Laikkojen pesu

Kiillotustahnat ja laikat
Bastard
Apupoika
Viesti:

Re: Laikkojen pesu

Viesti Kirjoittaja Bastard » Ti Heinä 23, 2013 12:24 pm

Yksittäiset laikat pesen itsekkin käsin. APC:tä pinnalle vähän möyhin sormin ja huuhtelen juoksevan veden alla. Sitten rotarylla kuivaus harjan ja mikrokuituliinan kanssa.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

-Hekaaa

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja -Hekaaa » To Elo 01, 2013 12:16 pm

Tuli hommattua kone ja siihen kuuluvat laikat, kerran kokeiltu myllyttää ja ihan mielenkiintoista touhua on, mutta herää yksi kysymys. Millä ootte putsanneet laikat myllytyksen/kiillottamisen jälkeen? voiko niitä pestä ihan pesukoneessa vai onko niille olemassa jokin oikea hienompi menetelmä? ei pelkällä muoviharjalla lähteny vaha laikasta pois kun tuli semmoinen paketin mukana

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Elo 01, 2013 3:32 pm

-Hekaaa kirjoitti:Tuli hommattua kone ja siihen kuuluvat laikat, kerran kokeiltu myllyttää ja ihan mielenkiintoista touhua on, mutta herää yksi kysymys. Millä ootte putsanneet laikat myllytyksen/kiillottamisen jälkeen? voiko niitä pestä ihan pesukoneessa vai onko niille olemassa jokin oikea hienompi menetelmä? ei pelkällä muoviharjalla lähteny vaha laikasta pois kun tuli semmoinen paketin mukana
Aiheesta on jossain topicissa runsaastikin keskustelua, mutten jaksa etsiä...
osa pesee koneessa 40-90 asteessa. Itse pesen ämpärissä. Pistän ämpäriin jokusen tipan Fairya ja lämmintä vettä. Ensin puristelen laikat juoksevan veden alla ja sen jälkeen ämpäriin tunniksi, päiväksi tai pariksi, miten sattuu. Sitten juoksevassa vedessä puristellen huuhtelu, laikka koneeseen ja kierroksia, niin kuivuu hyvin. Sen jälkeen kuivaustelineelle muutamaksi päiväksi kuivumaan.
Omasta mielestä tärkeintä, että tuo puristelu on lähinnä painelua, ei ruttaamista, ettei kiinnityspinta kärsisi.

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » To Elo 01, 2013 4:39 pm

Esim. kahden mikrokuituliinan tms. kuivausliinan välissä on hyvä painella laikkaa kuivemmaksi.

Itse olen pessyt kaikki laikat aina koneessa, jonka jälkeen vaan kuivaustelineen päälle kuivumaan.

Jokaisen käyttökerran jälkeen en tietenkään koneeseen laikkoja työnnä. Esim. ämpärissä tai hanan alla huuhtelu + käsin joko liinan kera tai ilman painelemalla / koneella pyörittämällä kuivattaminenkin auttaa jo paljon. Tätä tulee tehtyä etenkin myllytysvaiheessa, jos laikka meinaa mennä tukkoon.
.:R32

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » To Elo 01, 2013 5:46 pm

Kaikki laikat ei sitten kestä konepesua, joten käsin kannattaa pestä.

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Pe Elo 02, 2013 2:17 pm

sonikk kirjoitti:Kaikki laikat ei sitten kestä konepesua, joten käsin kannattaa pestä.

Voisikohan tähän eritellä, että mitkä kestää ja mitkä ei?

Ainakin Sonaxin laikat, Prospectin cyclo-laikat ja CG Hexit kestää. Ja kuudessakympissä oon ne pyöritellyt.

Äkkiä ne laikat saa käsin hanan alla pestessäkin rikki, jos rutistelee ja vääntelee kovakouraisesti...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Elo 02, 2013 2:28 pm

Esim. Flexipadsin laikat ei kaiketi oikein kestä. Ainakin joku valitteli että tarrapinnat lähteny.

Eikä mun mielestä kyllä CG hexitkään ketä. Esim. Vihree ja Sininen lähtee huomattavasti helpommin murenemaan konepesussa käyneenä. Eri asia tietenkin jos makaa valtaosan vuodesta hyllyssä :lol:
Vain YKSI LSP!

Markku M.

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Pe Elo 02, 2013 3:07 pm

Ok. Pitääpä välttää ko. laikkojen kanssa konepesua jatkossa. Eipä nuo itsellä kyllä ihan kauhean pitkiä aikoja pääse hyllyssä pölyyntymään. ;)

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Elo 05, 2013 8:12 pm

Minun mutu on, että enemmän meinaa laikkojen valmistuserä tuohon hajoamiseen kuin konepesu. Itse olen pessyt kaikki laikat koneessa (Sonus, 3M, CG HEXit, LC CCS:t ja schollit (pl. spiderit)) ja en ole huomannut, että se olisi vaikuttanut hajoamisnopeuteen ja tarratkin on kiinni pysynyt. Joskus vain laikat tuntuvat hajoavan keskivertoa nopeammin. Toki tilanne on eri jos laikat tunnetusti ei kestä konepesua (esim. noi Flexipadsit).

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Elo 05, 2013 8:23 pm

Siirtelin muutamia viestejä toisesta ketjusta osaksi muuta laikkojenpesu keskustelua.

- Hynde -
Kaikki liha tottelee kuria...

JulmaJuha

Viesti Kirjoittaja JulmaJuha » Pe Syys 20, 2013 10:56 am

Minäkin olen juuri myllyttämässä autoani. Huomasin lukiessani hioma-aineen (FG3) varoituksia, että nämä aineet ovat _erittäin haitallisia vesieliöille_. Jos vehkeet pesee lavuaarissa niin vesistöihin se sitten menee hyvinkin.

Itse pesin ämpärissä tilkalla vettä ja fairya. Litkun kaadoin kanisteriin joka menee jäteöljyn jne mukana ogelmajätteisiin.

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Pe Syys 20, 2013 11:31 am

JulmaJuha kirjoitti:Minäkin olen juuri myllyttämässä autoani. Huomasin lukiessani hioma-aineen (FG3) varoituksia, että nämä aineet ovat _erittäin haitallisia vesieliöille_. Jos vehkeet pesee lavuaarissa niin vesistöihin se sitten menee hyvinkin.

Itse pesin ämpärissä tilkalla vettä ja fairya. Litkun kaadoin kanisteriin joka menee jäteöljyn jne mukana ogelmajätteisiin.
Riippuu aineesta. Esim meguiarsin, schollin ja menzernan tahnat ovat biohajoavia ja vesiliukoisia.
Niinkuin moneen kertaan on todettu niin Fareclasta on aika mennyt ohi jo ajat sitten :)

JulmaJuha

Viesti Kirjoittaja JulmaJuha » Pe Syys 20, 2013 12:48 pm

Hyvä, että aineet kehittyy. Toisaalta minun mielestäni se maalien jne siihen kertyneiden aineiden puuro siitä laikasta kannattaisi silti hävittää muualle kuin viemäriin. Vaikka se ei ehkä enää pelasta tätä "palloa".
On vain tullut itsekkin tehtyä monenlaista pahaa luonnolle ja myös itselleenkin. Nykyään käytän enemmän suojaimia, kun kaikki myrkyt jo ärsyttää kurkussa. Esimerkiksi tuossa myllytyksessä ilmaan pöllyää pakostakin sitä hioma-ainetta, maalia, vanhaa vahaa ja muuta töhkää.

Ihan hyvällä vain...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 03, 2013 3:15 pm

Kannattaa tutustua termiin "Bodyshop Safe" mitä on nämä foorumillakin kokeneempien käyttämät ammattilaistuotteet. Karkeasti sanottuna sillä tarkoitetaan sitä että aine on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön ammattilaiselle aiheuttamatta terveydellistä haittaa käyttäjälle. Eli tuote ei esim. saa sisältää silikonia. Se ei silti tarkoita etteikö suojaimia pidä käyttää mutta pakko sanoa että näen hengityssuojaimen käytön myllyttäessä äärimmäisenä liioitteluna. Eri asia kun suihkitaan 2 komponentti automaaleilla..

Vai pitäiskö syksyllä metsässä kävellessä alkaa pelkäämään hengittämää ilmaansa koska tippuneet lehdet homehtuu maassa ja sieni-itiöt leijailee ;)
Vain YKSI LSP!

Jarspe

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Pe Loka 04, 2013 6:27 pm

Ite liotan ämpärissä, jossa vettä ja fairy. Sen jälkeen huolellinen huuhtelu ja koneeseen pyörimää :) samalla menee myös mikrokuituliinat

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Pe Loka 04, 2013 7:22 pm

Jos ne laikat ui jo fairyssa ja saa huolellisen huuhtelun osaksee sen jälkee, miks ne tarvii vielä koneesee laittaa? Eiköhän ne pelkästää sillä fairylla lähe jo puhtaaks..

Jantsu

Viesti Kirjoittaja Jantsu » Pe Loka 04, 2013 9:27 pm

Tarkoitti varmaan että rotaryyn pyörimään että saa kuivaksi.
(tai sitten ei kun on maininta noista mikrokuituliinoistakin :) )

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Pe Loka 04, 2013 9:36 pm

Samaa arvoin vastausta kirjottaessa, mutta päädyin vastauksee pyykkikone kun noista liinoista oli myös maininta. Jos ymmärsin väärin, niin my bad :D

Jarspe

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Pe Loka 04, 2013 9:44 pm

Hah, joo siis rotaryyn ja nupit kaakkoon ! :buffer: sori, oli vähän epäselvästi :D liinat siis kans likoamaan :)

Vastaa Viestiin