Oliko tämmöinen reissu duunin puolesta koulutusmielessä?Dani kirjoitti: Btw, saksassa kun kävin tossa pari vuotta sitten myllytyskurssilla/vierailulla niin sielä tehtiin about 1,5 autoa päivässä/ukko, auton täysfiksistä veloitettiin +500€, ukkoja töissä ~10.
Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Oli juu, erittäin mielenkiintoinen reissu!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Aivan varmasti.Dani kirjoitti:Oli juu, erittäin mielenkiintoinen reissu!
Pitäisi itsekkin jossain vaiheessa päästä näkemään ammattilainen tositoimissa.
Netin kaikki videot on kuitenkin niin lyhyitä ja pätkittyjä ettei niistä saa kokonaiskuvaa
homman laajuudesta kun jotain tehdään kunnolla...
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Käytännössä jälleenmyyjillä tehtävissä myyntifiksauksissa, johon sisältyy "kaikki" pl. penkkien märkäpesut, menee n. 1-3h riippuen väristä, eli myllytystarpeesta. Autoliikkeille useimmiten kelpaa se, että suurimmat naarmut on poistettu, pinta kiiltää ja sisusta on kauttaaltaan siisti. Ja kun hommaa on harjoitellut n. 3v, tuo tahti on aivan realistinen.
Esimerkkinä tältä päivältä: valkoinen Audi A4 Avant -07, 125tkm. Siistissä kunnossa jo valmiiksi, mutta vaati toki täydellisen pesun, sisäputsin, vahauksen sekä kiillot muovi+kumipinnoille. Aikaa meni yksi tunti.
Esimerkkinä tältä päivältä: valkoinen Audi A4 Avant -07, 125tkm. Siistissä kunnossa jo valmiiksi, mutta vaati toki täydellisen pesun, sisäputsin, vahauksen sekä kiillot muovi+kumipinnoille. Aikaa meni yksi tunti.
Car detailing since -98
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Jos aika on noinkin lyhyt, kannattaako siinä välttämättä alkaa myllytyskonetta virittelemään ollenkaan? Vetäisee käsipelillä/epäkeskolla jonkun kovasti peittävän AIO:n pintaan ja hyvä tuli. Näin ainakin itse tekisin...
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Juurikin näin. Käsivahaus riittää yllättävän monessa tapauksessa, kun on kyse autoliikkeessä myytävistä, uudehkoista vaaleista autoista.-JP- kirjoitti:Jos aika on noinkin lyhyt, kannattaako siinä välttämättä alkaa myllytyskonetta virittelemään ollenkaan? Vetäisee käsipelillä jonkun kovasti peittävän AIO:n pintaan ja hyvä tuli. Näin ainakin itse tekisin...
Car detailing since -98
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kyllä ne tummat täytyy suhasta läpi (harjakoneessa olleet +1v. vanhat), tottunut kaveri hanskaa homman näppärästi.
Tosta kun jää kiinni että täyttää lakkapinnan skraadut jollain filleriaineella niin turpaan tulee
Mutta viimeistelyn voi tietysti tehdä esim. Black Hole / White Diamondilla.
Tosta kun jää kiinni että täyttää lakkapinnan skraadut jollain filleriaineella niin turpaan tulee
Mutta viimeistelyn voi tietysti tehdä esim. Black Hole / White Diamondilla.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Onko tuohon mitään hyvää myllytysainetta, jota ei tarvitse "hajottaa"? Eli työstöaika voisi olla lyhytkin, mutta ei silti jättäisi hologrammeja.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Muistaakseni Mirka Polarshinet tais olla hajoamattomia, en ole ihan satavarma. Jotkut väittäävät menzernan valmistamiksi noita Polarshineja, mutta mun mielestä todella erilaisia käyttää ainakin käyttää että resepti ei ainakaan ole sama.-JP- kirjoitti:Onko tuohon mitään hyvää myllytysainetta, jota ei tarvitse "hajottaa"? Eli työstöaika voisi olla lyhytkin, mutta ei silti jättäisi hologrammeja.
Mutta ei hajoavissa kiillokkeissa sitten taitaa olla se, että pitää aina vetää sitten hienommalla ja hienommalla perään että tulee nätti? Karkeampaan kiilloituikseen hyviä, mutta kerralla nättiä ei varmaankaan saa.
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Duunissa on semmosta tököttiä jota on jalostettu vähän eteenpäin niin että aine toimii kuten Menzerna PO85RD:stä siten että on jotenkin helpompi työstää, pölyttää vähemmän ja työstöaika lyhyeempi. Hologramithan taas syntyy jos ei työstä ainetta ns. loppuun (tämän ties kaikki), vaahtomuovilaikka on liian kuiva tai kanttaa.
Karvalaikka sitten erikseen, itse teen karkean työn ensin karvalaikalla, välillä voimakkaasti kantaten ja välillä tasaisella, lopuksi viimeistelen pinnat pakotetulla epäkeskolla.
Karvalaikka sitten erikseen, itse teen karkean työn ensin karvalaikalla, välillä voimakkaasti kantaten ja välillä tasaisella, lopuksi viimeistelen pinnat pakotetulla epäkeskolla.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Onko jollain positiivisia kokemuksia autofiksarin työstä?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Itselläni ainakin(töihin juuri matkallatojoman kirjoitti:Onko jollain positiivisia kokemuksia autofiksarin työstä?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Millaisilla työvälineillä yleensä hommia tehdään? Saako niihin vaikuttaa itse?joye kirjoitti:Itselläni ainakin(töihin juuri matkallatojoman kirjoitti:Onko jollain positiivisia kokemuksia autofiksarin työstä?). Siis sehän on fakta että jokaisessa työssä omat hyvät ja huonot puolet, siitä ei mihinkään pääse. Oma asenne ratkaisee aika pitkälti.
Onko "pesukintaita" vai sieniä? Mites koneitten uusiminen? Pesuaineet? Saako itse vaikuttaa aineihin mitä tykkää käyttää vai meneekö kaikki työnantajan mukaan?
Onnistuuko aloittelijalta 4 auton teko päivässä?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Helposti, ainakin jos ei tarvii glossata.samunoz kirjoitti:Onnistuuko aloittelijalta 4 auton teko päivässä?
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kokeneemmat fiksarit sitten myllyttääkin koko auton tunnissa 
E53 X5 3.0D
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kyllä itse pystyy vaikuttaa, ei tarvii aina muiden pillien mukaan pomppia..samunoz kirjoitti:Millaisilla työvälineillä yleensä hommia tehdään? Saako niihin vaikuttaa itse?joye kirjoitti:Itselläni ainakin(töihin juuri matkallatojoman kirjoitti:Onko jollain positiivisia kokemuksia autofiksarin työstä?). Siis sehän on fakta että jokaisessa työssä omat hyvät ja huonot puolet, siitä ei mihinkään pääse. Oma asenne ratkaisee aika pitkälti.
Onko "pesukintaita" vai sieniä? Mites koneitten uusiminen? Pesuaineet? Saako itse vaikuttaa aineihin mitä tykkää käyttää vai meneekö kaikki työnantajan mukaan?
Onnistuuko aloittelijalta 4 auton teko päivässä?
Noh kyllä neljäkin aloittelijalta menee jos ne on aivan uusia autoja...
Ei välttämättä mene tuntiakaan..._nixu_ kirjoitti:Kokeneemmat fiksarit sitten myllyttääkin koko auton tunnissa
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kukas sit on vastuussa työnjäljestä? Firma joka ei anna tarpeeksi aikaa vai AINA työntekijä? Saako siihen itse vaikuttaa kuinka hyväksi haluaa laittaa?joye kirjoitti:
Noh kyllä neljäkin aloittelijalta menee jos ne on aivan uusia autoja...Itsellenikin neljä jo on silleen menee ei mene mut joutuu kyllä sit töitäkin oikeesti tekee siinä vaiheessa
Ei välttämättä mene tuntiakaan..._nixu_ kirjoitti:Kokeneemmat fiksarit sitten myllyttääkin koko auton tunnissa
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Syypäät ovat sopimuksen osapuolepuolet.
1. Laskunmaksaja, koska se ei maksa palvelusta paskaakaan
2. Työn vastaanottanut ja hinnoittelusta vastaava yrittäjä
Molemmat osapuolet ovat 100% tietoisia, ettei 150€-250€ työllä voi saada kahden päivän työtä.. Monesti kysytty ja yhtä monesti kieltäytynyt noista tarjouksista
1. Laskunmaksaja, koska se ei maksa palvelusta paskaakaan
2. Työn vastaanottanut ja hinnoittelusta vastaava yrittäjä
Molemmat osapuolet ovat 100% tietoisia, ettei 150€-250€ työllä voi saada kahden päivän työtä.. Monesti kysytty ja yhtä monesti kieltäytynyt noista tarjouksista
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kuinka kauan homman oppimiseen suurinpiirtein menee? Siis semmosen tasoon pääsemiseen et ei tarvitse hartioita jännittää ihan koviksijoye kirjoitti:
Noh kyllä neljäkin aloittelijalta menee jos ne on aivan uusia autoja...Itsellenikin neljä jo on silleen menee ei mene mut joutuu kyllä sit töitäkin oikeesti tekee siinä vaiheessa
Ei välttämättä mene tuntiakaan..._nixu_ kirjoitti:Kokeneemmat fiksarit sitten myllyttääkin koko auton tunnissa
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Kokoajan oppii uutta ja homma nopeutuu, mutta jonkun 10-50 auton kun on tehnyt niin löytää oman tyylin josta aletaan sitten hieromaan omaa tekniikkaa vielä entisestään.
Riippuu niin paljon kaikesta, myös itsestään ja työmoraalista.
Riippuu niin paljon kaikesta, myös itsestään ja työmoraalista.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Työmoraali hmm... tarkoitatko ahkeruutta vai yleistä ihmisen luonnetta joka tulee ilmi työnjäljen arvioinnista, tarkkuudesta ym...Dani kirjoitti:Kokoajan oppii uutta ja homma nopeutuu, mutta jonkun 10-50 auton kun on tehnyt niin löytää oman tyylin josta aletaan sitten hieromaan omaa tekniikkaa vielä entisestään.
Riippuu niin paljon kaikesta, myös itsestään ja työmoraalista.
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Hiukan hutiloiden kirjoitettu toi mun edellinen postaus, mutta ahkeruus ja miten nopea olet oppimaan lähinnä tarkoitin.
..ja käydäänkö 30min. välein röökillä ja sen jälkeen kahvilla josta suoraan kakalle niin ei siinä montaa autoa päivässä tee.
Liian tarkka tekee työnsä hitaammin eikä kukaan arvosta hienoa lopputulosta vaan sanomista tulee ennemmin tai myöhemmin, liian sutien niin tulee sanomista kun pitäis olla parempi lopputulos. Tästä kohtaan pitää vaan vetästä se kultainen keskitie ja tietää mikä mielyttää asiakkaita.
Ei Suomessa ole varaa tehdä mitään DW tyylistä vanupuikko viimeistelyä, sen voi laakista unohtaa!
..ja käydäänkö 30min. välein röökillä ja sen jälkeen kahvilla josta suoraan kakalle niin ei siinä montaa autoa päivässä tee.
Liian tarkka tekee työnsä hitaammin eikä kukaan arvosta hienoa lopputulosta vaan sanomista tulee ennemmin tai myöhemmin, liian sutien niin tulee sanomista kun pitäis olla parempi lopputulos. Tästä kohtaan pitää vaan vetästä se kultainen keskitie ja tietää mikä mielyttää asiakkaita.
Ei Suomessa ole varaa tehdä mitään DW tyylistä vanupuikko viimeistelyä, sen voi laakista unohtaa!
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Totta... ja erityisesti asiakas ei etenkään sellaisesta maksakaan.Dani kirjoitti: Ei Suomessa ole varaa tehdä mitään DW tyylistä vanupuikko viimeistelyä, sen voi laakista unohtaa!
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Tietysti töitä tehdään kunnolla! Eikä tupakka taukoja tarvitse pitää kun ei tupakoi. Kultaisen keskitien löytäminen työntasossa varmaan vie oman aikansa. Mahtaako PTG mittari olla vakiokamaa vai tehdäänkö vain näppituntumaltaDani kirjoitti:Hiukan hutiloiden kirjoitettu toi mun edellinen postaus, mutta ahkeruus ja miten nopea olet oppimaan lähinnä tarkoitin.
..ja käydäänkö 30min. välein röökillä ja sen jälkeen kahvilla josta suoraan kakalle niin ei siinä montaa autoa päivässä tee.
Liian tarkka tekee työnsä hitaammin eikä kukaan arvosta hienoa lopputulosta vaan sanomista tulee ennemmin tai myöhemmin, liian sutien niin tulee sanomista kun pitäis olla parempi lopputulos. Tästä kohtaan pitää vaan vetästä se kultainen keskitie ja tietää mikä mielyttää asiakkaita.
Ei Suomessa ole varaa tehdä mitään DW tyylistä vanupuikko viimeistelyä, sen voi laakista unohtaa!
Re: Töitä autofirmoista/autofixaus pajoista?
Silmät kiinni ja kädet ristissä...eipä oo pahemmin mittareita tullu käytettyä tai näkynytkään, oma järki mukaan eikä aamulla narikkaan kun myllyttämään alkaa. 