SMAT ja DAT -tyyppiset kiillotusaineet.
Re: SMAT ja DAT -tyyppiset kiillotusaineet.
Joo karvalla on kiva ajaa. eilen ja tänään kokeilin karvaa vanhaan Nissaniin, joka lepää metsän siimeksessä ja aineena #105 ja Flexipadin karva(sama yhdistelmä, joka oli Lahtimiitissä) ja kyllä lähtee naarmut hyvin ja nopeasti. Tuolla yhdistelmällä ajo on syytä lopettaa ajoissa, koska muuten naarmua tulee turhaan pehmeään pintaan. Flexipadin sinistäkin kokeilin mutta hankalampi oli käyttää mun mielestä.
Mulla ole mitään karvalaikkaa vastaan, mut nii,voishan sitä joskus lukea asiat ihan loppunkin asti, eikä takerella johonki kielikuvaan kiinni...
Mulla on kolme karvalaikkaa, ja kaikkia käytän. Ihan jopa sen M105 kanssa.
Mulla on kolme karvalaikkaa, ja kaikkia käytän. Ihan jopa sen M105 kanssa.
Jos aikaa olis niin paljon ku haluaa niin tekisin silti alkutyön SMAT -tyyppisellä aineella, koska silloin näkee nopeasti missä mennään naarmujen kanssa, vaikka aikaa olisikin niin silti. Karkea alkutyö on se joka määrittää loppukiillon, viimeistelyllä poistetaan holot ja tehdään se viimeinen silaus pinnalle. Mulla ei henk.koht. riitä mielenkiinto nysvätä alkutyö DAT -tyyppisellä aineilla, jos tiedän että hyllyssä on SMAT -tyyppinen vastaavanlainen aine.
Nyt kun sitä aikaa harvoin on, niin SMATeilla mennään all the way.
Perusmusta pehmeä japski mustalla hexillä + M#205 teki kyllä äärimmäisen kiimakiillon pinnoille, rehellisesti sanottuna parempaa en olisi itse saanut tehtyä 85RD:llä. Sininen hex + M#205 jätti vaikeita ja tasaisia havaittavia holoja, vaikka tein vikat ylivedot @ 380RPM, jotka paljastui kun myllytin sinisen hex alueen mustalla hexillä, ihan testimielessä tämäkin havainto eli taas oppi lisää.
Mutta kuten sanotaa niin ei nämä SMATit ole helpoimmasta päästä olevia aineita!
Nyt kun sitä aikaa harvoin on, niin SMATeilla mennään all the way.
Perusmusta pehmeä japski mustalla hexillä + M#205 teki kyllä äärimmäisen kiimakiillon pinnoille, rehellisesti sanottuna parempaa en olisi itse saanut tehtyä 85RD:llä. Sininen hex + M#205 jätti vaikeita ja tasaisia havaittavia holoja, vaikka tein vikat ylivedot @ 380RPM, jotka paljastui kun myllytin sinisen hex alueen mustalla hexillä, ihan testimielessä tämäkin havainto eli taas oppi lisää.
Mutta kuten sanotaa niin ei nämä SMATit ole helpoimmasta päästä olevia aineita!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Päästiin asiaan, mukavan realistista myöntää, ettei nää SMATit ihan ongelmattomia ole!! Välillä vaan kun täältä lukee pelkkää hehkutusta, tää on myöskin hyvä lukea tältä.Dani kirjoitti: Mutta kuten sanotaa niin ei nämä SMATit ole helpoimmasta päästä olevia aineita!
Pitää vaan muistaa että DAT vs. SMAT ovat todella erilaisia aineita.
Toki molemmat ovat vaikeita käyttää jossei tiedä mitä tekee, molemmat jättää holoja jos ei tiedä miten aineet käyttäytyy. Eli siinämäärin SMAT on vaikea juu, josmon tottunut DAT -tyyppisiin aineisiin.
Mutta mutta, jos molempien DAT + SMAT -tyyppisten aineiden "saloja" käytännössä vähän tutkii ja kokeilee, niin aukee tekniikka aika nopeasti ja jatkossa helpottuu näiden aineiden käyttö.
Ei siinä kauan mene, molemmissa tekniikan oppiminen ottaa yhtä paljon/vähän aikaa.
En tiedä nyt oikein tarkalleen mitä tässä nyt haetaan, tai mikä tässä on vaikeaa, tai miks DAT -tyyppisellä sais muka satavarmasti paremman lopputuloksen, tai miks tähän sekoitetaan fysiikanlakeja mukaan
Toki molemmat ovat vaikeita käyttää jossei tiedä mitä tekee, molemmat jättää holoja jos ei tiedä miten aineet käyttäytyy. Eli siinämäärin SMAT on vaikea juu, josmon tottunut DAT -tyyppisiin aineisiin.
Mutta mutta, jos molempien DAT + SMAT -tyyppisten aineiden "saloja" käytännössä vähän tutkii ja kokeilee, niin aukee tekniikka aika nopeasti ja jatkossa helpottuu näiden aineiden käyttö.
Ei siinä kauan mene, molemmissa tekniikan oppiminen ottaa yhtä paljon/vähän aikaa.
En tiedä nyt oikein tarkalleen mitä tässä nyt haetaan, tai mikä tässä on vaikeaa, tai miks DAT -tyyppisellä sais muka satavarmasti paremman lopputuloksen, tai miks tähän sekoitetaan fysiikanlakeja mukaan
Lähtisin kyllä ite siitä, että ei todella ole yhtä helppo saada valmista pintaa kummalla tahansa tyyppisellä aineella. Totta on, että esim raakaan esityöstöön SMAT tyyppiset aineet on yhtä helppoja, ja samalla nopeempia. Siinä olen erimieltä, että valmiin pinnan teko olis yhtä helppo opiskella molemman tyyppisillä aineilla. Koska jos DAT aineella ajat riittävän pitkään, tarpeeks kevyellä paineella, pinnasta tulee lähes väistämättä hyvä. Samaa ei voi SMATeista sanoa.
Fysiikkaa sen verran, että koska DAT tyyppiset aineet hajoaa ihan atomeiksi, konkreettisesti, niillä on ihan fysiikan lakien mukaan helpompi saada valmista pintaa. Ei ole mitään siinä loppuunajetussa aineessa, mikä jättäisi holoja, jos aineen on ajanut kirkkaaksi nesteeksi, eli loppuun.
SMAT aineissa, koska hiontapartikkelit ei käytönnössä hajoa ollenkaan, ongelma on siinä että laikan kosketus pitää olla ihan höyhenenhieno, muuten niitä holoja jää. Ja pehmeelle pinnalle voi sittenkin jäädä. Dave KGn jutussa oli hyviä testejä, ja juttua siitä, miten siinä on monenlaista problematiikkaa, että mikä menee pieleen. Ja Dave KG kyllä pelas siinä mun mielestä vedenkin kanssa, holoja poistaessaan.
Se siis siitä fysiikasta, että on helpompi saada holotonta pintaa DAT aineilla, koska siinä ei loppuvaiheessa ole enää mitään, mikä voisi niitä holoja jättää, toki olettaen että laikka on järjellä valittu. SMAT aineissa ne hiovat aineet on siinä läsnä kokoajan, joten on tekniikasta kiinni, jääkö holoja, vai saako ne pois.
Onhan tässä vielä se, että se että vaikka ite saa aineella kun aineella hyvää pintaa *en minä*, ei se saa estää keskustelua siitä tosiasiasta, että kaikki ei saa. Ja kyselevät täällä vinkkejä ja vertailuja erilaisten aineitten kesken.
Siihen että mitä tässä haetaan, en ota kantaa, koska täällä tuotiin jo villalaikatkin alttarille, vahvan karvauksen kanssa.
Siis ihan syyttä.
Luultavasti tää lähti Rauhallisen Erkin, mun ja Urranin välisestä keskustelusta 3M Ultrafinasta, ja lipes raiteelta.
Fysiikkaa sen verran, että koska DAT tyyppiset aineet hajoaa ihan atomeiksi, konkreettisesti, niillä on ihan fysiikan lakien mukaan helpompi saada valmista pintaa. Ei ole mitään siinä loppuunajetussa aineessa, mikä jättäisi holoja, jos aineen on ajanut kirkkaaksi nesteeksi, eli loppuun.
SMAT aineissa, koska hiontapartikkelit ei käytönnössä hajoa ollenkaan, ongelma on siinä että laikan kosketus pitää olla ihan höyhenenhieno, muuten niitä holoja jää. Ja pehmeelle pinnalle voi sittenkin jäädä. Dave KGn jutussa oli hyviä testejä, ja juttua siitä, miten siinä on monenlaista problematiikkaa, että mikä menee pieleen. Ja Dave KG kyllä pelas siinä mun mielestä vedenkin kanssa, holoja poistaessaan.
Se siis siitä fysiikasta, että on helpompi saada holotonta pintaa DAT aineilla, koska siinä ei loppuvaiheessa ole enää mitään, mikä voisi niitä holoja jättää, toki olettaen että laikka on järjellä valittu. SMAT aineissa ne hiovat aineet on siinä läsnä kokoajan, joten on tekniikasta kiinni, jääkö holoja, vai saako ne pois.
Onhan tässä vielä se, että se että vaikka ite saa aineella kun aineella hyvää pintaa *en minä*, ei se saa estää keskustelua siitä tosiasiasta, että kaikki ei saa. Ja kyselevät täällä vinkkejä ja vertailuja erilaisten aineitten kesken.
Siihen että mitä tässä haetaan, en ota kantaa, koska täällä tuotiin jo villalaikatkin alttarille, vahvan karvauksen kanssa.
Luultavasti tää lähti Rauhallisen Erkin, mun ja Urranin välisestä keskustelusta 3M Ultrafinasta, ja lipes raiteelta.
Mites jos asia olisikin toisin päin, eli osaat SMAT tekniikan äärimmäisen hyvin ja siirrytään DAT aineisiin, holoja jää 100% varmuudella koska aineita ei ajeta loppuun, tai ei tiedä että vettäkin voi käyttää DAT aineiden kanssa.
Sen olen huomannut että esim. M#205 ajaa mustalla Hexillä niin pitkään että aine käyttäytyy kuten 85RD niin jengat minimiin ja paino kokonaan pois, sitä muutama ylipyyhkäisy ja se on siinä, mutta tätä jippoa ei taas voi käyttää sinisellä Hexillä jostain kumman syystä.
Mun mielestä M#105+205 toimii paremmin ilman vettä, joten ihmettelen että DaveKG käytti testissä vettä, tais P1 toimia paremmin ilman vettä kans.
Käyttiköhän open cell vai closed cell testissä ja mitä SMAT aineita?
Ymmärrän pointtisi täysin, ja asioista pitääkin keskustella ja kertoa. Itse yritän kertoa aina kun joku kyselee niin sen minkä tiedän, mielestäni se on ihan reilua.
Minkälaisia ongelmia porukoilla on ollut SMAT aineiden kanssa? Paakkuuntumista, aine palaa kiinni ja jää holoja?
- Paakuuntuu: liikaa ainetta, tukossa oleva laikka, vesi.
- Palaa kiinni: liikaa ainetta, työstetty liian kauan, pinta liian kuuma johtuen kierroksista.
- Holoja: liian vähän ainetta, väärä laikka, liikaa painoa, kantilla lopetettu ajo, liikaa kierroksia, tukossa oleva laikka jne.
Varmasti on lisää syitä, nämä nyt tyli ekana mieleen..
Mielenkiintoista pohdiskelua, kieltämättä!
Sen olen huomannut että esim. M#205 ajaa mustalla Hexillä niin pitkään että aine käyttäytyy kuten 85RD niin jengat minimiin ja paino kokonaan pois, sitä muutama ylipyyhkäisy ja se on siinä, mutta tätä jippoa ei taas voi käyttää sinisellä Hexillä jostain kumman syystä.
Mun mielestä M#105+205 toimii paremmin ilman vettä, joten ihmettelen että DaveKG käytti testissä vettä, tais P1 toimia paremmin ilman vettä kans.
Käyttiköhän open cell vai closed cell testissä ja mitä SMAT aineita?
Ymmärrän pointtisi täysin, ja asioista pitääkin keskustella ja kertoa. Itse yritän kertoa aina kun joku kyselee niin sen minkä tiedän, mielestäni se on ihan reilua.
Minkälaisia ongelmia porukoilla on ollut SMAT aineiden kanssa? Paakkuuntumista, aine palaa kiinni ja jää holoja?
- Paakuuntuu: liikaa ainetta, tukossa oleva laikka, vesi.
- Palaa kiinni: liikaa ainetta, työstetty liian kauan, pinta liian kuuma johtuen kierroksista.
- Holoja: liian vähän ainetta, väärä laikka, liikaa painoa, kantilla lopetettu ajo, liikaa kierroksia, tukossa oleva laikka jne.
Varmasti on lisää syitä, nämä nyt tyli ekana mieleen..
Mielenkiintoista pohdiskelua, kieltämättä!
^^Ei ku se hyvä, että keskustelette. Tässä on paljon asiaa, jota on kiva lukea. Itse Opettelen nyt noita Megun aineita käyttämään ja kyllä ne vielä opin, koska kesä vasta tulossa ja syksyllä olen varmasti muutaman kokemuksen rikkaampi 
-
Rauhallinen Erkki
Näin tuli itse toimittua viikonvaihteessa just tuolla aine ja laikka -kombolla, ja täytyy sanoa, että toimi erittäin hyvin. Hex vihreä, valkoinen, musta joukkiosta tuolla viimeksi mainitulla saatiin viimeisteltyä holotonta pintaa parhaiten. Itse asiassa muistin Danin kommentin tuolta megu -ketjusta, kuinka tämä #205 tykkää nimenomaan niistä pienistä kierroksista kun taas isoveljensä taas päinvastoin. Harmi kun tuo oma AEG ei vaan pääse 900rpm:n alle, mutta toimi se tuollakin, kun sitä konetta vielä hippasen kannattelee. Noista Danin mainitsemista mahdollisista ongelmista tunnistan omalta kohdaltani tuon liian pitkään ajamisen mukanaan tuomat ongelmat. Näitä on väliin käynyt sekä #105, että #205. olen kyllä tajunnut heti missä meni vikaan ja setti on sitten jouduttu ottamaan uusiksi. Noissa sitä ahneutta kasvattaa se, kun sen työstettävän pinnan näkee koko ajan. Vielä tuosta vä-hän ai-kaaaaaaa ja sitten onkin tippunut jo satulasta ja kone laukkaa edellä ja mies raahautuu perässä.Dani kirjoitti:Sen olen huomannut että esim. M#205 ajaa mustalla Hexillä niin pitkään että aine käyttäytyy kuten 85RD niin jengat minimiin ja paino kokonaan pois, sitä muutama ylipyyhkäisy ja se on siinä, mutta tätä jippoa ei taas voi käyttää sinisellä Hexillä jostain kumman syystä.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
Nyt puhutaan asiaa, neuvoja tässä kaivataan, se että niitä saa ja avoin henki onkin aina ollu tän foorumin ihan parasta antia!!
Joskus vaan tuntuu, että ne neuvot jää pikkasen taka-alalle, kun keskustellaan ja jos poiketaan linjasta. Noo, onneks se on väli-aikaista, ja hyvässä hengessä edetään, siitä kaikille osallisille krediittiä.
Sori, sotkin, ei Dave KG ajanu megulla vaan P1, ja roiski vettä joukkoon. Testissä oli siis M105&M205 ja P1&P2. Viimeistelytaineita testattessa, oli laikkana 3M sininen, molemmilla.
Tää oli just täällä jossain, laitan nyt vielä:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=222286
Mulla lähinnä ollu ongelmat holojen kanssa M205. Ja se, että en saa mielestäni ihan sitä huikeinta mahdollista kiiltoa irti pinnasta. Liika pitkään ajeltu, mahdollisesti likaisella laikalla. Siis että on ollu liikaa vanhaa ainesta laikassa. Painetta olen pyrkinyt ihan tietoisesti pitämään lähinnä ihan nimellisenä. Laikkoina ollu Mirkan musta nännilaikka, 3m sininen ja flexipadsin punainen. M105 vetäsee kökköön välillä kyllä kans, mutta sen olen huomannu, että lämmöt yleensä liian ylhäällä sillon, ja setit liian pitkiä, niinkun Dani tuossa jo mainitsi. En ole vettä näihin sotkenu, ongelmien välttämiseksi. Olen kyllä tallin puutteessa näissä aineissa opiskelun sillä asteella, että en ole sellasta täydellistä testaushetkeä saanu vielä toteutettua. Siis sellasta että rauhassa kokeilis eri laikkoja, tekniikkaa, ja ajelis vaan kertakaikkiaan niinkauan, että alkais homma miellyttää.
Mikäs se on ton sinisen hex:in luokitus, viimeistely vai mikä? Ei tää vissiin ole aivan leikkaamattomin hex? Teillä ketkä ootte saanu hyvää pintaa M205 aikaseks, mitäs laikkoja ootte käyttäny?
Siksi, täytyy myöntää, olen tehnyt niin, että ajanut pahat holot pois M205:lla helposti, ja sitte suosiolla PO RD 85, 3M Ultrafinaan taikka Jewelleriin.
Eli pahakuntoisella pinnalla, 3steppinä on menty.
Joskus vaan tuntuu, että ne neuvot jää pikkasen taka-alalle, kun keskustellaan ja jos poiketaan linjasta. Noo, onneks se on väli-aikaista, ja hyvässä hengessä edetään, siitä kaikille osallisille krediittiä.
Sori, sotkin, ei Dave KG ajanu megulla vaan P1, ja roiski vettä joukkoon. Testissä oli siis M105&M205 ja P1&P2. Viimeistelytaineita testattessa, oli laikkana 3M sininen, molemmilla.
Mulla lähinnä ollu ongelmat holojen kanssa M205. Ja se, että en saa mielestäni ihan sitä huikeinta mahdollista kiiltoa irti pinnasta. Liika pitkään ajeltu, mahdollisesti likaisella laikalla. Siis että on ollu liikaa vanhaa ainesta laikassa. Painetta olen pyrkinyt ihan tietoisesti pitämään lähinnä ihan nimellisenä. Laikkoina ollu Mirkan musta nännilaikka, 3m sininen ja flexipadsin punainen. M105 vetäsee kökköön välillä kyllä kans, mutta sen olen huomannu, että lämmöt yleensä liian ylhäällä sillon, ja setit liian pitkiä, niinkun Dani tuossa jo mainitsi. En ole vettä näihin sotkenu, ongelmien välttämiseksi. Olen kyllä tallin puutteessa näissä aineissa opiskelun sillä asteella, että en ole sellasta täydellistä testaushetkeä saanu vielä toteutettua. Siis sellasta että rauhassa kokeilis eri laikkoja, tekniikkaa, ja ajelis vaan kertakaikkiaan niinkauan, että alkais homma miellyttää.
Mikäs se on ton sinisen hex:in luokitus, viimeistely vai mikä? Ei tää vissiin ole aivan leikkaamattomin hex? Teillä ketkä ootte saanu hyvää pintaa M205 aikaseks, mitäs laikkoja ootte käyttäny?
Siksi, täytyy myöntää, olen tehnyt niin, että ajanut pahat holot pois M205:lla helposti, ja sitte suosiolla PO RD 85, 3M Ultrafinaan taikka Jewelleriin.
Eli pahakuntoisella pinnalla, 3steppinä on menty.
Joo tään parempaa foorumia ei löydy mistään.
Ei oo mullakaan tallia ja se hiukan harrastamista haittaa mutta kesällä onnistuu ulkonakin poutasäällä. #205 ajelin tänään onnistuneesti valkoisella erittäin pehmeällä Autoglymin S160 laikalla. Hyvin kevyesti ajaen japanilaiseen pintaan ei jäänyt holoja(ilta auringossa osan pinnasta tarkastin) Mulla on myös Flexipadin punainen mutta se oli Sonuksen Sfx-3 tahnassa, niin sillä en kokeillut. En ajanut kaun yhtä aluetta, koska ajattelin holoja tulevan sen takia, että liian kauan ajaa. Putsasin laikan aina välillä ja tahnaa käytin silleen, että 4 tippaa per veto ja alue joku 40*40 vähän riippuen pinnan muodoista.
Noniin. Keskusteluhan lähti hienosti liikkeelle. Mistä jätkät repäs ton karvalaikan mukaan tähän keskusteluun? Meinasin vaan että siitä alkoi parjaaminen vaikka se mainittiin vain siinä yhteydessä että karva olisi tekosyy jättää pesu liukkaripesuasteelle. Kaikkihan meistä käyttää Karvaa kun sitä tarvitaan, ja niin käyttää muuten edellä mainitut ison maailman detaileritkin.
Mä en oo 205:sta käyttänyt kun yhdessä autossa, silloin nixun kanssa. Mustalla laikalla ei ollut vaikeaa saada holotonta mutta sinisen kanssa oli (muistanko oikein nixu?). Kyllä mä allekirjoitan edelleen sen että silloin kun riittää holoton veitsenterävä pinta niin osaavissa käsissä 205 on oikein mainio aine, ja pelkillä SMAT aineilla saa ajettua koko rundin. Me ei vaan keretty opiskella siihen silloin ja ehkä laikkakin olisi pitänyt vaihtaa mustaan. Sininen Hex on tosissaan hieman leikkaava laikka.
Myöskin, jos noista DAT aineiden ajeluista ei olisi ollut sitä ikuista parjaamista niin täällä kuin DW:n puolella niin sellaisen käyttö voisi olla hippasen hankalaa ja varmaan SMAT aineita pelkästään käyttävällä menisi sormi suuhun.
Sen voin itsekkin vahvistaa että P1 tykkää vedestä. Kovastikkin. Sen takia nostan sen omassa listassa paljon korkeammalle kuin 105:sen. Puhumattakaan siitä että sitä voi ajaa pidempään jo sellaisenaankin. Leikkaavuus IMO vastaavaa tasoa.
Mä en oo 205:sta käyttänyt kun yhdessä autossa, silloin nixun kanssa. Mustalla laikalla ei ollut vaikeaa saada holotonta mutta sinisen kanssa oli (muistanko oikein nixu?). Kyllä mä allekirjoitan edelleen sen että silloin kun riittää holoton veitsenterävä pinta niin osaavissa käsissä 205 on oikein mainio aine, ja pelkillä SMAT aineilla saa ajettua koko rundin. Me ei vaan keretty opiskella siihen silloin ja ehkä laikkakin olisi pitänyt vaihtaa mustaan. Sininen Hex on tosissaan hieman leikkaava laikka.
Myöskin, jos noista DAT aineiden ajeluista ei olisi ollut sitä ikuista parjaamista niin täällä kuin DW:n puolella niin sellaisen käyttö voisi olla hippasen hankalaa ja varmaan SMAT aineita pelkästään käyttävällä menisi sormi suuhun.
Sen voin itsekkin vahvistaa että P1 tykkää vedestä. Kovastikkin. Sen takia nostan sen omassa listassa paljon korkeammalle kuin 105:sen. Puhumattakaan siitä että sitä voi ajaa pidempään jo sellaisenaankin. Leikkaavuus IMO vastaavaa tasoa.
Vain YKSI LSP!
Jos nyt jätetään noi esipesut ja clayt pois tästä keskustelusta? Kummallakin tavalla saa myös lisää etuja ja tuhoja aikaan 
Tuntuu vaan uudemmat aineet olevan joku punainen vaate tietyille tahoille. Ei ole olemassa yhtä oikeaa ainetta tai menetelmää vaan aina mennään tilanteen ja omien tottumusten mukaan.. Pakissa olisi hyvä olla vaihtoehtoja. Itselle pitäisi löytää vaihtoehtoinen viimeistelyaine tuolle 205, se kun ei joka tilanteessa välttämättä toimi.
Tuntuu vaan uudemmat aineet olevan joku punainen vaate tietyille tahoille. Ei ole olemassa yhtä oikeaa ainetta tai menetelmää vaan aina mennään tilanteen ja omien tottumusten mukaan.. Pakissa olisi hyvä olla vaihtoehtoja. Itselle pitäisi löytää vaihtoehtoinen viimeistelyaine tuolle 205, se kun ei joka tilanteessa välttämättä toimi.
E53 X5 3.0D
-
Rauhallinen Erkki
Mua rupes nyt kiinnostamaan tuo P1...On tää vaan sairasta, tietää mihin suuntaan on meikäläisen cash flow seuraavina kuukausina.
Multa puuttui kans se ns. "enkelin pieru" -aine, ja siksi tuon Ultrafinan hommasin, hetken DW seikkailujen innoittamana.
Multa puuttui kans se ns. "enkelin pieru" -aine, ja siksi tuon Ultrafinan hommasin, hetken DW seikkailujen innoittamana.
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
_nixu_ kirjoitti: Ei ole olemassa yhtä oikeaa ainetta.
SPOILERSPOILER_SHOW
Sulla on jo se yksi aine Megun UC, et tarvii muita aineita. 
Kime kirjoitti:_nixu_ kirjoitti: Ei ole olemassa yhtä oikeaa ainetta.SPOILERSPOILER_SHOWSulla on jo se yksi aine Megun UC, et tarvii muita aineita.
Joopa joo
E53 X5 3.0D
Harmi kun sitä megun UC:tä ei saa isoissa lekoissa...
*leikillään* Ihan hyvä aine sekin on IMO, turhaan sitä monet parjaa. Se ainakin on helpohko aines.
Urran, mun mielstä DaveKG meinas että P1 leikkas jopa enemmän kun M105, MUTTA jätti silti kirkkaamman, terävämmän jäljen, vähemmällä hololla. Samaa mieltä olen, KUVIEN perusteella. Ei omaa kokemusta aineesta, mutta kiinnostais kovasti, en ole välttämättä niin kauheen tyytyväinen M105, paakuttaa mun mielestä liikaa, ei kestä painetta, eikä ehkä leikkaa rajullakaan aineella ihan hurjasti. Noo, okei, täytyy myöntää, samaa ongelmaa on 3M fast cut vihreessäkin, tosin enemmänkin se pöllyttää ja heittää niitä ainematoja jokapaikkaan kun paakuttaa.
Ja Dani, musta holot on ehkä liian kova termi kun sanoin, että M205 jättää jälkeensä. Enemmänkin sellasta utuisuutta, ei sellasta terävää kirkasta pintaa, vaan sellasta pilveä, huntua,(vaikea nyt just osata kuvailla) mitä siltä odottaisin, ja olen nähnyt muitten saavan. Kai se pientä holoa on, muuttei mitään sellasta leikkaavan laikan tasoista, tietenkään... Tähän vinkkejä? liian pitkää settiä?
Korostan vielä, en dissaa SMAT aineita, musta joku aloitteleva kaveri vaan saattaa saada niistä helposti väärän kuvan, miksei enempi touhunnutkin. Jos on johnkin jo tottunut, tai ei ole tottunut yhtään mihinkään, saattaa olla alkuun ihmeissään.
Urran, mun mielstä DaveKG meinas että P1 leikkas jopa enemmän kun M105, MUTTA jätti silti kirkkaamman, terävämmän jäljen, vähemmällä hololla. Samaa mieltä olen, KUVIEN perusteella. Ei omaa kokemusta aineesta, mutta kiinnostais kovasti, en ole välttämättä niin kauheen tyytyväinen M105, paakuttaa mun mielestä liikaa, ei kestä painetta, eikä ehkä leikkaa rajullakaan aineella ihan hurjasti. Noo, okei, täytyy myöntää, samaa ongelmaa on 3M fast cut vihreessäkin, tosin enemmänkin se pöllyttää ja heittää niitä ainematoja jokapaikkaan kun paakuttaa.
Ja Dani, musta holot on ehkä liian kova termi kun sanoin, että M205 jättää jälkeensä. Enemmänkin sellasta utuisuutta, ei sellasta terävää kirkasta pintaa, vaan sellasta pilveä, huntua,(vaikea nyt just osata kuvailla) mitä siltä odottaisin, ja olen nähnyt muitten saavan. Kai se pientä holoa on, muuttei mitään sellasta leikkaavan laikan tasoista, tietenkään... Tähän vinkkejä? liian pitkää settiä?
Korostan vielä, en dissaa SMAT aineita, musta joku aloitteleva kaveri vaan saattaa saada niistä helposti väärän kuvan, miksei enempi touhunnutkin. Jos on johnkin jo tottunut, tai ei ole tottunut yhtään mihinkään, saattaa olla alkuun ihmeissään.
Ylempänä viitattiin, että pakissa on hyvä olla useampia vaihtoehtoja.Täytyy muistaa, että kinnaslaisista suuri osa on harrastelijoita jotka myllää 1-10 autoo vuodessa.
Näin ollen mielestäni kantsii opetella vain yksi metodi, lopputulos on varmasti parempi.
Opettele yksi tapa kunnolla mieluummin kuin "harjoittelet" aina jotain uutta, silloin kun harvemmin myllyttelet.
Onhan se aivan eri asia jos mylläät auton viikossa siinä "voittaa"varmasti, jos pakki on monipuolinen ja sen myötä taidot.
Näin ollen mielestäni kantsii opetella vain yksi metodi, lopputulos on varmasti parempi.
Opettele yksi tapa kunnolla mieluummin kuin "harjoittelet" aina jotain uutta, silloin kun harvemmin myllyttelet.
Onhan se aivan eri asia jos mylläät auton viikossa siinä "voittaa"varmasti, jos pakki on monipuolinen ja sen myötä taidot.
Tavallaan olen pitkälti ollu hörnän kanssa samaa mieltä. Mutta en voi sille mitään, kun lajin luonteeseen kuuluu kuitenkin erilaisten aineksien opiskelu. Siksi mä olenkin aiemmin sanonu, että jos tunnet po rd 85, tekee sillä siinä ajassa kun opiskelee M205, pari autoa. Siis tottakai aineet ja homman taso, että tekeekö ihan raakasti harrasteena, puoliammatikses, vai päivätöikseen autoja, ratkaisee huomattavasti. Kyllä mä silti haluan opiskella, en halua jämähtää. Kuitenkin tän harrastuksen suurinta antia on erilaiset aineet, ja kemia, hyvinkin pitkälti. Ja sieltä ne suurimmat erot tulee, joka vaiheessa.
Jos aikaa ja innostusta riittää, mikä ettei 
Jotenkin tuo M#105 ajo ei vakuuta mua, sitä ajetaan mielestäni liian pitkään..holoja tulee helposti jos "kuivalla" pädillä hieroo pintaa.Mazda6 kirjoitti:
1800RPM vai millä se nyt ajelikaan niin aika paljon, aine ajetaan tällä tyylillä erittäin nopeasti loppu.
Siinä vaiheessa kun pädi pyyhkii jo ite ittensä pois niin olis jo aika lopettaa.
Sininen on siis semileikkaava, mutta silläkin saa viimeisteltyä kovan lakkapinnan, mutta musta aina varmempi ja äärimmäsen holoturvallinen.Mikäs se on ton sinisen hex:in luokitus, viimeistely vai mikä? Ei tää vissiin ole aivan leikkaamattomin hex? Teillä ketkä ootte saanu hyvää pintaa M205 aikaseks, mitäs laikkoja ootte käyttäny?
viewtopic.php?f=13&t=1164
Tähän voi liittyä niin monta asiaa ettei sitä oikein näkemättä voi sanoa, tai siis pitäis ihan käytännössä nähdä että miten työstät pintaa kun tämmönen pinta esiintyy.Mazda6 kirjoitti: Ja Dani, musta holot on ehkä liian kova termi kun sanoin, että M205 jättää jälkeensä. Enemmänkin sellasta utuisuutta, ei sellasta terävää kirkasta pintaa, vaan sellasta pilveä, huntua,(vaikea nyt just osata kuvailla) mitä siltä odottaisin, ja olen nähnyt muitten saavan. Kai se pientä holoa on, muuttei mitään sellasta leikkaavan laikan tasoista, tietenkään... Tähän vinkkejä? liian pitkää settiä?
RPM, laikka, lakkapinnan kovuus, tahnan määrä, ajon pituus, paino ym. ym. näitä on paljon.