Sivu 2/3

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 4:06 pm
Kirjoittaja Juha U
Joo en aja koko talvea likaisella autolla vaan pihalla pesen, ennenkuin pakkaskelit alkaa.Tässä vaan ajoitus on tärkeä ja joutuu seuraamaan Foregaa. Töistä tultua pesu, ennekuin pakkanen nousee. ja seuraavana aamuna yleensä tie kuivat, kun on pakkasta ja tiet yöllä kuivuneet. On toiminut hyvin ja muutamaan vuoteen en ole ti-hallissa Mikkelissä käynyt. Pakkaskausi, kun alkaa niin parhaimmillaa jopa 3kk mennyt puhtaalla autolla ilman pesua.09-10 talvi oli tälläinen.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 5:20 pm
Kirjoittaja ile
Itellä on tärkeintä talvella, että saa pestyy lumet ja jäät jokapuolelta autoo....ne enemmän haittaa ku likanen pinta....

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 7:25 am
Kirjoittaja Syanid
Juha U kirjoitti:Tuliko jälkiä?
Kyllähän niitä tuli :wall: Joskus rapiat 1,5v tuolla samaisessa hesepesussa olin "ketjukolarissa" ku ekalla autolla jonossa oli käsijarru päällä (tämä siis silloin aikoinaan kun en vielä kinnastellut, hyi hyi :D) silloiseen a3:seen tuli naarmut etupuskuriin ja takapuskuriin kun mentiin letkassa sielä neljä autoa :good: Ja nyt piti vielä kerran koittaa antaa mahdollisuus tuolle paikalle, mutta nyt riitti!

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ti Marras 13, 2012 9:21 pm
Kirjoittaja Reneto
Tuossa Lahden Hesen pesukoneessa taitaa olla joku vika. Minulle kävi joskus sama juttu, harjaton pesu olikin harjapesu. Ja viikkoa myöhemmin yhdelle tutulle samoin. Molemmista tuli entisiä Hesen pesuasiakkaita.
Mitään ei hajonnut, mutta v#¤=tus oli armoton. Kävin tiskillä valittamassa.. ja aivan turhaan. Tyttö vaan pyöritteli silmiään.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 3:10 pm
Kirjoittaja JHellberg
Itselleni auton pesun ja vahailun idea on juurikin se, että sitä puhdasta autoa on kiva katella. Ilmeisesti harjattomat pesut on siis iso NO NO. Mites optin kanssa, eikös sen pitäis kestää kemikaaleja?

Ootteko missä lämpötilassa onnistunu pihalla autoja pesemään? Ite pesin joskus nollassa, kun otin kuumaa vettä pesuriin paskahuussin bideestä. :lol: Ei kyllä menny ihan nappiin, kun jääty pinnalle ennen ku kerkes kuivaamaan.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 4:09 pm
Kirjoittaja _paffa
JHellberg kirjoitti:Ootteko missä lämpötilassa onnistunu pihalla autoja pesemään? Ite pesin joskus nollassa, kun otin kuumaa vettä pesuriin paskahuussin bideestä. :lol: Ei kyllä menny ihan nappiin, kun jääty pinnalle ennen ku kerkes kuivaamaan.
Pakkasessa pestessä, kuuma vesi jäätyy pinnalla kylmää vettä nopeammin. -5 aika maksimi missä ite oon pessy Auto-Foamin kanssa vielä onnistuneesti ja veden lämpötila ollut kylmintä mitä hanasta saa.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 4:39 pm
Kirjoittaja Juha U
-2 astetta itellä ollut rajana, silloin vielä onnistuu niin ettei pahemmin jäädy. Ei pienet jäät haittaa sillä kylmässä tallissa se ohut jääkalvo haihtuu itsekseen pois muutamassa tunnissa. Kylmällä huuhtelen mutta lämpimällä pesen on paljon kivempi käsille se lämmin vesi ku jääkylmä :o

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 6:25 pm
Kirjoittaja JHellberg
Enpäs ole ikinä tuollaista kuullut, että lämmin jäätyisi nopiammin, no oppia ikä kaikki. Oppimiskäyrä ollu aika nousujohteinen tähän foorumiin tutustumisen jälkeen. ;)

