Sivu 5/46
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 4:21 pm
Kirjoittaja Daatta
Hommasin tuossa Das 6 Pron Bilteman Cyclon rinnalle. Ajattelin, että nyt alkaa lyyti kirjoittamaan, olisiko pitänyt uskoa ja ostaa rotatory...

Piti tehdä isän autolle ns. nopea fixi työpäivän aikana, mutta just soitin ja sanoin että menee vaan mun Leonilla kotiin..
Työn alla on siis Volvo S60, vm. 07 tai jotain. Perus musta ja aivan karmeassa kunnossa... Neljä tuntia meni pesuun, detar, clay etc. jotta pääsi kiillottamaan. Laikaksi valitsin Hex logicin oranssin ja aineeksi Mequn 3.02:n. Kyllähän tuolla yhdistelmällä kiiltoa tulee, mutta kaikki naarmut eivät vaan tunnu häviävän. Ajelen (mielestäni) aineen loppuun, mutta syvemmät naarmut ovat immuuneja. Pitäisikö suosiolla ottaa keltainen laikka käyttöön? Autoa on vielä 2/3 jäljellä... Jäykeempää ainetta ei ole, piti viimeksi tilata mutta oli tietysti loppu. 85 löytyy, mutta sitähän ei tarvitse kun tehdään 3.02:lla "vahavalmista" pintaa?
Päälle meinasin vetää Black Holen ja siihen Coliniten. Onko BH:lle paras laikka musta vai punainen? Coloniten olen perinteisesti vetänyt käsin. Jahka saa tuon kiillotuksen taikinoitua loppuun.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 4:45 pm
Kirjoittaja pyyda
Kantapäänkautta itsekin tuon oppinut että olisi pitänyt se rotary ostaa heti, nyt kun on rotary ja foam padit niin sit kumminkin tarvii sen karvan
Das Prolla vuoden päivät kiillottelin mutta ei sillä oikein saanut noita karkeampia menzeroita toimimaan loppuun asti, leikkaavammat padit vain sai rikki kun yrtitti liian nopeasti työstää painamalla liikaa. Kyllä tuolla Dassilla kumminkin ihan huomattavaa parannusta saa pinnalle kun malttaa työstää kauan ja eihän ne syvimmät naarmut sillä lähde, mutta kyllä ne naarmujen reunat pyöristyy kumminkin sillein että ei ne enää käyttiksessä kauempaa näy ja kiiltoahan sillä kyllä saa pintaan hienosti esim. tuolla 85:lla.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 4:55 pm
Kirjoittaja -JP-
3.02 tarvii tosiaan melkoisen työstön DAS-6:lla, että sen saa oikeasti rikki. Puhutaan vähintään viidestä minuutista jopa kymmeneen minuuttiin ja työstöalueen ei siltikään kärsi olla kovin iso, puolikas etuloksu tai puolet oven yläosasta on aika lähellä. Konepellin saa jakaa suosiolla koosta riippuen 6-8 osaan.
Syvempiin naarmuihin saa varata pari-kolme työstökertaa tai sitten tekee "täsmäkorjauksen" pikkulaikalla ja tosi leikkaavalla aineella.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 5:03 pm
Kirjoittaja Dani
Pelkkä konepelti DAS-6 + 3.02:
6 osaa 5min. : 30min.
6 osaa 10min. : 60min.
8 osaa 5min. : 40min.
8 osaa 10min. 80min.

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 5:15 pm
Kirjoittaja -JP-
Sanoppa muuta

Ei ole kiireisen miehen hommaa, ei.
Vs. Rotary+iso karvalaikka: 2 osaa 4min. : 8min.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 6:22 pm
Kirjoittaja Daatta
Wow, kiitos nopeista vastauksista.

Ajoin auton just sisälle talliin, jossa se uusien loisteputkien valossa näyttää taas... erilaiselta. Esim. ensimmäiseksi käsitelty konepelti, wtf?! Eihän siitä ole lähtenyt edes pesunaarmut... Pitänee ajella uudestaan, ajan kanssa.
Huomasin kyllä, että vasta puolessa välissä kylkeä alkoi syntyä siedettävää jälkeä, kun pääsi taas jyvälle hommasta. Työstöaika vaan on oikeasti pitkä, mutta onhan tässä syyslomalla aikaa. Pesunaarmut ja himmentymät sain pois, pinta jopa kiiltää.

