Sivu 46/46

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Pe Syys 06, 2013 11:05 am
Kirjoittaja Urran
Kannattaa oikeesti tutkia foorumia ja etenkin juttua miten Scholleja ajetaan. Myös Zenith ajotavasta lukeminen ei olisi pahitteeksi. Koska kaikki riippuu kaikesta ei oikein tekstikuvauksen perusteella pysty auttamaan. Kombot ja välineet on semmmoset että pitäisi onnistua joten ei muutakun kokeilemaan :thumb:

Pakotetussa on voimaa joten vaikka onkin epäkesko niin hiontajäljetön tulos ei tapahdu itsekseen vaan vaatii pientä opettelua. Esim. kierrokset kuulostaa aika hurjalta, itse ainakin Makitaa operoidessa tiputan nopeuden viimeistelyssä ihan ykköselle vikoille vedoille ja paine laikalla on tasan nolla silloin. Suosittelen että testaat _yhden alueen_ valmiiksi eikä niin että ajaa kerralla koko auton läpi ja sit miettii toimiko se. Liukkaripesu välissä ja aurinkoon tutkimaan.

Jos S20 (mikä ei tahmaa käytännössä melkein millään pinnalla) tahmaa niin sitten on ajettu joko liialla paineella/liian pitkään em laikalla tai pinta on tahmea = kitkaa tapahtuu paljon. Tässäkin muuttujia paljon. Mutta tosiaan jos laikka alkaa vetelemään niin joku em. on pielessä :)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Pe Syys 06, 2013 11:18 am
Kirjoittaja Viltsu
Kuulostaa aika kovilta kierroksilta.
Ja jos olet 5-6 kertaa ajanut alueen läpi noilla nopeuksilla, niin saattaa olla tahna ajettu loppuun jo ennen viimeisiä overlappeja ja alueet menty liian kovalla vauhdilla läpi. Kokeile esimerkiksi ajaa viimeistely-aineita max 4-4.5 nopeudella, ehkä 2-3 senttiä sekunnissa vauhtia, medium-paineella 2 overlappia. Laikkaa liikutat siten, että ajat melkein puoliksi edellisen ajoalueen päältä. Sitten nopeutta esim 2:lle ja ns. koneen painolla.
Olethan muistanut brushia käyttää laikkaan joka vedon jälkeen? Itse lisäksi vielä pesen joka paneelin jälkeen laikan.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Pe Syys 06, 2013 1:41 pm
Kirjoittaja Arms
Loistavaa, kiitos vinkeistä!

Brushia olen käyttänyt joka vedon jälkeen tuon S20 aineen kanssa, mutta laikkaa ei ole tullut pestyä. Täytyy pestä se siis riittävän usein.

Kokeilen viikonlopun aikana antamianne vinkkejä. Täytyy tutustua aiheeseen myöskin lisää tällä foorumilla. Runsaudenpula aiheuttaa vaan aloittelijalle sen, että menee välillä sekaisin jo vasen ja oikeakin :)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: La Syys 07, 2013 9:52 pm
Kirjoittaja emsii
Kokeilin omaa sinistä a5:sta fiksailla.
Koneena feston rotexi jolla voi ajaa rotaryna tai epäkeskona.
Peruspesut ja muut pohjille...
Kokeilin ensin takaluukkuun oranssi hex ja sfx1 yhdistelmää ja pinnasta tuli sellainen vähän utuinen.
Kokeilin saada sitä kiiltämään vihreellä hexillä ja sfx2 kombolla. Vähän autto mutta vieläki on utua.
Näiden jälkeen kokeilin vielä sininen hex sfx3 komboa pari kolme kierrosta. Viimesen kiekan ajoin
epäkeskona pienemmillä kiekoilla. Pinta on hyvä ja melko naarmuton mutta vieläkin vähän haalea / utuinen.
Mitå teen väärin kun en saa pintaa millään hyväksi?
Millasilla kierroksilla ja komboilla pitäisi kokeilla ajaa?
Oranssi hex sfx1 ja reilusti painoa kovilla kierroksilla ja ei meinaa naarmut lähteä mihinkää. Pesunaarmut
Saa hävitettyä mutta syvemmät wi lähde tasan mihinkään.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: La Syys 07, 2013 10:08 pm
Kirjoittaja HuG0
emsii kirjoitti:Pesunaarmut Saa hävitettyä mutta syvemmät wi lähde tasan mihinkään.
Joo, toi homma taitaa tulla kaikilla vastaan jotka kokeilee ekaa kertaa kovaan lakkapintaan :)
Syvempien naarmujen poisto kovasta lakasta vaatii todella rajua toimintaa/paljon toistoja..
Karvalaikka ja nopeasti leikkaava aine helpottaa hommaa jonkin verran :thumb:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: La Syys 07, 2013 10:09 pm
Kirjoittaja Juha U
Ymmärsinkö oikein et Audi kyseessä? Jos näin niin niissä on (mitä ite tehnyt) tosi kova lakka ja tuo oranssi hex ei saata riittää. Karvalaikalla itse tehnyt nuo kovapintaiset ja niitäkin on saanut sen 2-3 vetoa ajaa, että naarmut on saanut pois.

