Sivu 2/46

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Pe Heinä 15, 2011 5:08 pm
Kirjoittaja Dani
Menzuilla tehdään fixit ja ei kait siihen mene 3h enempää ;)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Heinä 24, 2011 11:41 pm
Kirjoittaja Aubisti
Tuli tuossa laitettua uus auto ja ois aikomusta kiilotella vähän maalipintaa. Tällä hetkellä on kaapissa AutoGlymin SRP ja kavariksi ajattelin ostaa vielä tuon Goldin. Kiillotuskoneena on tuommonen bauhaussin rälläkkä mallin vekotin.
Minkä laista tuo SRP on käyttää, ei taija kuitenkaan olla mitään myllytys ainetta? Mitä tuossa hommassa kannattaa ottaa huomioon ensi kertaa kun tätä hommaa kerta teen.
Tuossahan nyt tulee ensin pestyä auto huolella sitten koneella tuo SRP jonkä jälkeen koneella tuo Gold vaha päälle, tarviiko esimerkiksi pyyhkiä glaybarilla ensin ennen kuin alkaa tuohon kiillots hommaan?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Heinä 24, 2011 11:58 pm
Kirjoittaja herkkoo
Joo käy auto läpi claylla vähintään ennen kuin konetta tai mitään viet sen lähelle. Mieluiten myös lentoruosteen poisto.. :)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 12:49 am
Kirjoittaja Aubisti
Oisko tuohon perus puhistukseen tuommonen keskikova claybari hyvä?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 8:35 am
Kirjoittaja Urran
SRP ei mielestäni tuo mitään lisää koneella levitettynä. On itseasiassa todettukkin oleva kaikista eniten naarmuja peittävä aine, käsinlevitettävistä. Eli ei missään tapauksessa ole myllytysaine. SRP on AIO tuote eli "All-In-One" tuote. Se puhdistaa ja peittää naarmut. Koneella saa tsägällä tuhoa aikaan vaikkei mitään havaittavaa etua siitä kuitenkaan ole, siis kys. aineen kanssa :roll:

Huomioonotettavaa:
Huolellinen pesu turvallisilla välineillä
Claylla auton läpikäyminen
(De-Tar)
(De-Iron)
IPA pyyhintä
SRP levitys
EGP levitys

Ja lisähuomio: Levitä niin ohuelti kuin pystyt. Mitä vähemmän sen parempi. Lisäksi suosittelen kiillottamaan pinnan mikrokuituliinalla heti kun läpäisee "sormi testin" (pyyhkäset ja aine ei enää levity vaan pyyhkiytyy pois). On huomattavasti helpompi pyyhkiä tuoreeltaan..

Clayn käytettävät karkeudet menee _yleensä_ niin että pehmeästä karkeaan päin. Eli jos tarvitsee käyttää kovaa claybaria niin edetään näin:
auto läpi pehmeällä
->auto läpi keskikarkealla
->auto läpi kovalla

Ei siis ikinä hypätä suoraan karkeampaan. Ota siis joko softia tai ultra-softia.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 12:44 pm
Kirjoittaja juha.lehtimaki
EGP:tä saa kyllä pitää maalipinnalla ilman että pois pyyhkiminen vaikeutuu. Muistaisin että käyttöohje ohjeistaa jätettäväksi vähintään tunniksi ja saa olla vaikka yön yli. Toki jos antaa olla pidempään kannattaa varmaan olla tarkkana ettei pinnalle pääse laskeutumaan likaa/pölyä joka sitten hankautuu pintaa vasten pois pyyhkiessä.

Kivan lasisen pinnan sillä saa aikaiseksi mutta kesto ei päätä huimaa. Toki tämähän on harrastajalle vaan syy vahata uudestaan vai mitenkä se meni??

