Olen kiinostununut oman pesupaikan avaamisesta, minulla on alustava liikesuunitelma, mutta tarvitsisin lisätietoja, ja mikäs sen parempaa paikkaa saada infoa kuin pesukinnas foorumilta. Haluaisin kysyä mitä kaikkea välineitä/tarvikkeita tarvitaan pesulaa varten, jossa palveluina ois auton ulko- ja sisäpesut. Ihan perus auton pesua ulkoa + auton vahaamiset. Mitään myllytyksiä en rupeaisi tarjoamaan. Paljonko laitteet maksaisi about yhteensä? Ja mistä niitä kannattaisi tilata? Itsestäni sen verran, että olen itse oppinut kaikki autonhoitoon liittyvää täältä.
Autopesulan perustaminen
Autopesulan perustaminen
Hei,
Olen kiinostununut oman pesupaikan avaamisesta, minulla on alustava liikesuunitelma, mutta tarvitsisin lisätietoja, ja mikäs sen parempaa paikkaa saada infoa kuin pesukinnas foorumilta. Haluaisin kysyä mitä kaikkea välineitä/tarvikkeita tarvitaan pesulaa varten, jossa palveluina ois auton ulko- ja sisäpesut. Ihan perus auton pesua ulkoa + auton vahaamiset. Mitään myllytyksiä en rupeaisi tarjoamaan. Paljonko laitteet maksaisi about yhteensä? Ja mistä niitä kannattaisi tilata? Itsestäni sen verran, että olen itse oppinut kaikki autonhoitoon liittyvää täältä.
Kellään tietoa paljonko "paikan" vuokraaminen maksaa kk keskimäärin parkkihalleista? Ja ketkä yleensä niitä vuokraa? Olen todella kiitollinen etukäteen kaikille auttaneille!
Ja tietysti minulle voi antaa lisätietoa tästä alalta ja yms. Kun täällä tuntuu löytyvän paljon ammattimiehiä!
Re: Autopesulan perustaminen
No jos pelkkiä ulkopesuja ja vahauksia niin tarttet painepesurin, vaahdottimen/painepullon, pari ämpäriä, muutaman pesukintaan (mielestäni autopesulankin kuuluu käyttää kinnasta eikä mitään sientä), pussillisen rättejä, jokusen levitystyynyn, aineet pesuihin, purkillisen vahaa ja reippaasti iloista mieltä...
SPOILERSPOILER_SHOW
Nin ja miljoona muuta pikkujuttua
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Entäs mitä kaikkea auton sisäpuhdistukseen tarvitaan? imuri/märkäimuri?JaniH kirjoitti:No jos pelkkiä ulkopesuja ja vahauksia niin tarttet painepesurin, vaahdottimen/painepullon, pari ämpäriä, muutaman pesukintaan (mielestäni autopesulankin kuuluu käyttää kinnasta eikä mitään sientä), pussillisen rättejä, jokusen levitystyynyn, aineet pesuihin, purkillisen vahaa ja reippaasti iloista mieltä...
SPOILERSPOILER_SHOWNin ja miljoona muuta pikkujuttua
tässä ois ostoslista: päivitellään sen mukana mitä kaikkea ilmenee.
auton ulkopesuun:
- painepesuri ? minkä merkkinen? minkä tehonen?
- vaahdotin? minkä merkkinen?
- ämpärit
- pesukintaita
- rättejä
- levitystyynyjä
mikä esipesuaine?
pesuaine?
vaha?
vanteeisiin mitkäaineet?
sisäpesuun?
- märkäimuri/imuri
- rättejä
- painepyssy?
Minne sijainnillisesti meinasit perustaa pesulasi?
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
-
jtvirtanen
Eli jos kyse on ihan "peruspesusta" jne, niin unohda vaahdottimet aka foam lancet, ei siihen tartte ku tujut liottimet jostain painepötikästä ja sen pesään kurakinnasta eli ihan sama mikä vanha sieni auton kylkeen. Kuivaus tottakai lastalla ja kusisella rätillä. Vahaa saa halvalla esim glymiltä isoja purnukoita, näyttää kivalta just sen hetken ennen ku asiakas ajaa Shellin happy hour kiiltopesuun, mut mitä ne siitä välittää. Totuus on et pk-seudulla on aivan turha lähtee kilpailemaan kauppakeskuspesuloiden kanssa, niistä mestoista saa "puhtaan" auton lisäks kebabit hyvällä tuurilla alennukseksella serkkumieheltä jne. Imureihin tahi pesureihin en ota kantaa sen enempää, älä osta halvinta tai kalleinta, niin eiköhän se kultainenkeskitie löydy. Ja vaikka itse puhun pk-seudusta, niin tuskin mikään tässä genressä muuttuu kovasti vähän pohjoisemassakaan jne. Onnea yrittämiseen, kivinen on tie, mutta joskus ja toivottavasti flaksi käy.