Jos pienessä pakkasessa vois pestä, niin selviäis varmaan suurenosan talvesta kotipihalla. Mites kuivaus? Ei vissii onnistu? Itsellä on kyllä mahdollisuus viedä pesunjälkeen lämpöseen talliin. Olettaen että kaikki hitsivehkeet ja muut roinat on omilla paikoillaan, eli ei. :D

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 7:24 pm
Kirjoittaja sonikk
Tuohon olisi kyllä kiva kuulla joku tieteellinen selitys että miten lämmin jäätyy nopeammin.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 7:43 pm
Kirjoittaja _paffa
sonikk kirjoitti:Tuohon olisi kyllä kiva kuulla joku tieteellinen selitys että miten lämmin jäätyy nopeammin.
http://yle.fi/uutiset/kuuma_vesi_jaatyy ... in/5678966

http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohak ... 7567293357

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 7:45 pm
Kirjoittaja Juha U
JHellberg kirjoitti:Enpäs ole ikinä tuollaista kuullut, että lämmin jäätyisi nopiammin, no oppia ikä kaikki. Oppimiskäyrä ollu aika nousujohteinen tähän foorumiin tutustumisen jälkeen. ;)

Jos pienessä pakkasessa vois pestä, niin selviäis varmaan suurenosan talvesta kotipihalla. Mites kuivaus? Ei vissii onnistu? Itsellä on kyllä mahdollisuus viedä pesunjälkeen lämpöseen talliin. Olettaen että kaikki hitsivehkeet ja muut roinat on omilla paikoillaan, eli ei. :D
Oikein ku nopea on niin kuivauskin melko hyvin onnistuu. Katto ja peräosa jäätyy meiän autoista nopeiten, eli aloittaa kuivaukset niistä ja lopussa konepelti sillä koneen lämpö pitää pellin pisimpään sulana.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Su Marras 25, 2012 9:53 pm
Kirjoittaja Daatta
En kyllä ole pakkasella autoa pesua aloitellut, mutta äkkiä se lämpötila laskee pesun aikana.. Yleensä jossain vaiheessa alkaa jäähilettä muodostumaan katolle. Parhaimmillaan on saanut työnnellä sitä sohjoa kuivausliinalla pois katolta. Kerran veti niin jäähän, että ajoin suosiolla (kylmään) talliin kuivumaan. Kuivuihan se, mutta tuloksena oli jäätävät kalkkiläikät katolla. :shock: Tahtoo olla haastavaa tuo talvipesu, mutta onnistuu pienellä taktikoinnilla.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ma Marras 26, 2012 1:50 pm
Kirjoittaja Wax On
Kuivataan paneeli kerrallaan, tarvittaessa. Siis suihkutellaan vedellä tuoreet jäät pois ja rättiä äkkiä perään.

Eikä tuu edes kylmä siinä pyöriessä.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Marras 29, 2012 10:30 pm
Kirjoittaja Masq
Itse aikoinaan käytin taksin paskakeleillä pesurissa. Oli niin kuranen että sotki itsensä ja asiakkaansa, aikaa ei ollut ruveta vaihtaan vaatteita ja pesemään kotona. Siinä sit sain kuulla kehut eräästä pesukoneesta. Ajattelin että päräytän sit sinne ja otan harjattoman pesun että saa ees isoimmat kurat pois auton pinnalta. Tässä pitkä tarina tapahtuneesta.

Sisällä sanoin selvällä suomen kielellä että ihan normaali harjaton pesu. Ei mitään erikoisuuksia. (Nyt moni varmaan ihmettelee että miksi) No siksi koska autoa ei ollut koskaan aiemmin käytetty pesurissa. Aina pesty itse eikä edes harjalla koskettu, moni on nauranutkin että minkä takia varjelee jotain taksin maalipintaa. No sen kyllä huomaa aina asiakkaistakin kun ihmettelevät kuinka on siisti auto sisältä ja päältä. Noh asiaan.

