Asiaa hioma-aineista!
Re: Asiaa hioma-aineista!
En miekään tuosta sitä jutun ydintä saanu irti mutta litkut meni tilaukseen
Katotaan vaan koska tässä nyt mitään pääsee touhuileen mutta onpa aineet sitten kaapissa valmiiksi.. Pitää sitten yrittää muistaa raportoida tänne fiiliksiä aineiden suhteen 
Siis niin P2 kuin myös P1 tykkää vedestä. DaveKG ei saanut riittävän hyvää viimeistelyä P2:sella ilman vettä (jäi holoja) kun taasen 205:sella sai.
Ja vesihän tarkoittaa näin litkun aineen kanssa.. sotkua:

Mut kerro toki miten aine toimaa
Ennenkin kumottu noiden saarivaltion miesten väitteet.
Ja vesihän tarkoittaa näin litkun aineen kanssa.. sotkua:

Mut kerro toki miten aine toimaa
Vain YKSI LSP!
Kiitos selvennyksestä. Itse sain hienon pinnan P2:lla viime viikolla, kun erään tummansinisen (metallihohto) volvon sillä viimeistelin.Edellisenä iltana viimeistelin sen ¤205 ja sinisella Hexillä johon jäi pientä holoa, joka aamulla auringossa näkyi. Otin autoglymin valkoisen pehmeän laikan ja P2 ja ajelin vielä kertaalleen tuolla ja nyt tuli hyvä, kun holot lähti ja pintaan tuli hieno kiilto. Musta hexin laikka, jos ois ollut niin ois varmaan #205 saanut holottoman pinnan. Kummankaan kanssa en käyttänyt vettä. Nykyisin olen ajellut nuo kaikki tahnat ilman vettä, vaikka eihän se pieni sotku haittaa, koska pesen aina auton ennen pinnoittamista
Eikös täällä ollut juuri P1 ja P2:sta juttua että on naurettavan helppo poistaa veteenliukeamisen takia
Pitää vain muistaa ettei puku päällä touhua
kuulosta ihan lupaavilta mömmöiltä 
Siis juu, on helppo pyyhkiä pois. Tai oikeastaan melkeen mitään pyyhittävää ei jää. Mut sotkua on luvassa. Esim. Menzernan aineilla foam padeilla auton voi kiertää ilman että rakosista joutuu pesemään mylläyksen jälkeen mitään myllytyspölyjä, ja P1:senkin kanssa voi (kun sitä ei tarvii edes yrittää ajaa holottomaks) mut jos P2:sen kanssa pitää käyttää vettä niin siinä se ylimääräinen työvaihe on sitten ansaittu.
Vain YKSI LSP!
-
Rekkamauri
Terveeks!
Nyt taisi rekkamaurin yhdistelmälle löytyä napakymppi hioma-aine: Mirka polarshine a12! Flex epäkesko, vihreä 3M tai keltainen Hex ja viimeistelyyn musta Hex. Alkuun painetta reilummin kaasu pohjassa, kevennys koneen painoon, ajetaan aivan loppuun parin vesisuihkauksen kera, pyyhintä. Musta Hex. koneeseen 3 hernettä ainetta laikkaan kierrokset 4:selle ja kevyttä hivelyä kierroksia pudotellen loppua kohti parit vesisuihkaisut jatkaa työstöaikaa kummasti, ja voi pojat/miehet kyllä on aivan ykkösluokan vahavalmista pintaa, ei mihkäänlaista häiriötä jää ainakaan mersun pintaan. Ainoa bropleema on kun tuo flex ei jostain syystä tykkää kun reilummin sille laittaa painetta, alkaa tallan ja koneen valissä kitka kuumentamaan tallaa ja sylkee semmoista ohutta karvaa(sulaa muovia)! Nyttemmin talla on vähän kuin sompreero laidat ylöspäin??? Kokonaista 1 auto vasta koneella ajettu??