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 2:05 pm
Kirjoittaja Aubisti
Mitä tuolla IPA pyyhinnällä tarkotat? kuivaustako? jotku lyhenteet kun on vielä vähän outoja.
Eli jos tuon SRP laittaa käsin ja voiko tuon EGP sitten laittaa koneellisesti? Minkä laisia laikkoja tuohon kannattaa käyttää ja muutkin tarvikkeet liinat niiden materiaalit ja vahan levitys tarppeet.
Mikä ois sitten sellanen hyvä liuotin pesu aine? Normaali pesu aineena on tuo AG bodywork shampoo.
Tarviiko tuossa Clayn käytössä olla jotain liukaste ainetta?
Pystyykö tuollaisa mikro kuitu sieniä(sellaisa jossa on niitä paksuja naruja) pesemään koneessa ja missä asteessa?

Nii lisätäänpä nyt vielä tämäkin eli auto on A6 ja väri hopeanharmaa metallihohto.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 2:13 pm
Kirjoittaja Demon
IPA = IsoPropyyliAlkoholi = Yksinkertaisimmillaan Nesteen jäänestoa ja Akkuvettä :) Tällä IPA pyyhinnällä saadaa kaikki ylimääräiset epäpuhtaudet niin myllytyksen jälkeen kuin saveistamisen jälkeen :)
IPA/ISA/IA - Isopropyyli Alkoholi / Isopropanoli - paljon 50:50 laimennuksella akkuveteen käytetty rasvanpoistoaine.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ma Heinä 25, 2011 2:16 pm
Kirjoittaja sonikk
En ala kin(n)astelemaan mutta SRP:n on muualla kehuttu toimivan hyvin koneella levitettynä, ennemmin EGP käsin. Kokeile mikä toimii parhaiten. Tarviit paljon hyviä mikrokuituliinoja ja melko pehmeät laikat kun uusi auto.

Pineline on ihan hyvää liuotinta, Surfex HD vielä tehokkaampaa.

Riippuu claysta, osa toimii pelkällä vedellä (Bilt-Hamber) mutta yleensä quick detailer on hyvä liukaste. Kaikki shampoot ei toimi.

Voi pestä sienen koneessa 40-60C , lampaankarvakinnasta ei.

Onko sulla noi Glymit valmiina vai miksi oot niitä intona käyttämässä?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 8:58 pm
Kirjoittaja S@mpp@
Itsekin alan jo vakasti harkitsemaan kiilloituskoneen hankintaa, mutta sitä ennen täytyy pari tyhmää kysmystä esittää :)

Olen fiksariaikoina kiillottanut montakin autoa, ja tällaisella koneella...

http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3434

Onko tuo epäkesko vai jokin muu? Jos ei niin miten epäkesko eroaa tuollaisesta?

Mieluiten haluaisin tuon tapaisen kun sillä oppinut kiillottamaan :)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:05 pm
Kirjoittaja TKe_
S@mpp@ kirjoitti:Itsekin alan jo vakasti harkitsemaan kiilloituskoneen hankintaa, mutta sitä ennen täytyy pari tyhmää kysmystä esittää :)

Olen fiksariaikoina kiillottanut montakin autoa, ja tällaisella koneella...

http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3434

Onko tuo epäkesko vai jokin muu? Jos ei niin miten epäkesko eroaa tuollaisesta?

Mieluiten haluaisin tuon tapaisen kun sillä oppinut kiillottamaan :)
Rotary.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:10 pm
Kirjoittaja S@mpp@
TKe_ kirjoitti:
S@mpp@ kirjoitti:Itsekin alan jo vakasti harkitsemaan kiilloituskoneen hankintaa, mutta sitä ennen täytyy pari tyhmää kysmystä esittää :)

Olen fiksariaikoina kiillottanut montakin autoa, ja tällaisella koneella...

http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3434

Onko tuo epäkesko vai jokin muu? Jos ei niin miten epäkesko eroaa tuollaisesta?

Mieluiten haluaisin tuon tapaisen kun sillä oppinut kiillottamaan :)
Rotary.
Ok.

Ilmeisesti epäkesko tekee "epäkeskoliikettä" :D Kuinka isoa tuo liike on? Onko parempi kuin rotary?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:19 pm
Kirjoittaja TKe_
^Tuosta löytyy juttua. Itse artikkeli on toisella kotimaisella.

Jedi master ( :lol: ) Dani on sanonut sen ääneen: rotarylla saa tehtyä tasan kaiken mitä epäkeskollakin, mutta epäkeskolla ei saa tehtyä kaikkea mitä rotarylla.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:22 pm
Kirjoittaja -JP-
DA kone kyllä pyöriikin epäkeskoliikkeen lisäksi, mutta kierroksia ei ole kuin joku 300-400rpm. Flex taitaa ottaa joku 500rpm. Jos olet oppinut jo rotarya käyttämään, niin en näe mitään järkeä DA:n hankinnassa. DA on vain turvallisempi, se kun ei lämmitä pintaa juuri ollenkaan. Samasta syystä se on paljon tehottomampi naarmunpoistossa.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:30 pm
Kirjoittaja Dani
S@mpp@ kirjoitti:Itsekin alan jo vakasti harkitsemaan kiilloituskoneen hankintaa, mutta sitä ennen täytyy pari tyhmää kysmystä esittää :)

Olen fiksariaikoina kiillottanut montakin autoa, ja tällaisella koneella...

http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=3434
Kauhea lötkö, myös hinta on melkoinen pökäle..

Ota halvempi, ergonomisempi ja kevyeempi vaikkapa Projectechin Jannelta, eli Flex PE 14-2 ja siihen M14 Flexipadsin Ultrasoft -talla kylkeen, metsään et mene tällä setupilla ;)
http://www.projectech.fi/autodetailinghinnasto.html

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Heinä 26, 2011 9:37 pm
Kirjoittaja S@mpp@
Kiitokset vinkeistä. Eiköhän tässä talveen mennessä sitten jonkinlainen kone tule hommattua :)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ke Heinä 27, 2011 12:33 am
Kirjoittaja Kipe
Noniin, clasun kyklokopion siis omistan mut en mitään muuta.

Isäntä puhu että sen autoa (Passat 09` normaalimusta) niin käykö tuo megun UC siihen tarkoitukseen hyvin kun ei ole metalliväri? autossa on muutama holo valmiiksi, loput onkelmakohdat onkin sitten lumiharjalla aiheutettuja naarmuja.

Mikä vaha jne? Oma auto tarkotus vetää samoilla mömmöillä joka on 03vm Bora metallivihreellä värillä.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ke Heinä 27, 2011 5:36 pm
Kirjoittaja JUMA
^Holojen ja pienten naarmujen poistoon käy mainiosti. Itsellä hyvät kokemukset cyklo-kopiosta, trollin keltaiset laikat (clasun oranssit myös hyviä), ja megun ultimate compoundista.

Useampi auto tehty tuolla kombolla.

Vahaksi on monta hyvää vaihtoehtoa.
Itsellä tummin väreihin Poorboysin Black Hole glaze alle ja päälle FK1000P. Toimii! ;)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ke Heinä 27, 2011 7:41 pm
Kirjoittaja Aubisti
Joo kyllähän nuo aineet jo löytyy valmiina siks niistä kyselen kun käytän nuo pois ja sittenajattelin hommata jotain kunnon ainetta.
Auto ei ihan uusi ole -03 vm.
Naarmuja tuossä näytti olevan muutamia pieniä ei pahoja. Löytyy tuolata kaapista vielä tuommonen fareclan naarmun poisto tahna mahtaakohan sillä tehä mitään?
Pitää alakaa homaan nuo clayt ja ja muut aineet ja tarvikkeet.

Oisko tuommonen Wuthin Pineline car+ go hyvä tuommoseksi liotin pesuaineeksi. Töistä löytys tuota ja käytetään sitä lattian pesuun

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: To Elo 11, 2011 1:31 pm
Kirjoittaja Viltsu
Tere, arvon palstalaiset!

