TAI voihan nuo kamat olla kahdessakin eri "salkussa", mutta noilla pitäs suurinpiirtein pärjätä sillä entiset halpistyökalut lentää veks ku sais ostettua kunnolliset tilalle. Kokemuksia ja suosituksia laadukkaista merkeistä ja myös ostopaikoista.
Hyvä työkalupakki?
Hyvä työkalupakki?
Nyt haetaan käytännössä ikuista, sellaista oikein kunnollista ja suht moniosaista työkalupakkia. Pitää löytyä räikkää, lenkkiä, ruuvimeisseliä, pihtejä sun muuta...
TAI voihan nuo kamat olla kahdessakin eri "salkussa", mutta noilla pitäs suurinpiirtein pärjätä sillä entiset halpistyökalut lentää veks ku sais ostettua kunnolliset tilalle. Kokemuksia ja suosituksia laadukkaista merkeistä ja myös ostopaikoista.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Re: Hyvä työkalupakki?
Mulla on ollut käytössä 10 vuotta Heycon auto-salkku jossa on aika hyvä valikoima työkaluja.
Muutama alustaremppa tehty ja hyvänä apuna parissa asuntorempassakin...
Jää ehkä kaipaamaan pintä räikkäsarjaa...
Suurinpiirtein tämän näköinen:
Kuva netin syövereistä, mulla on jotain pikkujuttuja enemmän, esim välystulkki, pienet säilytyslokerot...

Muutama alustaremppa tehty ja hyvänä apuna parissa asuntorempassakin...
Jää ehkä kaipaamaan pintä räikkäsarjaa...
Suurinpiirtein tämän näköinen:
Kuva netin syövereistä, mulla on jotain pikkujuttuja enemmän, esim välystulkki, pienet säilytyslokerot...

Jos ikuista havittelet, niin osta kamasan sarja. Jos ja kun jokin menee rikki, niin käyt vain tiskiltä vaihtamassa resun uuteen. 
Mulla on nyt tuossa Kamasan pieni räikkänen hylsysarja. Rikki on jo mennyt: räikkä, pitkäjatko, yksi torx ja hylsy. Liekkö väärinkäyttöä, mut aina on tullut uudet tilalle
Bilteman hylsysarjat on kyllä hinta/laatusuhteeltaan kohdallaan, takuutakin 10v. Jossain oli juttua että Biltsun ja Kamasan räikissä olisi samat sisuskalut, mut tiedä sit....
Mulla on eniten käytössä IKH:n pakki, löytyy räikät, torxit, hylsyt, pihdet, meisselit, lenkit, virtakynät ym. Eli aikalailla kaikki tarpeellinen pikku remontteihin.
Mulla on nyt tuossa Kamasan pieni räikkänen hylsysarja. Rikki on jo mennyt: räikkä, pitkäjatko, yksi torx ja hylsy. Liekkö väärinkäyttöä, mut aina on tullut uudet tilalle
Bilteman hylsysarjat on kyllä hinta/laatusuhteeltaan kohdallaan, takuutakin 10v. Jossain oli juttua että Biltsun ja Kamasan räikissä olisi samat sisuskalut, mut tiedä sit....
Mulla on eniten käytössä IKH:n pakki, löytyy räikät, torxit, hylsyt, pihdet, meisselit, lenkit, virtakynät ym. Eli aikalailla kaikki tarpeellinen pikku remontteihin.
Itse katselin biltemasta tätä sarjaa kun on tarvetta myös nuille tuumakokoisille hylsyille.
Sitten katselin myös tätä kun ei tunnu löytyvän tuumakokoisia lenkkejä sarjoina muuten.
Sitten katselin myös tätä kun ei tunnu löytyvän tuumakokoisia lenkkejä sarjoina muuten.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Biltsun työkalupakki on tosiaan laadukas, räikkäkin jopa toimii kunhan nyt ei pyöränpultteja kiristä naama vääränä, mutta siis normaalikäytössä kestää pitkään.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... saa-10120/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... saa-10120/
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Kannattaa siis tähdätä noita 10 years guarantee sarjoja, ovat laadullisesti parempia, varsinkin räikät jotka ovat timmissä kunnossa eikä väljiä romuja.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Itsellä kans himottas tuo Bilteman iso sarja. Yksi hylsysarja ( taitaa olla tämä) biltemasta on eikä siinä ole ollut mitään muuta vikaa kuin että 17 mm hylsy meni halki.. Sen olen sittemmin korvannut voimahylsyllä, niin pitäsi kestää tarvittaessa pulttikoneeseen laittaa jos semmonen sattuu olemaan tarjolla. Räikkä on kyllä kestänyt melkoista käsittelyä, joskus jopa melko reilun jatkovarrenkin kanssa
Saa nähdä millon se antautuu..
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Tähän(kin) pätee sääntö, ettei köyhällä ole varaa ostaa huonoa.
Ikuinen tai ainakin 10v takuu on must, koska jotain kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa.
Ikuinen tai ainakin 10v takuu on must, koska jotain kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa.
Jos haluaa siellä salkussa/pakissa sälyttää niin kannattaa katsoa ettei oo sisältä semmosta ohkasta muovia niinkun konvehtirasiassa koska se menee helposti rikki ja sit ei pysy kamat paikoillaan näin on itellä käyny saltuksen kanssa. Mulla on saltuksen iso sarja, kamasalta pieni ja bilteman voimahylsyjä sarja.
Noissa usein tuntus olevan usein kans jotenkin huonompia ne oheishärpäkkeet eli mieluummin hylsysarja ihan ittenään ja sit muut kalut toiseen salkkuun sen mukaan mikä omaan käteen sopii. Toki jos ostaa heti sieltä kalliimmasta päästä ni alkaa pihdit yms varmasti oleen kans hyviä
Noissa usein tuntus olevan usein kans jotenkin huonompia ne oheishärpäkkeet eli mieluummin hylsysarja ihan ittenään ja sit muut kalut toiseen salkkuun sen mukaan mikä omaan käteen sopii. Toki jos ostaa heti sieltä kalliimmasta päästä ni alkaa pihdit yms varmasti oleen kans hyviä
Itsellä on tuo Danin linkkaama Biltsun pakki...ei voi kuin kehua.
Tuon lisäksi sitten ottaa ruuvari- ja pihtisetin samaisesta kaupasta, niin on samalla lailla hyvässä alussa, kuten näiden puunausvehkeiden kanssa
Tietty, jollei tuumasille anna mitään painoarvoa, niin varmaan pienemmässä koossa tuo pakki saatavilla myös.
Tuon lisäksi sitten ottaa ruuvari- ja pihtisetin samaisesta kaupasta, niin on samalla lailla hyvässä alussa, kuten näiden puunausvehkeiden kanssa
Tietty, jollei tuumasille anna mitään painoarvoa, niin varmaan pienemmässä koossa tuo pakki saatavilla myös.
Mulla on sellainen kuin Leijona. Se on työkalutukun teettämä ja siinä on elinikäinen takuu. Löytyy tästä kuvastosta sivulta 55.
Yksi mihin itse kiinnitin huomiota on räikkä. Siinä piti olla vähintään 72 hampainen ratas ja mallia kestävä, koska on tullut muutaman kerran revittyä rystyset, kun räikkä on pettänyt.
Yksi mihin itse kiinnitin huomiota on räikkä. Siinä piti olla vähintään 72 hampainen ratas ja mallia kestävä, koska on tullut muutaman kerran revittyä rystyset, kun räikkä on pettänyt.
Tässä kun näitä työkaluja spekuloidaan, niin varmaan väliin sopii kysymys, jos vaikka edesauttaa hankintoja...
Onko kenelläkään kokemusta hylsyistä ja räikistä, joissa räikän kiinnityspinta on hylsyn ulkopinnalla?
Eli käytännössä räikällä voi kirrata mutterin esim. pitkään pinnapulttiin. Mutta se ei ole homman glue, vaan se, että tuon pitäisi tuoda huomattava määrä voimaa itse hylsylle.
Tämä tuli mieleen, joskus kun noiden tuumasten kanssa tuli touhuttua ja silloin tollasta settiä mulle tyrkytettiin. Oli vaan niin suolainen hinta, että mieluummin ostin peltisarjat.
Vieläköhän noita settejä on ja onkohan niiden ideassa perää?
Onko kenelläkään kokemusta hylsyistä ja räikistä, joissa räikän kiinnityspinta on hylsyn ulkopinnalla?
Eli käytännössä räikällä voi kirrata mutterin esim. pitkään pinnapulttiin. Mutta se ei ole homman glue, vaan se, että tuon pitäisi tuoda huomattava määrä voimaa itse hylsylle.
Tämä tuli mieleen, joskus kun noiden tuumasten kanssa tuli touhuttua ja silloin tollasta settiä mulle tyrkytettiin. Oli vaan niin suolainen hinta, että mieluummin ostin peltisarjat.
Vieläköhän noita settejä on ja onkohan niiden ideassa perää?
Mä voisin kommentoida että jos p*rse kestäisi niin ostaisin kotiinkin Stahlwilleä. Meillä oli tallilla lähes ainoastaan Stahlwillen käsityökaluja (jos ei niitä vanhoja Saltuksen ja vähän tuntemattomampien työkaluja, mitä juuri ikinä ei tullu käytettyä lasketa) ja Weran ruuvareita. Stahlwillen työkaluissa siis elinikäinen takuu eikä koskaan kyselleet mitään perään. Esim. semmosen 600mm ½" nivel-vääntövarren se "nivel" tai hylsyn kiinnityskohta katkes mun käytössä. No mitäs luulette jaksoinko vääntää ilman jatkoa rikki (ne ketkä on nähny mut)
No uus tuli täysin mukisematta.
Mut nyt himassa on noita Biltsun 10yo takuulla olevia eikä niissä ole jäänyt kaduttamaan mikään muu kuin juuri tuo Teemun mainitsema hampaiden puute. Stahwillelläkin on kahta eri räikkää joten kannattaa ottaa se tiheehammastettu. Muistaakseni 4° on se kulma mitä vaatii et hyppää toiselle hampaalle.
Mut nyt himassa on noita Biltsun 10yo takuulla olevia eikä niissä ole jäänyt kaduttamaan mikään muu kuin juuri tuo Teemun mainitsema hampaiden puute. Stahwillelläkin on kahta eri räikkää joten kannattaa ottaa se tiheehammastettu. Muistaakseni 4° on se kulma mitä vaatii et hyppää toiselle hampaalle.
Vain YKSI LSP!
Mulla matkapakkina tuo biltsum iso sarja. Miinukset sarjassa on seuraavat:
-ruuvikärkien pidikesovite oli heppoinen ja hajosi melkein heti.
-pakkasella pakin muovit menee nopeasti kivikovaksi ja lenkkiavaimia on pirun hankkala saada irti.
-pihtien totaalinen puute.
Muuten on kyllä kehuttava sarjaa...
-ruuvikärkien pidikesovite oli heppoinen ja hajosi melkein heti.
-pakkasella pakin muovit menee nopeasti kivikovaksi ja lenkkiavaimia on pirun hankkala saada irti.
-pihtien totaalinen puute.
Muuten on kyllä kehuttava sarjaa...
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
Pisteet multakin tuolle Bilteman setille, hinnaltaan ei ole kallis ja peruskäyttöön kyllä oikein riittävä. 
Entäs Kamasa Tools? Näyttäs ainakin ihan päteville.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
^Ite pidän Kamasaa samalla tasolla kun Stahlwille. Mut se perustuu lähinnä kuulopuheisiin. Ei oo tarvinnu mennä hiplaa kun on menny Stahlwillellä 
Varmasti pätevät
Varmasti pätevät
Vain YKSI LSP!
Peke kirjoitti:Entäs Kamasa Tools? Näyttäs ainakin ihan päteville.
Pilder kirjoitti:Jos ikuista havittelet, niin osta kamasan sarja. Jos ja kun jokin menee rikki, niin käyt vain tiskiltä vaihtamassa resun uuteen.
Kamasa vähän hinnakkaampi, mitä biltema, mutta pidemmällä takuulla. Ja tämä takuu taitaa toimia näin, että viet esim. sen rikkinäisen räikän mihin vaan, joka myy tätä kamasaa, niin antaa uuden tilalle.
Mulla biltsun pienempi pakki, joka on toiminut jo monta vuotta ja takuukin toiminut moitteetta. Ei moittimista.
Veljellä ollut kamasa "iät ajat" ja aina on takuu toiminut moitteetta. Parista eristä paikasta takuuta kokeiltu.
Sitten kun olen iso ja rikas, niin ostan kamasan isoimman salkun
Onhan noita hyviä tarjolla kotikäyttöön paljonkin. Oman Ironside sarjan sain ylioppilaslahjaksi isältä joskus 90- luvun loppupuolella ja tuolla ruuvailen vielä tänä päivänäkin.
Kaikki liha tottelee kuria...
Työkalu- ja hylsysarjat
Itsellä on IKH:n 1/2" hylsysarja, jonka räikän olen korvannut Bilteman "10v takuu" vastaavalla.

Bilteman torx-pakki:

Ja lisäksi IKH:n 1/4" pieni hylsysetti ja sarja Bilteman kuusiokolohylsyjä 1/2" räikälle.
Lenkkiavaimetkin taitaa olla Biltsusta.
Noilla nyt on suhteellisen hyvin pärjännyt, eipä ole kyllä mitään vaativia remontteja juuri tullut tehtyäkään. Piippuavaimet on seuraava hankinta.

Bilteman torx-pakki:

Ja lisäksi IKH:n 1/4" pieni hylsysetti ja sarja Bilteman kuusiokolohylsyjä 1/2" räikälle.
Lenkkiavaimetkin taitaa olla Biltsusta.
Noilla nyt on suhteellisen hyvin pärjännyt, eipä ole kyllä mitään vaativia remontteja juuri tullut tehtyäkään. Piippuavaimet on seuraava hankinta.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Itelle tuli Biltemasta ostettua joku aika sitten räikkälenkkisarja ettei enää tarvitse noitua ehkä ihan niin paljon remonttia tehdessä..( turha toivo
) Makso vajaan satasen tuo sarja.
Minkalaisia painailmakäyttöisiä epäkeskohiomakoneita porukka käyttää. Kattonu tuota Biltsun konetta joka näyttäis näppärän kokoiselta, hyvän malliselta ja ennne kaikke sopu hintaiselta, mutta tekeekö tuolla mitään? Vai sijoittaakko vähän enemmän ja saada mahdollisesti jotain parempaa ja kestävempää? Muttamitään monen sadan euron konetta en joka tapauksessa ole ostamassa...
Minkalaisia painailmakäyttöisiä epäkeskohiomakoneita porukka käyttää. Kattonu tuota Biltsun konetta joka näyttäis näppärän kokoiselta, hyvän malliselta ja ennne kaikke sopu hintaiselta, mutta tekeekö tuolla mitään? Vai sijoittaakko vähän enemmän ja saada mahdollisesti jotain parempaa ja kestävempää? Muttamitään monen sadan euron konetta en joka tapauksessa ole ostamassa...
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Tämmöinen kulkee aina hinurissa. Loistava sarja, mutta pakki itsessään vähän heikko ammattikäyttöön. Löytyy erikoisemmatkin kärjet ja kestää hyvin.
Mitä noihin Bilteman parempiin sarjoihin tulee, niin todella hyviä ovat. Räikätkin kestää huomattavasti paremmin kuin Kamasat, ja yleensä viat johtuu ainoastaan huollon puutteesta. Räikät kannattaa putsata ja rasvata riittävän usein, niin kieli asettuu kunnolla hampaan pohjalle ja vehkeet kestää. Kamasan vehkeissähän ongelma on itse kielen kestävyys, melko monta Kamasan räikkää on tullu väännettyä rikki.
Mitä noihin Bilteman parempiin sarjoihin tulee, niin todella hyviä ovat. Räikätkin kestää huomattavasti paremmin kuin Kamasat, ja yleensä viat johtuu ainoastaan huollon puutteesta. Räikät kannattaa putsata ja rasvata riittävän usein, niin kieli asettuu kunnolla hampaan pohjalle ja vehkeet kestää. Kamasan vehkeissähän ongelma on itse kielen kestävyys, melko monta Kamasan räikkää on tullu väännettyä rikki.
-
mikkopoika
Siis kumpaa tai mitä tässä nyt haetaan.
Aloittaja kysyy pakin perään ja kuvissa näkyy työkalusalkkuja.
Pakki on se muovinen/peltinen loota jonka sitten tarvitsija varustelee itselleen tarpeelliseksi. Joskus noita pakkeja on moneen lähtöön eri hommiin eri työkaluin varustettuna
Mulla on useampi pakki joissa osassa on sähkötyökaluja, toisessa on kituvirtatyökalut, liittimet yms sälä, sitten on pakit lenkeille, pihdeille jne jne...
Sitten se kysymys, mihin ja missä sitä oletettavasti tarvitsee.
Biltsun,IKH:n Kamasan isot setit kattaa normikaverin työkalutarpeet noin 95%:sti, se on sitten makuasia minkä valitsee.
Noissa sitten sen verran muokkausta että työkalut jotka tod.näk. joutuvat kovalle rasitukselle (lue: ylipitkiä jatkoja, yms väärinkäyttöä) kannattaa vaihtaa suosiolla kunnollisiin laatukaluihin.
Lenkkisarja ja kiintoavaimet kannattaa ostaa kerralla hyvät, niin ei vituta kun halpislenkin kitamitoitus on "vähän" pielessä, pikkuisen ahdas paikka ja nylppä mutterin kanta ja vähän liikaa voimaa, ja lips...Ai W!ttuu ja sitten lentää lenkkiavain ja sillei.. juu nou...
Sama juttu hylsyissä, minkä hinnassa säästää sen laadussa kärsii.
Katselee mitä tarvitsee, vaikka erillisinä sarjoina. Sitten vain katsoo miten julmettu kasa sitä romua on ja pakki sen mukaan.
Hintaahan sille tulee ihan hitosti, ja aina kaverin työkalusetti "näyttää" paremmalle....
Ostopiakkoina Etra, Biltsu, autotarvikeliikkeet joissa myydään kunnollisia työkaluja, IKH, Motonet eli liki joka paikka.....
Muutan iskulla varustettu akkuporakone käy kätevästä pulttipyssystä. DW:n järeä iskuporakone (13mm istukallinen) katkoo 8mm(8.8) pultin kuin tyhjää
Aloittaja kysyy pakin perään ja kuvissa näkyy työkalusalkkuja.
Pakki on se muovinen/peltinen loota jonka sitten tarvitsija varustelee itselleen tarpeelliseksi. Joskus noita pakkeja on moneen lähtöön eri hommiin eri työkaluin varustettuna
Mulla on useampi pakki joissa osassa on sähkötyökaluja, toisessa on kituvirtatyökalut, liittimet yms sälä, sitten on pakit lenkeille, pihdeille jne jne...
Sitten se kysymys, mihin ja missä sitä oletettavasti tarvitsee.
Biltsun,IKH:n Kamasan isot setit kattaa normikaverin työkalutarpeet noin 95%:sti, se on sitten makuasia minkä valitsee.
Noissa sitten sen verran muokkausta että työkalut jotka tod.näk. joutuvat kovalle rasitukselle (lue: ylipitkiä jatkoja, yms väärinkäyttöä) kannattaa vaihtaa suosiolla kunnollisiin laatukaluihin.
Lenkkisarja ja kiintoavaimet kannattaa ostaa kerralla hyvät, niin ei vituta kun halpislenkin kitamitoitus on "vähän" pielessä, pikkuisen ahdas paikka ja nylppä mutterin kanta ja vähän liikaa voimaa, ja lips...Ai W!ttuu ja sitten lentää lenkkiavain ja sillei.. juu nou...
Sama juttu hylsyissä, minkä hinnassa säästää sen laadussa kärsii.
Katselee mitä tarvitsee, vaikka erillisinä sarjoina. Sitten vain katsoo miten julmettu kasa sitä romua on ja pakki sen mukaan.
Hintaahan sille tulee ihan hitosti, ja aina kaverin työkalusetti "näyttää" paremmalle....
Ostopiakkoina Etra, Biltsu, autotarvikeliikkeet joissa myydään kunnollisia työkaluja, IKH, Motonet eli liki joka paikka.....
Muutan iskulla varustettu akkuporakone käy kätevästä pulttipyssystä. DW:n järeä iskuporakone (13mm istukallinen) katkoo 8mm(8.8) pultin kuin tyhjää
... tuskin koskaan ja hyvin harvoin silloinkaan....
Nus nus....salkkua haetaan! Pakkeja on jo useitakin ja ne on tyhjiä eli kyllä selitin aika tarkasti, että työkaluja tässä etsitään. Salkustakin kyllä kirjoitin.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Jos perse kestää niin yleisesti ottaen Stahlwillen kanssa ei vissiin voi mennä vikaan? Tai jos voi niin sitten mennään arvokkaasti! 
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa