Lumiharjaus
Re: Lumiharjaus
Mulle myös lasin paikkauksessa sanoi, että on syytä putsata pyyhkijät mielellään joka pesun yhteydessä.
Olen aika aktiivisesti putsannut sulkia ja edelliseen baijerilaiseen ostin kolmen vuoden aikana yhdet sulat ja hyvässä kunnossa pysyivät. Kohta tulee kirjastoautolla vuosi täyteen, enkä ole vaihtanut, eikä tietoa milloin on vaihdettu...ja hyvin pyyhkivät.
Olen aika aktiivisesti putsannut sulkia ja edelliseen baijerilaiseen ostin kolmen vuoden aikana yhdet sulat ja hyvässä kunnossa pysyivät. Kohta tulee kirjastoautolla vuosi täyteen, enkä ole vaihtanut, eikä tietoa milloin on vaihdettu...ja hyvin pyyhkivät.
Joskus reilu 10 vuotta sitten oli Boschilla joku kampanjakin, kun oli myynnissä sulkia joidenka mukana paketissa oli joku 30-50ml pullo raakaa lasinpesuainetta ja oli tarkoitettu juurikin sulkien puhdistukseen.
Itse nappasin Prisman laarista sulkien pyyhkimiseen tarkoitetun kertakäyttörätin. Avasin paketin ja mietin että ei oo varmaan suuri menekki näillä kun pyyhe oli ruutikuiva...
Noh, kostutin kevyesti pyyhettä ja sipaisin sulat sillä. Sulista alkoi kuulua sama vinkuna kuin upouusista sulista, mikä oli ihan kiva huomata matkalla katsastukseen.
Samaa efektiä en oo huomannu silloin kun olen pyyhkässyt raa´alla Lasolilla niitä, eli ei taida sittenkään olla kyseessä vain lasolilla kostutettu liina.
Noh, kostutin kevyesti pyyhettä ja sipaisin sulat sillä. Sulista alkoi kuulua sama vinkuna kuin upouusista sulista, mikä oli ihan kiva huomata matkalla katsastukseen.
Samaa efektiä en oo huomannu silloin kun olen pyyhkässyt raa´alla Lasolilla niitä, eli ei taida sittenkään olla kyseessä vain lasolilla kostutettu liina.
/Wax Off
Hetki sitten oli just vastaavanlainen kamppis Valeo + Sonax tuotteillaModifier kirjoitti:Joskus reilu 10 vuotta sitten oli Boschilla joku kampanjakin, kun oli myynnissä sulkia joidenka mukana paketissa oli joku 30-50ml pullo raakaa lasinpesuainetta ja oli tarkoitettu juurikin sulkien puhdistukseen.
Vain YKSI LSP!
E39:ssä pystyi muistaakseni virtojen katkaisun jälkeen painamaan "pyyhkäise kerran" viiksestä, jolloin menevät "huoltoasentoon". Sen jälkeen saa nostettua pystyyn.
Edistyminen --> Step 1 - Step 2 - Step 3
Volkkareissahan se ainakin toimii näin.Henripit kirjoitti:E39:ssä pystyi muistaakseni virtojen katkaisun jälkeen painamaan "pyyhkäise kerran" viiksestä, jolloin menevät "huoltoasentoon". Sen jälkeen saa nostettua pystyyn.
Ja me joilla ei ole tuota huoltoasento-ominaisuutta, voidaan vaikka laittaa jotkin palikat pyyhkijänvarsien alle, ettei tapaa kiinni lasiin kun auto seisoo.
Sittenhän on sulkia joissa on spoikat joiden avulla saadaan ilmavirta painamaan sulat tiukemmin lasia vasten. Jos siis niin kehnosti kävis että olis vieterit päässy väsähtää. Ja olikohan niillä (ainakin joillain malleilla) se hyöty että ohjaavat vettä tuulilasin yli, ainaskin vähä.
Sittenhän on sulkia joissa on spoikat joiden avulla saadaan ilmavirta painamaan sulat tiukemmin lasia vasten. Jos siis niin kehnosti kävis että olis vieterit päässy väsähtää. Ja olikohan niillä (ainakin joillain malleilla) se hyöty että ohjaavat vettä tuulilasin yli, ainaskin vähä.
