Vasta maalatun LSP

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
Jiri

Vasta maalatun LSP

Viesti Kirjoittaja Jiri » Ke Helmi 01, 2012 2:22 pm

Noniin, tulihan itekin hankittua Optimun Opti-Coattia. :)

BMW kävi maalarilla ja toinen kylki maalattiin uudestaan. Kuivui 4 päivää sisällä lämpimässä, ja siitä eteenpäin mennäänkin Suomen talvessa.
Koskahan tohon uskaltaisi laittaa Opti-coatit päälle?
...vai pitäisikö suosiolla laittaa parin viikon päästä vaan joku luonnonvaha?

Talvella olisi mukava pestä vähän rankemmillakin aineilla, ja niistä luonnonvahoista ei jää muuta kuin muisto...

EDIT: Siirretty OptiCoat:in -viestiketjusta. Kohteena olevalla ihmeaineella viitataan siis siihen. -Urran
Viimeksi muokannut Jiri, Pe Helmi 03, 2012 1:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hörnä

Re: Optimum Opti-Coat 2.0

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ke Helmi 01, 2012 2:51 pm

Kysyppäs siltä maalarilta.
Nuo kuivumisajat ovat aina tapaus kohtaisia.

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ke Helmi 01, 2012 3:19 pm

Jiri kirjoitti:Noniin, tulihan itekin hankittua tätä melkoisen hypetyksen kohteena olevaa ihmeainetta :)

BMW kävi maalarilla ja toinen kylki maalattiin uudestaan. Kuivui 4 päivää sisällä lämpimässä, ja siitä eteenpäin mennäänkin Suomen talvessa.

Talvella olisi mukava pestä vähän rankemmillakin aineilla, ja niistä luonnonvahoista ei jää muuta kuin muisto...
Kuvittelisin että olisi kannattanut laittaa jo maalarilta lähtiessä mutta ilmoita toki meillekin kun selviää?
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Jiri

Viesti Kirjoittaja Jiri » To Helmi 02, 2012 11:21 am

mlatvala kirjoitti:
Jiri kirjoitti:Noniin, tulihan itekin hankittua tätä melkoisen hypetyksen kohteena olevaa ihmeainetta :)

Kuvittelisin että olisi kannattanut laittaa jo maalarilta lähtiessä mutta ilmoita toki meillekin kun selviää?
Vahaamista suositellaan aikaisintaan kahden viikon kuluttua, varsinkin talvella. -tämä siis maalarilta.

Vaha on kuitenkin hieman eri kuin Opti-Coat... Vaha hengittää aina jonkun verran -> maalin kuivuminen jatkuu.
Opti-Coat tuskin pahemmin hengittelee, kun paksuus ja rakenne on aika erilainen. Harva maalari suomessa tuntee koko Opti-Coattia...

Itse itselleni vastaten siis, en taida uskaltaa vielä pinnottaa, ettei tule mitään yllätyksiä.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Helmi 02, 2012 12:14 pm

^Maalari ei tiedä eroa sealantille ja vahalle (näin siis ainakin uskon). Luonnonvahat hengittää ja niistä pääsee liuottimet kuivumaan läpi. Sealanteista taas ei. Valtaosa nykypäivän tuotteista on hybridejä (ne mitä maalari sanoo vahoiksi) mihin tuo varmastikkin perustuu. Uskon että 100% luonnonvahan voi pinnalle vetää hyvinkin pian.

Itse vetäisin pintaan jonkun Dodon luonnonvahan ja keväämmällä pinnoittaisin, jos haluaisin pinnoittaa.
Vain YKSI LSP!

Jiri

Viesti Kirjoittaja Jiri » To Helmi 02, 2012 1:13 pm

Urran kirjoitti:^Maalari ei tiedä eroa sealantille ja vahalle (näin siis ainakin uskon). Luonnonvahat hengittää ja niistä pääsee liuottimet kuivumaan läpi. Sealanteista taas ei. Valtaosa nykypäivän tuotteista on hybridejä (ne mitä maalari sanoo vahoiksi) mihin tuo varmastikkin perustuu. Uskon että 100% luonnonvahan voi pinnalle vetää hyvinkin pian.

