Uuden maalipinnan kiillotus

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
namniki

Uuden maalipinnan kiillotus

Viesti Kirjoittaja namniki » Pe Huhti 29, 2011 8:03 am

Elikkä oma auto on menossa ensi viikoksi maalaukseen ja pintaan tulee uusi "tavallinen" musta ja lakkakerrokset. Kuinka kauan minun on syytä kärsiä vahattomasta, likaantuvasta ja kiillottomasta pinnasta ennenkun voin huoletta vahata autoa taas? Olen ainakin semmoisessa käsityksessä, että maalin on syytä antaa vetäytyä jonkun aikaa, ennenkun siihen vahaa aletaan päälle hieromaan.

Minkälaisia aineita suosittelisitte tähän kiilloittamiseen ja vahaamiseen? Omassa mielessä ollut vastaava setti:

-Kiillotus rälläkkämallisella koneella ja CG Hexlogic Punaisella/Sinisellä ja aineena PO 85RD Final Finish / Lime Prime (85 parempi?)
(-Glazena CG Acrylic Glaze? turha?)
-Pohjalle Dodon Blue Velvet tuomaan syvyyttä mustaan
-Kestäväksi suojaksi Megun #16 x2
-Kiilto Butter Wet Wax

ylläpitoon käyttäisin sitten Butteria, jotta kiilto pysyisi hyvänä.

Mielipiteet enemmän kuin tervetulleita ja kokemukset vielä enemmän. :oops:

-JP-

Re: Uuden maalipinnan kiillotus

Viesti Kirjoittaja -JP- » Pe Huhti 29, 2011 8:18 am

Kyllähän siinä muutama viikko kannattaa odotella. Jos vahaat liian aikaisin, niin maali ei välttämättä kovetu koskaan kunnolla.

Noista vahoista jättäisin kyllä osan pois, carnaubavahojen kerrostamisessa ei ole oikein itua. Mun valinta ois laittaa joku glaze ja siihen sitten vaha päälle.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Huhti 29, 2011 12:58 pm

Ja pahimmassa tapauksessa se maalipinta alkaa kuplia siellä alla,
jos liian aikaisin nappaa liian "tiiviin" vahan siihen päälle.

Mulle maalari sanoi sillon, että venaa 2kk. Odotin ihan varmuuden vuoksi,
mutta riippuu tietenkin paljon siitä, että kauan se auto on uunissa jne.
"Urku auki, pelti kii"

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 29, 2011 1:39 pm

Itse en asiasta suoraan mitään tiedä mutta tuttu maalari höpötteli että jos maalarin oma kalusto on vielä täynnä öljypohjaisia maaleja niin sitten ei todellakaan mitään sealanttia ainakaan päälle, mutta jos vesiluikoset niin riittäisi pari viikkoa kuivumisaikaa. Kuulemma kaikki uudet autot ainakin voi vahata heti luovutuksen jälkeen, tiedä sitten miten kauan siinä vaiheessa on maalauksesta..

Mutta kuulemma 100% luonnonvahoja sais laittaa kun ilmeisesti "hengittävät" :roll: Dodo:n Soft/Hard (ei pro) sarjat/R222 taitaa olla ainakin?
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Huhti 29, 2011 2:50 pm

Kolme viikkoa sanottiin minulle ajaksi ettei kannata vahoja laittaa pintaan, kun etuovi ja takakontin luukku maalattiin takuuseen.

EeKi

Viesti Kirjoittaja EeKi » Pe Huhti 29, 2011 2:52 pm

2vk on semmonen yleinen MINIMI mikä kannattaa odottaa. Odotusaika riippuu monesta asiasta, miten paljon maalia, mitä maalia, onko miten kauan uunitettu, kovetteet ym.

Mutta kuvittelisin että jos tulee normimusta+lakat niin vesimassa+lakka, pikku uunitus, niin luulis sen vahauskunnossa olevan 3vk päästä.
Ensimmäiset vahaukset kannattaa tehdä juurikin semmoisilla aineilla ettei jää mikään hullu suljettu kalvo, kuten edelliset sanonu, voi aiheuttaa jopa kuplimista, mattautumista, haihtumisrakkulia tai maali ei kovene kunnolla.

Kysy siltä maalarilta mitä se on mieltä, se ne aineet sekoittaa.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Touko 22, 2011 3:18 am

Mitä pitäs muka tapahtua, jos vahaa heti tuoreen pinnan? Itse olen tehnyt näin todella monta kertaa, enkä todellakaan ole huomannut asiassa MITÄÄN negatiivista, päinvastoin. Alla ollut kaksi tehdasuutta autoa ja maalattuja on tainnut olla nopeasti laskettuna 5. Kaikkiin paitsi yhteen olen vetänyt vahan heti.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Harald

Viesti Kirjoittaja Harald » To Kesä 30, 2011 3:00 pm

Auto tuli vasta maalarilta. Jälki tyydyttää kyllä mutta työn luovuttanut (ei maalari) sanoi että vahaa vasta talvella. Mitäs ihmettä? Eikö siihen nyt suoja jonkin ajan päästä ois paikallaan?

Kai sitä nyt edes pestä saa? :D

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Kesä 30, 2011 3:16 pm

Tähän saa lähes yhtä monta ajatusta, kuin on vastaajaakin. Olivat he sitten maalareita tai nou. Toinen maalari sanoo, että ehdottomasti odotettava tuo pari viikkoa ja toinen väittää urbaaniksi legendaksi maaleista riippumatta.

Ja jos multa kysytään, niin mitään ei ole mulle vielä kylmänä faktana todistettu kumpaankaan suuntaan... :lol:
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Kesä 30, 2011 3:22 pm

Joo siis ite uskaltaisin kyl heittää jonkun 100% luonnonvahan niskaan. Mut en silti suosittele kenellekkään kun en tiedä.
Vain YKSI LSP!

Kime

Viesti Kirjoittaja Kime » To Kesä 30, 2011 4:13 pm

Peke kirjoitti:Mitä pitäs muka tapahtua, jos vahaa heti tuoreen pinnan? Itse olen tehnyt näin todella monta kertaa, enkä todellakaan ole huomannut asiassa MITÄÄN negatiivista, päinvastoin. Alla ollut kaksi tehdasuutta autoa ja maalattuja on tainnut olla nopeasti laskettuna 5. Kaikkiin paitsi yhteen olen vetänyt vahan heti.

Tuli tässä mieleen että kyllähän kun auto on valmis tehtaalta niin menee joku 2-3 viikkoa ennen kuin luovutus valmis Suomessa. Niin itsekkin tekisin heti suojat päälle vaan.

hörnä

Viesti Kirjoittaja hörnä » To Kesä 30, 2011 7:29 pm

Tehtaan uuni ei vertailukelpoinen on "pikkasen" kuumempi kuin maalarien uunit. ;)

Vastaa Viestiin