/Wax Off
Tuo on juuri se huoltoasento mitä tarkoitin sivu pari aikaisemmin.
Lexusessa saa käsin käännettyä pyyhkijän sulan ja varren nivelestä noin 15 astetta ylöspäin huoltoasentoon.
Tänään tuli kokeiltua tuota mutta ei tapahtunut mitään. Mulla nuo saa vähän irti nousemaan lasista ja ne lukkiutuu siihen asentoon, ettei jäädy lasiin kiinni ja sulkien vaihdon pystyy suorittamaan, joka oli tosi helppo.Henripit kirjoitti:E39:ssä pystyi muistaakseni virtojen katkaisun jälkeen painamaan "pyyhkäise kerran" viiksestä, jolloin menevät "huoltoasentoon". Sen jälkeen saa nostettua pystyyn.
Yrittäjät tekivät ystävällisen tempauksen Helsingissä
Saa kyllä olla kiitollinen, ettei oma autoni ole pysäköitynä tuon kadun varrelle. Muuten menisin varmaan hiekalla pesemään vastalahjaksi tämän yrittäjän kiinteistön ikkunat
Saa kyllä olla kiitollinen, ettei oma autoni ole pysäköitynä tuon kadun varrelle. Muuten menisin varmaan hiekalla pesemään vastalahjaksi tämän yrittäjän kiinteistön ikkunat
EIH! Ehdit linkittää ennen muaCocooma kirjoitti:Yrittäjät tekivät ystävällisen tempauksen Helsingissä
Audi S3 vm.-99 & Audi A4 2.0 tdi multitronic vm.-08
Voi luaja.. Itseäni vituttais pelkästään senkin takia että joku on koskenu meikäläisen autoon, jurmut vielä kaupan päälle 
-
Rauhallinen Erkki
Siis ei jumalauta.
Tällaisista tempuista on suomalaiset rikostarinat tehty. Tai saaneet alkunsa.
Tällaisista tempuista on suomalaiset rikostarinat tehty. Tai saaneet alkunsa.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
-
hattiwatti
Joo ihme touhua! Nimittäin teidän päivittelyt, ei tuosta nyt kenenkään auto rikki mennyt tai maailma kaatunut. Ihme tosikkoja, toiset yritti pyytettömästi auttaa
Enemmän ne autot tien päällä kuluu kun kaikenmaailman kivet ja hiekat ropisee ikkunoille ja kylkiin. Harva niitä näyttelyaarteitaan säilyttää hesassa kadun varsilla muutenkaan 
Lumiharjaus
Voihan tuo kuulostaa vähän pikkumaiselta noista valittaa, mutta koita miettiä vaikka tältä kantilta:
Oot just kiillottanu auton. Auto on hiukan likanen ja joku vetää harjalla naarmut koko autoon. Joudut kiillottaa ja vahaa uudestaan, että saat samaan kuntoon kun ennen harjausta. Menee omaa aikaa about 6h ehkä tai sitten rahaa xxx€. Jos pinnote pinnassa vielä enemmän.
Jos et tiedä mitä lumiharja tekee likaiselle pinnalle, niin tee testi ja ylläty.
Jos koko foorumin idea perustuu sille, että miten auto pidetään puhtaana mahdollisimman hellävaraisin keinoin, niin on ehkä lupakin vähän suivaanta jos joku tekee parin vuoden edestä naarmuja kerralla. Tuskin ketään noista haittas, mutta pointti oli, että muitakin kuin näyttelypelejä pidetään hyvänä ja silti kadunvarressa.
Ja tuskin kukaan epäilikään sitä, etteikö ajatus ollut hyväntahtoinen.
Oot just kiillottanu auton. Auto on hiukan likanen ja joku vetää harjalla naarmut koko autoon. Joudut kiillottaa ja vahaa uudestaan, että saat samaan kuntoon kun ennen harjausta. Menee omaa aikaa about 6h ehkä tai sitten rahaa xxx€. Jos pinnote pinnassa vielä enemmän.
Jos et tiedä mitä lumiharja tekee likaiselle pinnalle, niin tee testi ja ylläty.
