Uusi auto, uudet metodit
Re: Uusi auto, uudet metodit
Ylläolevia kompataan. Itsellä käytössä myöskin tuommoinen Bilteman 8litrainen pönttö. Kaksi litraa valmista seosta Autofoamia riittää helposti kahteen kierrokseen auton ympäri, mukaanluettuna vanteet ja pyöränkaaret ja kaikki. Ja siis ~8% seos on hyvä. Itse testattuna 5% ei puhdista niin hyvin kuin 8% ja 10% ei tee sen enempää kuin 8%. Eli se maaginen luku 8% on hyvä seos puhdistustehon, vahaturvallisuuden ja tavaran riittoisuuden puolesta.
Tuo Bilteman 8litrainen pönttö kustantaa muistaakseni oliko 20e vai 30e. Ja kestää käyttöä pitkään. Yhdellä paineen pumppauksella suihkii pitkään, koko auton helposti ja jää ylikin. Pönttö kestää myös liuottimet mennentullen ja on hyvin näppärä käyttää.
Tuo Bilteman 8litrainen pönttö kustantaa muistaakseni oliko 20e vai 30e. Ja kestää käyttöä pitkään. Yhdellä paineen pumppauksella suihkii pitkään, koko auton helposti ja jää ylikin. Pönttö kestää myös liuottimet mennentullen ja on hyvin näppärä käyttää.
Hieno homma. Tällaista pumppua ilmeisesti tarkoititte? Tämähän alkaa näyttää siltä, että pääsee hyvällä tuurilla jo viikonloppuna autoa kiillottamaan 
Juuri tuo!
EDIT: missä tapahtuu auton luovutus?
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Jos minua tarkoitit, niin kyllä tämän auton luovutus on tapahtunut jo jonkin aikaa sitten. Auto on jo ehditty pesemään muutamaan otteeseen, mutta vahaa ei vielä ole (maahantuojan mukaan saisi laittaa vasta muutaman kuukauden jälkeen, en sitten tiedä mikä tässä on taustalla..?).Juuri tuo!
Täytyy sanoa, että pari päivää on kulunut aika mukavasti tätä foorumia selaillessa ja eksyimpä jo DW:llekin (virhe)
Wtf, nyt on tullut vähän puppua jonkun suusta...Tuomas kirjoitti: (maahantuojan mukaan saisi laittaa vasta muutaman kuukauden jälkeen, en sitten tiedä mikä tässä on taustalla..?).
Ollaan kestopinnoitettu autoja ja vahattu ihan mielettömästi ennen kun jälleenmyyjät niitä saa, joten tuo fiktio on täyttä shittiä!
Eri asia tietysti jos auto on jälkeenpäin maalattu.
Näin on. Ne tehtaan uunit on Paaaljon kuumemmat kuin maalareitten uunit täällä.
Tehtaassa ei ole pelkoa, että kumit ja vinyylit/nahat sulais, kun ne pannaan vasta uunituksen jälkeen.
Tehtaassa ei ole pelkoa, että kumit ja vinyylit/nahat sulais, kun ne pannaan vasta uunituksen jälkeen.
Joo, tämä olikin jo tiedossa ja sen takia en toki ole vahaamista pantannut. Tuota kyllä on kuullut yllätävän monen autokauppiaan suusta, että vahaamisen kanssa pitäisi odottaa...omituista.
Tänään kävin hakemassa biltemasta tuon 8l pumpun. Huomenna ehkä saa sinne jo jotain täytettäkin ja viikonloppuna sitten kokeilemaan miten uudet hankinnat toimii
Tänään kävin hakemassa biltemasta tuon 8l pumpun. Huomenna ehkä saa sinne jo jotain täytettäkin ja viikonloppuna sitten kokeilemaan miten uudet hankinnat toimii
Jotain wanhaa legendaa viljelevät asiakkaile mikä on mielestäni erittäin omituista...ottaisivat selvää ennen kuin moisia sammakoita päästävät suustaan.
Tarvittaisiin hieman apua ja hyviä neuvoja. Kyseessä uusi, 2 viikkoa sitten luovutettu auto.
