Sivu 2/2

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 5:23 pm
Kirjoittaja Projectech
^ On se tänne kai ennenkin tullut jossain muodossa laitettua, mutta tässä kertauksena:

Liitä vaahdotin painepesuriisi. Jotta pystyt levittämään pesuaineen sopivalla seossuhteella, pitää vaahdottimen ominaisuudet testata omaan painepesuriisi liitettynä. Täytä vaahdottimesi säiliö kokonaan vedellä ja aseta vaahdottimen vesi/pesuainesuhde minimille, eli käännä päällä oleva säätönuppi kokonaan myötäpäivään. Tällöin vaahdottimen suuttimesta tulee pesuainetta maksimiseossuhteella. Laske vettä vaahdottimesi läpi mitta-asteikolliseen ämpäriin (muukin astia käy, jos käytössäsi on litran mitta vesimäärän mittaamiseen jälkikäteen) kunnes vaahdottimesi säiliö tyhjenee.

Mittaa vesimäärä ämpärissä.

Seossuhdeprosentin tällä asetuksella saat kaavasta:
(1 / ämpärin vesimäärä litroina) x 100

Avaa vaahdottimen säätönuppia esim. 1/8 kierrosta ja testaa uudelleen. Näin toimien saat säädettyä jatkossa helposti seossuhteen haluamaksesi.


Kaavassa on oletuksena vaahdottimen säiliön tilavuutena 1 litra (meidän lancessa). CYC:n lancessa on kai 947 ml pullo, joten kaavan ykkönen korvataan luvulla 0,947. Siinä toimii muuten seossäätö juuri päinvastoin kuin meiltä ostetuissa lanceissa.

Ainoa tapa seoksen tapauskohtaiseen määrittämiseen on tuo kokeilu. Painepesurien erot tuotossa/paineessa ja jopa lanceyksilöiden pienet erot aihettavat sen, että kaikki muu on pelkkää arvailua :). Käytännön säätöalue normaalissa käytössä Auto-foamin kanssa on välillä täysin kiinni - pari kierrosta auki.

Edit: Kaava korjattu. Aloin vaan yhtäkkiä miettiä, että siinä on jotain mätää, kun 100 % seoksella tulee nollalla jako... Olen näemmä kaavan aikoinaan vääntäessäni mennyt samaan suhdeluku vs. prosentti -ansaan, mistä jo Daniakin aikoinaan oikaisin. No, eipä tuo lancella saatavilla prosenteilla merkittävää virhettä tee, mutta hävettää silti :oops:

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 8:48 pm
Kirjoittaja seatts
Dani kirjoitti:..korkit olis tietysti kätevät!!
Jos sulla on shinearaman lance niin kyllä sieltä korkkeja saa.

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 8:56 pm
Kirjoittaja Dani
Dani kirjoitti:Hmm, mulla on kans CYC Foam Lance
:lol: :lol:

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 8:59 pm
Kirjoittaja seatts
Täytyis varmaan joskus ottaa silmä käteen ja katsoa. :D

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 9:01 pm
Kirjoittaja Dani
Liikaa glögiä tähän aikaan vuodesta :D

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 9:19 pm
Kirjoittaja iiKster
Oman lancen kierteisiin sopii ihan hartwal jaffan korkki, limupullo ei sitten tietenkään mene lanceen kiinni :shock:
Motonetistä saa muuten suihkepulloja joiden pullot olivat silmämääräisesti samaa valua kuin lancen pullo, kyljessä oli vielä plussana mittaaisteikko. Pullo on se valkoinen viitosen maksava liukkareita kestävä vekoitin.


Tulipas vielä mieleen pilkunviilaus noiden seosten suhteen. Jos mittaa lancen seosasetukset vedellä niin nämä suhteethan ei välttämättä päde jos käytetään kovin siirappimaista pesuainetta, varsinkaan raakana (kuten esim dodon tuotteet). Auto-foam ja muut foamit ovat varmaan samasta syystä yleensä hyvin juoksevia aineita.

