Polish: Sonus vs. muut

Kiillotustahnat ja laikat
aRRtsi
Viesti:

Re: Polish: Sonus vs. muut

Viesti Kirjoittaja aRRtsi » La Helmi 05, 2011 3:58 pm

Wolfie kirjoitti:
Urran kirjoitti:Wolfie tietää mitä tarkoittaa rahallisesti, kun Mitsuun pitää tehdä se 90tkm väliajoin tehtävä huolto :lol:
Mä veikkaan et sulla oli halvempi ku mulla :D
aRRtsi kirjoitti: Mä voin ottaa mut en oo kans viikonloppuna maisemis. Lauantaina ois lähtö Radio Rock -risteilylle ja sunnuntaina oksennan varmaan koko päivän :D Mut sit viikolla voit kyllä hakea? :)
Jos millään viitsit ottaa mun kamat vastaan niin kyllä mä ne viikolla tulen noutamaan. :)

Noni, tuotteet tilattu. Laskua odotellessa. Ja aRRtsille tiedoksi, en tilannu paljoa ni ei tarvi pelätä että sieltä tulisi kontillinen tavaraa :D
Okeido, no paa vaikka yv:tä sitte että koska tuut hakemaan.. Oon yleensä töissä siihe 13-16 asti, mut illat oon kyl aika useesti kotona. Laitoitko tilauksees myös että nappaan sun kamat, jotta osaa sitten odottaa?

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » La Helmi 05, 2011 4:14 pm

aRRtsi kirjoitti: Okeido, no paa vaikka yv:tä sitte että koska tuut hakemaan.. Oon yleensä töissä siihe 13-16 asti, mut illat oon kyl aika useesti kotona. Laitoitko tilauksees myös että nappaan sun kamat, jotta osaa sitten odottaa?
Joo kerroin kyllä että sä otat mun tavarat vastaan. Illemmalla kurkkaan miten mulla oli seuraavalla viikolla duunit niin kerron sitten miten onnistuu tulla noutamaan, kiitos tästä :)

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » La Helmi 05, 2011 4:41 pm

Wolfie kirjoitti:
aRRtsi kirjoitti: Okeido, no paa vaikka yv:tä sitte että koska tuut hakemaan.. Oon yleensä töissä siihe 13-16 asti, mut illat oon kyl aika useesti kotona. Laitoitko tilauksees myös että nappaan sun kamat, jotta osaa sitten odottaa?
Joo kerroin kyllä että sä otat mun tavarat vastaan. Illemmalla kurkkaan miten mulla oli seuraavalla viikolla duunit niin kerron sitten miten onnistuu tulla noutamaan, kiitos tästä :)
Hienoa, että homma toimii näin mainiosti :). aRRtsin ja Wolfien tilaamat tuotteet on jo pakattu valmiiksi. Kiitos!
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » La Helmi 05, 2011 6:49 pm

Projectech kirjoitti: Hienoa, että homma toimii näin mainiosti :). aRRtsin ja Wolfien tilaamat tuotteet on jo pakattu valmiiksi. Kiitos!
Kiitos itsellenne!

Pakkohan se on jotenkin kikkailla kun kerrankin innostuu jotain uutta ja ihmeellistä testaamaan eikä hinnat päätä huimaa. Ja jos ei muuten niin ainakin ihan vähintään kotimaisen toiminnan tukemiseksi kun näinkin erikoisia ratkaisuja kokeillaan asiakkaiden tyydyttämiseksi :)

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Maalis 23, 2011 7:30 pm

Nostetaas tätä hiukan tuolta syövereistä.

Posambique: Toimiko nuo Sonüksen aineet millä tavalla?

Tässä miettinny, että voisi niitä ostaa ja kokeilla. Kerran olen myllyttänny ja senkin tein Menzernan aineella.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Maalis 23, 2011 8:57 pm

No kun en ole perhana päässyt ollenkaan testaamaan.
Odottelen tässä semmosia kelejä, että voisi yrittää.

Mutta tuoksuvat ainakin ihanasti kookokselle
Kuva

P.S. Täytyy kyllä sanoa, että toi Sonuksen järjestelmä on Menzernaan verrattuna älykäs ja ihanan yksinkertainen. Ei tarvitse kovin kauan ihmetellä että minkä aineen ja laikan valitsee.
(Tosin mullahan on cycloon trollin laikat mutta anyway)
"Urku auki, pelti kii"

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Maalis 23, 2011 9:00 pm

Mullakin löytyy trollin laikat cycloon, mutta ajattelin että samalla tilais nekin :)
Sonuksen järjestelmä on Menzernaan verrattuna älykäs ja ihanan yksinkertainen. Ei tarvitse kovin kauan ihmetellä että minkä aineen ja laikan valitsee.
Vaikuttaa pätevältä kyllä :)

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » Ke Maalis 23, 2011 10:21 pm

Demon kirjoitti:Mullakin löytyy trollin laikat cycloon, mutta ajattelin että samalla tilais nekin :)
En tiedä tarkalleen kaikkien cyclokopioiden mitoitusta, mutta ainakaan Clas Ohlsonin vermeeseen ei mahdu Sonüksen (tai muunkaan valmistajan) 4 tuuman laikat. Epäkeskot kun sopivasti vatkaa toisiinsa nähden, niin laikat törmää toisiinsa. Voi käydä laakeroinnin päälle pitemmässä käytössä. Tähän on tosin jo ratkaisu olemassa, koska ehdin parille asiakkaalle Sonüs-laikkoja cycloon tarjota ennen kuin tuon huomasin ja sehän johti siihen, että nyt löytyy itseltä välineet siistiin laikkojen pienennysoperaatioon. Tämä palvelu sisältyy hintaan, kunhan tilatessa mainitsette, että laikat menevät cycloon :)
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Maalis 23, 2011 10:26 pm

Herra Projectechin takana on oikeassa. Ei ole 4" laikka tehty cycloon (samanlaisia ne aidot, ja muut kopiot on).

Mielikuva on että 3,5" menis, mutta en kyllä siittäkään mee sanomaan.
Siitä sen sijaan menen sanomaan, että toi palvelu jota Janne tarjoaa...

Nyt ihan oikeasti - leikkaan asiakkaalle laikat sopivaan kokoon :lol:

Aivan mieletöntä Kuva
"Urku auki, pelti kii"

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Maalis 23, 2011 10:44 pm

hmm.. Onkohan noissa kopioissa miten paljon eroa? Kun mulla on Puuilosta ostettu kopio joka on valkoinen ilman kierrosrajoitinta. Ja siihen meni ihan hyvin nuo Trollin laikat.. Täytyykin huomenna mitata noi trollin laikat.

Tuo leikkauspalvelu on tosiaan jo jotain ihan ei tästä maailmasta :D Isot peukut

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Maalis 23, 2011 11:02 pm

Duunissa pyöri kans tommonen biltsun cyclokopio ja surutta vaan 4" laikat pyöri päivästä toiseen ilman että laakerit otti itteensä, tosin laikat (kyljet) kärsi siten että paloja/murusia rupes kertymään lattialle :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Maalis 23, 2011 11:04 pm

Samma här, Trollin/Erasedin jne laikat mahtu mullakin hyvin Biltsun cycloon mutta Lake Countryn pikkulaikat vähän hiersi toisiinsa. Enemmän otti laikat itteensä kun kone.

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » To Maalis 24, 2011 2:02 pm

Mittasimpa sitten nuo Trollin laikat tai nää mitkä mulla on on tilattu Prospectilta.

Eli siis:

Oranssi on 10cm
Violetti on 9,5cm
Keltainen on n.9,2cm

Voihan se olla, että nuo 10cm laikat ottaa toisiinsa kiinni. Ite kun tein viimeksi niin käytin noita violetteja laikkoja ja eikä ollut tietoakaan yhteen ottamisesta :)

Tästä vissiin voinemme päätellä, että ihanne laikan koko cycloon on tuo 9,5cm :)

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Maalis 24, 2011 2:21 pm

Itse levitin LP:n viimeeks Cyclokopiolla ja 4" Hex-Logiceilla. Tarkistin kyllä ensin ettei ottaisi kiinni, otti vähän, auton kerran duunattua oli jotain jälkiä kulumisesta kyljissä mutta ei mitään dramaattista.
Vain YKSI LSP!

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » Pe Maalis 25, 2011 2:44 pm

Demon kirjoitti:Tästä vissiin voinemme päätellä, että ihanne laikan koko cycloon on tuo 9,5cm :)
95 mm menee, kun tarkasti onnistuu laikat koneeseen keskittämään.

Päädyin itse leikkaamaan cycloon myymäni laikat kokoon 92 mm, niin jää hiukan pelivaraa :)

ippe

Viesti Kirjoittaja ippe » La Helmi 25, 2012 5:54 am

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, eli nuo sfx-1 ja sfx-2 ovat siis puhtaasti kiillokkeita, joten mites se nyt meneekään tuon sfx-3:n kanssa eli mihin kategoriaan gurut sen luokittelee onko kiilloke vaiko glaze?
Lähinnä siksi kiinnostaa kun jostain britti foorumilta olin vajaalla kielitaidollani lukevinani ettei sfx-3:n jälkeen saisi tehdä ipa pyyhintää??? myös olin ymmärtävinäni ettei näillä aineilla olisi välttämätöntä käyttää ipaa lainkaan :?:

Toisekseen eipä noissa mun purkeissa kyllä ole muutenkaan mitään mainintaa ipan tarpeellisuudesta, lukee vain työstö nopeus jne. ja että pyyhi puuhtaalla mirkokuituliinalla puhtaaksi, itse kun tätä foorumia jonkin verran lueskennellu niin olen ymmärtänyt et oikea työjärjestys olisi näilläkin aineilla sxf-1, ipa, sfx-2, ipa, sfx-3, ipa, LSP (sfx-4) meneekö taas aloittelijalla ihan metsään?

Sen verran mitä olen noilla aineilla ehtinyt hommaa harjoitella, niin toivottavasti Janne ja Pasi pitää nämä tuotteet valikoimissa, ja tuota sfx-4:sta olisi hienoa saada suomen markkinoillekkin, itse ainakin olen ollut siihen hyvinkin tyytyväinen, tällä vähäisellä kokemuksella... tekee aikas liukkaan pinnan ja voisi melkein sanoa että näyttää lähes sille kuin maalin päällä olisi ohut kerros lasia, ainakin metallihohto punaisessa tuli jotenkin tuollainen efekti, kun ensin vedin harjoitus autoon nuo kaikki muut aineet pohjalle... voisi muuten toimia hienosti etenkin hopean värin kanssa, ehkäpä joskus saan aikaiseksi pistettyä kuviakin tänne...

ippe

Viesti Kirjoittaja ippe » La Helmi 25, 2012 5:59 am

lisäyksenä vielä että nuo mun purkit siis CYC:ltä ja siksi ei suomenkielisiä ohjeitakaan mulla niihin ole kun en niitä aikanaan tilatessa edes tiennyt että niitä olisi voinut saada suomestakin...

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » La Helmi 25, 2012 9:57 am

^^ Sonüksen koko SFX-1-2-3 -sarja on puhtaasti kiillotusaineita. SFX-3 on niin hienojakoinen, että sillä saavutetaan kiilto, jonka luomiseen muuten saatettaisiin tarvita erillisen hieman peittävän glazen käyttöä. Siksi olen tästä aiemmin käyttänyt termiä "glaze-tyyppinen".

Sonüksen kaikki kiillotusaineet ovat työstön jälkeen erittäin helppoja pyyhkiä pois ilman ipaa. Ne eivät myöskään sisällä fillereitä, joten lopullisen tuloksen esillesaamiseenkaan ipa ei ole tarpeen. Siinä vaiheessa, kun halutaan tehdä viimeinen tsekkaus ennen pinnan suojausta, voi myös ipalla pyyhkäistä, jotta se minimaalisinkin mikronaarmujen peitto saadaan pois. Samoin käytettävän suojatuotteen maksimaalisen tartunnan saavuttamiseksi ipa-pyyhintä on yleensä fiksua tehdä. Sonüs SFX-4:n tapauksessa ei ole tarpeen tällöinkään, mutta esim. Bilt Hamber Finis-waxin yhteydessä ehdoton toimenpide.

En nyt alkanut etsiä lähdettä, missä ipa-pyyhintä kiellettäisiin SFX-3:n jälkeen, mutta itselle tulee lähinnä mieleen tilanne, jossa viimeistelty pinta pyyhkäistään mikronaarmuille huonolaatuisella liinalla ipan lakkaa pehmittävän vaikutuksen avustuksella tässä vaiheessa. Tästä syystä viimeistelypyyhkäisyn välineisiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja myös koko edeltävän tekstin ipa-maininnat kannattaa korvata Bilt Hamber Cleanser-fluidilla :good:

SFX-4 ei ole vielä päässyt maahantuontiohjelmaan, koska Sonüksen laajasta valikoimasta poimittiin aluksi hyvin pieni otanta. Muistaakseni tämä on ensimmäinen kerta, kun sitä kysytään, mutta tuotevalikoiman laajennustoiveista kannattaa tosiaan aina kertoa :)

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » La Helmi 25, 2012 10:23 am

Projectech kirjoitti:itselle tulee lähinnä mieleen tilanne, jossa viimeistelty pinta pyyhkäistään mikronaarmuille huonolaatuisella liinalla ipan lakkaa pehmittävän vaikutuksen avustuksella tässä vaiheessa. Tästä syystä viimeistelypyyhkäisyn välineisiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja myös koko edeltävän tekstin ipa-maininnat kannattaa korvata Bilt Hamber Cleanser-fluidilla :good:
Tuota, korvaako vahva liuotinpesu tuota IPA/Cleanser/rasvanpoistokäsittelyä? On ollut tapana tehdä niin kiillotuksen jälkeen, ja sitten vaan vahat pintaan. Ainakin tähän asti on saavutettu carnauballa 6kk suoja, eli kait se on suhteellisen hyvin tarttunut..

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Helmi 25, 2012 10:31 am

Korvaa! Mutta siinä taas kastellaan auto ja vahauksesta tulee ärsyttävää vesitippojen takia..

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » La Helmi 25, 2012 10:43 am

^^ Se on paljon kiinni käytettävästä liuottimesta ja sen huuhtoutuvuudesta. Samoin asiaan vaikuttaa käytettävä suojatuote, eli miten paljon se puhdistaa pesusta jääviä vesijälkiä pois. Vesijohtovesi kun on kaikkea muuta kuin puhdasta, näin teknisessä mielessä. Kolmas, muttei vähäisin, on harrastettavan perfektionismin taso :). Kun tehdään viimeiseksi pyyhintä asianmukaisella vedettömällä puhdistustuotteella, varmistetaan ettei pinnan huokosiin jää kosteutta ja samalla saadaan veden sisältämät mineraalit pois pinnalta. Sitten LSP pintaan.

Hynde

Pintojen puhdistus myllytyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Helmi 25, 2012 11:03 am

maaco kirjoitti:
Projectech kirjoitti:itselle tulee lähinnä mieleen tilanne, jossa viimeistelty pinta pyyhkäistään mikronaarmuille huonolaatuisella liinalla ipan lakkaa pehmittävän vaikutuksen avustuksella tässä vaiheessa. Tästä syystä viimeistelypyyhkäisyn välineisiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja myös koko edeltävän tekstin ipa-maininnat kannattaa korvata Bilt Hamber Cleanser-fluidilla :good:
Tuota, korvaako vahva liuotinpesu tuota IPA/Cleanser/rasvanpoistokäsittelyä? On ollut tapana tehdä niin kiillotuksen jälkeen, ja sitten vaan vahat pintaan. Ainakin tähän asti on saavutettu carnauballa 6kk suoja, eli kait se on suhteellisen hyvin tarttunut..
Ehdottomasti korvaa ja on yleensä vielä tehokkaampi tapa saada pinnat puhtaaksi, kuin kokematon liinoilla ja IPA-vesi seoksella suttaaminen lakkapinnalla. Moni tekee näennäisesti puhdasta pintaa, ihailee lopputulosta, vetäisee vahat päälle, mutta todellisuudessa (joka selviää kyllä myöhemmin) kakkukerroksen pohjalla on mukavan holoinen pinta... 8-) Vaha tai pahimmassa tapauksessa pinnoite ei pysy / käyttäydy toivotulla tavalla ja sitten syytetään itse ainetta. Surullista, mutta niin totta... 8-)

Mieleni tekisi avata uusi triidi jossain vaiheessa pintojen puhdistamisesta myllytyksen jälkeen, niin aletaan perkaamaan sitäkin tosissaan. Keskustellaan vähän "silikonin" poistoaineista, Cleanser fludeista, Erasereista jne jne...
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » La Helmi 25, 2012 11:30 am

ippe kirjoitti:itse kun tätä foorumia jonkin verran lueskennellu niin olen ymmärtänyt et oikea työjärjestys olisi näilläkin aineilla sxf-1, ipa, sfx-2, ipa, sfx-3, ipa, LSP (sfx-4) meneekö taas aloittelijalla ihan metsään?
Hämmästelen ettei kukaan tarttunut vielä tähän.

Mikäli et ole varma maalipinnan kovuudesta ja mitkä kombot siihen toimii, aloita aina vähiten leikkaavasta kombosta ja lisää leikkaavuutta tahnalla tai laikalla aina vain tarpeen mukaan. Näin ei oteta turhan paljon pinnasta pois.

Eli aloita tolla SFX-3:sella ja miedoimmalla laikalla ja vaihta esim. laikka karkeempaan jos et ole "ihan" tyytyväinen tulokseen. Jos tuntuu ettei pure ollenkaan niin ota samantien SFX-2 ja pykälän karkeempi laikka.

Monesti laikat on luokiteltu esim. cutting, polishing ja finishing -laikkoihin. Esim. Chemical Guysilla on näistä kaikista useampi laikka, esim. Light Polishing (valkoinen) ja Heavy Polishing (vihreä). Samoin Light Cutting (oranssi) ja Heavy Cutting (keltainen). Nää on sikäli hyviä koska jos esim. ajat valkoisella laikalla ja SFX-2 tahnalla eikä kombo ihan pure tarpeeksi niin voit aina testata vaihtaa vihreeseen laikkaan.

Sonuksen laikat on silleen helppoja kun ne menee yksiin tahnojen kanssa mutta niitä saa myös sekoittaa! Jos ajat esim. SFX-2 tahnaa SFX-2 laikalla ja huomaat että sais vähän enemmän leikata niin vaihda kombo SFX-1 tahnaan ja jatka SFX-2 laikalla. Toki voit tehdä toisinpäinkin eli pidät SFX-2 tahnan mutta vaihdat SFX-1 laikkaan. Monesti vaan leikkaavammat laikat on inhottavammat ajaa. Toisaalta taas monesti leikkaavammat tahnat pölyttää tai kuivuu nopeammin ;) Kokeilemalla selviää mikä kombo toimii sun tarpeisiin ja siihen kyseiseen pintaan :thumb: .
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » La Helmi 25, 2012 11:51 am

Mulla oli ongelmia tuon SFX-2 kanssa, kun tuli vain holoa pintaan, mutta tuokin aine alkoi toimimaan hyvin, kun sitä ajoi SFX-4 laikalla. Tästä vinkistä vieläkin kiitokset Danille.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Helmi 25, 2012 4:02 pm

Juu ei mitään, ollos hyvä vaan! ;)

Useinmiten pelkästään pädiä vaihtamalla pärjää monessa tilanteessa, ei aina kannata hypätä suoraan karkeimpaan aineeseen jossei naarmut tunnu lähtevän.
Ensin laikkakokoelma läpi kohti leikkaavinta ja jossei silläkään onnistu niin sitten pykälää karkeammalla aineella ja iso loikka pädeissä taaksepäin kohti viimeistelypädejä, siltä taas etsitään se omaan makuun sopivin pädi.

SFX-2 ja viimeistelylaikalla saa jo erittäin nättiä pintaa, eli periaatteessa SFX-3:lla ei tarvitse tässä vaiheessa enää käyttää, eli yksi työvaihe vähemmän joka säästää aikaa, selkää ja maksaa :lol:

Vastaa Viestiin