Mielessä on jo pidemmän aikaa pyörinyt kiillotuttaa auton maalipinta uuteen uskoon, mutta eksyttyäni tälle palstalle on pieni hinkkauskärpänen päässyt puraisemaan..
Kohde on Toyota (vm.2006) ja väri musta. Käsittääkseni pehmeä lakkapinta?
Pesuharjojen jälkiä löytyy riitävästi ja muutama syvempikin naarmu, jotka syntyivät kesälomareissulla, kun 3.v ja 4.v
lapseni ajattelivat auttaa hiukan isiä autonpesussa. Auto muistutti vesisateen ja hiekkatien yhdistelmän jälkeen lähinnä isoa hiekkapaperinpalaa. Hetkeksi kun selkäni käänsin, niin pojat päätti vesipyssyillä vähän pestä autoa ja tehdä loppukiilltotuksen Crocsien pohjilla.... :o
Noh, kone jo löytyy (DAS-6), sekä Dodon oranssi ja punainen laikka.
Muita tarvikkeita on varastossa valmiina mm. DJ LP, claybar, DJ born slippy liukkari, pinelinea ja IPA.
Vahoja DJ purple haze ja Prestan best wax. Sitten löytyy vielä Mequn ultimate compound.
CYC:sta täydennystä vielä tilaamassa ja mielipidettä kokeneemmilta kaipailisin, kun on vähän kuuppa sekaisin liiallisesta valikoimasta/tiedon imemisestä sekaisin..
Mennäänkö näillä oikeaan suuntaan vai täysin metsään?

-Lake Countryn CCS oranssi ja keltainen laikka.
-Menzerna Intensive Polish (PO85RD 3.02)
-Menzerna Final Finish (PO 85RD)
-Victoria concours wax (DJ LP pohjille?)
-Clay Magic Perfect Finish Kit (100g clay)

P.S. Nakkaanko Mequn ultimate compoundin ja Prestan best waxin seuraavalla kalareissulla verkonpainoksi?
Innolla projektia odotellen...

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: To Elo 11, 2011 2:08 pm
Kirjoittaja sonikk
Älä ainakaan Ultimate Compoundia verkonpainoksi heitä. Äkkiseltään kuullostaa ihan oikeaan suuntaan touhu menevän, tosin jos DAS-6 on ei-Pro niin ei kovin tehokas. Ota CCS laikkojen tilalle mielummin CG Hex-Logiceja, mukavampia käyttää kun hiukka pienempiä, ja DAS:kin jaksaa pyörittää paremmin.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: To Elo 11, 2011 3:22 pm
Kirjoittaja Viltsu
sonikk kirjoitti:Älä ainakaan Ultimate Compoundia verkonpainoksi heitä. Äkkiseltään kuullostaa ihan oikeaan suuntaan touhu menevän, tosin jos DAS-6 on ei-Pro niin ei kovin tehokas. Ota CCS laikkojen tilalle mielummin CG Hex-Logiceja, mukavampia käyttää kun hiukka pienempiä, ja DAS:kin jaksaa pyörittää paremmin.
Nyt herää sitten lisää kysymyksiä:
-Olisiko Mequn UC:sta korvaajaksi jommalle kummalle Menzernan tahnalle?
-Entäs minkä väriset CG:n laikat CCS:n tilalle?
-Millä laikalla mitäkin ainetta kannattaisi työstää Toyotan pehmeällä lakkapinnalla?
-Millä laikalla olisi fiksuinta pyöritellä Lime Primea?
-Oliko muuten kellään kokemuksia DJ Purple Hazesta? (lähinnä kestävyydestä, lime prime pohjalla)
-Oliko kellään kokemuksia DJ:n Waffle orange foam polishin ja waffle red foam finishing padeista?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: To Elo 11, 2011 4:19 pm
Kirjoittaja crabtastic
Viltsu kirjoitti: -Entäs minkä väriset CG:n laikat CCS:n tilalle?
-Millä laikalla mitäkin ainetta kannattaisi työstää Toyotan pehmeällä lakkapinnalla?
-Millä laikalla olisi fiksuinta pyöritellä Lime Primea?
-Oliko muuten kellään kokemuksia DJ Purple Hazesta? (lähinnä kestävyydestä, lime prime pohjalla)
-Oliko kellään kokemuksia DJ:n Waffle orange foam polishin ja waffle red foam finishing padeista?
Jos meinaat ainoastaan omaa autoa niin riittäisi ehkä CG oranssi/vihreä, valkoinen ja musta. Keltainenki ois hyvä olla mutta tod. näk. et Toyotaan tarvitse. Omasta mielestä tuo valkoinen pehmeällä lakkapinnalla toimii tosi hyvin, löytyy jonkin verran leikkaavuutta miedommilla myllytysaineilla ja silti saa hyvän näköistä jälkeä. Toki mustalla sitten haetaan se 'jokin' ;).

85RD itse vedän mustalla, 3.02RD voit kokeilla ihan eri laikoilla miten toimii, luultavasti toimii hyvin oranssi/vihreä.
LP'n kanssa ite käytän CG valkoinen/musta, vähän aina miltä tuntuu.

Purple Hazea löytyy tällä hetkellä löytyy jääkaapin sekä keittiön kaappien ovista (en oo beadingia vielä testannu :) ).Autossa muistaakseni kesto ja kiilto olivat ihan kohtuu hyvät (ei Collinite luokkaa tosin), käyttö vain hankalahkoa koska kovettu aika huolella purkkiin -> vaikea tunkea foam padille. Ja toki öljyinen glaze pohjalla vähentää vahan kestoa vrt. IPA-puhdas pinta.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: To Elo 11, 2011 9:08 pm
Kirjoittaja Juze
Saisko sen autojen maalipintojenkovuus-taulukon stickiksi tuohon kiillotus-osion alkuun? en löytäny sitä nopeasti selaamalla vaikka tiedän sen täällä olevanki.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Pe Elo 12, 2011 1:10 am
Kirjoittaja Hynde
Viltsu kirjoitti:
sonikk kirjoitti:Älä ainakaan Ultimate Compoundia verkonpainoksi heitä. Äkkiseltään kuullostaa ihan oikeaan suuntaan touhu menevän, tosin jos DAS-6 on ei-Pro niin ei kovin tehokas. Ota CCS laikkojen tilalle mielummin CG Hex-Logiceja, mukavampia käyttää kun hiukka pienempiä, ja DAS:kin jaksaa pyörittää paremmin.
Nyt herää sitten lisää kysymyksiä:
-Olisiko Mequn UC:sta korvaajaksi jommalle kummalle Menzernan tahnalle?
-Entäs minkä väriset CG:n laikat CCS:n tilalle?
-Millä laikalla mitäkin ainetta kannattaisi työstää Toyotan pehmeällä lakkapinnalla?
-Millä laikalla olisi fiksuinta pyöritellä Lime Primea?
-Oliko muuten kellään kokemuksia DJ Purple Hazesta? (lähinnä kestävyydestä, lime prime pohjalla)
-Oliko kellään kokemuksia DJ:n Waffle orange foam polishin ja waffle red foam finishing padeista?
LC ja Hex toimivat molemmat hyvin. Pehmeärunkoisia laikkoja ja helppoja aloittelijalle.

Ota Hex

(Keltainen, jos tarvit vähän kovempaa työstöä joskus. Tulee samalla vaivalla varastoon)

Vihreä / valkoinen. Ihan sama, kumpaa vain löytyy. Hyvin lähellä toisiiaan. Tämä todennäköisesti se laikka jolla aloitat

Sininen. Hoidan viimeistelyt tällä. RD85 ja LP menee molemmat tällä enemmän kuin hyvin.

Aineiksi riittävät 3.02 ja RD85. Noilla aineilla ja yllä kerrotuilla laikoilla saat kaiken aikaiseksi... ...ja teet tulevaisuudessa vähän muutakin kuin Toyotan... ;)