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 9:20 pm
Kirjoittaja seatts
Ja honkkarissa on myös samoja pulloja myynnissä.

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 9:46 pm
Kirjoittaja Pilder
Limupullon korkki passaa, mutta ei oikein viimisen päälle hyvin. Pitää varmaan jos pullo pysyy pystyssä, eri asia sitten jos se auton kontissa lentelee :)

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Ke Helmi 29, 2012 9:35 pm
Kirjoittaja Alfa156
Onko kenelläkään muulla rekisterikilven pinnoite reagoinut tohon Autofoamin käyttöön? :roll: Silläkin uhalla, että tässä saa Foorumin viiruhatun leiman, huomasin edellisen pesun yhteydessä, että rekkarikilven heijastava pinta oli lähtenyt irtoamaan siitä pellistä tai jotain nestettä päässyt sinne väliin. No kävin konttorilla tilaamassa uuden takakilven ja tänään huomasin, että etukilven pinnoitteessakin on vastaavaa havaittavissa. :shock: Voihan toki olla, että 9-vuotiaan talvikulkineen kilvet ovat tulleet elinkaarensa päähän (onko edes mahdollista) , mutta en ole ikinä kuullut moisesta.
Ainut uusi asia, jota pesukäytäntööni olen lisännyt, on tuo Lancen ja Autofoamin käyttö joten epäilykset kohdistuvat väärään seos% tai Lancen myötä lisääntyneeseen painepesurin käyttöön.
Mulla on Eliten Lance, jonka suntti täysin kiinni asennosta n.½ kierrosta auki. Kärcherin toiseksi halvin ja pienin pesuri ja Autofoamin seoksen olen säätänyt sellaiseksi, että valuu pinnalta about 7-8 min. pois.
Tuota Jannen säätöohjetta kokeilin aikoinaan, mutta en saanut tuolla kokoonpanollani toimimaan ts. säätöruuvi kiinni asennossa säiliö ei tuntunut tyhjenevän ollenkaan.
Eli onko kenelläkään käynyt vastaavaa ja voiko seos ylipäänsä olla niin tujua, että kilvistä pinnoite irtoaisi? Punastelen jo etukäteen... :oops: :oops: :oops:

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Ke Helmi 29, 2012 9:55 pm
Kirjoittaja Dani
No ei kyllä ole moisia ongelmia tullut eteen vaikka hapon kanssa on tullut läträttyä, aika outoa.
Vankilan sedät oikassut väärässä paikassa?

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Ke Helmi 29, 2012 10:27 pm
Kirjoittaja sonikk
Eipä oo mullakaan ~vuoden foamin käytön aikana mitään ongelmia ollut. Mutta ei kannata punastella, rohkeasti vaan havainnot kehiin.

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: To Maalis 01, 2012 3:51 am
Kirjoittaja Modifier
Sama Eliten lance ja aika lähelle taitaa olla samat säädötkin, mutta en ole vastaavaa kyllä saanut aikaiseksi.

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: To Maalis 01, 2012 4:59 am
Kirjoittaja Peke
Ei oo kilvet tykänny huonoa foamista. Pitäs vaan tilata uudet FINnittömät kilvet, saahan ne tilattua ihan normaalisti? :roll:

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: To Maalis 01, 2012 3:37 pm
Kirjoittaja Urran
^
Kuva

Eikä muutenkaan mulla oo noi alumiinikilvet aiemmin ruostuttanu autoa :D
SPOILERSPOILER_SHOW
Jos Janne ei tykkää et linkkaan kuvia niin huikkaa PM ;)

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: La Maalis 17, 2012 2:58 pm
Kirjoittaja aaaoooeee
Eilen lähti oma foam-neitsyys. Ei mennyt tämäkään lähetys ihan putkeen, kun ihmettelin kovin pistemäistä vaahtosuihkua ja vasta illalla ymmärsin, että piipussa olisi varmaan ollut jonkinlainen viuhkasäätö.

Mittasin ja laskin kakkossivun ohjeen mukaan vaahtopyssyn säätönupin asennot ja painepesurin (Kärcher 5.55) seossuhteet:
- täysin kiinni: auton pinnalle tulee 6 %
- 1/3 kierrosta auki: 3,6 %
- 1/2 kierrosta auki: 2,3 %
- 1 kierros auki: 1,6 %

Moottori oli hieman lämmin ja pieni tuulenpoikanen aiheutti sen, että reilu 2 % suhteella vaahto ehti kuivahtaa lokasuojista alle 5 minuutissa.

Vaahdottimen säiliössä käytin raakaa Bilt-Hamberin Auto Foamia. Hyvin imee raa'ankin aineen säiliöstä. Jos mainittu säätönuppi on täysin kiinni, laitan säiliöön puolet vettä ja puolet BH:a, eikös silloin tule auton pinnalle tule 3 % seos?

Jos laiskottaa tai kinnasta ei ole tarkoitus näyttää autolle ja kun lopputalvesta on vaha jo antautunut, kannattaako missään olosuhteissa lisätä BH:n sekaan mitään muuta ainetta? Esim. voiko vaahdotuksen yhteydessä saada myös lyhytaikaista kiiltoa?

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: La Maalis 17, 2012 7:49 pm
Kirjoittaja Mark77
Opti Coat+BHAF on kyllä todella hyvä yhdistelmä))Vain AF pinnalle, huuhtelu ja auto on kuin juuri pesty+vahattu..N 2 viikoin välein pesen kuitenkin perinteisesti mutta en käytä painepesuria koska BHAF painepullossa toimii niin hyvin..

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: La Maalis 17, 2012 8:06 pm
Kirjoittaja Juha U
^Niin on :) Tänään tosin pesin pari Colinitella käsiteltyä autoa. Autofoamilla esipesu ja sen jälkeen autowashilla ensimmäisen ja Citrus wash and closhilla toisen ja hienosti puhdistui. Käytin pesuria lancen kanssa. Opti tai hyvä vahapinta, kun on autossa niin esipesun jälkeen auto on kyllä mukava pestä, kun ei oo oikein edes likaa mitä pestä. :detariler: En kyllä malta olla hanskalla pesemättä, kun on niin pieni homma enää, kun pesuri on kuitenkin jo valmiina pihalla :)

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Ma Touko 14, 2012 6:53 pm
Kirjoittaja aaaoooeee
Pesuri vaihtui joten uudet mittaukset + laskut. Vaahtopyssyn säätönupin asennot ja painepesurin (Kränzle 10/120) hieman pyöristetyt seossuhteet:
- täysin kiinni: auton pinnalle tulee 6 %
- 1/3 kierrosta auki: 5 %
- 2/3 kierrosta auki: 3 %
- 1 kierros auki: 1 %

Re: Foam lance 1BM

Lähetetty: Ma Huhti 19, 2021 9:56 pm
Kirjoittaja eljas
Herätellääs vähän foorumia sillä tästä topicista oli apua, kun piti useiden vuosien jälkeen mittailla lancen seosta.

Uusi talli ja uusi pesurin kahva joten päätin mittailla seoksia. Täällä oleviin ohjeita sovelsin niin, että laitoin lanceen 500ml vettä ja pyssytin jonkin aikaa tyhjään ämpäriin. Tämän jälkeen mittasin, että paljonko lancesta kului vettä sekä ämpärissä olevan vesimäärän. Näin ollen ei tarvitse kymmeniä litroja lorotella vettä eikä huolehtia siitä, että lance hörppää tyhjää loppuvaiheilla.
Kuva kertoo mittauksen lopputulokset

Ja lancenahan toimii edelleen Projectechin ajoilta oleva lance, jota ei ole tarvinnut huoltaa tai korjata lainkaan. Edes vaahdotusverkkoa en ole vaihtanut saati putsannut ja autoja on tuolla pesty varmaan noin vuodesta 2014 lähtien. Erittäin hyvä tuote siis!
:detariler: