Meguiar's M105&M205

Kiillotustahnat ja laikat
Dani
Viesti:

Re: Meguiar's M105&M205

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Huhti 03, 2012 5:07 pm

Itse huomannut että mulle sopiva tapa on ajaa vihreellä hexillä ja M#105 niin että pidän kokoajan kierrokset @ 1500RPM. Nopea aine kun on kyseessä.
M#205 taas levitän @ 1100RPM ja lasken nopeasti alas @ 700RPM ja hetken päästä lasken kierrokset @ 380RPM.
Jotenkin niin erilaiset nämä kaksi ainetta, toinen tykkää ns. kovemmista kierroksista ja toinen pienemmistä.

Ei tahmaa, ei pala kiinni ja äärimmäisen helppo pyyhkiä pois.
Jos jämähtää kiinni niin työstetty joko liian kauan, annettu liian kauan painoa laikalle tai pinnat liian kuumat.

..ja laikkaa kannattaa tosiaan putsata usein, pääsee myllyttäjä huomattavasti helpommalla ;)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Huhti 03, 2012 7:47 pm

Dani kirjoitti:Itse huomannut että mulle sopiva tapa on ajaa vihreellä hexillä ja M#105 niin että pidän kokoajan kierrokset @ 1500RPM. Nopea aine kun on kyseessä.
No nyt oli huikean selkeät ohjeet! Aivan valtavat kiitokset, alan opettelemaan tuon käyttöä näiden pohjalta.
Mulla tosin ei ole vihreää Hexiä, mutta varmasti valkoinen Hex tai keltainen 3M toimaa myös hienosti.

Kyllä on hieno foorumi - todennäköisesti oppimiskäyräni on hieman lyhyempi. Kiitos Dani! :good:
"Urku auki, pelti kii"

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Huhti 03, 2012 8:09 pm

Toi M#105 toimii parhaiten mulle noin, myös sinisellä hexillä ja muillakin väreillä.

Puhtaaseen kuivaan pädiin laitan melko reilusti ensin ainetta, painan pädin lakkapinnalle ja käynnistän koneen laakista @ 1500RPM, nopeasti pinnat läpi ja kone napista sammuksiin, samalla nostaa koneen nopeasti pois pikku kantilla. Jatkossa nopea hammasharjaputsi ja 3kpl 10*10mm pallerot ja aloitan samalla tavalla taas.

Itse pyrin välttämään laittamasta ainetta aivan keskelle pädiä, oli aine mikä tahansa, tukkii keskustan aika nopeasti. Sit ei ihan reunoille, ettei lähde räkimään.

Tämä siis mun tyyli ja kertomatta jäi varmaan paljon mitä eri tilanteet tekee asialle ja naarmun syvyys jne. jne.

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ti Huhti 03, 2012 9:04 pm

Juu tuohon 105:seen pääs helposti syvälle kun ei sillä kuulukkaan tulla ihan priimaa holojen suhteen... mahtavaa kamaa kyllä jos vielä oppis tuon 205 kanssa viimeistelyn...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Huhti 03, 2012 9:33 pm

Mun mielestä M#205 taas on huomattavasti helpompi ja voi työstää pitempään kun M#105.
Itse en näe mitään hyötyä käyttää vettä kummankaan kanssa, jotenkin aineet paakkuuntuu ja sottaa vaan paikat.
Ilman vettä niin laikkakin puhdistuu paremmin hammasharjalla, pöllähtää vaan kun jengat tapissa sipasee harjalla ylimääräiset kuivuneet tahnat huittisiin, ja siitä puhtaudesta nämä molemmat ovat erittäin tarkkoja!

Mutta reeniä reeniä, siitä se sitten lähtee.

Osgard

Viesti Kirjoittaja Osgard » Ti Huhti 03, 2012 9:36 pm

SPOILERSPOILER_SHOW
Dani kirjoitti:Mun mielestä M#205 taas on huomattavasti helpompi ja voi työstää pitempään kun M#105.
Itse en näe mitään hyötyä käyttää vettä kummankaan kanssa, jotenkin aineet paakkuuntuu ja sottaa vaan paikat.
Ilman vettä niin laikkakin puhdistuu paremmin hammasharjalla, pöllähtää vaan kun jengat tapissa sipasee harjalla ylimääräiset kuivuneet tahnat huittisiin, ja siitä puhtaudesta nämä molemmat ovat erittäin tarkkoja!

Mutta reeniä reeniä, siitä se sitten lähtee.
Ihmettelinkin mitä mun auton pintaan oli tullu kauppassakäynnin aikana

joye

Viesti Kirjoittaja joye » Ke Huhti 04, 2012 7:03 am

powermitsu kirjoitti:Laitetaas oikeeseen topicciin. Kun nuo megut pitäisi ajaa nopeasti niin mites viimeistely epäkeskolla ja 205. Miten eroaa siitä kun rotarylla oli tuo ohje että pari työstövetoa ja pari viimeistelyä. Eiks teoriassa tolla täristimellä pitäis sillon joutuu ajaan useempi veto?
Itse kanssa miettinyt että mitenkähän nää toimis pakotetulla epäkeskolla, jos työkaverille vähän opettaisi näitä juttuja kun kiinnostusta näyttäisi löytyvän....vai annanko suoraan rotskun käteen ja kattelen sormien välistä... :lol:
Ja niin tuli siis sunnuntaina ekat savut otettua....ei tullut menzernaa ikävä ja seuraavaksi litran putelit molempia tilaan, tosin tota 205 jäi vielä reilusti. Hapettunut punainen imas koko purkin 105 että sain miellyttävän tuloksen aikaan, ainut mikä jäi harmittaa niin kaikki muoviset osat oli jaappanin aurinko poltellut piloille.

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Ke Huhti 04, 2012 8:05 am

Listoille kuumailmaa ja C4sta ;)
E53 X5 3.0D

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Huhti 04, 2012 10:53 am

joye kirjoitti:seuraavaksi litran putelit molempia tilaan, tosin tota 205 jäi vielä reilusti.
Juu, hyvänä vinkkinä voisi muuten pitää näitä aineita hommattaessa, että sitä #105 ottaa samoin tein sen litran pullon. Kaikki on tietysti suhteellista ja riippuu siitä kuinka paljon harrastelee...Tällainen random -killottelija kuten minä, pärjää sillä pienellä #205 putelilla piiiiitkään. #105 sitten kuluu kymmenkertainen määrä, vaikka sitten vaahtomuovillakin ajelisi. Käytännössä 8oz pullo per isohko henkilöauto.

Kiihotuin (ajatuksen tasolla) tuosta Danin #205 työstötavasta. Taitaa tosin jäädä AEG:lla kokeilematta... :wall: (Aiemmin menty noilla ekan sivun -JP-.n ja Hynden neuvoin, ja kyllä toiminut hyvin noinkin)
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Huhti 04, 2012 11:54 am

^Suhteutetaan siihen tarpeeseen. Esim. pehmeälakkaisen Hondan kanssa ei välttämättä 105:sta tarvii ollenkaan :D
Vain YKSI LSP!

Rauhallinen Erkki

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Huhti 04, 2012 12:15 pm

Totta. #205 riittää yksistään varmaan aika moneen tapaukseen. Laikkavalinnalla voi sitten pelata tarvittaessa. Mutta jos on pieninkään epäilys, että #105 tulisi tarpeeseen useammin kuin kerran (esim. bemaristit), niin litran lekkeriä vaan tulemaan.. :D
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Huhti 04, 2012 5:11 pm

Itse näytin Hondalle vihreetä hexiä ja M#105 syvemmille naarmuille. Kolme vetoa muistaakseni vaati syvät naarmut oranssilla hexillä M#205:lla (kerran kokeilin), joten päätin laittaa vihreän hexin tulille und M#105 joka vaati sen pitkän kerta vedon. Se on ihan että miten itse näkee asian ja minkälaisen lopputuloksen itselleen asettaa :)

joye

Viesti Kirjoittaja joye » Ke Huhti 04, 2012 8:41 pm

_nixu_ kirjoitti:Listoille kuumailmaa ja C4sta ;)
Niin siis vasta heränneenä kirjotin mitä sattuu ja tarkotin hillitöntä lintulautaa, puskureita ja peilejä... :lol: marjapuuron värisiksi jäi.. :(

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Huhti 06, 2012 4:33 pm

M#105 + The Avenger -karvalaikka toimi aika pirun näppärästi, tänään korkkasin tämän yhdistelmän :)

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » La Huhti 07, 2012 9:50 am

Eilen tuntu että homma alkoi toimimaan ja jäi lähes semmonen kuva että en jaksa enää menzernoilla yrittää. Jää vielä kohtuulliseksi se hartioiden ja käsien kunto tän homman jäljiltä kun siirtyy järkevämpään aineeseen. Kun on tuo kone ilman vakkaria niin on hienoa että voi heti ajaa kolmosella. Tosiaan 105:sen kanssa oli vielä pientä ongelmaa toisessa kyljessä (laikka pestiin välissä ja jätettiin kuivumaan ruokailun ajaksi) Paloi lähes välittömästi tahnat kiinni kylkeen. :( Eka kylki meni todella jees eikä tullut pahoja kiinnipalamasia, myöskään holoja ei juuri tullut oranssin kanssa. Valkoisessa autossa 205:llä saa täysin riittävän viimeistelyn eikä ole syytä lähteä "herkuttelemaan" muilla aineilla. Vielä kun vähän pääsis lisää harjottelmaan.... Oon miettiny et pitäiskö olla useempi noita samoja laikkoja valmiina siten että kun ne on pesty ihan viimesen päälle...

Ajoin siis ohjeen mukaisesti about 3-4:lla kaks kertaa alueet ja sitten paino pois ja 2:lla about loppuun.

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Huhti 07, 2012 10:49 am

powermitsu kirjoitti:Oon miettiny et pitäiskö olla useempi noita samoja laikkoja valmiina siten että kun ne on pesty ihan viimesen päälle...
Tottakai!!! Tämä on se laiskanmiehen (kuten minä) tapa hoitaa. Pari kolme laikkaa per väri, niin vetelee hyvin ilman laikkojen pesua... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 07, 2012 10:53 am

105/205 ei tykkää yhtään lämmöstä, eli ne kenttägrillit (2x400W halogenit) pitää kaukana niin ei pala tahnat kiinni.
Tässä on yksi syy miksi meinasin siirtyä Ledeihin!

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » La Huhti 07, 2012 11:40 am

Dani kirjoitti:105/205 ei tykkää yhtään lämmöstä, eli ne kenttägrillit (2x400W halogenit) pitää kaukana niin ei pala tahnat kiinni.
Tässä on yksi syy miksi meinasin siirtyä Ledeihin!

No hyvä pointti....! Voi muuten olla että mulla oli valot lähempänä tota tokaa kylkeä tehdessä tai sitten eri kulmassa! Sekin vaikuttaa. Noi tais olla vielä 2 x 500W. Mutta tässä se haaste onkin. Siihen pinnalle ei saa tulla rajua lämpösäteilyä mutta ympäristön lämpötilassa tuntui tykkäävään tuosta 23, toisaalta voi olla että siinäkin oli yks ongelma. Talli lämpeni kokoajan. Taitaa tuo menzerna olla se aine joka on sitten kylmäherkkä tähän meguun verrattuna. Esim viimeviikon perjantain keississä ongelmat johtu nähtävästi kylmyydestä.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 07, 2012 11:50 am

Huomasin kun *Kaide:n BMW:ä sipasin ja työvalot oli etulokarin kulmassa niin aika nopeasti palo tahnat kiinni. Mitä kauemmas valoista pääsin niin sen helpommaksi tuli tahnat. D-pilarin kohdalla (valot edelleen etukulmassa) pysty 105 työstämään vihreellä Hexillä yllättävän kauan eikä missään vaiheessa ollut ongelmia pyyhkiä. Sit takas etulokarin luokse ja **Padamm** tahna palaa kiinni alta aikayksilön.

Eli nyt meikäläinen alka metsästämään laadukkaita Ledejä!

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » La Huhti 07, 2012 12:00 pm

Dani kirjoitti:Huomasin kun *Kaide:n BMW:ä sipasin ja työvalot oli etulokarin kulmassa niin aika nopeasti palo tahnat kiinni. Mitä kauemmas valoista pääsin niin sen helpommaksi tuli tahnat. D-pilarin kohdalla (valot edelleen etukulmassa) pysty 105 työstämään vihreellä Hexillä yllättävän kauan eikä missään vaiheessa ollut ongelmia pyyhkiä. Sit takas etulokarin luokse ja **Padamm** tahna palaa kiinni alta aikayksilön.

Eli nyt meikäläinen alka metsästämään laadukkaita Ledejä!
Juu no mähän kaukaa viisaana (hyvin kaukaa) siirsin tossa kyljessä tota halogeenisettiä mukana muistaakseni.

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » La Huhti 07, 2012 4:35 pm

Dani:

Kuva
SPOILERSPOILER_SHOW
Hmmmm miksiköhän tuo 105 palaa kiinni!

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Huhti 07, 2012 8:19 pm

Oisko tuo lämpötila mikä vaikuttais? Just tulin sisälle kiillottelemasta, Megu 105. Oli jo niin kylmä, että hanskat kädessä ja pipo päässä, kun alkoi jo pakkasta olla ei ongelmia ollut. Pitkään jos ajoi ja painoi liikaa, niin silloin tahtoi pikkasen tarttua johonkiin kohtaan kiinni mutta ei ongelmaksi asti. Tosin mulla oli Flexipadin punainen, joten sekin voi olla syynä, että ei ollut ongelmia. Ne kohdat, johon aine kuivu kiinni niin olikin sit tiukassa. Ipa seosta suihkutin ja hankasin, että sain tahnan irti ja pienellä voimalla se ei kyllä irronnut. Muuten tuo tahna on kiva työstää, kun toimii nopeasti ja näkee minkälaista jälkeä syntyy. Piti pesaista vähän kuraa Carinasta iltapäivällä mut niinhän siinä kävi, että hetken päästä oli Flexi kourassa ja piti hiukan kokeilla M 105. Ja huomenna jatkuu, ei tuota nyt malta kesken jättää. Lämmin talli, jos ois, niin en tässä istuis ja kirjoittelisi :D

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 07, 2012 8:29 pm

En oikein ymmärtänyt powermitsun kuvaa..:?

Siis yks varma tapa polttaa tahna kiinni on että ajaa liian kauan liiallisella painolla, eli lämpötila kun nousee jonkun tietyn pisteen yli niin thats it!
Eli tätä tahnaahan ei kannata levittää matalilla kierroksilla, vaan kannattaa aloittaa työstäminen heti antamalla kierroksia ja painoa.
Jos palaa kiinni niin ajakaa uudelleen märällä tahnalla kevyeesti yli.
Harjoittelua ja totuttelemista nämä molemmat tahnat tosiaan vaatii, ei mikään maailman helpoin jos on vähänkin tottunut Menzernoihin, Wolfsin tai Sonuksen tahnoihin.

Miktoy

Viesti Kirjoittaja Miktoy » La Huhti 07, 2012 8:35 pm

Dani kirjoitti:En oikein ymmärtänyt powermitsun kuvaa..:?
Tarkoitti varmaan "kuvata" miten lähellä työvalo on lämmittämässä pintaa/ainetta?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 07, 2012 9:04 pm

Niin joo eli jos sielä takana myllytti, ajattelin että etulokaria.

Vastaa Viestiin