Aloittelijalle apua kiillotukseen

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Lukittu
Avatar
Daatta
Viestit: 428
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ma Loka 17, 2011 4:21 pm

Hommasin tuossa Das 6 Pron Bilteman Cyclon rinnalle. Ajattelin, että nyt alkaa lyyti kirjoittamaan, olisiko pitänyt uskoa ja ostaa rotatory... :roll: Piti tehdä isän autolle ns. nopea fixi työpäivän aikana, mutta just soitin ja sanoin että menee vaan mun Leonilla kotiin..

Työn alla on siis Volvo S60, vm. 07 tai jotain. Perus musta ja aivan karmeassa kunnossa... Neljä tuntia meni pesuun, detar, clay etc. jotta pääsi kiillottamaan. Laikaksi valitsin Hex logicin oranssin ja aineeksi Mequn 3.02:n. Kyllähän tuolla yhdistelmällä kiiltoa tulee, mutta kaikki naarmut eivät vaan tunnu häviävän. Ajelen (mielestäni) aineen loppuun, mutta syvemmät naarmut ovat immuuneja. Pitäisikö suosiolla ottaa keltainen laikka käyttöön? Autoa on vielä 2/3 jäljellä... Jäykeempää ainetta ei ole, piti viimeksi tilata mutta oli tietysti loppu. 85 löytyy, mutta sitähän ei tarvitse kun tehdään 3.02:lla "vahavalmista" pintaa?

Päälle meinasin vetää Black Holen ja siihen Coliniten. Onko BH:lle paras laikka musta vai punainen? Coloniten olen perinteisesti vetänyt käsin. Jahka saa tuon kiillotuksen taikinoitua loppuun. :shock:

pyyda
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 5:19 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja pyyda » Ma Loka 17, 2011 4:45 pm

Kantapäänkautta itsekin tuon oppinut että olisi pitänyt se rotary ostaa heti, nyt kun on rotary ja foam padit niin sit kumminkin tarvii sen karvan :lol:
Das Prolla vuoden päivät kiillottelin mutta ei sillä oikein saanut noita karkeampia menzeroita toimimaan loppuun asti, leikkaavammat padit vain sai rikki kun yrtitti liian nopeasti työstää painamalla liikaa. Kyllä tuolla Dassilla kumminkin ihan huomattavaa parannusta saa pinnalle kun malttaa työstää kauan ja eihän ne syvimmät naarmut sillä lähde, mutta kyllä ne naarmujen reunat pyöristyy kumminkin sillein että ei ne enää käyttiksessä kauempaa näy ja kiiltoahan sillä kyllä saa pintaan hienosti esim. tuolla 85:lla.
Viimeksi muokannut pyyda, Ma Loka 17, 2011 5:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Loka 17, 2011 4:55 pm

3.02 tarvii tosiaan melkoisen työstön DAS-6:lla, että sen saa oikeasti rikki. Puhutaan vähintään viidestä minuutista jopa kymmeneen minuuttiin ja työstöalueen ei siltikään kärsi olla kovin iso, puolikas etuloksu tai puolet oven yläosasta on aika lähellä. Konepellin saa jakaa suosiolla koosta riippuen 6-8 osaan.

Syvempiin naarmuihin saa varata pari-kolme työstökertaa tai sitten tekee "täsmäkorjauksen" pikkulaikalla ja tosi leikkaavalla aineella.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Loka 17, 2011 5:03 pm

Pelkkä konepelti DAS-6 + 3.02:

6 osaa 5min. : 30min.
6 osaa 10min. : 60min.
8 osaa 5min. : 40min.
8 osaa 10min. 80min.

:lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ma Loka 17, 2011 5:15 pm

Sanoppa muuta :) Ei ole kiireisen miehen hommaa, ei.

Vs. Rotary+iso karvalaikka: 2 osaa 4min. : 8min.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Daatta
Viestit: 428
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ma Loka 17, 2011 6:22 pm

Wow, kiitos nopeista vastauksista. :) Ajoin auton just sisälle talliin, jossa se uusien loisteputkien valossa näyttää taas... erilaiselta. Esim. ensimmäiseksi käsitelty konepelti, wtf?! Eihän siitä ole lähtenyt edes pesunaarmut... Pitänee ajella uudestaan, ajan kanssa.

Huomasin kyllä, että vasta puolessa välissä kylkeä alkoi syntyä siedettävää jälkeä, kun pääsi taas jyvälle hommasta. Työstöaika vaan on oikeasti pitkä, mutta onhan tässä syyslomalla aikaa. Pesunaarmut ja himmentymät sain pois, pinta jopa kiiltää. :D Tosin jotai holon tapaista saattoi olla, piru kun ei tullut IPAa hommattua... Suhteellisen siedettävä, kuitenkin.

Leoniakin työstin pitkään ja hartaasti (cyclolla), siitäkin ainoastaan konepellin ja takaluukun sain "naarmuttomaksi".

Aiheeseen liittyen: Olen ollut taas naapurustuston ihmettelyn aihe, täällä pientaloalueella ei autonhoito ole kovin suuressa suosiossa. Tosin naapurit innostuivat (esimerkin saattelemana?) pesemään samanmallista Volvoaan. Siihen kuului käynti pikapesussa, sekä ihmettely miksei tullutkaan puhtaaksi? Kuulemma esipesuakin oli käytetty.. No, puunaus jatkui pihalla, kun likaa yritettiin saada pois erinäisillä räteillä hinkkaamalla. Emäntä haki vanhan paidan, jolla pyyhki konepeltiä. Sanoin hätäisesti että nyt on jotain välissä, kun kuuluin metallista kolinaa. Emäntä totesi, että paidan nepparit ne siinä vain rapisevat ja jatkoi pyyhkimistä! Siinä vaiheessa peräännyin suosiolla takavasemmalle, naapurisovun nimissä... Eli eivät ne autot itsestään noin huonoon kuntoon mene :o

Murre
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 6:03 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Murre » Ti Marras 22, 2011 10:01 pm

Tervehdys,

Hionnasta/kiilloituksesta kiinnostuneena tarvitsisin hieman apuja aloittelijana. Autona on -04 Audi A4 Avant ja metalliväri on delfiinin harmaa. Ajan saatossa on naarmuja syntynyt pesusta yms, mutta vielä "ehkä" siedettävässä kunnossa kun ei tarkkaan ala katselemaan :? Mutta muutama syvä naarmukin on, esim takapuskurissa :( Millainen on kyseisen auton maalin kovuus?

Sitten on toinen, "mummolan" auto. -92 Nissan Sunny ja peruspunainen maalipinta ihan hirveessä kunnossa, harjakoneet sahattu läpi alusta lähtien! Tätä autoa ajattelin ENSIN hioa harjoitukseksi, vai onko parempi vaan keskittyä ihan alussa tuohon A4:seen!?

Ystävältä olisi tulossa myyntiin yksi Flexin rotaatio ammattilaiskone, mallia en nyt tähän hätään vielä tiedä, mutta selvinnee viikonloppuna. Hinta on vielä avoin, koska muutama varaosa on hankittava vielä, jos edes enään saa. Kyseisen mallisella koneella olen kerran kiilloittanut/poistanut hologrammit vanhasta metallin mustasta IV Golffista, joten tämä konekäyttöinen työstö on hieman opettelu vaiheessa. Tosin vanha fixarivelho tulee antamaan opastusta ensimmäisiin autoihin.. :)

Mutta asiaan, millä aine- ja pädi yms vaihtoehdoilla nyt lähdetään liikenteeseen? Ehdotuksia, ja saa ehdottaa enemmänkin, sillä kaikki huomioidaan! Sen verran on nyt ollut noita lyhenteitä edellisissä postauksissa, että huhhuh :shock:

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ti Marras 22, 2011 10:45 pm

Audin lakka on KOVAA. Mutta eipähän mene niin herkästi puhki :) . Harjoittele ihmeessä siihen mummulan autoon ensin, että pääset koneen kanssa sinuiksi.

Flexit on hyviä, ei varmasti mene pieleen sen kanssa.

Lyhenteitä ei kannata säikähtää :) pari päivää kun foorumia lueskelee niin pääsee jo hyvin jyvälle niistä. Itse suosittelen aloitussetiksi Chemical Guysin Hexlogic-laikkoja ja menzernan hioma-aineita. Hexit on tosi käyttäjäystävällisiä ja niillä on helppo nykäistä homma alulle. Laikoista voisit ottaa oranssin, vihreän ja sinisen. Itse naarmunpoistoon joku semi-leikkaava karvalaikka. Tässä toinen ketju, mistä löytyy paljon hyvää tietoa:

viewtopic.php?f=13&t=78
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Marras 22, 2011 10:58 pm

Ja tee huolella ne puhdistusvaiheet.
Ainakin
- Huolellinen käsinpesu
- Clay

Vaikka fiksarivelho sanoisi mitä tästä puhdistuksen tarpeesta :lol:
"Urku auki, pelti kii"

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ke Marras 23, 2011 12:21 am

Siinä punaisessa Nissanissa pohjamaali/pelti tulee hyvin helposti näkyviin, ole varovainen kulma,kantti ja paneelin reuna kohdissa.
Kun olet Audin kunnolla puhdistanut huomaat pinnan todellisen kunnon, ;) joka on yleensä tosi paljon surkeempi miltä ennen putsausta näytti.

Murre
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 6:03 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Murre » Ke Marras 23, 2011 4:21 pm

Kiitos jo näinkin nopeista vastauksista. Itseasiassa huomasinkin jo tuon myllytys osuuden, mutta päätinkin nyt alustavasti aloittaa täältä kysymykset. Ja kyllä luettavaa löytyy...eiköhän se enemmän kuin kaksi päivää :)

Ja sitten, mites näiden padien valinta, koska kyseessä rotaatiokone kyseessä ja koko perus laikalla on 150mm/M14. Esim shinearama myy pienempiä ja isompia padeja. Kummat halkaisijaltaan ovat parempi valinta tuollaiselle koneelle yleisesti ajateltuna, oli sitten kyseessä flex/festool yms.? Vai käykö niin, että halkaisijaltaan pienemmällä padilla kierrosnopeus kasvaa liian suureksi, vaikka säätö olisikin koneessa?!?

E: Tuon Flexin kohtalo on siis epäselvää vielä, koska varaosien saantia ei ole varmistettu, mutta toivotaan parasta :)
Onko huomioitavaa laitteiden kierrosnopeus alueen skaalassa laitteita valittaessa, esim Festool / Flex yms?

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Marras 23, 2011 5:10 pm

Ulkokehän nopeus toki muuttuu laikan koon muutoksen seurauksena. Kierrosnopeus ei kyllä muutu laikan mukaan.

Tallan tulee olla korkeintaan saman kokoinen kuin laikan. Kannattaa kyllä heti harkita kunnollisen alustallan ostamista.
Koneen mukana tulevat ovat yleensä kivikovia, ja soveltuvat ainoastaan karvalaikan kaveriksi.
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Marras 23, 2011 5:33 pm

Ostat sen Flexipadin ultrasoft 125 mm:n tallan (muistaakseni), joka on kuin naputeltu noiden 5,5" Hexien perään. Nuo isommat vaativat jo 6,5" laikat, joilla on selkeästi hankalampi aloittaa, koska vaativat tarkempaa kontrollia.
Kaikki liha tottelee kuria...

Murre
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 6:03 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Murre » Ke Marras 23, 2011 6:41 pm

Juu, tarkoitin laikan ulkokehän nopeutta, en kierrosnopeutta. Ajatuskatkos :)

Tarkoitatko kumpaa näistä Flexipadin tuotteista?
125mm M14 Thread Velcro Ultra Soft Density (25mm Foam)
125mm M14 Thread Velcro Ultra Soft Density (30mm Foam)

Ja jo aiemminkin -JP- mainitsikin Menderzan tuotteet. Kiinnostaisi pää-asiassa tietää Audille sopivia hionta-/kiilloitus-/vaha-aineita eriteltynä. Vinkit otetaan vastaan, koska ei viitsisi koko tarjonnan kirjoa lähteä ostamaan talliin sokkona.. Ja ajattelin panostaa tähän hommaan.

Vielä on paljon lukemista :geek:

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ke Marras 23, 2011 6:51 pm

Ei liene hirveitä eroja noissa talloissa. Itse tilaisin tuon valkoisen (uudempi malli ja halvempi).


Menzernan aineet on toimivia, mutta kuten täällä on keskustelua käyty pullojen/etikettien sekoilusta, niin ite en aio tilata seuraavaksi menzernan aineita. Katotaan sitten joskus, kun saavat homman selkeämmäksi.

Paljon kehuja on saanut Meguiuarsin #105 ja #205. 105 löytyy leikkaavuutta ja 205:lla viimeistelyyn. Näitä ajattelin itelle tilata seuraavaksi.

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Marras 23, 2011 8:47 pm

Erittäin selkeä linja löytyy myös Sonükselta, vain kolme ainetta:
SFX-1, SFX-2 ja SFX-3

Näistä SFX-1 leikkaavin, ja se on syytä viimeistellä
SFX-2 voi käyttää yhdenkin vaiheen työhön
ja SFX-3 on erittäin hieno viimeistelyaine, jolla saadaan viimeisin kiilto aikaan.

Kaikki vahat ja ei-luonnon"vahat" (eli sealantit ja nano-pohjaiset tuotteet) käyvät kyllä kaikille autoille ja väreille.
"Urku auki, pelti kii"

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja hörnä » To Marras 24, 2011 9:28 am

Jos nimenomaan Audia operoit, jossa lähtökohtaisesti kova lakka, niin hanki esim. Shollin leikkaavampi karvalaikka, siis jollei aivan mahdottoman surkee pinta, tahnaksi menzernan 3.02.Tämän kombon jälkeen viimeistelyyn esim. Hexin sininen laikka ja Menzernan 85 tahna.

Murre
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 6:03 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Murre » To Marras 24, 2011 10:28 am

No pääasiallisena pinnan hionta/kiilloitus kohteena on tuo Audi, eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole. Mutta ajan tuomaa pintanaarmua pesujen jälkeen yms yms löytyy kyllä ja kunnossa pyritään pitämään aina. Ja sitten näiden perheen pienempien jättämät jäljet oven kahvoja ja sen ymäristöä kosketeltaessa.. Sitä päivää vielä odotellessa, että jompi kumpi vielä aloittaa omatoimisen pesun, koska isikin pesee aina.. :shock:

Nissani kun on mummolan auto, niin ajattelin sen nyt hioa/kiilloittaa, jotta mummolle tulee jouluinen mieli ja punainen auto jälleen kiiltää kuin kaupasta noudettuna ;) Tai no ainakin yritän..

E: Varmaan helpottaisi arvon raadin arviota asiasta, jos laittaisin tänne kuvat maalipinnoista?

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Dani » To Marras 24, 2011 10:30 am

Murre kirjoitti:eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole.
No kyllä se totuus sieltä paljastuu kun alat työstämään pintaa, huomaat äkkiä että "WTF, tää olikin sitten tässä kunnossa tää lakkapinta!"
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Murre
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 6:03 pm
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Murre » To Marras 24, 2011 10:32 am

Dani kirjoitti:
Murre kirjoitti:eikä se nyt nopeasti tarkasteltua niin surkeassa kunnossa ole.
No kyllä se totuus sieltä paljastuu kun alat työstämään pintaa, huomaat äkkiä että "WTF, tää olikin sitten tässä kunnossa tää lakkapinta!"
Mitä tarkoitat Dani?

E: Siis naarmuja kyllä on, mutta lakkapinta muuten on ns. ehjä, ettei ole mistään halkeillut yms.

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Dani » To Marras 24, 2011 10:49 am

Tarkoitin juurikin mikronaarmuja, syvempiä naarmuja ja mahdollisesti myös hologrameja.
Halkeemia, kiveniskemiä ym. ei myllyllä saada kuntoon.

Usein ihmiset pitää maalipintaa hyvänä, kunnes tekee yhteen paneliin 50/50 alueen ja näyttää sitten missä kunnossa se lakkapinta on ja mitä se voisi olla, silloin myös auton omistajan mielipide ”hyvästä kunnosta” muuttuu kerta heitolla.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

hörnä
Viestit: 700
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:30 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja hörnä » To Marras 24, 2011 10:55 am

Dani tarkoittaa notta auton pinnan ollessa likainen (pinttyneen) ja pesu naarmuinen se näyttää vähemmän "siipeensä" saanneelta.
Monesti sieltä likaisuuden ja pikku naarmujen alta löytyy sitten enempi myös syvempää naarmua .
Älä nyt pelästy kyllä sää siittä hienon saat kun noudatat "käyttö ohjeita" :) ;)
Dani vastaskin jo ite :)

///Jone
Viestit: 64
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 2:52 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja ///Jone » To Marras 24, 2011 10:03 pm

Kyllähän tuolla Das6 saa kärsivällinen olla, megun #83 ja megun keltanen laikka 3 kertaa alue läpi ja naarmua löytyy. Pitää keksiä kevääksi leikkaavampaa tavaraa ja nuo 5.5" padit... No lopputulokseen olen silti tyytyväinen.
http://imageshack.us/f/827/jotaindas6.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/f/254/45272623.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Smistik
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 10:33 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja Smistik » Pe Marras 25, 2011 10:46 am

Uusi foorumilainen kyselee. Olen jo lueskellut kesän ja syksyn mittaan eri topicceja, mutta en ole vielä hommannut konetta. Joitain aineita löytyy, mitä olen käyttänyt käsin. Nyt olisi tavoite viimeistään keväälle hommata kiillotuskone laikkoineen ja aineineen. Olen täysin aloittelija koneellisessa kiilloituksessa eli käytännön kokemus puuttuu. Toisaalta käsityökalujen käyttö ei ole tuntematonta. Autona on tällä hetkellä E91 BMW kiiiltävä musta. Pinta on aika karu, kun olen sen savestanut ja puhdistanut kunnolla. Emännällä on uudehko Micra, joten siinä lienee pinta arempi virheille, mutta saa lievemmillä aineilla ja laikoilla kuntoon.

Kannattaako hommata suoraan rotary, eli vaikka AEG Bauhausista, kun haluaisin opetella suoraan kunnon pinnan tekoa, vaikka pienillä kierroksilla aloittaen ettei käpy käy. Ajattelin harjoitella aluksi japsi mp:n tankkiin, jollainen löytyy ylimääräisenä eikä haittaa jos lipeää. Sinänsä hyvä kohde, koska luulempa lakkapinnan olevan ohut ja pehmeä sekä muotoja on sen verran että pääsee kulmia ja rankkoja pyöristyksiä treenaamaan.

Toisaalta onko liian työlästä saada holotonta pintaa aloittelijalta rotaryllä, eli olisiko sittenkin joku epäkesko parempi? Kommentteja?

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Marras 25, 2011 11:44 am

Hommaa vaan rotary suoraan, niin ei tarvitse kahta konetta ostaa.
Kuten taidettu jo monesti täälläkin mainita, että rotarylla saat tehtyä kaiken mitä epäkeskollakin, mutta epäkeskolla et saa tehtyä kaikkea mitä rotskulla.

EDIT: Ja tervetuloa joukkoon sekavaan!

Lukittu