Omia laitteita saati tiloja ei ollut käytössä, joten Mestari HarriK alias Herra Hörnä tuli apuun. Häneltä sainkin loistavia vinkkejä jatkoylläpitoon, ja loput ahkerasti selailemalla täältä foorumilta. Ehkä tässä intoutuu vielä kyselemäänkin lisää, toivottavasti ainakin peruskuviot pesun kohdalta on ainakin oikeaan suuntaan.
Auto on siis vuodelta 2005 - tarkempaa tietoa ei ole aiemmista omistajista, kuinka autoa pidetty - mutta auringonvalossa tai kirkkaan pistemäisen valon kanssa nähtävillä koko pinta täynnä pesunaarmua jne.
Auto oli myllytettävänä HarriK:lla jo tuossa muutama viikko sitten, joten sikäli ennen/jälkeen kuvat alkavat olla kohtapuoliin historiallista materiaalia. Surkeista ilmoista, työkiireistä, surkeiden ilmojen aiheuttaman kuran jne. vuoksi kuitenkin kuvien ottaminen viivästyi ja viivästyi - ja luntakin ehti sataa ja talvirenkaiden heitto alle... Mutta vihdoin tänään löytyi aikaa mennä TI-hallille kunnolla ajan kanssa opettelemaan pesun alkeita, ja löytää tuo mestarin taikoma pinta jälleen syyssateiden heittämien roiskeiden alta näkösälle, kuten kuuluukin.
Eli tuo ennen/jälkeen kuvasato on suunnilleen aikajänteeltä pari päivää ennen auton vientiä HarriK:n käsittelyyn, ja jälkeen kuvat ovat siis nyt pari viikkoa myllytyksen jälkeen - ja itse suorittaman kinnaspesun jälkeen - mutta eiköhän noistakin nyt käy ilmi, mitä tuossa välillä on tapahtunut.
HarriK ystävällisesti toimitti toimenpidelistan omista tekemisistään:
harrik kirjoitti:Sain nätin värisen auton laitettavaksi jossa normit pesu/mikronaarmut, muuten pinta ikäisekseen (7v) kohtuu kunnossa.
Pesut/puhdistus:
Liukkari pesu Pineline, kinnaspesu pineline 10%, pien poisto tärpätti, lentoruosteeseen Iron X soap geal, savetus BH. mieto liukkarina ONR.
Myllytys: 1step. 2x Megun 101/Shollin leikkaavampi karva, 2 step. Megun 101/Shollin semileikkaava karva, 3 step. Megun 205/ 3M. sininen laikka. Karva vaiheessa viimeisessä vedossa laskin kieroksia ja kevensin painoa, näin tehden helpotin hieman viimeistely vaihetta.
LSP. FK 1000p sealant. Tällä tuli hieno lasimainen pinta joka kestää puhtaaseen/paljaaseen pintaan laitettuna oikein pestynä kevääseen.
Muovit: Aerospace 303. joka hieman tummentaa/korjaa haalistunutta pintaa.
Semmoset 20h meni, mutta mielestäni autosta tuli hieno ja taiteilia itsekkin oli hyvin tyytyväinen
T. Hörnä
Ja tämän operaation jälkeen siis pari viikkoa syyssateita ja 15cm lunta päälle. Lumen sulattelun odottelua (lumiharja poltettu takassa). Ja sen jälkeen oma pesuohjelmani seuraavan kaavan mukaan:
1. Esipesu: Bilt Hamber Auto-Foam, 8% liukosena, ruiskittu pintaan Bilteman 8L:n paineruiskulla, vaahtoa ei juurikaan tullut, mutta tuntui toimivan hyvin - ensi kerralla ehkä pienennän seossuhdetta. -> Huuhtelu painepesurilla.
2. Kinnaspesu: Bilt Hamber Auto-Wash. Sonuksen lammaskinnas. Kahden ämpärin taktiikalla lähdin heti liikkelle, vaikka kuraa ei hirvittävästi vielä ollutkaan kertynyt, mutta ehkä parempi opetella hyvät tavat heti alkuun. -> Huuhtelu letkusta juoksevalla vedellä.
3. Drying Aid: Citrus Blingiä 1:3 - suhteessa muutamia suihkauksia per paneeli.
4. Kuivaukseen Chemical Guys Woolly Mammoth, ja muutamien pienempien paikkojen kuivaukseen Sonuksen pienempää mikrokuiturättiä.
Tuntui toimivan ihan OK koko menettely.
Ja sitten niitä kuvia, tosiaan ihan toimenpiteistä ei ole sellaisia dokumenttikuvia, mutta toivottavasti näistäkin jotain näkyy:
Auto ennen HarriK:n käsittelyä - kauempaa pinta näyttää vielä päällisin puolin ihan OK:lta



Suoraa auringonpaistetta ei löytynyt tälle "ennen" kuvauspäivällekään, konepeltikin pilvitaivasta vasten on "OK"

Karu totuus paljastuu salamavalon avulla ... konepeltiä:

... ja ovipaneelia:



Auto myllytyksen ja ensimmäisen kinnaspesun jälkeen

Konepeltiä

Ajovalot olivat myös erittäin samentuneet ja mattapintaiset, nyt HarriK:n kiillottamana .. muutama pisara kuraa ehti lentää puskurille ajolla TI-hallilta kotiin

Ovipaneelia salamavalolla - vrt. aikaisemmat kuvat

Takakulmaa ja puskuria - myös takavalot kiillotettiin

Konepeltiä .. jälleen vrt. aikaisempi kuva konepellistä



Takavaloja

... ja viimeinen kuva takakulmasta.

Suuret kiitokset HarriK:lle/Hörnälle loistavasta työstä!