Nojaa, tuo lance on helvetin hyvä myös liukkarin levitykseen, todella nopea vrt johonkin painesumuttimeen eikä siitä vaahdosta ainakaan haittaa ole.
-
jtvirtanen
No on tottakai, hitusen ehkä kärjistin kuten varmaan kaikki huomasivatsonikk kirjoitti:Nojaa, tuo lance on helvetin hyvä myös liukkarin levitykseen, todella nopea vrt johonkin painesumuttimeen eikä siitä vaahdosta ainakaan haittaa ole.
Kyllä nuo etelä-Helsinkiläiset ym. karvakäpälät ovat pesuhinnat polkeneet ihan riittävän alas, mutta tietysti riippuu paikkakunnasta että mihin tämmösen pesulan meinaa perustaa.
Tiedän yhden nuoren opiskelijajannun joka yksin viikonloppuisin pesi käsin kaupan parkkihallissa autoja rahoittaakseen opiskelujaan, paikkakunta todella pieni(~8000 asukasta) ja toinen pesumahdollisuus oli ABC:n murhakone ja niitten hinnat.
No jannu pesi hyvin, vahasi tarvittaessa ja sisäputsia harrasti kanssa ja hinta oli sopiva, sana levisi pienessä kylässä ja autoja oli jonoksi asti joka viikonloppu.
Nykyään samassa parkkihallissa lienee hänen oma pesufirma, muutama työntekijä ja pesula auki kaiketi ma-la
Tiedän yhden nuoren opiskelijajannun joka yksin viikonloppuisin pesi käsin kaupan parkkihallissa autoja rahoittaakseen opiskelujaan, paikkakunta todella pieni(~8000 asukasta) ja toinen pesumahdollisuus oli ABC:n murhakone ja niitten hinnat.
No jannu pesi hyvin, vahasi tarvittaessa ja sisäputsia harrasti kanssa ja hinta oli sopiva, sana levisi pienessä kylässä ja autoja oli jonoksi asti joka viikonloppu.
Nykyään samassa parkkihallissa lienee hänen oma pesufirma, muutama työntekijä ja pesula auki kaiketi ma-la
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Joo, huomasin kyllä että karrikoiden laitoit (kunhan luin loppuun asti).
Mutta ihan sen nopeuden takia sopisi hyvin tuohonkin käyttöön eikä pelkkään hifistelyyn.
Mutta ihan sen nopeuden takia sopisi hyvin tuohonkin käyttöön eikä pelkkään hifistelyyn.
kyllä toi päällipesuilla bisneksen tekeminen on aika nihkeää. ne saa maksaa 20-25€ että kukaan moista työsuoritetta ostaa. äkkiä se 30min per auto menee kun huolella peset ja kuivaat. saat tuntilaskutukseksi 40-50€ ja kun alat miettiä paljon toimitilat maksaa, aineet, sähköt, vedet, lattiakaivojen tyhjennys, verotkin pitää maksaa, yms.. ei siitä paljon palkkaa enää jää, ja ennenkaikkea se itsensä tunnetuksi tekeminen ei käy viikossa eikä kahdessa, joten töitä ei oikeasti alkuun riitä. sisäputseilla sitten saakin tehtyä rahaa, esim. penkkien pesu kiinteällä hinnalla vaikka 60€ per sisusta -> menee max tunti, monesti ne pesee 30-40min. itse sisäsiivous on pakko tehdä tuntihinnoittelulla, kun koskaan et tiedä miten hirveä raato on kyseessä. nimim. joskus siivosin yhden paimenkoirakennelin tila-autoa 5h, ja asiakas oli senkin jälkeen että olisihan tästä paremmankin saanut..
kannattaa miettiä ihan muutaman kerran homman järkevyys.
kannattaa miettiä ihan muutaman kerran homman järkevyys.
Lance ehdottomasti, se ei kyllä hidasta yhtään ja pesutuloskin fiksumpi.
Onpahan vähän jotain massasta poikkeavaa, joten sana kun kiertää niin
Lancelle vaan useampi pullo jossa liemet valmiina, liukkarit ja shampoot niin ei tarvitse ämpäreillä läträtä. Liukkarilla esipesu (kysyy jos asiakkaalle sopii ettei vahat valahda kaivoon!), huuhtelu, pullo vaihtoon, shampoopullo kiinni lanceen ja shampoot vaahtomuodossa pinnoille, märällä nuudelihanskalla pinnat läpi ja loppuhuuhtelu.
Onpahan vähän jotain massasta poikkeavaa, joten sana kun kiertää niin
Lancelle vaan useampi pullo jossa liemet valmiina, liukkarit ja shampoot niin ei tarvitse ämpäreillä läträtä. Liukkarilla esipesu (kysyy jos asiakkaalle sopii ettei vahat valahda kaivoon!), huuhtelu, pullo vaihtoon, shampoopullo kiinni lanceen ja shampoot vaahtomuodossa pinnoille, märällä nuudelihanskalla pinnat läpi ja loppuhuuhtelu.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Itse kyllä suosittelen kokeilemaan, riskit ei ole kovin isot tälläisessa. Ja kun hoitaa oikeasti sen työn kunnolla ja asiakaspalvelu on hyvää niin sana kiertää.. Jokainen tyytyväinen asiakas on paras käyntikortti mitä vaan voi antaa.. Mutta hommaan pitää keksiä vain jotain erinlaista, omasta mielestä se ei riitä että on pelkästään pesuja, sisäputsia ja vahausta.. No tottakai keväisin ja syksyisin autojen renkaan vaihtoa yms.. Ja mainontaa pitää olla, jotta ihmiset löytävät.. Autoliikkeisiin yhteyttä, nykyään niihin vaihtoautoihin riittää jossain päin jopa se perus vahaus. ( ainakin halvempiin )
Painepesuri on sellainen mihin kannattaa sijottaa.. KÄRSHER! Isomman pesurin käytössä kuluu enempi vettä, mutta pesut tapahtuvat nopeammin mitä jollain halppis makitan pesurilla.. (Jotka pitävät hirveää ääntä)
Ja tilat pitää olla hyvät ja viihtyisät. Mistä on nykypäivänä ainakin täälläpäin iso pula.. Missä asiakas viihtyy parhaillaan sen 3-4h..
Ja toinen mikä pitää olla tehokas on imuri, penkit pitää saada märkäpesussa mahd. kuivaksi. Jos penkit jäävät yksityisten autossa märäksi ja hänellä ei ole mahdollisuutta ottaa autoa lämpimään ja kohta autossa rupeaa haisemaan ummehtunut ja sen jälkeen kyllä tietää keneen asiakas ottaa ensinmäisenä yhtäyttä. Ja muutenkin nykyään esim uusissa Mazdoissa on todella Vi**umaiset verhoilu jos pääsee oikein likaiseksi että ei ihan perus imurit riitä.. Ihmiset osaavat sotkea autojansa.. Joskus tuntuu että asuukohan ne oikeesti niissä autoissa
Ja liian halvalla ei kannata rueta tekemään, jos tekee halvalla jollekkin asiakkallee aluksi niin ei se siitä tulevaisuudessakaan maksa yhtään sen enempää.. Kuhan työ on hyvää niin hintakin voi olla kalliimpi.. Sana kyllä kiertää jos siihen on aihetta. Ei muuta kuin GO GO!
Painepesuri on sellainen mihin kannattaa sijottaa.. KÄRSHER! Isomman pesurin käytössä kuluu enempi vettä, mutta pesut tapahtuvat nopeammin mitä jollain halppis makitan pesurilla.. (Jotka pitävät hirveää ääntä)
Ja tilat pitää olla hyvät ja viihtyisät. Mistä on nykypäivänä ainakin täälläpäin iso pula.. Missä asiakas viihtyy parhaillaan sen 3-4h..
