On tullut lueskeltua näin sunnuntai-iltana hajunpoiston saloista...
Vastaan on tullut otsonointia, ionisointia ja titaanidioksidi. Jälkimmäinen sai kiinnostumaan kaikkein eniten lähinnä helppoutensa takia.
Ainakin CarPro tarjoaa tuotetta So2Pure josta täälläkin on ollut juttua. Aine hyödyntää juurikin tuota titaanidioksidin ja auringonvalon (UV) reaktiota hyväkseen hajunpoistossa.
Suomestakin saisi titaanidioksidia, mielestäni hyvinkin halvalla hinnalla, esim. täältä saisi n. 16 eurolla kokonaisen kilon.
Onkohan tuossa So2Pure:ssa joitakin muita lisäaineita, mikä tekee siitä erikoisen vai pystyisikö vastaavaa aineitta valmistamaan itse? Kilolla titaanidioksidia luulisi saavan jonkun litran omaa ainetta tehtyä, jos on ylipäätään mahdollista?
Mitä on raati mieltä?
Hajunpoisto titaanidioksidilla?
Re: Hajunpoisto titaanidioksidilla?
Luulisin, että itsevalmistetun titaanidioksidiliuoksen tekeminen voisi onnistua. Helpommalla pääsee kyllä ostamalla valmiin tuotteen.
Mikäli aiot yrittää tehdä liuoksen, kannattaa kuitenkin selvittää kaksi asiaa itse jauheesta!
1. Onko titaanidioksidi passivoitu eli onko hiukkaset pinnoitettu siten, että niiden fotokatalyyttinen aktiivisuus (UV-valon avulla tapahtuva hajunpoisto) on estetty. Näin on yleensä väriaineena käyttettävissä jauheissa eli luultavasti myös tuossa linkittämässäsi.
2. Perinteinen titaanidioksidi jauhe (käytetään lisä- ja väriaineena) on siis täysin valkoista. Sillä on loistava peittokyky, joten liuoksestasi tulee valkoista, mikä voi olla ei toivottua.
Tästä syystä värittömän liuoksen tekemiseen vaaditaan ehdottomasti UV-aktiivista titaanidioksidin NANOpartikkeleita. Nanopartikkelit ovat alle 100nm halkasijaltaan ja niistä saa aikaan värittömän liuoksen. Noita nanokokoluokan partikkeleitakin saa netistä, mutta hinta on jotain aivan muuta (ehkä 100€/100g)
.
(En mene 100% takuuseen näistä päätelmistä, mutta luulen olevani jäljillä
)
Itse varmaan ostaisin valmiin tuotteen. Voi olla hommaa tutkia ja kokeilla, miten voisi onnistua.
Mikäli aiot yrittää tehdä liuoksen, kannattaa kuitenkin selvittää kaksi asiaa itse jauheesta!
1. Onko titaanidioksidi passivoitu eli onko hiukkaset pinnoitettu siten, että niiden fotokatalyyttinen aktiivisuus (UV-valon avulla tapahtuva hajunpoisto) on estetty. Näin on yleensä väriaineena käyttettävissä jauheissa eli luultavasti myös tuossa linkittämässäsi.
2. Perinteinen titaanidioksidi jauhe (käytetään lisä- ja väriaineena) on siis täysin valkoista. Sillä on loistava peittokyky, joten liuoksestasi tulee valkoista, mikä voi olla ei toivottua.
Tästä syystä värittömän liuoksen tekemiseen vaaditaan ehdottomasti UV-aktiivista titaanidioksidin NANOpartikkeleita. Nanopartikkelit ovat alle 100nm halkasijaltaan ja niistä saa aikaan värittömän liuoksen. Noita nanokokoluokan partikkeleitakin saa netistä, mutta hinta on jotain aivan muuta (ehkä 100€/100g)
(En mene 100% takuuseen näistä päätelmistä, mutta luulen olevani jäljillä
Itse varmaan ostaisin valmiin tuotteen. Voi olla hommaa tutkia ja kokeilla, miten voisi onnistua.
- Kylli-täti
En kyllä nää miten otsonointi ei ois muka helpoin. Tarvii avata auton ovi ja laittaa parin kilon laite ineen ja sulkee ovi
Tää toimii todistetusti
Titaanidioksidista ei mitään tietoo, mut eikös toi mee jo vähän liian vaikeeks?
Joo menee minustakin kyllä liian vaikeeksi, jos ite alkaisi sopivia aineita kehittelemään. Helppokäyttöinen hän tuo valmis tuote vaikuttais olevan. Ei oo omaa kokemusta toimiiko. Vaikuttais periaatteessa hyvältä tuo idea, että puhdistuksen jälkeen ilma pysyisi pidempään raikkaana.