Aiheena on aluvanteiden kesäkuntoon laitto. Pesin vanteet, kiillotin ulkoreunan ja laitoin opti-coatin vanteiden etupuolelle. Vanteissa on kiillotettu, käsittelemätön ulkoreuna. Käsittelemätön reuna hapettuu nopeasti, ja olen joutunut aikaisempina kesinä kiillottamaan ne käsin kolmen-neljän viikon välein. Tämä on alkanut käydä turhan työlääksi. Toivon, että opti-coatin avulla tilanne paranee.
Kävin käsiksi vanteisiin kuvan välineillä. Opti-coat 2.0 ja levitin on muovipussissa.

Tässä pari kuvaa alkutilanteesta, kun olin ottanut vanteet varastosta. Olin varautunut paljon pahempaankin hapettumiseen talvisäilytyksen jäjiltä, joten lähtökohta oli ihan kohtuullinen. Jos kehät olisi olleet pahemmassa kunnossa, minulla oli varalla mukana Sonüs Aluminium Restorer, mutta sitä ei nyt tarvittu.

Ensin putsasin vanteiden reunat liukkarilla ja talouspaperilla. Crystal-liukkaria ei ole tarkoitettu lantrattavaksi, joten sitä suoraan paperiin ja pyyhkimään pintaa. Liukkarilla sain suurimmat liat ja pölyt pois. Paperi ja vanne näytti pyyhinnän jälkeen tältä.

Seuraavaksi oli vuorossa vanteiden reunojen kiillotus. Käytin kiillotusaineena Autosolia. Se toimii hyvin alumiinille, ja on sen verran leikkaavaa että käsin kiillotus onnistuu hyvin ainakin noin pienille aloille. Ainakin omaan makuun Autosol jättää myös tarpeeksi tasaisen ja kiiltävän pinnan, joten muita aineita en kiillottamiseen käyttänyt. Seuraavasta kuvasta näkee, että ainetta ei kulu paljon.

Levitin ja työstin Autosolin talouspaperilla kuvan mukaisesti. Koska vanteen reuna on niin ohut, tuli kiillottamista tehtyä vain pitkittäisillä liikkeillä vanteen kehän suuntaisesti. Aluksi pinta tuntui karhealta, mutta kiillottamista jatkaessa karheus alkoi häipyä. jatkoin työstämistä samalla paperin palalla, kunnes paperi oli ihan tukossa ja kiillotustahna likaantunut. Vaihdoin aina paperinpalan ja jatkoin kiillottamista, kunnes Autosolia ei ollut enää pinnalla.

Kokeilin kiillotusta myös Dremelillä ja Dremel 423 -kiillotuslaikalla, joka on tarkoitettu tämäntyyppisiin töihin. Totesin, että käsin kiillottaminen on vähintään yhtä nopeaa, ja että tulos oli samanlainen. Seuraavassa kuvassa on vertailu käsinkiillotettuna ja Dremelillä kiillotettuna. Ylemmän vanteen reuna on kiillotettu kahteen kertaan käsin, alempi kerran käsin ja toisen kerran Dremelillä.

Tältä vanteiden reunat näytti reuna kiillotettuna. Tässä vanteita ei vielä ole pesty reunojen kiillotuksen jälkeen.

Kun sain reunat kiillotettua omaan makuun hyviksi, pesin vanteet. Vanteista piti saada pois viimeiset kiillotustahnan jämät sekä muut piinttyneet liat.

Esipesuksi suihkuttelin pumppupullosta runsaasti Crystal-liukkaria vanteille. Kun vanteet oli lionneet pari minuuttia, lisäsin liukkaria ja autoin likaa irtoamaan brushilla. Varsinainen pesu hoitui tällä kertaa ämpärin, vesiletkun, pesusienen ja Korrekin bioliottimen avulla. Kuivasin vanteet paineilmalla ja mikrokuituliinoilla. Mustat alueet, jotka jäi vanteiden takapuolelle puolien kohdalle, on kohtia joista maalit on kesineet pois aiemmin.

Kun olin kuivannut vanteet, jätin ne vielä vaakatasoon puoleksi tunniksi, jotta renkaista ei tulisi mitään valumavesiä häiritsemään opti-coatin levittämistä. Kävin vielä kerran vanteet läpi mikokuituliinalla, jotta ne varmasti oli kuivat. Sitten oli aika levitellä opti-coat. Seuraavasta kuvasta saattaa juuri nähdä neljä pistettä(tippaa) aplikaattorin yläreunassa. Noin kolme kertaa tuo määrä meni ainetta per vanne, eli ei juuri yhtään.

Hankailin opti-coatia ristiin rastiin vannetta. Kävin läpi vanteet järjestelmällisesti pieni alue kerrallaan. Taskulampun avulla pystyi näkemään, että ainetta levisi vanteelle. Lopputuloksesta heti levittämisen jälkeen en saanut sellaisia kuvia, joista saisi selvää. Yksi kuva kuitenkin alla.

Jätin vanteet nyt viikoksi varastoon kuivumaan. Ehkä ensi viikonloppuna ehdin vaihtamaan alle. Varmaankin aika näyttää, että osasinko levittää opti-coatin kunnolla, sen kyllä huomaa nopeasti jos ne reunat alkaa taas hapettua ja harmaantua
Jos joku muu levittää myös ensimmäistä kertaa kestopinnoitetta käsittelemättömälle alumiinille, niin on hyvä tietää että se käyttäytyy siinä erilailla kuin lakatulla maalipinnalla. Siinä vaiheessa kun opti-coat on jo tasoittunut siististi maalipinnalle, voi alumiinipinnalle vielä tulla maitomaisia kuivumisjälkiä joita olisi ilmeisesti parempi tasoitella ennen kuin aine kuivuu enempi
Kuvia otin enemmän, mutta ei niistä saanut selvää joten jätin loput laittamatta. Pienpoistoa tai savestusta en tehnyt, koska vanteiden etupuolet olen pessyt säälimättä liukkarilla säännöllisesti, ja ne vaikutti valon alla täysin puhtaille. Seuraan alumiinin hapettumista kesän aikana, ja päivitän tilannetta kun kokemuksia kertyy.
Kommentit ja kritiikki tervetulleita!
-Tero