Ja toinen mikä pitää olla tehokas on imuri, penkit pitää saada märkäpesussa mahd. kuivaksi. Jos penkit jäävät yksityisten autossa märäksi ja hänellä ei ole mahdollisuutta ottaa autoa lämpimään ja kohta autossa rupeaa haisemaan ummehtunut ja sen jälkeen kyllä tietää keneen asiakas ottaa ensinmäisenä yhtäyttä. Ja muutenkin nykyään esim uusissa Mazdoissa on todella Vi**umaiset verhoilu jos pääsee oikein likaiseksi että ei ihan perus imurit riitä.. Ihmiset osaavat sotkea autojansa.. Joskus tuntuu että asuukohan ne oikeesti niissä autoissa
Ja liian halvalla ei kannata rueta tekemään, jos tekee halvalla jollekkin asiakkallee aluksi niin ei se siitä tulevaisuudessakaan maksa yhtään sen enempää.. Kuhan työ on hyvää niin hintakin voi olla kalliimpi.. Sana kyllä kiertää jos siihen on aihetta. Ei muuta kuin GO GO!
Joo ja ite ainakin maksasin mieluusti joskus laiskuuksissani ihan AF huuhtelustakin. Ei tartte aina sisältää sitä kinnaspesua
Ja pitäs pärjätä noille ABC harjattomille pesuille, kun antaa "dwellaa"! Ja vahauskin voi olla Danin oppien mukaisesti Lancen kautta, tuotteitakin on markkinoilla 
Mut omat suositukset kamoista vaikken alasta mitään ymmärrä "ammattilaisen" näkökannasta:
-Kunnon pesuri, itse ottaisin omien kokemusten/lukeman perusteella fiboltin viimeaikoina mainostetun voimavirta Kränzlen, tais olla 11L/min. Mä taas oon eri mieltä Artun kanssa. Mä oon tehny töitä ammatti-Kärcherin kanssa ja en ostais semmosta ikinä, mielummin Alto tai jopa Clen. Oli kokoajan paskana.
-Lance, merkkinä PA. Ota suoraan myös setti varaosia ja niiden vaihtoon tarvittavat työkalut (muutama verkko jne) ja kasa pulloja Danin ohjeistuksen mukaan
-Iso kasa pyöreitä, naarmuttamattomia brusheja, jos joku haluaa maksaa perusteellisemmasta pesusta (ovenvälit jne)
-Alkuun pärjää parilla painepullolla mutta jossain vaiheessa esim. tornador voi olla järkevä ovenväleihin ja imurisovite (mikä nyt olikaan) koirankarvoihin sisälle
-Kunnon sisustan pesuri. En osaa sanoa mitään ammattimallia mutta briteissä osa ammattidetailereista omistaa valikoimissaan George + Henry setin. Ei muuta tarvita. En oo kyl 100% varma että täyttääkö Artun vinkkaamat speksit
-Mikrokuituliinoja (kuivausliinoja jne) ISO kasa. Ei mikään pussukka vaan esim. vahaukseen perus liinoja voi olla +100kpl ja kuivausliinoja myös todella reipas määrä. Ni ei tarvii olla kokoajan pesemässä. Samoin kintaita useampi. Kun pari super paskasta autoa tulee niin ei tartte loppupäivää pestä muutamalla über likasella kintaalla. Toki foami esipesu tosin jeesaa.
Aineita mitä ite harkitsisin:
-Bilt-Hamber Auto-Foam (Esipesuaine)
-Bilt-Hamber Surfex HD (Liuotinpesu, sisustapesuaine, painehuuhtelupesuaine, ovenvälipesuaine jne. Soveltuu melkein mihin vaan)
-Bilt-Hamber Auto-Wash (Shampoo)
-Bilt-Hamber Cleanser Polish (AIO missä myös "vaha" eli LSP, parantaa hunnun peittämää maalipintaa ilman myllytystä.)
-Collinite 915/FinnishKare 1000P High Temp Wax (Vaha. Varmaan yhet parhaista kustannus/määrä autoja. Ei peitä huntuja mutta antaa kunnolla suojaa)
-Nanolex WashCoat Foam Lance "vaha" eli LSP
-Halpis MF levittimiä
-Kasa edullisia kintaita mitkä voi pestä koneessa
-Eurow eBay hallpis MF liinoja se +100kpl ja ehkä samasta puljusta kuivausliinojakin iso kasa.
-Stjärnagloss Hjul perus vannepesu (mikä kuuluu hintaan noissa perus pesuissa)
-Bilberry tehokas vannepesu (ei kromille/kiiltäville osille). Jos haluu viedä pidemmälle niin voi laajentaa: DeTar, Deironizer ja Aluminum restore. Ei vaan taida maksaa vaivaa.
Mut omat suositukset kamoista vaikken alasta mitään ymmärrä "ammattilaisen" näkökannasta:
-Kunnon pesuri, itse ottaisin omien kokemusten/lukeman perusteella fiboltin viimeaikoina mainostetun voimavirta Kränzlen, tais olla 11L/min. Mä taas oon eri mieltä Artun kanssa. Mä oon tehny töitä ammatti-Kärcherin kanssa ja en ostais semmosta ikinä, mielummin Alto tai jopa Clen. Oli kokoajan paskana.
-Lance, merkkinä PA. Ota suoraan myös setti varaosia ja niiden vaihtoon tarvittavat työkalut (muutama verkko jne) ja kasa pulloja Danin ohjeistuksen mukaan
-Iso kasa pyöreitä, naarmuttamattomia brusheja, jos joku haluaa maksaa perusteellisemmasta pesusta (ovenvälit jne)
-Alkuun pärjää parilla painepullolla mutta jossain vaiheessa esim. tornador voi olla järkevä ovenväleihin ja imurisovite (mikä nyt olikaan) koirankarvoihin sisälle
-Kunnon sisustan pesuri. En osaa sanoa mitään ammattimallia mutta briteissä osa ammattidetailereista omistaa valikoimissaan George + Henry setin. Ei muuta tarvita. En oo kyl 100% varma että täyttääkö Artun vinkkaamat speksit
-Mikrokuituliinoja (kuivausliinoja jne) ISO kasa. Ei mikään pussukka vaan esim. vahaukseen perus liinoja voi olla +100kpl ja kuivausliinoja myös todella reipas määrä. Ni ei tarvii olla kokoajan pesemässä. Samoin kintaita useampi. Kun pari super paskasta autoa tulee niin ei tartte loppupäivää pestä muutamalla über likasella kintaalla. Toki foami esipesu tosin jeesaa.
Aineita mitä ite harkitsisin:
-Bilt-Hamber Auto-Foam (Esipesuaine)
-Bilt-Hamber Surfex HD (Liuotinpesu, sisustapesuaine, painehuuhtelupesuaine, ovenvälipesuaine jne. Soveltuu melkein mihin vaan)
-Bilt-Hamber Auto-Wash (Shampoo)
-Bilt-Hamber Cleanser Polish (AIO missä myös "vaha" eli LSP, parantaa hunnun peittämää maalipintaa ilman myllytystä.)
-Collinite 915/FinnishKare 1000P High Temp Wax (Vaha. Varmaan yhet parhaista kustannus/määrä autoja. Ei peitä huntuja mutta antaa kunnolla suojaa)
-Nanolex WashCoat Foam Lance "vaha" eli LSP
-Halpis MF levittimiä
-Kasa edullisia kintaita mitkä voi pestä koneessa
-Eurow eBay hallpis MF liinoja se +100kpl ja ehkä samasta puljusta kuivausliinojakin iso kasa.
-Stjärnagloss Hjul perus vannepesu (mikä kuuluu hintaan noissa perus pesuissa)
-Bilberry tehokas vannepesu (ei kromille/kiiltäville osille). Jos haluu viedä pidemmälle niin voi laajentaa: DeTar, Deironizer ja Aluminum restore. Ei vaan taida maksaa vaivaa.
Vain YKSI LSP!
Kiitos kaikille suunnattomasti. Tosi paljon hyviä seikkoja tullut ilmi mitä pitää ottaa huomioon. Osaatteko arvioida paljonko laitteet,välineet, aineet ja yms. maksaisi suunilleen? 10t? vaiko yli? Ja Mites pesupaikkojen sijainnista? Minua kiinostaisi paikka parkkihallin tiloissa, mutta tuppaavat olemaan aika täynnä pesuloista.
Riippuu millaista "varastoa" ostat heti alkuun ja millaisen pesurin.
10k€ riittää varmasti ja 5k€ pääsee jo mukavaan alkuun, eikä tarvitse juurikaan tinkiä laitteiden laadusta. Valikoimat ja tarpeet laajenevat kuitenkin ajan kanssa..
10k€ riittää varmasti ja 5k€ pääsee jo mukavaan alkuun, eikä tarvitse juurikaan tinkiä laitteiden laadusta. Valikoimat ja tarpeet laajenevat kuitenkin ajan kanssa..
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...
Juuri näin. Kannattaa varmaan lähteä maltillisesti liikenteeseen. Lähemmäs 5k kannattaa tähdätä ettei ole niin paljon pelissä.HuG0 kirjoitti:Riippuu millaista "varastoa" ostat heti alkuun ja millaisen pesurin.
Mitä vaatimuksia/lakisääteisiä edellytyksiä on autopesullalle?
En nyt tarkoita olla mitenkään tyly, mutta jos olet tosissasi pesulaa perustamassa, niin eikö kannattaisi kysyä noita juridisia asioita paikallisesta ELY-keskuksesta eikä intterwebin foorumeilta?
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa
Oikeastaan ainoa mitä vaaditaa on öljyn/hiekanerotuskaivo.
Autopesulan perustaminen
Mitenkäs muuten vakuutukset kiillotushommiin, meneekö ihan normifirman vastuuvakuutuksilla vai tarviiko olla jokin omansa?
Wannabe-OCD
- Bastard
- Apupoika
- Viesti:
Normaalit yritysvakuutukset. Oikeusturva ja vastuuvakuutukset ainakin kannattaa ottaa. Ja myös omaisuusvakuutusta kannattaa harkita tulipalon yms. varalle. Esim. jos kiinteistö palaa ja asiakkaan auto on hallissa niin tuolla vakuutuksella saa korvattua asiakkaan omavastuut ja muut kulut jotka tulevat asiakkaalle. Tämä ei toki ole välttämätöntä, mutta on hyvää asiakaspalvelua kun asiakas tietää, että omaisuus on "turvassa".
Myös yrittäjä itse kannattaa vakuuttaa, mutta tämä on varmaan kaikille itsestään selvää?
Mutta vakuutusyhtiössä kun käy juttelemassa ja pyytämässä muutamasta paikkaa tarjouksen niin tarvittavat vakuutukset kyllä selviää. Etenkin jos myyjä osaa hommansa.
Myös yrittäjä itse kannattaa vakuuttaa, mutta tämä on varmaan kaikille itsestään selvää?
Mutta vakuutusyhtiössä kun käy juttelemassa ja pyytämässä muutamasta paikkaa tarjouksen niin tarvittavat vakuutukset kyllä selviää. Etenkin jos myyjä osaa hommansa.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Sattumalta juttelin näistä asioista ~1h sitten vakuutusneuvojan kanssa. Järkevä vakuutuspaketti maksaa (minimi YEL mukaan laskettuna) aloittavan yrittäjän alennuksilla lähemmäs pari tonnia/vuosi. Siihen sitten vielä oman maun mukaan hiposteluja päälle.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...
Menee aivan toiminnan vastuuvakuutuksella. Lisänä tuohon myydään oikeusturva. Molemmat yhdessä miljoonaan euroon saakka noin 300€ plus miinus xx€. Tuossa jo mainittiin muitakin toiminnan lisävakuutuksia.Tonis kirjoitti:Mitenkäs muuten vakuutukset kiillotushommiin, meneekö ihan normifirman vastuuvakuutuksilla vai tarviiko olla jokin omansa?
Turussa eräs yhtiö on tarjonnut hemmetin halvalla vastuuvakuutuksia, hieman hämmästelin..
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
-
jtvirtanen
SPOILERSPOILER_SHOW
ps, olenko mä ainoa, jolla fiilis et tän ketjun perustaja trollaa vaan muiden iloksi/kiusaksi?
Tässä on muuten sellainen hauskuus ettei ne tiedä, sen verran kumminkin harvinainen ala ettei uusia yrityksiä perustella ihan päivittäin tai edes vuosittain.DNF kirjoitti:En nyt tarkoita olla mitenkään tyly, mutta jos olet tosissasi pesulaa perustamassa, niin eikö kannattaisi kysyä noita juridisia asioita paikallisesta ELY-keskuksesta eikä intterwebin foorumeilta?