Elämäntilanteesta johtuen ei ole mahdollisuutta viimeisen päälle itse huolehtia uuden auton maalipinnasta, joten otatin siihen Silver Seal One-käsittelyn.
Kannattaisiko tähän päälle vielä laittaa kovavaha (esim. Collinite 915)? Alle vaikka AG:n Super Resin Polish, jossa on myös puhdistavia (mutta ei hiovia) ainesosia. Tuntuisi että Claybaria ei kannata käyttää tuon Silver-pinnoitteen vuoksi, joten ajattelin kunnon esipesun ja pesun jälkeen tuota punasta ensin alle ja Colli päälle.
Vai antaisiko olla pelkän kestopinnoitteen ja vain pesisi säännöllisesti? Silver Seal One takuu on 12 kk. Mahdollisella kovavahalla ajattelin varmistella mallipinnan kestoa ja näyttävyyttä ja helpottaa auton pesua.
Soittelin tuossa 4 ammattimaista autopesulaa/fiksaamoa läpi ja järkytyin kuullessani että kaikki käyttävät pesuun normaali pesusientä ja kuivaukseen säämiskää! Uskomantonta, täytyy sanoa. Ei siis meinaa Oulusta löytyä paikkaa joka käyttäisi lampaankarvakinnasta pesuun ja kuivaukseen pehmeitä mikrokuitukuivausliinoja. Tästä syystä ajattelin itselleni tilata perussetin auton hoitoon, hifistelyyn ei valitettavasti ole mahdollisuuksia. Ohessa mitä olen tähän mennessä ostoslistalle laittanut. Ehdotuksia ja kokemuksia tuotteista otetaan mielellään vastaan. Painepesuria minulla ei ole käytössä, mutta TI-halleistahan niitäkin löytää, jos rupeaisin siellä itse aina välillä pesemään, kun nuo autopesulat on näköjään mitä on. AutoGlymin tuotteita löytyy joka paikasta, mutta en ole vakuuttunut laadusta, varmaan parempiakin löytyy.
* Lampaankarvakinnas
* Vahaystävällinen autoshampoo (Dodo Juice Born to be Mild?, Chemical Guys Maxi Suds?)
* Tehokkaampi autoshampoo (jolla lähtee vahatkin)
* Kuivausliinoja (esim. Miracle Dryer)
* Vahanlevitystyynyjä
* Vahankiillotusliinoja
* Mikrokuituliinoja sisätiloihin
* Pohjavaha (AG SRP?)
* Kovavaha (Collinite 915?)
* Detaileri (Dodo?, Meguiars QuikDetailer?)
* Ämpäreitä
* Pumppupullo
* Vannepuhdistusaine
* Vanneharja
* Mikrokuitukinnas vanteita varten
* Nahanpuhdistusaine
* Ikkunanpuhdistusaine
* Nahanhoitoaine
Kiitoksia etukäteen !
Elämäntilanteesta johtuen ei ole mahdollisuutta viimeisen päälle itse huolehtia uuden auton maalipinnasta, joten otatin siihen Silver Seal One-käsittelyn.
Kannattaisiko tähän päälle vielä laittaa kovavaha (esim. Collinite 915)? Alle vaikka AG:n Super Resin Polish, jossa on myös puhdistavia (mutta ei hiovia) ainesosia. Tuntuisi että Claybaria ei kannata käyttää tuon Silver-pinnoitteen vuoksi, joten ajattelin kunnon esipesun ja pesun jälkeen tuota punasta ensin alle ja Colli päälle.
Vai antaisiko olla pelkän kestopinnoitteen ja vain pesisi säännöllisesti? Silver Seal One takuu on 12 kk. Mahdollisella kovavahalla ajattelin varmistella mallipinnan kestoa ja näyttävyyttä ja helpottaa auton pesua.
Soittelin tuossa 4 ammattimaista autopesulaa/fiksaamoa läpi ja järkytyin kuullessani että kaikki käyttävät pesuun normaali pesusientä ja kuivaukseen säämiskää! Uskomantonta, täytyy sanoa. Ei siis meinaa Oulusta löytyä paikkaa joka käyttäisi lampaankarvakinnasta pesuun ja kuivaukseen pehmeitä mikrokuitukuivausliinoja. Tästä syystä ajattelin itselleni tilata perussetin auton hoitoon, hifistelyyn ei valitettavasti ole mahdollisuuksia. Ohessa mitä olen tähän mennessä ostoslistalle laittanut. Ehdotuksia ja kokemuksia tuotteista otetaan mielellään vastaan. Painepesuria minulla ei ole käytössä, mutta TI-halleistahan niitäkin löytää, jos rupeaisin siellä itse aina välillä pesemään, kun nuo autopesulat on näköjään mitä on. AutoGlymin tuotteita löytyy joka paikasta, mutta en ole vakuuttunut laadusta, varmaan parempiakin löytyy.
* Lampaankarvakinnas
* Vahaystävällinen autoshampoo (Dodo Juice Born to be Mild?, Chemical Guys Maxi Suds?)
* Tehokkaampi autoshampoo (jolla lähtee vahatkin)
* Kuivausliinoja (esim. Miracle Dryer)
* Vahanlevitystyynyjä
* Vahankiillotusliinoja
* Mikrokuituliinoja sisätiloihin
* Pohjavaha (AG SRP?)
* Kovavaha (Collinite 915?)
* Detaileri (Dodo?, Meguiars QuikDetailer?)
* Ämpäreitä
* Pumppupullo
* Vannepuhdistusaine
* Vanneharja
* Mikrokuitukinnas vanteita varten
* Nahanpuhdistusaine
* Ikkunanpuhdistusaine
* Nahanhoitoaine
Kiitoksia etukäteen !
- Posambique
Vaikka asiasta on eriäviä mielipiteitä, niin itse en ole vaakuttunut ettei AG:n SRP puhdistavat ainesosat vaikuttaisi vahan kestoon.
En sitä kyllä laittaisi tuohon pinnalle, ennenkuin se on tarkoitus riisua kokonaan.
Tuollaista kestopinnoite-käsittelyä en voi täysin ymmärtää jos sen päälle sitten laitetaan jotain.
Jos sillä kerran on vuoden kesto, niin älä missään nimessä laita siihen mitään päälle. Peset vain ohjeiden mukaisesti normaalilla (ei-vahapohjaisella) autoshampoolla.
Sittenhän sinä näet, että miten se kestää. Jos on ongelmia, niin viet auton firmaan ja sanot, että laittavat kuntoon. Siitähän olet jo maksanut.
Tätä sitten niin kauan kun takuuta riittää. Muuten olisi kannattanut jättää tuo ottamatta ja laitella ne Collinitet puhtaalle pinnalle.
Tervetuloa foorumille, ja tsemppiä autonhoitoon. Sitten kun takuut on rauenneet, niin annat homman lähteä lapasesta.
Keskity siihen saakka vaikka naarmuttoman pesurutiinin harjoitteluun:
1) huolellinen esipesu esipesuaineella koskematta pintaan
2) Huuhtelu
3) Vanteiden pesu
4) vanteiden huuhtelu
5) Lammaskinnaspesu kahden ämpärin menetelmällä
6) Huuhtelu
7) Kuivaus pehmeillä/pehmeällä mikrokuituliinalla.
Sitten juot oluen loppuun ja nautit elämästä.
En sitä kyllä laittaisi tuohon pinnalle, ennenkuin se on tarkoitus riisua kokonaan.
Tuollaista kestopinnoite-käsittelyä en voi täysin ymmärtää jos sen päälle sitten laitetaan jotain.
Jos sillä kerran on vuoden kesto, niin älä missään nimessä laita siihen mitään päälle. Peset vain ohjeiden mukaisesti normaalilla (ei-vahapohjaisella) autoshampoolla.
Sittenhän sinä näet, että miten se kestää. Jos on ongelmia, niin viet auton firmaan ja sanot, että laittavat kuntoon. Siitähän olet jo maksanut.
Tätä sitten niin kauan kun takuuta riittää. Muuten olisi kannattanut jättää tuo ottamatta ja laitella ne Collinitet puhtaalle pinnalle.
Tervetuloa foorumille, ja tsemppiä autonhoitoon. Sitten kun takuut on rauenneet, niin annat homman lähteä lapasesta.
Keskity siihen saakka vaikka naarmuttoman pesurutiinin harjoitteluun:
1) huolellinen esipesu esipesuaineella koskematta pintaan
2) Huuhtelu
3) Vanteiden pesu
4) vanteiden huuhtelu
5) Lammaskinnaspesu kahden ämpärin menetelmällä
6) Huuhtelu
7) Kuivaus pehmeillä/pehmeällä mikrokuituliinalla.
Sitten juot oluen loppuun ja nautit elämästä.
"Urku auki, pelti kii"
Kiitoksia nopeasta vastauksesta !
Taidanpa ottaa neuvostasi vaarin ja juuri noin ajattelin auton pesun tehdä. Sen verran olen ehtinyt sentään aiheeseen perehtyä
Toisaalta voisi tällä välin hieman harjoitella noiden vahojen ym. kanssa perheen kakkosautolla. Jollain markettien halpavahoilla on tullut muinoin hierottua, mutta voisi vaihteeksi tehdä ihan kunnollakin
Paljon on tullut uutta tietoa ja mitä syvemmälle aiheeseen perehtyy niin sitä tiukemmin on kiinni
Mitä esipesuainetta ja varsinaista pesuainetta suosittelisit? Entäpä vanteiden pesuun, ihan samalla autoshamppoolla vai erityisellä vanteenpesuaineella?
Taidanpa ottaa neuvostasi vaarin ja juuri noin ajattelin auton pesun tehdä. Sen verran olen ehtinyt sentään aiheeseen perehtyä
Toisaalta voisi tällä välin hieman harjoitella noiden vahojen ym. kanssa perheen kakkosautolla. Jollain markettien halpavahoilla on tullut muinoin hierottua, mutta voisi vaihteeksi tehdä ihan kunnollakin
Paljon on tullut uutta tietoa ja mitä syvemmälle aiheeseen perehtyy niin sitä tiukemmin on kiinni
Mitä esipesuainetta ja varsinaista pesuainetta suosittelisit? Entäpä vanteiden pesuun, ihan samalla autoshamppoolla vai erityisellä vanteenpesuaineella?
Esipesuun ehdottomasti Bilt Hamber Autofoam. Toimii ihan painekannullakin leviteltynä, foam lance ei siis ole ihan välttämätön heti aluksi. Vanteepesuun voisin suositella omien kokemusten kautta Valet Pro Bilberryä. Kesäaikana menee kyllä perusshampoollakin, jos olet vahannut vanteet ja peset autoa usein. Itse korin pesuun on paha suositella mitään, on niin omista mieltymyksistä kiinni. Itse tykkään vaahtoavista shampoista, suosikkeja on Ultima paint guard wash ja Dodo sour power.
Kevään korvalla on tulossa oman auton kiillotushomma, jos kiinnostaa niin saa tulla katselemaan ja testailemaan aineita
Kevään korvalla on tulossa oman auton kiillotushomma, jos kiinnostaa niin saa tulla katselemaan ja testailemaan aineita
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
- Posambique
Bilt Hamber AutoFoam taitaa olla tämän foorumin suosikki esipesuun, omani se ainakin on.
Vanteiden pesuun käytän itse (ylläpitopesuihin) Stjärnagloss Hjulia laimennettuna 1:15 ja pehmeää brushia, kuten tuossa linkissäni.
Sitten aina ennen vanteiden vahaamista puhdistan ne kunnolla näiden ohjeiden mukaisesti.
Lisäksi voit vertailla vanteenpesuaineita minun ja Urranin tekemässä Vannepesutestissä
Hyviä pesuaineita on monia. Omat suosikkini tällä hetkellä ovat: Dodo Juice BTBM, Wolf's White Satin ja Carlack68 Shampoo.
Nämä siis nimenomaan sellaisia, jotka eivät varsinaisesti jätä mitään pintaansa.
Lisäksi on mainittava, että Bilt Hamberin AutoWashista en keksi mitään huonoa sanottavaa, vaikka se ei oma suosikkini olekaan.
Noihin autoshampoisiin kannattaa tutustua myös Urranin (vielä keskeneräisessä) testissä.
Vanteiden pesuun käytän itse (ylläpitopesuihin) Stjärnagloss Hjulia laimennettuna 1:15 ja pehmeää brushia, kuten tuossa linkissäni.
Sitten aina ennen vanteiden vahaamista puhdistan ne kunnolla näiden ohjeiden mukaisesti.
Lisäksi voit vertailla vanteenpesuaineita minun ja Urranin tekemässä Vannepesutestissä
Hyviä pesuaineita on monia. Omat suosikkini tällä hetkellä ovat: Dodo Juice BTBM, Wolf's White Satin ja Carlack68 Shampoo.
Nämä siis nimenomaan sellaisia, jotka eivät varsinaisesti jätä mitään pintaansa.
Lisäksi on mainittava, että Bilt Hamberin AutoWashista en keksi mitään huonoa sanottavaa, vaikka se ei oma suosikkini olekaan.
Noihin autoshampoisiin kannattaa tutustua myös Urranin (vielä keskeneräisessä) testissä.
"Urku auki, pelti kii"
Saanko minäkin? Tuonko harjoittelu kohteenjonon jatkoksi?-JP- kirjoitti: Kevään korvalla on tulossa oman auton kiillotushomma, jos kiinnostaa niin saa tulla katselemaan ja testailemaan aineita
Mä olen tykästynyt BH autofoam ja auto-wash yhdistelmään ja täytyy todeta, etten ole noiden kanssa erillistä vannepesuainetta kaivannut ikinä. Vanteet toki vahassa ja pesty kunnolla ennen sitä. Ehkä en sitten vain tiedä miten puhtaat niistä voikaan tulle 
- Posambique
Äij, kyllä sitä selviää ilman erillistä vannepesuainetta jos tahtoo...
Tässä syitä miksi itse käytän:
1) Se on suunniteltu juuri tuohon hommaan
2) Kinnas ei likaannu
3) Erittäin kätevä annostella erillisestä sumutinpullosta
4) Pesuvesi ei likaannu (vanteethan pestään ennen koria)
5) Se mitä sitä kuluu säästää vastaavasti pesuainetta
6) Hjul on varsin halpaa laimennettuna 1:15
7) Hjul tuoksuu aivan ihanalle, paremmalle kuin mikään kokeilemani autoshampoo
8) Tykkään siitä prosessista noin ja ehkä itselle tulee enemmän "pro"-tunne, vaikka se ei näin olekaan.
En missään nimessä tuomitse, jos jättää käyttämättä. Ei ole todellakaan välttämätöntä vahattujen vanteiden ylläpitopesuihin.
Tässä syitä miksi itse käytän:
1) Se on suunniteltu juuri tuohon hommaan
2) Kinnas ei likaannu
3) Erittäin kätevä annostella erillisestä sumutinpullosta
4) Pesuvesi ei likaannu (vanteethan pestään ennen koria)
5) Se mitä sitä kuluu säästää vastaavasti pesuainetta
6) Hjul on varsin halpaa laimennettuna 1:15
7) Hjul tuoksuu aivan ihanalle, paremmalle kuin mikään kokeilemani autoshampoo
8) Tykkään siitä prosessista noin ja ehkä itselle tulee enemmän "pro"-tunne, vaikka se ei näin olekaan.
En missään nimessä tuomitse, jos jättää käyttämättä. Ei ole todellakaan välttämätöntä vahattujen vanteiden ylläpitopesuihin.
"Urku auki, pelti kii"
Vetasee sen Autofoamin vanteillekin, niin ei paljoa kinnas likaannu. Tietenkin jos sillä sisäpinnatkin pääsee pesemään, niin asia erikseen.
Ehdottomasti saa tulla, vielä jos saisi hyvät tilat niin sitähän voisi järjestää pohjois-suomen "workshop"- miitin...Pilder kirjoitti:Saanko minäkin? Tuonko harjoittelu kohteenjonon jatkoksi?-JP- kirjoitti: Kevään korvalla on tulossa oman auton kiillotushomma, jos kiinnostaa niin saa tulla katselemaan ja testailemaan aineita
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
^Meiti on messissä.
-
Rauhallinen Erkki
No totta munassa määkin osallistun, jos tällaista kaavaillaan... 
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo
-
powermitsu
Jos haluaa jotain siihen päälle vetää niin ilmeisesti esim CarPro Reload on oiva tuote eli ns quick detailerit / pikavahat on omiaan pinnotteiden päälle. Esim kuivauksessa käyttää apuna. Toimii.
Kai sitä pitäisi itsekkin aloittaa jonkin sortin aktiivisuus tällä foorumilla, kun on tullut passiivisesti täällä oltua jo aika kauan.
Eli uusi auto luovutetaan tänään ja olen jo osittain sopinut tältä foorumilta tutun gurun kanssa Opti-Coat käsittelystä
Miksi opti-coat? Asun helsingissä ja pesupaikkoja/vahauspaikkoja ei niin paljoa ole tarjolla, varsinkaan foamin käyttö mahdollisuutta. Ajattelen, että opti-coat sopii omiin tarpeisiini tarpeeksi hyvin. Sisustalle Gtechniq Smart Fabric pikimmiten. Nyt vaan pitäisi miettiä mitä roippeita ostaa tulevia pesuja varten. Alla listaa ajatuksista.
Esipesu: Solmaster AS-40 bilteman pumppupullosta
Pesu: Bilthamber Autowash (2x ämpäri luonnollisesti)
Kesälle tiukkoihin tilanteisiin: Optimum ONR
Tarvikkeet: Sonus lampaankinnas ja 2x Sonus kuivausliina, joku vanneharja?
Sisutan puhdistuaine = ?
Unohtuiko jotain oleellista?
Käsittääkseni mitään QD'ta ei kannata edes ostaa jos pinnalla on opti-coat. Ja tarkoitus olisi luonnollisesti tukea kotimaisia yrittäjiä aineiden hankkimisen suhteen
.
Eli uusi auto luovutetaan tänään ja olen jo osittain sopinut tältä foorumilta tutun gurun kanssa Opti-Coat käsittelystä
Esipesu: Solmaster AS-40 bilteman pumppupullosta
Pesu: Bilthamber Autowash (2x ämpäri luonnollisesti)
Kesälle tiukkoihin tilanteisiin: Optimum ONR
Tarvikkeet: Sonus lampaankinnas ja 2x Sonus kuivausliina, joku vanneharja?
Sisutan puhdistuaine = ?
Unohtuiko jotain oleellista?
Käsittääkseni mitään QD'ta ei kannata edes ostaa jos pinnalla on opti-coat. Ja tarkoitus olisi luonnollisesti tukea kotimaisia yrittäjiä aineiden hankkimisen suhteen
Seat Leon 1.4 TSi FR-Edition 2012
Kyllä voi käyttää, esim. ReLoad tai vastaavaa joskus pesun yhteydessä. Saa lisää kiiltoa ja kuivaaminen helpottuu.joens kirjoitti: Käsittääkseni mitään QD'ta ei kannata edes ostaa jos pinnalla on opti-coat. Ja tarkoitus olisi luonnollisesti tukea kotimaisia yrittäjiä aineiden hankkimisen suhteen.
Esipesuun ottasin BH AutoFoamin ja vaikka Malcon TaxiCleanerin varalle, mutta ainakin foamin.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Käsittääkseni oikeastaan mikä tahansa vaha/qd lähtee opti-coatin päältä kävelemään alta aika-yksikön? Joten en näe suurta hyötyä lisäillä päälle em tuotteita joka pesun jälkeen. Miksi autofoam? Ei ole mahdollisuutta käyttää foamtykkiä missään, joten ajattelin että normaali liuotinaine sopisi paremmin. Mietteitä 
Seat Leon 1.4 TSi FR-Edition 2012
Kesäpesuissa mäkin käyttäisin Autofoamia, toimii painekannustakin ihan hyvin. Vaikka Opti kestääkin liuottimia paremmin.
Tuolla miitissä ainakin Juha U levitteli Optin päälle ReLoadit, voi varmaan kertoa miten on kestänyt? Ainakin pinta tuli paaljon liukkaammaksi, Optin jäljiltä se on hieman nihkeä.
Tuolla miitissä ainakin Juha U levitteli Optin päälle ReLoadit, voi varmaan kertoa miten on kestänyt? Ainakin pinta tuli paaljon liukkaammaksi, Optin jäljiltä se on hieman nihkeä.