Pesutekniikkavariaatio 2BM sijaan 1BM & suihkupullo
Pesutekniikkavariaatio 2BM sijaan 1BM & suihkupullo
En ole koskaan oikein sisäistänyt tuon kahden ämpärin ylivertaisuutta pesumenetelmänä. Ilmeisesti aito lampaannahkakinnas ei ime paljoa vettä mukana joten on mahdollista pärjätä kahdella ämpärillä. Itse pesen sellaisella spagettimikrokuitukintaalla seuraavasti:
1. Suihkutan shampoon kahden litran painepullosta paneeleille/kohteille joita pesen. Nappaan ämpäristä kintaan kosteaksi ja pesen alueen. Seuraavalla kierroksella huljuttelen mahdollisia likoja ämpärin pohjalle ja aloitan kierroksen alusta. 2. Noin kahden tai kolmen pesualueen jälkeen ämpärin pohjalla on vain vähän vettä ja siinä likaa. Kaadan lian pois. Huuhtelen ämpärin ja kintaan juoksevalla vedellä. Ämpäri täyteen puhdasta vettä ja paluu kohtaan 1. Eilen laskeskelin, että ämpäri piti täyttää noin 12-15kertaa Fiat Croman kokoisen auton pesussa.
Vettähän tässä toki menee paljon enemmän kuin jos joku kahdella ämpärillä pärjää. Suomessa kuitenkin vettä saa hanasta lähes ilmaiseksi, joten mielestäni se on säästöä väärässä kohteessa. Onko kohtalotovereita vai olenko kenties ainoa vettätuhlaava kerettiläinen?
1. Suihkutan shampoon kahden litran painepullosta paneeleille/kohteille joita pesen. Nappaan ämpäristä kintaan kosteaksi ja pesen alueen. Seuraavalla kierroksella huljuttelen mahdollisia likoja ämpärin pohjalle ja aloitan kierroksen alusta. 2. Noin kahden tai kolmen pesualueen jälkeen ämpärin pohjalla on vain vähän vettä ja siinä likaa. Kaadan lian pois. Huuhtelen ämpärin ja kintaan juoksevalla vedellä. Ämpäri täyteen puhdasta vettä ja paluu kohtaan 1. Eilen laskeskelin, että ämpäri piti täyttää noin 12-15kertaa Fiat Croman kokoisen auton pesussa.
Vettähän tässä toki menee paljon enemmän kuin jos joku kahdella ämpärillä pärjää. Suomessa kuitenkin vettä saa hanasta lähes ilmaiseksi, joten mielestäni se on säästöä väärässä kohteessa. Onko kohtalotovereita vai olenko kenties ainoa vettätuhlaava kerettiläinen?
Re: Pesutekniikkavariaatio 2BM sijaan 1BM & suihkupullo
Tarkoitatko että käytät 12-15kpl 10L ämpärillistä autonpesuun?
Jos niin, kyllä tolla määrällä pitäis jo pestä täysperävaunu mun mielestä.
2BM tarkoittaa että toisessa ämpärissä on pesuainetta ja toisessa vettä ja siinä vesi ämpärissä vain huuhdellaan sitä kinnasta aina yhden tai kahden paneelin pesun jälkeen.
Ja en mä ole kyllä vielä tähän mennessä koskaan tarvinnut kahta ämpäriä pesuainetta mihinkään autoon, ei edes hiaceen.
Jos niin, kyllä tolla määrällä pitäis jo pestä täysperävaunu mun mielestä.
2BM tarkoittaa että toisessa ämpärissä on pesuainetta ja toisessa vettä ja siinä vesi ämpärissä vain huuhdellaan sitä kinnasta aina yhden tai kahden paneelin pesun jälkeen.
Ja en mä ole kyllä vielä tähän mennessä koskaan tarvinnut kahta ämpäriä pesuainetta mihinkään autoon, ei edes hiaceen.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
Mulla menee shampoota sisältävää pesuaineseosta yleensä 5-7l. Siitäkin taitaa pari litraa mennä alussa siihen, että Dodon wookie imaisee itseensä vähän nestettä 
Mulla menee suurin piirtein aika saman verran pesuaineseosta ja pesen samalla myös aina vanteet sekä ovenvälit.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
Niin kaksi litraa minulla menee tuota pesuaineseosta eli yhden kädessäpidettävän pumppupullollisen verran. Korkillisen verran esim Big Orangea. Huuhteluvettä tosiaan meneekin sitten melko reippaasti.
- Posambique
Mikäs siinä sulla tulee sitten laimennussuhteeksi kun (ilmeisesti märälle paneelille) suihkutat liuoksen ja sitten vielä pyyhit sen sienellä jossa on paljon vettä?
En missään nimessä tuomitse tapaasi, mutta melko erikoiselta kyllä kuulostaa... Jos sillä sujuu mielestäsi paremmin, niin antaa mennä vaan.
Minua huolestuttaisi ottaa sitä vettä koko ajan sieltä likaisesta ämpäristä siihen auton pinnalle.
Mitä tarkoitit muuten:
Itse käytän ihan normaalia 2BM -tekniikkaa. Toisessa puhdas saippuavesiliuos ja toisessa vain vettä.
Kinnas aina vesiämpäriin, jonka jälkeen painelen kintaasta ylimääräiset vedet pois (jolloin siitä myös valuu irtolika mukana), ja sitten otan aina vain puhdasta pesuvettä ämpäristä auton maalipinnalle. Tämä käsittääkseni myöskin se yleisin tapa pestä auto harrastajien keskuudessa.
Kuten jo sanoin, niin ei hermostuta. Toivottavasti itsekin ymmärrät, että kaikki uusi herättää aina alkuun vastustusta ja epäilyitä. Sellainenhan ihmisluonne on. Nyt sinulla on toki hyvä mahdollisuus vakuuttaa meidät.
En missään nimessä tuomitse tapaasi, mutta melko erikoiselta kyllä kuulostaa... Jos sillä sujuu mielestäsi paremmin, niin antaa mennä vaan.
Minua huolestuttaisi ottaa sitä vettä koko ajan sieltä likaisesta ämpäristä siihen auton pinnalle.
Mitä tarkoitit muuten:
Jos nimittäin sekoittelet sitä kinnasta siellä likavedessä, niin se lika ei mene pohjalle vaan nousee nimenomaan pyörteen mukana kintaaseen. Ellei sulla sitten ole Grit Guardia?Croma kirjoitti:huljuttelen mahdollisia likoja ämpärin pohjalle
Itse käytän ihan normaalia 2BM -tekniikkaa. Toisessa puhdas saippuavesiliuos ja toisessa vain vettä.
Kinnas aina vesiämpäriin, jonka jälkeen painelen kintaasta ylimääräiset vedet pois (jolloin siitä myös valuu irtolika mukana), ja sitten otan aina vain puhdasta pesuvettä ämpäristä auton maalipinnalle. Tämä käsittääkseni myöskin se yleisin tapa pestä auto harrastajien keskuudessa.
Kuten jo sanoin, niin ei hermostuta. Toivottavasti itsekin ymmärrät, että kaikki uusi herättää aina alkuun vastustusta ja epäilyitä. Sellainenhan ihmisluonne on. Nyt sinulla on toki hyvä mahdollisuus vakuuttaa meidät.
"Urku auki, pelti kii"
^Siis hetkonen. Ämpärissä on siis vain vettä ja pesuaineen suihkutat pinnalle pumppupullosta?
2BM tosiaan tarkoittaa sitä että käytetään kahta ämpäriä mistä toisessa on vettä ja toisessa shampoota. Riippuen shampoosta (!) pesuainetta kuluu shampoo ämpäristä aina eri tavalla. En koskaan anna minkään ämpärin mennä paljon puolenvälin alapuolelle koska ainakin Iso Lammas hipoo silloin pohjavesiä. Sen sijaan huuhteluvesiämpäriä uusin pestessä monestikkin (siis en joka pesun yhteydessä mutta monesti pitää), jos näyttää turhan likaiselta. Ja käytössä siis 20L rinse ämpäri. Tämäkin varmasti riippuu paljon siitä miten likaista autoa pesee.
Nopea kuvaus 2BM pesusta:
1.Puhdas hanska shampoo ämpäriin käden kanssa
2.Pestävälle pinnalle suihkitaan vettä
3.Kintaalla pestään alue
4.Kinnas huuhdellaan vesiämpärissä, annetaan hieman valua (synteettisillä puristan kuivaksi)
5.Kinnas laitetaan takas shampoo ämpäriin
(6.Huuhdellaan alue)
-Siirrytään seuraavalle alueelle ja jatkuu kohdasta 2.
2BM tosiaan tarkoittaa sitä että käytetään kahta ämpäriä mistä toisessa on vettä ja toisessa shampoota. Riippuen shampoosta (!) pesuainetta kuluu shampoo ämpäristä aina eri tavalla. En koskaan anna minkään ämpärin mennä paljon puolenvälin alapuolelle koska ainakin Iso Lammas hipoo silloin pohjavesiä. Sen sijaan huuhteluvesiämpäriä uusin pestessä monestikkin (siis en joka pesun yhteydessä mutta monesti pitää), jos näyttää turhan likaiselta. Ja käytössä siis 20L rinse ämpäri. Tämäkin varmasti riippuu paljon siitä miten likaista autoa pesee.
Nopea kuvaus 2BM pesusta:
1.Puhdas hanska shampoo ämpäriin käden kanssa
2.Pestävälle pinnalle suihkitaan vettä
3.Kintaalla pestään alue
4.Kinnas huuhdellaan vesiämpärissä, annetaan hieman valua (synteettisillä puristan kuivaksi)
5.Kinnas laitetaan takas shampoo ämpäriin
(6.Huuhdellaan alue)
-Siirrytään seuraavalle alueelle ja jatkuu kohdasta 2.
Vain YKSI LSP!
Kun ne pesu aineet ovat kuitenkin halpoja vrt. auton pintaan , minä laitan myös siihen huuhtelu ämpäriin tilkan pesu ainetta, putoo lika paremmin pohjaa kohti ja huuhtelee se sampoovesi sitä likaa paremmin kuin pelkkä KOVA vesi.
Itse teen juuri näin, eli tilkka shampoota huuhteluveteen joka siis poistaa vedestä pintajännityksen, kaikki lika joka muuten kelluisi putoaa laakista kohti pohjaa.
..vaikka ekan huuhtelun jälkeen huuhteluvedessä onkin jo shampoota, mutta mua ei tuo asia kiinnosta
..vaikka ekan huuhtelun jälkeen huuhteluvedessä onkin jo shampoota, mutta mua ei tuo asia kiinnosta
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
En kyllä ihan hahmottanut miten 2-3 "pesualueelle" (joita autossa on siis ilmeisesti kymmenkunta?) saa menemään ämpärillisen vettä ja vielä enemmän ihmetyttää, että miten kymmenesosasta autoa saa kertymään ämpäriin merkittävää määrää likaa? Huuhteletko tai vaahdotatko autoa ennen pesua?
Vai olikos tässä nyt pointtina se että pesuaine huuhdellaan pinnasta pois kintaalla ja ämpärissä olevalla vedellä?
Näin mä siis käsitin asian... Eli ei letkua, ei painepesuria, ei juoksevaa vettä. Pesuaine pumppupullosta pintaan, sitten vedellä kastellulla kintaalla hinkkaamaan, huljuttelee kinnasta välillä ämpärissä ja taas samaa aluetta vesitetyllä kintaalla, toistetaan kunnes pinnassa ei ole pesuainetta?
Eli noin niinkuin yksinkertaistettuna siirretään vettä pesuaineiselle pinnalle pesuvälineellä ämpäristä, sen sijaan että letkulla/painepesurilla huuhdeltais pinta.
Tarjoskos tämä ny uuden näkökulman teille? Ja aloittaja vois kertoa olinko mä hehtaarillakaan oikeassa paikassa vai menikö ihan metsään
Eli noin niinkuin yksinkertaistettuna siirretään vettä pesuaineiselle pinnalle pesuvälineellä ämpäristä, sen sijaan että letkulla/painepesurilla huuhdeltais pinta.
Tarjoskos tämä ny uuden näkökulman teille? Ja aloittaja vois kertoa olinko mä hehtaarillakaan oikeassa paikassa vai menikö ihan metsään
Wolfie juuri noin! Teen toki esipesun painepesurilla. Mutta Wolfien kuvailemalla tavalla "siirretään vettä pesuaineiselle pinnalle pesuvälineellä ämpäristä" 
EDIT: niin ja lopuksi vielä painepesuhuuhtelu, kuvattu tapa ainoa mekaaninen "hionta"
EDIT: niin ja lopuksi vielä painepesuhuuhtelu, kuvattu tapa ainoa mekaaninen "hionta"
Noni, saatiin jotain selvyyttä notta mittä siellä oikein puuhataan
Jatkakaa tästä väittelyitä
Jatkakaa tästä väittelyitä