Tuohon haaleuteen en osaa sanoa mitään.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Syys 10, 2013 10:30 pm
Kirjoittaja Cadillac
Tarkoituksena olisi ehostaa autoa myyntikuntoon.
Lähtökohta on hyvä sillä maalipinnasta on pidetty huolta eikä harjapesunaarmuja ole nähtävissä. Lienee aiemminkin myllytetty(?).
Homman nimi on kuitenkin se, että konepelti ja puskuri on maalattu joten ajattelin käydä loppuauton sitten läpi myllyttämällä että olisi senkin osalta samannäköistä (naarmutonta pintaa).

Kiillotuskone löytyy, perus 1200W Horsepower säädettävillä kierroksilla. Mukana oli villalaikka jolla testailinkin aluksi vanhaan autonosaan, konepeltiin. Tuntui homma onnistuvan...
Nyt olisi tarvetta kuitenkin ostaa kunnon laikat ja taala niille. Eniten houkuttaisi testata Flexipadin Hex-Logic laikkoja. Mutta koska kyseessä on kokeilu, ei ole tarkoitus ostaa kaikkia seitsemää eri väriä. Joten kysymys kuuluu:
Mitkä KAKSI laikkaa ja taalaa sopisivat parhaiten Farecla G3 - Regular Grade Paste Compound ja Farecla G10 - Finishing Compound?
Laikkoja tuntuu olevan kahta eri kokoa; 100mm ja 145mm - lienee jälkimmäinen parempi kun koko autoa käydään läpi?

Joku varmaankin sanoo, että kannattaa hankkia paremmat aineet.
No, tällaiset on tullut joskus hankittua kun käsin autoja hinkkasin enkä kehtaa niitä poiskaan heittää. Kyseessä on kuitenkin auton myyntikuntoon saattaminen, mitään 100 % lopputulosta ei tällä haeta.

Niin ja luulisi varmaan tuolla Farecla G10 jo lähtevät hologrammitkin pois?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Ti Syys 10, 2013 10:40 pm
Kirjoittaja Juha U
Flexipads musta/valkea ultra soft talla 123 mm ja Laikkoina oranssi ja sininen Hex noilla vois onnistua, sillä oranssilla saa jo naarmukin pois. Tuo 10 oli muistini mukaan melko lirua mutta kai sillä holot lähtee ajelee useamman setin, jos ei lähe.
Itselläni oli samat aineet ja annoin ne työkaverille kesällä, kun en tarvinnut itse ja oli suotta hyllyssä pölyyntymässä.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 12:34 pm
Kirjoittaja LOCTITE
Tuossa eilen kiillotettiin kaverin valkoinen Scirocco ja nyt auringossa A pilarissa näkyy oransseja läikkiä...olisko ne voinu tulla oranssista CG:n laikasta, miksi ja miten ne sais pois? Pitäiskö kiillottaa se kohta uudelleen ja vähän reilummalla määrällä ainetta (megun 105/205). Toivottavasti ei tullu pilattua sitä pintaa siitä :/

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 9:23 pm
Kirjoittaja coleman
Missä vaiheessa vaahtomuovikiilloituslaikka olisi tarkoitus harjata/puhdistaa?

Kannattaako laikka pestä aina käytön jälkeen?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 9:42 pm
Kirjoittaja Juuzo
Harjaus joka vedon jälkee, pesua sitte ku rupee vetelemää tms ongelmia ilmenee. Tahnasta riippuen pesutiheys on jotain joka paneelista koko autoo väliltä.. Kannattaa pestä heti käytön jälkee, yleensä tahnat lähtee helpommin pois ku ei oo seissy montaa päivää/viikkoa/kuukautta laikassa. Ja onhan se kivempi alottaa puhtailla vehkeillä ku laikan pesulla seuraavalla kerralla :thumb:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 9:45 pm
Kirjoittaja coleman
Juuzo kirjoitti:Harjaus joka vedon jälkee, pesua sitte ku rupee vetelemää tms ongelmia ilmenee. Tahnasta riippuen pesutiheys on jotain joka paneelista koko autoo väliltä.. Kannattaa pestä heti käytön jälkee, yleensä tahnat lähtee helpommin pois ku ei oo seissy montaa päivää/viikkoa/kuukautta laikassa. Ja onhan se kivempi alottaa puhtailla vehkeillä ku laikan pesulla seuraavalla kerralla :thumb:
Eli yhden alueen myllytyksen jälkeen laikan harjaus?

Välineiden pesu koko projektin jälkeen, Oletteko pesseet ihan fairy vedellä?

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 10:03 pm
Kirjoittaja Juha U
Vähän aineesta riippuen joka vedon jälkeen, tai jos hienompi aine niin voi muutaman vedon tehdä ja sitten vasta harjata esim Menzerna FF3000 ei tarvitse joka vedon jälkeen harjausta(välttämättä)
Toiset pesee Fairyllä ja toiset koneessa. Itse olen pessyt(eilen viimeeksi) ison kasan laikkoja, niin että loraus pineline tehopesua lavuaariin ja laikat kiinnityspuoli ylöspäin veten uimaan ja hetken päästä vanhalla tiskiharjalla harjaus ja toisessa lavaarissa huuhtelu juoksevan veden alla. Puristelin vedet pois ja laitoin astiakaapin kuivasritilälle samallatavalla kuin lautaset kuivumaan. Tämä siis sellaisessa talossa, jossa ei asuta :D Eipähän ainakaan tarrapinnat irtoa ja ei mene kuin hetki tuossa hommassa.