Jos koko foorumin idea perustuu sille, että miten auto pidetään puhtaana mahdollisimman hellävaraisin keinoin, niin on ehkä lupakin vähän suivaanta jos joku tekee parin vuoden edestä naarmuja kerralla. Tuskin ketään noista haittas, mutta pointti oli, että muitakin kuin näyttelypelejä pidetään hyvänä ja silti kadunvarressa.
Ja tuskin kukaan epäilikään sitä, etteikö ajatus ollut hyväntahtoinen.
-
Rauhallinen Erkki
Ettei vaan hattiwatilla ois jääny päälle leasingautoilun ylivertainen huolettomuus? Kyllä mä sanon, että kun keväällä kolmannen kerran joutuu vuoden sisään kaivamaan laikat, tahnat ja koneen esille, niin moinen "Free Willy" reippailu ei oikein saa ajatuksen tasollakaan mieltä lämpiämään. Toki arvostan suunnattomasti ihmisiä, jotka auttaa hädässäolevia pyyteettömästi, mutta tää nyt ei kuulu tohon kategoriaan. Olisivat tehneet vaikka lumitöitä tms.
Toki tuo oma "rikostarina" -läppä oli tarkoitettu huumoriksi.
Toki tuo oma "rikostarina" -läppä oli tarkoitettu huumoriksi.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
Toi iltalehden juttu sai hyvän keskustelun aikaan fb:ssä 
Esim. mun viesti ja eräs siihen tulleista vastineista:
"Nojoo en kyllä itekkään kauheasti ilahtuis, päinvastoin saattas lähteä maalipinnan fiksauksesta lasku näille "herrasmiehille". Puoltoista tuntia raapineet autoja lumiharjan kanssa. Kuinkahan hiekkanen harja on ollut viimeisen auton kohdalla
"
Kai Mikael Hakio Odottelinkin tuollaista kommenttia minkä Marko Maaco laittoi. Tuollaisia kitiseviä idiootteja on 10 tusinassa. Joku teke hyvän työn niin aina haetaan se huono puoli. Osta poika narua itelles ja hyppää sen autos kanssa kaivoon. Ketään ei kiinnosta sun Ladan maalipinta.
JEP!
Yleisesti ihmisten mielipide oli se, että maalipinta ei mene lumiharjalla miksikään, eikä toisten omaisuutta tarvitse kunnioittaa. Mä voin vannoa että kuka tahansa mun auton maalipintaa harjalla meneekään hieromaan, joko a: maksaa mulle siitä että myllytän sen kuntoon b: sen auton maalipinta saa seuraavan yön aikaan hiekkapaperia osakseen.
Esim. mun viesti ja eräs siihen tulleista vastineista:
"Nojoo en kyllä itekkään kauheasti ilahtuis, päinvastoin saattas lähteä maalipinnan fiksauksesta lasku näille "herrasmiehille". Puoltoista tuntia raapineet autoja lumiharjan kanssa. Kuinkahan hiekkanen harja on ollut viimeisen auton kohdalla
Kai Mikael Hakio Odottelinkin tuollaista kommenttia minkä Marko Maaco laittoi. Tuollaisia kitiseviä idiootteja on 10 tusinassa. Joku teke hyvän työn niin aina haetaan se huono puoli. Osta poika narua itelles ja hyppää sen autos kanssa kaivoon. Ketään ei kiinnosta sun Ladan maalipinta.
JEP!
Yleisesti ihmisten mielipide oli se, että maalipinta ei mene lumiharjalla miksikään, eikä toisten omaisuutta tarvitse kunnioittaa. Mä voin vannoa että kuka tahansa mun auton maalipintaa harjalla meneekään hieromaan, joko a: maksaa mulle siitä että myllytän sen kuntoon b: sen auton maalipinta saa seuraavan yön aikaan hiekkapaperia osakseen.
Hyvin odotettu mielipide yleisellä tasolla. Eikä suurinta osaa varmasti haittakaan. Kinnaslaisille tää tuppaa olemaan vaan harrastus ja siksi suhtaudutaan vähän eri tavalla kuin muualla. Ei varmaan puutarhanhoidosta tykkäävä naapurikaan tykkäis, jos kävisin sen puutarhaan istuttaa bobcat:lla pari riviä lanttuja, kun ne on niin hyviä ja aattelin, jos hänki tykkäis.