Itse vetäisin pintaan jonkun Dodon luonnonvahan ja keväämmällä pinnoittaisin, jos haluaisin pinnoittaa.
Noniin kiitoksia :)

Mustaan käyttöautoon Opti-Coat kuulostaa enemmän kun hyvältä, voi pestä kovilla myrkyillä -> vähentää mekaanisen pesun tarvetta -> vähentää naarmuja.

Mutta palataan Opti-Coatin pariin keväämmällä, sätkitään talvi jotenkin muuten...
Olis tossa sample purkki Dodo Rubbish Boy's Juiced Editionia:
"Key ingredients: No.1 grade yellow carnauba wax (the most pure no matter what anyone else tells you), yellow beeswax, pineapple essential oil." :)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Helmi 02, 2012 1:16 pm

Joo. Suosittelen kuitenkin odottamaan referenssimielipidettä tosta, kuinka nopeasti luonnonvahan voi pintaan vetää. Mutta mun on annettu ymmärtää et melkein heti voi laittaa :)
Vain YKSI LSP!

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » To Helmi 02, 2012 2:10 pm

Jaa jännä miten paljon ehtii tulla jälkeä, toisaalta jos maalari vetänyt karvalla niin siinä on kummiskin työtä ennen pinnotusta. :)

fibolt

Viesti Kirjoittaja fibolt » To Helmi 02, 2012 2:43 pm

Juh, maalari suositteli minullekin, ettei sealantia pidä laittaa ensimmäisten viikkojen aikana, uunittamisesta huolimatta.

Ehkä maalareitten ohjeita ja näkemyksiä on yhtä paljon kuin maalarit potenssiin vahaajat, mutta en lähtisi pinnoittamaan vastamaalattua pintaa.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Helmi 02, 2012 6:25 pm

Urran kirjoitti:^Maalari ei tiedä eroa sealantille ja vahalle (näin siis ainakin uskon). Luonnonvahat hengittää ja niistä pääsee liuottimet kuivumaan läpi. Sealanteista taas ei. Valtaosa nykypäivän tuotteista on hybridejä (ne mitä maalari sanoo vahoiksi) mihin tuo varmastikkin perustuu. Uskon että 100% luonnonvahan voi pinnalle vetää hyvinkin pian.

Mitkä liuttomet?

Maalit nykyisin vesiohenteisia ja lakkaan tulee sitten tinneriä ohenteeksi, siitä eteenpäin uuniin ja sieltä pitäisi pukata pihalle aika kuivaa kamaa.

Niin meinaatteko että se liuotin - mikä liuotin puskee sieltä lakan läpi vai lakassa oleva liuotin kuivaa itsensä läpi vai mitä?
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » To Helmi 02, 2012 6:27 pm

Ei sitä pinnoitetta kannata siihen niin hirveällä kiireellä vetää.
Uusi maalipinta selviää kyllä ihan hyvin kevääseen jonka jälkeen hyvä kiillotella ne muutamat syntyneet naarmut ja maalauksesta jääneet pölyhiukkaset pois.

Jiri

Viesti Kirjoittaja Jiri » To Helmi 02, 2012 6:35 pm

mlatvala kirjoitti:

Mitkä liuttomet?

Maalit nykyisin vesiohenteisia ja lakkaan tulee sitten tinneriä ohenteeksi, siitä eteenpäin uuniin ja sieltä pitäisi pukata pihalle aika kuivaa kamaa.

Niin meinaatteko että se liuotin - mikä liuotin puskee sieltä lakan läpi vai lakassa oleva liuotin kuivaa itsensä läpi vai mitä?
Nyt eksyttiin kyllä jo aiheesta, mutta mutta...

Entäs pohjamaalit..? Liuottimia. Lakka, liuottimia. Ainoo missä on vettä eikä liukkaria on pintaväri... Uunista tullessaan koko paketti ei todellakaan oo kuiva, vai miten selität, että vielä kuukauden jälkeenkin pohjamaalit vetäytyy? Aika monta autoo nähny mitkä on ollu priimaa maalaamosta tullessaan, parin kuukauden päästä sitten paistaa pohjat läpi...

