkyi olevan hyllyssä ja pakkauksiakin erikokoisia. Sini merkkisiäkin tais olla
-
fibolt
- Viestit: 732
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 5:34 pm
- Paikkakunta: Helsinki/Vantaa/Suomenniemi
Viesti
Kirjoittaja fibolt » La Helmi 08, 2014 3:20 pm
Jos en väärin muista hintaa katsoessani, niin sinisten tumppujen laatikkohinta (100 kpl) oli 7-8€, joten hanskoja ei tarvitse säästellä. Mätänetistä tuli aikoinaan vastaavia haettuja ja siellä oli hinta pompsahtanut lähemmän 20 euroon.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
-
TKe_
- Site Admin
- Viestit: 2857
- Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm
Viesti
Kirjoittaja TKe_ » La Helmi 08, 2014 6:11 pm
Hynde kirjoitti:Eri maalausalan liikkeistä, kuten vaikkapa Värisilmä, saa yleensä isossa pakkauskoossa. Riitävän hyviä ja halpoja, vaikka menee useampi pari päivässä.
Lisätään listaan vielä teollisuus-Etola eli etra. Monia eri vaihtoehtoja ja 100kpl rasia maksaa jotain 7€ ylöspäin.
-
Matuh
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Helmi 24, 2014 10:00 pm
Viesti
Kirjoittaja Matuh » Ma Helmi 24, 2014 10:32 pm
Moro! Uusia ollaan foorumilla ja nyt kun auto myllytetty kertaalleen niin olisi tarkoitus paneutua tuohon pesukalustoon.
Joten voi olla tyhmiä kysymyksiäkin.
Sen verran tullut ihmisiltä kyseltyä että esipesuna menee Autofoam? Liuotin pesuaineeksi Ihan Pineline, muuten autoshampoona menee varmaan Big Orange? Pien poistoon jokin tökötti hommattava mikä? Raudanpoistoon Iron-x tai Deironizer.
Vanteisiin Sonaxin Extreme Wheel Cleaneria ajatellut. Vahaksi valikoitui Colliniten 476S tai 915. Detaileri on vielä avoinna.
Tuohon pesujärjestykseen sen verran että voiko esim autofoamit jättää välistä?
Tällästä mielessä.
Esipesu: Pineline
Huuhtelu
Pesu: Big Orange kahden ämpärin taktiikalla ja kintaalla
Huuhtelu taas
Pien poisto: Autoglymin intense Tar remover tai raudan poisto: Iron-x
Huuhtelu ja perään taas Big Orangella kinnastelu
Kuivaus esim. Miracle Dryerillä
Vahaus Collinite 476S
Miltä kuulostaa. Ammuttiinko ihan metsään koko homma
-
Tero
- Viestit: 1260
- Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja Tero » Ma Helmi 24, 2014 10:52 pm
Onko kyse siis ylläpitopesuista vai tuosta myllytyksen jälkeisestä ja vahausta edeltävästä pesusta?
Normipesuissa voit valita joko foamin tai liuottimen. Ja ylläpitopesut tietysti oikealla seoksella, niin vahat pysyy pinnassa. Vahausta edeltävässä pesussa voi pestä aika tiukallakin Pineline -seoksella, tietysti tarpeesta riippuen.
Ennen vahaa todella hyvä huuhtelu ja kuivaus, ja sitten vielä
IPA -pyyhintä.
-
Matuh
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Helmi 24, 2014 10:00 pm
Viesti
Kirjoittaja Matuh » Ma Helmi 24, 2014 11:57 pm
Tarkennetaan sen verta että vahausta edeltävä pesu. Ja ylläpito pesuissa jää varmaan pineline pois, että pestään pelkällä Orangella
-
marsep
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 11:15 am
Viesti
Kirjoittaja marsep » Ti Helmi 25, 2014 7:20 am
Kohta tulee uudet vanteet briteistä. Kannattaako noihin tehdä liuotin, rauta ja pienpoistot ennen vahaa/muuta suojausta?
Lähetetty minun GT-N7000 laitteesta Tapatalkilla
-
Hynde
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
- Paikkakunta: Sipoo / Ylläs
Viesti
Kirjoittaja Hynde » Ti Helmi 25, 2014 7:37 am
Kannattaa
Kaikki liha tottelee kuria...
-
marsep
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 11:15 am
Viesti
Kirjoittaja marsep » Ti Helmi 25, 2014 7:46 am
Niissä varmaan joku varastorasva päällä? Riittääköhän puoli pulloa c5 wheel armoria 20" monipuolasiin vanteisiin? Ja jos ei niin olisi fk1000p parempi kun 915 colli?
Lähetetty minun GT-N7000 laitteesta Tapatalkilla
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » Ti Helmi 25, 2014 11:07 am
Tuo FK lämmönkestävyytensä vuoksi parempi valinta vanteille kuin vahaa sisältävä 915.
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » Ti Helmi 25, 2014 11:16 am
Matuh kirjoitti:Tarkennetaan sen verta että vahausta edeltävä pesu. Ja ylläpito pesuissa jää varmaan pineline pois, että pestään pelkällä Orangella
Ylläpito pesuissa esipesu on tärkein vaihe, kun halutaan välttyä naarmuilta , tähän tarkoitukseen Autofoam on erinomainen aine.
-
crowie
- Viestit: 378
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja crowie » Ti Helmi 25, 2014 2:10 pm
harrik kirjoitti:Matuh kirjoitti:Tarkennetaan sen verta että vahausta edeltävä pesu. Ja ylläpito pesuissa jää varmaan pineline pois, että pestään pelkällä Orangella
Ylläpito pesuissa esipesu on tärkein vaihe, kun halutaan välttyä naarmuilta , tähän tarkoitukseen Autofoam on erinomainen aine.
Älä nyt missään nimessä käytä Orangea mikä ei liukasta pintaa lainkaan. Shampoo pitää tuoda liukkautta pintaan, olla tehokas mutta vahaturvallinen. Myös suolauksen aikoina kannattaa suomessa käyttää shampoita mitkä lisäävät suojaa. Kesäsin riittää taas täysin puhdas shampoo
Esipesu foamilla(Talvisin x2), Vanteet, 3BM + Vaahdotin letkuun ja pehmee pesukinnas(Ei synteettistä kinnasta, naarmuttaa!), Kuivaus mikrokuituliinoilla ja QD:lla(Kaikki eivät sovellu kuivaukseen!). Kesäisin qd:ta ei tarvitse nyt jokaisen pesun jälkeen levittää.
Autofoam on hyvä vaihtoehto tai AB magicfoam, mutta parempi vaihtoehto foamille on Ammo Nycin aine:
http://www.ammonyc.com/shop/ammo-foam-paint-cleanser/ =