Meni vähän OT vuodatukseksi
Mauri
Nyt taisi rekkamaurin yhdistelmälle löytyä napakymppi hioma-aine: Mirka polarshine a12! Flex epäkesko, vihreä 3M tai keltainen Hex ja viimeistelyyn musta Hex. Alkuun painetta reilummin kaasu pohjassa, kevennys koneen painoon, ajetaan aivan loppuun parin vesisuihkauksen kera, pyyhintä. Musta Hex. koneeseen 3 hernettä ainetta laikkaan kierrokset 4:selle ja kevyttä hivelyä kierroksia pudotellen loppua kohti parit vesisuihkaisut jatkaa työstöaikaa kummasti, ja voi pojat/miehet kyllä on aivan ykkösluokan vahavalmista pintaa, ei mihkäänlaista häiriötä jää ainakaan mersun pintaan. Ainoa bropleema on kun tuo flex ei jostain syystä tykkää kun reilummin sille laittaa painetta, alkaa tallan ja koneen valissä kitka kuumentamaan tallaa ja sylkee semmoista ohutta karvaa(sulaa muovia)! Nyttemmin talla on vähän kuin sompreero laidat ylöspäin??? Kokonaista 1 auto vasta koneella ajettu??
Meni vähän OT vuodatukseksi
Mauri
Onko kokemusta mitä käytännön eroa on Menzernan 85 RD:llä ja sillä power gloss 100:lla? Onko työstettävyys ja koostumus samanlaista.
Kokemusta vain tällähetkellä megun 105/205 setistä. Menzernaa ajattelin sen takia, että tuntuu että työstettävyys on kovin lyhyt megun 105:lla, eikä muutenkaan oikeen vimpanpäälle ajo tuolla megulla onnistu. Kuvittelen että tuo menzerna olis hiukan öljysempää/liukkaampaa.
Kokemusta vain tällähetkellä megun 105/205 setistä. Menzernaa ajattelin sen takia, että tuntuu että työstettävyys on kovin lyhyt megun 105:lla, eikä muutenkaan oikeen vimpanpäälle ajo tuolla megulla onnistu. Kuvittelen että tuo menzerna olis hiukan öljysempää/liukkaampaa.
- Posambique
Ainakin Power Gloss on vielä selvästi leikkaavampi, eikös se näin ollut?
Mutta ei kannata niin ihmetellä, kun kumpaakaan ei taideta enää sillä nimellä myydä.
Nykyään Menzernat on muotoa SF4000 jne.
Mutta ei kannata niin ihmetellä, kun kumpaakaan ei taideta enää sillä nimellä myydä.
Nykyään Menzernat on muotoa SF4000 jne.
"Urku auki, pelti kii"
Megulla vaan lyhyttä settiä ja usempaan kertaan. Ei tykkää vedestä eikä lämmöstä mutta naarmut lähtee kun vaan runttaa menemäänshinyass kirjoitti:Onko kokemusta mitä käytännön eroa on Menzernan 85 RD:llä ja sillä power gloss 100:lla? Onko työstettävyys ja koostumus samanlaista.
E53 X5 3.0D
Täytys lähtee oikeen purkamaan omia kokemuksia nyt käytetystä megun kombosta (105/205). Olen siis ihan amatööri näissä jutuissa, omaa hopeeta autoa on tullut tuossa kiilloteltua, eikä väri ole varmaankaan harjoitteluun optimaalinen. Koneina das 6, sekä tokmanilta ostettu rotary, joka ihme kyllä vaikuttaa melko toimivalta vaikka vakkari tietysti puuttuu... Laikkoina schollin keltainen (heavy cut) sininen (polish) sonaxin oranssi ja lake country musta viimeistelylaikka jota olen käyttänyt vain vahan levitykseen (laikat noin 5.5"). Lisäksi koneen mukana tullut lyhyt karvalaikka, jota on tullut testailtua (175mm)._nixu_ kirjoitti:Megulla vaan lyhyttä settiä ja usempaan kertaan. Ei tykkää vedestä eikä lämmöstä mutta naarmut lähtee kun vaan runttaa menemäänshinyass kirjoitti:Onko kokemusta mitä käytännön eroa on Menzernan 85 RD:llä ja sillä power gloss 100:lla? Onko työstettävyys ja koostumus samanlaista.
Itseäni ihmetyttää nuo kommentit, että ei tykkää vedestä, koska oman kokemuksen mukaan ilman vettä ajosta ei tule yhtään mitään. Laikka kuivana laittaa ainetta llaikalle ja koneen (rotary) pyörimään, niin kone vetelee ja vispaa todella helposti. Eli kokemuksen kautta kastan laikan ämpärissä ennen aloitusta ja käytän koneella kierrokset tapissa kertaalleen jotta ylimääräiset vedet roiskuu pois ja sen jälkeen vasta ainetta laikalle. Ajo aika on lyhyt ja montaa kertaa ei ehdi ajaa samaa kohtaa yli, kun laikka alkaa olemaan niin kuiva, että kuivumisen merkit on taas havaittaavissa. Kitka alkaa nousemaan kone vetelee ja hallinta muuttuu hankalammaksi aine on ehkä vielä harsona osittain pinnalla mutta sormella koittaen selvästi kuivaa. Enkä siis aja täysillä tehoilla vaan ehkä 2/3 teholla. Suihkasu vettä pinnalle, ajelee koneella yli aine on taas nesteenä pinnalla ja voi jatkaa hetken aikaa. Suihkasu vettä laikalle ainetta laikalle ja taas mennään, joko samassa kohtaa tai eri kohdassa peltiä. Kaksi lertaa kun lisää laikalle ainetta ja ajelee ton setin suurinpiirtein läpi niin olen saanut hapettumat ja muita maalipinnan virheitä poistettua mukavasti. Harmaa maalipinta aiheuttaa tietysti sen, että on vaikea havaita kuinkapaljon ainetta on pinnalla ja minkälaisessa olomuodossa, sekä sen että vaikee havaita naarmuja ja minkäverran niitä on saanut poistettua.
Das-6:lla kun olen ajellut, niin aine tuntuu käyttäytyvän vähän erilailla. Vetely ongelmia ei ole kuivallakaan laikalla ja välillä tuntuu, kun on "sopiva" määrä laikalla ja pinnalla, että aineesta jää sellainen huntu siihen maali pintaan. Koneella kun ajaa yli pinta "kiillottuu", huntu katoaa ja taas sekunnin kahden päästä huntu taas palaa. Eli ikäänkuin aine olisi kuivaa pinnalla ja lämpö tai muu taas muuttaa aineen olomuotoa ja sitten taas aine "kuivahtais" pinnalle. Pintaa voi ajaa tällätavalla todella kauan huntu on ja pysyy, lähtee ja palautuu kun koneella ajelee pystyyn ja poikittain. Eikä oikeen tiedä lopettaisko vai jatkaisko
Kaiken kaikkiaan ongelmana on purkkaantuminen, laikan kuivuminen, vedellä sotkettaessa lentävät pisarat jotka eivätä lähde kuin voimalla hinkaten pois. todella lyhyt työstöaika. Jotenkin sitä toivoisi sellaista ainetta, kuin jossain tutorial videossa oli, että aine levitettiin laikkaan, levitettiin peltiin, ajettiin siksakkia, kun aine oli hävinnyt/kirkastunut, pyyhittiin oljyt liinalla pois
Pitäisi varmaan ottaa videota omasta työskentelystä ja laittaa arvioitavaksi....
Edit. 205:sta en ole juurikaan käyttänyt, kun en ole huomannut sen käytöllä mitään vaikutusta tuohon hopiaan skodaan.
^ Joo ota ihmeessä video niin mukava olis katella se ja varmaan muitakin kiinnostta, kun täällä on aika moni käyttänyt noita megun 105 ja 205 aineita
-
Rauhallinen Erkki
shinyass, kyllä minäkin olen aina vaahtomuovit kostuttanut noiden, kuten muidenkin kanssa. Ei siitä oikein kuivalla laikalla tule mitään minkään aineen kanssa. Vettä en ole kyllä työstön aikana pinnalle/laikkaan lisännyt. Sen olen kyllä huomannut vaahtomuovilla ja #105:lla temutessa, että se perinteinen 3-4 herneen kokoista täppää kerran praimatulle laikalle on musta vähän alakanttiin. Saa tuota #105 himppasen reilummin laittaa ja sitämyöten ainakin itsellä käsiteltävyys ollut ihan ok. Johtuuko sitten mun reilusta annostelukädestä, mutta tukkoonhan nuo laikat menee helpommin ja harjaaminen sekä parin kolmen vedon jälkeen laikan pesu on sitten tullut aina kyseeseen. Mutta ei se työstöaika mikään pitkä ole kuitenkaan missään tapauksessa. Se on tuon ominaisuus.
#205 sitten on enemmän niukemmallakin annostelulla toimiva, näin omat havainnot ainakin menneet.
#205 sitten on enemmän niukemmallakin annostelulla toimiva, näin omat havainnot ainakin menneet.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
Tää kuulostaa melko lailla täsmäävän omiinkin kokemuksiin. Laikkaa olen myös harjannut mutta varmasti liian harvoin, kun alkaa ihmettelemään, että mikä tässä nyt mättää... 205 samoja mietteitä...Rauhallinen Erkki kirjoitti:shinyass, kyllä minäkin olen aina vaahtomuovit kostuttanut noiden, kuten muidenkin kanssa. Ei siitä oikein kuivalla laikalla tule mitään minkään aineen kanssa. Vettä en ole kyllä työstön aikana pinnalle/laikkaan lisännyt. Sen olen kyllä huomannut vaahtomuovilla ja #105:lla temutessa, että se perinteinen 3-4 herneen kokoista täppää kerran praimatulle laikalle on musta vähän alakanttiin. Saa tuota #105 himppasen reilummin laittaa ja sitämyöten ainakin itsellä käsiteltävyys ollut ihan ok. Johtuuko sitten mun reilusta annostelukädestä, mutta tukkoonhan nuo laikat menee helpommin ja harjaaminen sekä parin kolmen vedon jälkeen laikan pesu on sitten tullut aina kyseeseen. Mutta ei se työstöaika mikään pitkä ole kuitenkaan missään tapauksessa. Se on tuon ominaisuus.
Kyllä tuo 105 toimii loistavasti ilman vettä. Ensin vähän reilummin ainetta laikalle, jatkossa se 4-5 hernettä.
Likainen ja tukkoinen laikka aiheuttaa ongelmia ja harjaus ei tunnu riittävän vaan parin paneelin jälkeen kunnon pesu ja kuivaus!
Liian pitkä työstöaika ja kovat kierrokset tietää myös ongelmia. Vähemmän rundeja ja enemmän painetta
Likainen ja tukkoinen laikka aiheuttaa ongelmia ja harjaus ei tunnu riittävän vaan parin paneelin jälkeen kunnon pesu ja kuivaus!
Liian pitkä työstöaika ja kovat kierrokset tietää myös ongelmia. Vähemmän rundeja ja enemmän painetta
E53 X5 3.0D
Miten suoritatte tämän välipesun aina paneelin-parin välein ilman että menee auton kierrosta 3tuntia laikan pesuihin?
Ite huuhdellu juoksevan veden alla ja sitten kuivaus tapahtuu laittamalla laikka kiinni koneeseen ja jengat täysille
Nopeasti pääsee jatkamaan. Kannattaa myös kokeilla laikan putsausta ihan vaikka hammasharjan avulla.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave
-
Rauhallinen Erkki
^ Just noin. N. 45sek yhteensä menee pesutapahtumaan ja siihen kun laikka on kiinni koneessa ja pinnalla pyörimässä. (Aika saattaa tosin vaihdella vesipisteen sijainnista riippuen) muistaakseni sonikkilla oli hyvä vinkki käyttää laikan huuhteluämpäriä. Vai muistankohan käyttäjän oikein...
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
Juu mä ainakin teen niin että ämpärissä lämmintä vettä ja siinä aina puristelee laikkaa, sitten koneeseen ja kiekat tappiin niin ylimääräiset vedet poistuu. Vaihtaa vaan puhtaan veden aina muutaman puristelun välein.
Hiemanhan se aina roiskii ekalla vedolla mutta tärkeämpää mun mielestä että laikka on puhdas.
Hiemanhan se aina roiskii ekalla vedolla mutta tärkeämpää mun mielestä että laikka on puhdas.
Ite käyny tuossa meidän vanhan talon pesuhuoneessa lavuaarissa huuhtasemassa juoksevan veden alla ja laikka koneeseen kiinni sen jälkeen, kiekat tappiin ja kuivaus. Tuo vanha talo toimii mun detailing/pesutilana ja varastona.
Omalla kohdalla on aina riittäny, kun on pannu laikan hitaimmalla nopeudella pyörimään ja pannut paineilmapistoolin laikkaa vasten ja pölläyttänyt laikan puhtaaksi. Toki pitää muistaa pyörimissuunan mukaan laittaa se pistooli ettei käy hasardia sen kans. Karvalaikan kanssa varsinkin toimii hyvin.
Menzernapurkeista alkaa pohja paistaa, ja tilalle pitäisi jotain saada. Mieluiten jotain sellaista, joka käyttäytyisi suhkoht samalla tavalla Menzernoiden kanssa. Niihin kun on tottunut, niin ei jaksaisi hirveästi opiskella uusien aineiden käytöstä. Jannelta saisi Sonusta ja Wolfia, kumpi parempi ja tutumpi Menzernan jälkeen? Nuo vaihtoehdot siksi, että saisi samoilla postikuluilla muutakin mitä pitäisi hommailla...
-
powermitsu
Miksi vaihtaa, omasta mielestä menzerna on mun pikaisten kokeilujen mukaan molempia parempihenkkuli kirjoitti:Menzernapurkeista alkaa pohja paistaa, ja tilalle pitäisi jotain saada. Mieluiten jotain sellaista, joka käyttäytyisi suhkoht samalla tavalla Menzernoiden kanssa. Niihin kun on tottunut, niin ei jaksaisi hirveästi opiskella uusien aineiden käytöstä. Jannelta saisi Sonusta ja Wolfia, kumpi parempi ja tutumpi Menzernan jälkeen? Nuo vaihtoehdot siksi, että saisi samoilla postikuluilla muutakin mitä pitäisi hommailla...
Menzernassa mua kyrsii se kun pamahtaa pintaan melko tiukasti ja joskus vääähän tökkii/paakkuuntuu, muuten ei valittamista.
Sama juttu täälläkin.sonikk kirjoitti:Menzernassa mua kyrsii se kun pamahtaa pintaan melko tiukasti ja joskus vääähän tökkii/paakkuuntuu, muuten ei valittamista.
Onko joku löytänyt tälle ongelmalle "lääkettä siis tälle kiinni pamahtamiselle.
Jos ei löydy vaihdan tahnaa.
Viimeksi muokannut hörnä, To Heinä 12, 2012 9:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on vähä sama homma edessä, alkaa hivenen menzernat loppumaan ja uutta tavaraa tulla tilalle.
Seuraavaksi ehkä Schollin S3+Gold meinasin ainakin ottaa pakkiin, ilmeisen hyvää taravaa ainakin karvalaikan kanssa?
Mitäs tasoa S3+goldin purevuus on jos vrt. menzerna 3.02?
Seuraavaksi ehkä Schollin S3+Gold meinasin ainakin ottaa pakkiin, ilmeisen hyvää taravaa ainakin karvalaikan kanssa?
Mitäs tasoa S3+goldin purevuus on jos vrt. menzerna 3.02?