Ja tosta vois päätellä, että jos pinnan sulkee hyvin jollain kestopinnotteella -> kuivuminen voi pysähtyä ja siitä voi seurata... kamaluuksia :D

Paskat mitään mistään tiedä, kunhan auon päätäni 8-)

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Helmi 02, 2012 6:52 pm

Jiri kirjoitti:
mlatvala kirjoitti:

Mitkä liuttomet?

Nyt eksyttiin kyllä jo aiheesta, mutta mutta...

Entäs pohjamaalit..? Liuottimia. Lakka, liuottimia. Ainoo missä on vettä eikä liukkaria on pintaväri... Uunista tullessaan koko paketti ei todellakaan oo kuiva, vai miten selität, että vielä kuukauden jälkeenkin pohjamaalit vetäytyy? Aika monta autoo nähny mitkä on ollu priimaa maalaamosta tullessaan, parin kuukauden päästä sitten paistaa pohjat läpi...

Ja tosta vois päätellä, että jos pinnan sulkee hyvin jollain kestopinnotteella -> kuivuminen voi pysähtyä ja siitä voi seurata... kamaluuksia :D

Paskat mitään mistään tiedä, kunhan auon päätäni 8-)
Mä oon pienenä poikana maalaillu paljonkin. Pohjamaaleja nyt tarvi käyttää jos ei mitään pahaa alla ole.

En mä tiedä jos se ei kuiva ole uunista tullessaan sitten, mut Okei, ei pinnotella tuoreita maalipintoja...

juha.lehtimaki

Viesti Kirjoittaja juha.lehtimaki » To Helmi 02, 2012 7:28 pm

No ei todellakaan ole kuiva uunista tullessaan. Siis ajokelpoinen kyllä mutta se on ihan eri asia. Saahan sitä lyödä vaikka heti pinnan umpeen mutta miksi ihmeessä ottaa turhaan riskiä.

Tuohon ilman pohjamaalia tekemiseen ei varmaan tarvitse edes kommentoida.

mlatvala

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Helmi 02, 2012 7:57 pm

juha.lehtimaki kirjoitti:No ei todellakaan ole kuiva uunista tullessaan. Siis ajokelpoinen kyllä mutta se on ihan eri asia. Saahan sitä lyödä vaikka heti pinnan umpeen mutta miksi ihmeessä ottaa turhaan riskiä.

Tuohon ilman pohjamaalia tekemiseen ei varmaan tarvitse edes kommentoida.
Tottakai tarvitsee.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 03, 2012 12:17 am

Itse en tekisi asialle vielä mitään..

Keväällä sitten koko reseptillä liikenteeseen:
Liukkaria pintaan, huuhtelu, liukkaria pintaan, huuhtelu, tujua vaahtoa niskaan, huuhtelu, tuju shampoo + 2BM-kinnaspesu, De-Tar, huuhtelu, De-Iron, huuhtelu, savestus miedolla savella, huuhtelu ja kuivaus, myllytys, viimeistely, IPA/vastaava, pinnoite.

Maalari todennäköisesti on myllyttänyt tuoreet pinnat läpi ja kun ei nyt oikein tullut selväksi että onkohan pinnat holottomia ym. niin siksi en pinnottaisi vielä mitään, muutenkin vähän hölmöä pinnoittaa vaan puolet autosta ja myöhemmin sitten toinen puolikas.
Eli, myllytä koko auto tiptop valmiiksi ja sit Opti-Coat 2.0 pintaan, tämän tekisin sitten kun maalatut pinnat on varmasti kuivuneet, ei nyt ehkä tarvitse kevääseen asti odottaa, mutta varman päälle kannattaa pelata kun ei asialla varmaan niin tulipalokiire ole.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Helmi 03, 2012 12:49 am

Ajattelin, etten kommentoi, mutta menkööt. Mielipiteitä on niin paljon, kuin on maalareitakin, mutta...

Itse kuivuminen voi jatkua puolikin vuotta, ennen kuin saavutetaan lopullinen kovuus. Jos pohjat ovat kunnossa, niin nou prob. Tämä tarkoittaa yleensä solidia pintaa uuden maalin alla. Itse vedän poikkeuksetta kiepit hiontaväriä, niin ei tarvitse arvuutella lopputulosta. Jokainen tekee toki niin kuin haluaa, mutta itse en amatöörinä viitsi kikkailla...

Vahoilla en ole itse saanut mitään pahaa aikaiseksi. En sealanteilla, enkä luonnon vahoilla, enkä siltä väliltä. Viikon pari olen odotellut, koska uunia en omista. Sen verran olen kuitenkin ollut skeptinen, etten ole alkanut leikkimään näillä kestopinnoitteilla. Muutenkaan en ole pitänyt sitä järkevänä ensimmäisenä suojauksena, koska pinta on jonkin aikaa pehmeähkö ja altis naarmuuntumaan. Odottelee hetken, myllyttelee hyväksi ja laitta sen jälkeen sen kestopinnoitteen, jos sitä mielii.

Varmaksi en toki mitään tiedä, mutta nämä nyt olivat omia ajatuksia aiheesta...
Kaikki liha tottelee kuria...

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Helmi 03, 2012 12:51 am

...niin, ja jos jossain välissä on näitä 1K -aineita, niin ne tulevat elämään ja vetelemään ajan saatossa aiheuttaen näitä "inttikuvioita" maalipinnalle... :D
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Helmi 03, 2012 8:42 am

Joo siis mä oon ton "liuottimet" -oppini saanu sipoosta. Ja jos mä muistan oikein niin sipoossa kaikki kamat ohennettiin tinnerillä :) Korjatkaa jos mä olen väärässä. Mutta vaikka vedelläkin ohentaisi niin minulle on opetettu että lopullinen kuivuminen kestää todellisuudessa todella kauan ja kaikki 1K kamat ei välttämättä kuivu käytännössä ikinä lopullisesti. Mutta oikeastaan se onko se vesiliukoinen tai liuotinohenteinen on melko irrelevanttia. Sen vesihöyryn tai liuottimen pitää päästä sieltä maalista pois ja silloin vaikuttaa pinnan "hengittävyys".

Eli sen diffuusion läpäisevyys, vesihöyryn läpäisevyys tai millä sitä haluaa nimittää. Vahat, orgaanisina materiaaleina on tosi hyvin diffuusion läpäisevää. Sen sijaan kestopinnoitteet kun muodostaa "polymeeri" eli muovi kalvon, ei läpäise välttämättä käytännössä ollenkaan. Se että mikä aine (hybridit, sealantit) läpäisee miten paljon diffuusiota ei selvinne kuin kokeilemalla. Kuten Hynde sano niin sillä on toiminu hienosti myös sealantit.

Mä vaan spekuloin, en mä mitään tiedä varmaksi. Mä vaan kerron eteenpäin sitä mitä mulle on opetettu/mitä olen lukenut. Se ei tietenkään ole ehdoton totuus ja toivonkin että jos jatkossa huomaatte mun puhuvan läpiä päähäni niin korjatkaa välittömästi, ja jakakaa oma näkemyksenne asiaan! Eiks je? 8-)
Vain YKSI LSP!

Jiri

Viesti Kirjoittaja Jiri » Pe Helmi 03, 2012 8:52 am

Moderaattorit vois siivota/siirtää keskustelua siinä vaiheessa kun kokee aiheelliseksi :?:

Täytyy jossain vaiheessa tehdä näyttämön puolelle juttua.

Syksyllähän autosta maalattiin toinen kylki, kun joku kilipäänisti ei ollut sietänyt kiiltävää mustaa Baijerilaista (kateutta se ei voinut olla, kyseessä on kuitenkin 10 vuotta vanha 270tkm ajettu katiska :D ). Jollain terävällä naarmutettu kylkeä.

Sillon kävi maalarilla pariin kertaan, oli kaikkea mahdollista: valumia, aplaria, holoja...
Musta maalipinta oli auringossa oikein kivan näköinen:
Kuva Kuva

Ja loppuvuodesta yhtenä aamuna töihin lähtiessä oli vastassa seuraavaa:
Kuva

Ton takia jouduttiin maalaamaan molempia ovia, prkl. Maalautin sitten samalla reissulla omaan laskuun loppukyljen, niin on ainakin samanlaista pintaa.
Tälläkertaa maalaamossa jätettiin kiillottelut suosiolla tekemättä.

END OF OT :oops:

EDIT: Siivottu! -Urran

Urran

Uuden maalipinnan LSP

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Helmi 03, 2012 11:32 am

Toisessa topicissa oli paljon keskustelua aiheesta. Siirrän ne nyt tähän ketjuun.
Vain YKSI LSP!

Antti-M

Re: Vasta maalatun LSP

Viesti Kirjoittaja Antti-M » Pe Helmi 03, 2012 6:49 pm

Anteeksi tyhmyys, mutta mitä tuossa on tapahtunut? Jotenkin on kahva ottanut osumaa, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin...

EeKi

Viesti Kirjoittaja EeKi » Pe Helmi 03, 2012 7:58 pm

Varmaa koitettu sisälle tunkea?

Meinasin jopa vähän naurahtaa, komiasti huudellaan että pinta on kuiva kun uunista tulee ja pohjamaalia ei tarvii ellei peitetä jotain pahaa alle. TÄ :D

Se on nyt ihan varma että vaikka vetäis nopeella kovetteella, ohenteella ja uunittais puoli tuntia niin jää kynnen jälki kun painat pintaan. Ja tässä vaiheessa pintakin on varmaa "suhtkoht" freesin näköinen, etenki tasapinnat vetää sumuseksi kun vedetään nopeilla aineilla ym.
Kun itekki vetelee nopeella kovetteella lakkaa vaikka konepeltiin, 10 min uunitus ja seuraavana päivänä kun laittaa peltiä takaisin autoon niin kyllä siihen sormenjäljet saa helposti. Etenki talvisin kun hallissa ei oo kuuma kuin kesähelteillä.

2vk on yleisin "odotusaika", hynde jo hyvin kuittaili aikasemmin että voi mennä oikeesti monta kk että maalipinta kovettuu kunnolla lopulliseen kovuuteen.
Mä en laittais mitään sulkevaa "kalvoa" vastamaalatulle pinnalle, joku snadi markettivaha sun muu aiemmat ehdotukset menee. Etenki just ainakin 2vk jälkeen.
Jos on vaan esim paikka missä säilyttää autoa niin ei tee pahaa ollenkaa antaa pinnan vetäytyä vaikka kuukaudenki.
Kyllä siinä vastamaalatussa pinnassa sen verra liukkautta on että ei siihen heti jämähdä kaikki paska.
BTW just tämänki takia ei saa mitään vastamaalatulle pinnallekkaan päälle laittaa/suoja jollain muovikelmulla tms. Tutulla meni konepelti uusiksi ku meni seuraava päivänä heittämään suojaksi maalausmuovikalvoa päälle. Otti yönjälkeen pois niin oli suht koht karu näky, kaikki muovikalvon muodot oli jääny pintaan kiinni vaikkei se itse kalvo ollutkaan jämähtäny kiinni pintaan.
Kaikkein hassuinta oli se että myllyttämällä lähti jäljet, laitto aurinkoon niin PUFF kaikki takas :D Lämmöstä pamahti takasin.

Vähän huono esimerkki mutta hyvin osoittaa kuinka herkkä vastamaalattu pinta on vaikka oliski uunitettu. Yhestä Audista vedin konepellin ja puskurin.
Omistaja tuli takas viikon päästä ja valitteli naarmuja, olin jo että olinko itte epähuomiossa jättänyt roskien poisto naarmuja.
Ei, oli käynyt käsinpesussa jossain pesulassa ja koko konepellin pitusia naarmuja ympäri ämpäri. Oli kuulemma pesty ja kuivattu oikein.
Ja konepellissä todella pitkät viivat ym, näin ei normaalisti tietenkää käy mutta oli ollu niin tuoremaalipinta ja varmaa ronski pesijä/kuivaaja niin tullut pitkät naarmut. Varmaanki kuivauslastasta vaikka omistaja sanoi ettei semmoista käyttänyt, jäljet oli kuin suoraan siitä.... :?

Jiri

Viesti Kirjoittaja Jiri » La Helmi 04, 2012 9:38 am

Antti-M kirjoitti:Anteeksi tyhmyys, mutta mitä tuossa on tapahtunut? Jotenkin on kahva ottanut osumaa, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin...
Sisällehän sinne oltiin koitettu mennä.
-Lukkopesä paskana
-Molemmat kahvat naarmuilla / paskana
-Molemmissa ovissa naarmut "työskentelystä"

:evil:

Vastaa Viestiin