SPOILERSPOILER_SHOW
...olipa pikkusen kaukaa haettu vertaus 
- pellepoliisi
Hyvä ajatus takana, mutta toteutus ainakin oman auton kohdalla olisi saanut näkemään niin suurta punaista että. Ei kauheasti kiinnostaisi keväällä lähteä myllyttää optia pois tuollaisen takia. Sen verran kova vaiva olisi.
Tosta kun ei yhtään tiedä kuinka hellävaraisesti putsattu vai kaikin voimin mahdollisimman ripeästi.
edit. muistan vielä hyvin, että maanantaina ollut lumi oli pakkaslunta, joka lähti ekan 10 metrin aikana jo autosta pois, kun liukas ja puhdas pinta.
Tosta kun ei yhtään tiedä kuinka hellävaraisesti putsattu vai kaikin voimin mahdollisimman ripeästi.
edit. muistan vielä hyvin, että maanantaina ollut lumi oli pakkaslunta, joka lähti ekan 10 metrin aikana jo autosta pois, kun liukas ja puhdas pinta.
-
hattiwatti
Itse asiassa pesin sitäkin aika pitkälti kintaalla pihassa kun ei jaksanut/halunnut ajella huoltamolle jonottamaanRauhallinen Erkki kirjoitti:Ettei vaan hattiwatilla ois jääny päälle leasingautoilun ylivertainen huolettomuus?
Hyvin ymmärrän noi mielipiteet, enkä haluaisi itsekään muiden suotta autoani putsailevan. Mutta noin muuten, ei se elämä ihan niin mustavalkoista ole kun osa antaa ymmärtää.
Yhdyn hattiwattiin (en kuitenkaan fyysisesti).
Edistyminen --> Step 1 - Step 2 - Step 3
Tuollainen kevyt pakkaslumi lähtee liukkaalta maalipinnalta pois, kun vähän matkaa ajaa, suotta noita harjailla. En oo tänä talvena vielä harjaillut autoa töistä lähtiessä kertaakaan, pari kertaa joutunut ikkunoita raappaamaan, kun ei voi sisälämppäriä töissä käyttää.
Hyväähän tuossa tempauksessa tarkoitettiin mutta vasta kiillotetulle, tai uudelle maalipinnalle tuo harjaus voi tehdä kivat jäljet, varsinkin jos pinta on hiekkainen ja harvemmin se puhdas kadun varressa olevassa autossa on. Olisivat ottaneet vaikka lehtipuhaltimen ja sillä puhaltaneet lumet pois. Silloin tosin porukat olis valittaneet melusta
Itse putsaan oven saumat ja takakontin saumat vain. Kaikki muut saa mennä vesikouruun, muut pöllähtää yleensä irti kun nostaa hiukan luukkua ja vähän poksauttaa kiinnihattiwatti kirjoitti:ensiviikolla. Mut viimeksi tänään pyyhkäsin kevyesti harjalla pakkaslumia omankin auton kontilta. Pakko sitä on putsata jos ei halua lumia sisään kun ovia ja konttia aukoo.
Mutta joo, ajatuksena tuo teko oli kaunis ja varmasti suurin osa "uhreista" ilahtuivat tästä eleestä. Itse jouduin aikoinaan samanlaisen iskun kohteeksi kun ystävällisellä naapurilla oli putsata oman autopaikkansa lisäksi autonsa ja naapuriautot. Suurempaa vahinkoa ei sattunut ja naapurikin ymmärsi hyvin kun kohteliaasti kiitin ja kieltäydyin tästä palvelusta. En sentään mennyt myllytyslaskun kanssa ovea kolkuttelemaan
Itse olen vähän sitä mieltä, että jos asiasta menee huutelemaan julkisesti niin meidän "ammattikunta" saadaan huonoon valoon Liisari-Penojen silmissä joille autot on vain työkaluja. Mutta hyvä että keskustelua heräsi meidän keskuudessa aiheesta
Mulle kelpas. Naurukin pääs.Bdh kirjoitti:Ei varmaan puutarhanhoidosta tykkäävä naapurikaan tykkäis, jos kävisin sen puutarhaan istuttaa bobcat:lla pari riviä lanttuja, kun ne on niin hyviä ja aattelin, jos hänki tykkäis.
If in doubt, go flat out.