Tosin jotai holon tapaista saattoi olla, piru kun ei tullut IPAa hommattua... Suhteellisen siedettävä, kuitenkin.
Leoniakin työstin pitkään ja hartaasti (cyclolla), siitäkin ainoastaan konepellin ja takaluukun sain "naarmuttomaksi".
Aiheeseen liittyen: Olen ollut taas naapurustuston ihmettelyn aihe, täällä pientaloalueella ei autonhoito ole kovin suuressa suosiossa. Tosin naapurit innostuivat (esimerkin saattelemana?) pesemään samanmallista Volvoaan. Siihen kuului käynti pikapesussa, sekä ihmettely miksei tullutkaan puhtaaksi? Kuulemma esipesuakin oli käytetty.. No, puunaus jatkui pihalla, kun likaa yritettiin saada pois erinäisillä räteillä hinkkaamalla. Emäntä haki vanhan paidan, jolla pyyhki konepeltiä. Sanoin hätäisesti että nyt on jotain välissä, kun kuuluin metallista kolinaa. Emäntä totesi, että paidan nepparit ne siinä vain rapisevat ja jatkoi pyyhkimistä! Siinä vaiheessa peräännyin suosiolla takavasemmalle, naapurisovun nimissä... Eli eivät ne autot itsestään noin huonoon kuntoon mene

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ti Marras 22, 2011 10:01 pm
Kirjoittaja Murre
Tervehdys,
Hionnasta/kiilloituksesta kiinnostuneena tarvitsisin hieman apuja aloittelijana. Autona on -04 Audi A4 Avant ja metalliväri on delfiinin harmaa. Ajan saatossa on naarmuja syntynyt pesusta yms, mutta vielä "ehkä" siedettävässä kunnossa kun ei tarkkaan ala katselemaan

Mutta muutama syvä naarmukin on, esim takapuskurissa

Millainen on kyseisen auton maalin kovuus?
Sitten on toinen, "mummolan" auto. -92 Nissan Sunny ja peruspunainen maalipinta ihan hirveessä kunnossa, harjakoneet sahattu läpi alusta lähtien! Tätä autoa ajattelin ENSIN hioa harjoitukseksi, vai onko parempi vaan keskittyä ihan alussa tuohon A4:seen!?
Ystävältä olisi tulossa myyntiin yksi Flexin rotaatio ammattilaiskone, mallia en nyt tähän hätään vielä tiedä, mutta selvinnee viikonloppuna. Hinta on vielä avoin, koska muutama varaosa on hankittava vielä, jos edes enään saa. Kyseisen mallisella koneella olen kerran kiilloittanut/poistanut hologrammit vanhasta metallin mustasta IV Golffista, joten tämä konekäyttöinen työstö on hieman opettelu vaiheessa. Tosin vanha fixarivelho tulee antamaan opastusta ensimmäisiin autoihin..
Mutta asiaan, millä aine- ja pädi yms vaihtoehdoilla nyt lähdetään liikenteeseen? Ehdotuksia, ja saa ehdottaa enemmänkin, sillä kaikki huomioidaan! Sen verran on nyt ollut noita lyhenteitä edellisissä postauksissa, että huhhuh

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ti Marras 22, 2011 10:45 pm
Kirjoittaja -JP-
Audin lakka on KOVAA. Mutta eipähän mene niin herkästi puhki

. Harjoittele ihmeessä siihen mummulan autoon ensin, että pääset koneen kanssa sinuiksi.
Flexit on hyviä, ei varmasti mene pieleen sen kanssa.
Lyhenteitä ei kannata säikähtää

pari päivää kun foorumia lueskelee niin pääsee jo hyvin jyvälle niistä. Itse suosittelen aloitussetiksi Chemical Guysin Hexlogic-laikkoja ja menzernan hioma-aineita. Hexit on tosi käyttäjäystävällisiä ja niillä on helppo nykäistä homma alulle. Laikoista voisit ottaa oranssin, vihreän ja sinisen. Itse naarmunpoistoon joku semi-leikkaava karvalaikka. Tässä toinen ketju, mistä löytyy paljon hyvää tietoa:
viewtopic.php?f=13&t=78
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ti Marras 22, 2011 10:58 pm
Kirjoittaja Posambique
Ja tee huolella ne puhdistusvaiheet.
Ainakin
- Huolellinen käsinpesu
- Clay
Vaikka fiksarivelho sanoisi mitä tästä puhdistuksen tarpeesta

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 12:21 am
Kirjoittaja hörnä
Siinä punaisessa Nissanissa pohjamaali/pelti tulee hyvin helposti näkyviin, ole varovainen kulma,kantti ja paneelin reuna kohdissa.
Kun olet Audin kunnolla puhdistanut huomaat pinnan todellisen kunnon,

joka on yleensä tosi paljon surkeempi miltä ennen putsausta näytti.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 4:21 pm
Kirjoittaja Murre
Kiitos jo näinkin nopeista vastauksista. Itseasiassa huomasinkin jo tuon myllytys osuuden, mutta päätinkin nyt alustavasti aloittaa täältä kysymykset. Ja kyllä luettavaa löytyy...eiköhän se enemmän kuin kaksi päivää
Ja sitten, mites näiden padien valinta, koska kyseessä rotaatiokone kyseessä ja koko perus laikalla on 150mm/M14. Esim shinearama myy pienempiä ja isompia padeja. Kummat halkaisijaltaan ovat parempi valinta tuollaiselle koneelle yleisesti ajateltuna, oli sitten kyseessä flex/festool yms.? Vai käykö niin, että halkaisijaltaan pienemmällä padilla kierrosnopeus kasvaa liian suureksi, vaikka säätö olisikin koneessa?!?
E: Tuon Flexin kohtalo on siis epäselvää vielä, koska varaosien saantia ei ole varmistettu, mutta toivotaan parasta

Onko huomioitavaa laitteiden kierrosnopeus alueen skaalassa laitteita valittaessa, esim Festool / Flex yms?
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 5:10 pm
Kirjoittaja Posambique
Ulkokehän nopeus toki muuttuu laikan koon muutoksen seurauksena. Kierrosnopeus ei kyllä muutu laikan mukaan.
Tallan tulee olla korkeintaan saman kokoinen kuin laikan. Kannattaa kyllä heti harkita kunnollisen alustallan ostamista.
Koneen mukana tulevat ovat yleensä kivikovia, ja soveltuvat ainoastaan karvalaikan kaveriksi.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 5:33 pm
Kirjoittaja Hynde
Ostat sen Flexipadin ultrasoft 125 mm:n tallan (muistaakseni), joka on kuin naputeltu noiden 5,5" Hexien perään. Nuo isommat vaativat jo 6,5" laikat, joilla on selkeästi hankalampi aloittaa, koska vaativat tarkempaa kontrollia.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 6:41 pm
Kirjoittaja Murre
Juu, tarkoitin laikan ulkokehän nopeutta, en kierrosnopeutta. Ajatuskatkos
Tarkoitatko kumpaa näistä Flexipadin tuotteista?
125mm M14 Thread Velcro Ultra Soft Density (25mm Foam)
125mm M14 Thread Velcro Ultra Soft Density (30mm Foam)
Ja jo aiemminkin -JP- mainitsikin Menderzan tuotteet. Kiinnostaisi pää-asiassa tietää Audille sopivia hionta-/kiilloitus-/vaha-aineita eriteltynä. Vinkit otetaan vastaan, koska ei viitsisi koko tarjonnan kirjoa lähteä ostamaan talliin sokkona.. Ja ajattelin panostaa tähän hommaan.
Vielä on paljon lukemista

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 6:51 pm
Kirjoittaja JUMA
Ei liene hirveitä eroja noissa talloissa. Itse tilaisin tuon valkoisen (uudempi malli ja halvempi).
Menzernan aineet on toimivia, mutta kuten täällä on keskustelua käyty pullojen/etikettien sekoilusta, niin ite en aio tilata seuraavaksi menzernan aineita. Katotaan sitten joskus, kun saavat homman selkeämmäksi.
Paljon kehuja on saanut Meguiuarsin #105 ja #205. 105 löytyy leikkaavuutta ja 205:lla viimeistelyyn. Näitä ajattelin itelle tilata seuraavaksi.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Ke Marras 23, 2011 8:47 pm
Kirjoittaja Posambique
Erittäin selkeä linja löytyy myös Sonükselta, vain kolme ainetta:
SFX-1, SFX-2 ja SFX-3
Näistä SFX-1 leikkaavin, ja se on syytä viimeistellä
SFX-2 voi käyttää yhdenkin vaiheen työhön
ja SFX-3 on erittäin hieno viimeistelyaine, jolla saadaan viimeisin kiilto aikaan.
Kaikki vahat ja ei-luonnon"vahat" (eli sealantit ja nano-pohjaiset tuotteet) käyvät kyllä kaikille autoille ja väreille.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 9:28 am
Kirjoittaja hörnä
Jos nimenomaan Audia operoit, jossa lähtökohtaisesti kova lakka, niin hanki esim. Shollin leikkaavampi karvalaikka, siis jollei aivan mahdottoman surkee pinta, tahnaksi menzernan 3.02.Tämän kombon jälkeen viimeistelyyn esim. Hexin sininen laikka ja Menzernan 85 tahna.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:28 am
Kirjoittaja Murre
No pääasiallisena pinnan hionta/kiilloitus kohteena on tuo Audi, eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole. Mutta ajan tuomaa pintanaarmua pesujen jälkeen yms yms löytyy kyllä ja kunnossa pyritään pitämään aina. Ja sitten näiden perheen pienempien jättämät jäljet oven kahvoja ja sen ymäristöä kosketeltaessa.. Sitä päivää vielä odotellessa, että jompi kumpi vielä aloittaa omatoimisen pesun, koska isikin pesee aina..
Nissani kun on mummolan auto, niin ajattelin sen nyt hioa/kiilloittaa, jotta mummolle tulee jouluinen mieli ja punainen auto jälleen kiiltää kuin kaupasta noudettuna

Tai no ainakin yritän..
E: Varmaan helpottaisi arvon raadin arviota asiasta, jos laittaisin tänne kuvat maalipinnoista?
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:30 am
Kirjoittaja Dani
Murre kirjoitti:eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole.
No kyllä se totuus sieltä paljastuu kun alat työstämään pintaa, huomaat äkkiä että "WTF, tää olikin sitten tässä kunnossa tää lakkapinta!"
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:32 am
Kirjoittaja Murre
Dani kirjoitti:Murre kirjoitti:eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole.
No kyllä se totuus sieltä paljastuu kun alat työstämään pintaa, huomaat äkkiä että "WTF, tää olikin sitten tässä kunnossa tää lakkapinta!"
Mitä tarkoitat Dani?
E: Siis naarmuja kyllä on, mutta lakkapinta muuten on ns. ehjä, ettei ole mistään halkeillut yms.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:49 am
Kirjoittaja Dani
Tarkoitin juurikin mikronaarmuja, syvempiä naarmuja ja mahdollisesti myös hologrameja.
Halkeemia, kiveniskemiä ym. ei myllyllä saada kuntoon.
Usein ihmiset pitää maalipintaa hyvänä, kunnes tekee yhteen paneliin 50/50 alueen ja näyttää sitten missä kunnossa se lakkapinta on ja mitä se voisi olla, silloin myös auton omistajan mielipide ”hyvästä kunnosta” muuttuu kerta heitolla.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:55 am
Kirjoittaja hörnä
Dani tarkoittaa notta auton pinnan ollessa likainen (pinttyneen) ja pesu naarmuinen se näyttää vähemmän "siipeensä" saanneelta.
Monesti sieltä likaisuuden ja pikku naarmujen alta löytyy sitten enempi myös syvempää naarmua .
Älä nyt pelästy kyllä sää siittä hienon saat kun noudatat "käyttö ohjeita"

Dani vastaskin jo ite

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: To Marras 24, 2011 10:03 pm
Kirjoittaja ///Jone
Kyllähän tuolla Das6 saa kärsivällinen olla, megun #83 ja megun keltanen laikka 3 kertaa alue läpi ja naarmua löytyy. Pitää keksiä kevääksi leikkaavampaa tavaraa ja nuo 5.5" padit... No lopputulokseen olen silti tyytyväinen.
http://imageshack.us/f/827/jotaindas6.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/f/254/45272623.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Pe Marras 25, 2011 10:46 am
Kirjoittaja Smistik
Uusi foorumilainen kyselee. Olen jo lueskellut kesän ja syksyn mittaan eri topicceja, mutta en ole vielä hommannut konetta. Joitain aineita löytyy, mitä olen käyttänyt käsin. Nyt olisi tavoite viimeistään keväälle hommata kiillotuskone laikkoineen ja aineineen. Olen täysin aloittelija koneellisessa kiilloituksessa eli käytännön kokemus puuttuu. Toisaalta käsityökalujen käyttö ei ole tuntematonta. Autona on tällä hetkellä E91 BMW kiiiltävä musta. Pinta on aika karu, kun olen sen savestanut ja puhdistanut kunnolla. Emännällä on uudehko Micra, joten siinä lienee pinta arempi virheille, mutta saa lievemmillä aineilla ja laikoilla kuntoon.
Kannattaako hommata suoraan rotary, eli vaikka AEG Bauhausista, kun haluaisin opetella suoraan kunnon pinnan tekoa, vaikka pienillä kierroksilla aloittaen ettei käpy käy. Ajattelin harjoitella aluksi japsi mp:n tankkiin, jollainen löytyy ylimääräisenä eikä haittaa jos lipeää. Sinänsä hyvä kohde, koska luulempa lakkapinnan olevan ohut ja pehmeä sekä muotoja on sen verran että pääsee kulmia ja rankkoja pyöristyksiä treenaamaan.
Toisaalta onko liian työlästä saada holotonta pintaa aloittelijalta rotaryllä, eli olisiko sittenkin joku epäkesko parempi? Kommentteja?
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Lähetetty: Pe Marras 25, 2011 11:44 am
Kirjoittaja K70
Hommaa vaan rotary suoraan, niin ei tarvitse kahta konetta ostaa.
Kuten taidettu jo monesti täälläkin mainita, että rotarylla saat tehtyä kaiken mitä epäkeskollakin, mutta epäkeskolla et saa tehtyä kaikkea mitä rotskulla.
EDIT: Ja tervetuloa joukkoon sekavaan!