Auto pesujonoon, siinä sit kahvia siemailessa ja ihmetellessä kaiken maailman pesupoletteja, bonuskorttia (10naarmutus ilmaiseksi), räkäpaperit (niille en keksinyt järkevämpää tekoa. Toivottavasti kukaan ei autoansa kuivaa niillä)

HOP! Mun vuoro..Epäröiden rullaan mersun kanssa sisälle. Stoppiin ja sit lähtee superliuottimet valuun pitkin autoa, tietenkin ylhäältä alaspäin :( Pesuri "pesee" kahteen kertaan. Sit ajattelin että no tää helvetti ei kauempaa kestäny.

MUTTA EI!! Pahvimuki kädessä jämähdin katsoon kuinka harjat rupee pyöriin ja lähestyy autoa. Ajattelin eka että tää on joku paska läppä, mutta EI! Harjat lähti meneen pitkin konepeltiä ja kylkiä. Aluks olin että ei kai siinä sit mitään. Sit rupes kuuluun omituisia ääniä, tiirailin märästä sivupeilistä että mitä tapahtuu. Yhtäkkiä lentää keltasia muovinpalasia pitkin hallia. Taksikupuhan se sielä meni. Sit rupesin kuunteleen että mikä nyt läpättää kattoo vasten niin saakelisti, no myöhemmin selvisi että datalaitteiden antennihan se sielä on puoliks irti ja pyörii harjojen mukana.

Tässä vaiheessa oli jo vitutuksen multihuipentuma saavutettu. Rullasin rähjääntyneen, naarmuttuneen ja muutenkin kuvuttoman pirssin pois pesutallista. Nappasin nopeeta pesuhallin ovelta muovinkappaleita taksikuvusta, otin autosta harjattoman pesun kuitin ja kävelin kassalle. Annoin myyjälle ensiks kuitin, sitten kuvunpalaset ja tokasin että "kiitos". Myyjä katteli mua kuitti toisessa kädessä ja kuvun palaset toisessa kädessä tokaisten "Annatko käyntikortin niin esimies soittelee sulle"

Noh. Tämän show:n jälkeen otettiin yhteyttä seuraavana päivänä. Taksikupu, datalaitteiden antenni + asennukset meni pesupaikan piikkiin. Ja muutama päivä myöhemmin tuli 20pesupolettia kirjekuoressa kotio. Nämä tosin lahjotin juuri johonkin taksiautoilijoiden pikkujoulu arvontaan.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ti Tammi 29, 2013 10:49 pm
Kirjoittaja Ewottaja
Tuli itse pestyä auto ekan kerran sitten lokakuun (ja ekaa kertaa ikinä harjattomassa pesussa).. Koko loppusyksyn ja alkutalven kurat oli siis kyljissä. Auto on kesällä myllytetty ja syksyllä ennen kylmien kelien alkua laiteltu pintaan BH Finis-wax.

Ennen harjattomaan pesuun ajoa suihkuttelin koko auton ihan tavallisella 1L marketti-liuotinainepullolla (ulkolämpötila -2c). Sen jälkeen ei muutakuin koneeseen. Itse olin ainakin melko yllättynyt miten puhtaaksi auto tuli, ainut likakohta mitä tuolla harmaassa talvisäässä katseltuna huomasin oli bensaluukun alapuolella oleva pikkutahra, ja puskureiden koloissa hieman kuraa. Ja pidän itseäni kyllä aika tarkkana näissä puhtauteen liittyvissä jutuissa. :lol: Itselle passaa kyllä oikein mainiosti, eikä hintakaan ollut kuin 15€/2kpl. (Cittarin autopesu)

Jatkossa aion kyllä käyttää auton harjattomassa pesussa ainakin pari-kolme kertaa talvessa. Vissiin tuo pesu vie vahat mennessään, mutta ei tuo itseä ainakaan haittaa koska ei talvella ole muutenkaan paikkaa missä vahailla. Keväällä sitten taas kunnon kinnaspesut ja Finis-waxit pintaan. :good:

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ke Tammi 30, 2013 8:22 am
Kirjoittaja Urran
Ewottaja kirjoitti:Vissiin tuo pesu vie vahat mennessään, mutta ei tuo itseä ainakaan haittaa koska ei talvella ole muutenkaan paikkaa missä vahailla. Keväällä sitten taas kunnon kinnaspesut ja Finis-waxit pintaan. :good:
Siis se vahahan on sun auton korroosion suojana niin eikös se olisi juuri niin että se ei haittaisi, jos olisi paikat missä tehdä ja tykkäisi vahailla muutenkin usein?

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Ke Tammi 30, 2013 10:32 am
Kirjoittaja Ewottaja
Noniin, nojoo. :lol: Vaihtoehtona itsellä on olla pesemättä koko talvena, niin ei sekään oikein houkuta. Paras tilanne olisi jos tuossa pesupaikan lähellä olisi joku lämmin halli johon auton voisi ajaa vahaamaan ilman että tarvitsisi ajella kilometritolkulla rapaisia teitä.

Mutta menköön minun puolesta nyt 3kk ilman vahoja ennenkuin ilmat lämpiää. Kiiltää auto niin nätisti tuolla lumisessa maisemassa. :P

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Tammi 31, 2013 3:21 pm
Kirjoittaja JHellberg
Mulla on kyllä vahva kutina siitä, että ei se muutama pesu talvessa, ainakaan sitä finish waxia vie. Testi on tuolla käynnissä.
Tosin se markettiliuotin ehkä sitte viekin...

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Tammi 31, 2013 5:42 pm
Kirjoittaja Ewottaja
Joo, pitää koittaa ens kerralla harjattoman jälkeen päästä talliin laittamaan lopputalveksi kerros Finis-waxia, niin jospa sillä ajelisi sitten pesemättä kevääseen asti..

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Tammi 31, 2013 6:33 pm
Kirjoittaja NiPaHu
Ewottaja kirjoitti:Joo, pitää koittaa ens kerralla harjattoman jälkeen päästä talliin laittamaan lopputalveksi kerros Finis-waxia, niin jospa sillä ajelisi sitten pesemättä kevääseen asti..
Niin että meinasit sen harjattoman pesun jälkeen alkaa hieromaan vahaa pintaa? :taputapu: :wall:

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Tammi 31, 2013 6:57 pm
Kirjoittaja Ewottaja
Tallissa pystynee tekemään ONR-pesun, liekö sillä saa pinnat tarpeeksi puhtaiksi ettei jää naarmuja aiheuttavia hiukkasia maalipinnalle.. :?: Jos ei niin sitten vedetään harjattoman pesun "vahat" pinnassa kevääseen saakka.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: To Tammi 31, 2013 8:55 pm
Kirjoittaja samunoz
Ewottaja kirjoitti:Tallissa pystynee tekemään ONR-pesun, liekö sillä saa pinnat tarpeeksi puhtaiksi ettei jää naarmuja aiheuttavia hiukkasia maalipinnalle.. :?: Jos ei niin sitten vedetään harjattoman pesun "vahat" pinnassa kevääseen saakka.
Jos lika ei ole piintynyttä niin ONR riittää kyllä. Sit vielä IPA tai cleanser fluid pyyhintä ja finis-waxia pintaan.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Pe Helmi 01, 2013 4:14 pm
Kirjoittaja Dynojet
JHellberg kirjoitti:Mulla on kyllä vahva kutina siitä, että ei se muutama pesu talvessa, ainakaan sitä finish waxia vie. Testi on tuolla käynnissä.
Tosin se markettiliuotin ehkä sitte viekin...
Niin uskaltaisin itsekkin väittää. Cleanser-polish:kin kestää liuotinpesuja ja jopa Cleanser-fluid pyyhkäisyn (jep, itse testattu) ja jos tuon finish waxin kesto on huomattavasti parenpaa niin...

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: Pe Helmi 01, 2013 4:24 pm
Kirjoittaja Dani
ONR painesumutinpulloon ja sitä suihkit ennen kun ajat koneeseen, vois toimia ihan hyvin, tai tietysti 8% auto-foam seosta.

Re: Harjaton konepesu (ihan vaan talvella)

Lähetetty: La Helmi 02, 2013 8:45 am
Kirjoittaja maaco
Oon onnistunut välttämään automaattipesut - auto on naarmuuntunut ilmankin :lol:

Mutta kannattaa varoa sit muiden;

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... pos=ok-nln" onclick="window.open(this.href);return false;

:rolf: