Moottorin pesu

Renkaiden, vanteiden, moottorin jne puhdistus
pasi

Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja pasi » Pe Elo 26, 2011 10:07 pm

Tulipa tuossa testattua omaan Alfa V6 tuollaista perus pesua moottorille.

Kylmään moottoriin ensin sellainen 70% Surfex HD muhimaan hetkeksi ja painepesurilla huuhtelu.

Puhdasta tuli, mutta tuo Surfex näyttää hapettavan alumiinia jonkun verran, kun pinnat jäivät kuivuttuaan täysin valkoisiksi hapettumista.

Ei muuta kuin Colliniten metal waxilla ja mothersin detailing harjalla läpi näkyvät alumiinipinnat ja suht hyvä siitä tuli. Pitää vähän viimeistellä vielä, kun colliniteä näytti jääneen rakosiin jonkun verran.

Kuva
Kuva
Kuva

Kokonaisuudessaan siis hinkkailin tuon Alfani edustuskuntoon Gtechniq ja Collinite linjalla. Tosin glazen virkaa hoiti Mothersin sealer & glaze ja ajovalot sai kiiltoa Novuksen Plastic Polishilla (no2). Aikaa projektiin meni 2 päivää (noin 20 tuntia yhteensä). Enemmänkin olis menny jos olisin muistanut ottaa enemmän laikkoja mukaan ;)

Koneen muoviosat on käsitelty Gtechniqin Permanen Trim Restorerin jämillä jotka jäivä yli kun olin vedellyt sillä ensin kaikki ulkoiset osat... Täytyy kyllä sanoa, että jos vaan pysyy pinnassa niin kuin lupaavat, niin en enää ikinä käytä muuta ainetta mustille muoviosille! Jälki ja työstön helppous oli järkyttävän helppoa!

sonikk
Viesti:

Re: Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja sonikk » Pe Elo 26, 2011 10:21 pm

Kyllä vaan. Pasin muistankin alfabbs:stä kun tuli siellä aiemmin kirjoteltua, eri nickillä tosin.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » La Elo 27, 2011 8:16 am

Ite yleensä käyttäny vahvimmillaan 1:5 seosta SHD:ta :shock:

Heräs kysymys noista Novuksen kamoista. Miten ne eroaa oikeasti ihan maalipinnalle tarkoitetuista aineista? Kun niilläkin saa hyvää jälkeä niin oon aina ihmetelly miks pitäis olla "spesiaalituote".

Onks toi mainittu GTechniq muovinhoitoaine siis C4? Sori en oo opetellu näitä "nimiä" :)
Vain YKSI LSP!

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » La Elo 27, 2011 9:36 am

Just C4

Ja Novuksen litkua tuli käytettyä kun sitä olen joskus saanut purkin näytteeksi ... niin kuin kaikki tuotteet jota mulla on itsellä käytössä :D
Sitä miten noi nyt maalipinnalle tarkoitetuista kiillotusaineista en tiedä.

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » La Elo 27, 2011 9:36 am

Milläs nimellä Sonikk oot ollu alfabbs:llä?

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » La Elo 27, 2011 1:41 pm

Wille nimellä tuli kirjoteltua. Tuommonen 75 3.0 oli viimeisenä alla.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » La Elo 27, 2011 8:45 pm

On kyllä koneessa ruutia, kun se on pyörähtänyt 90 astetta tuolla montussaan :D
...siistiä jälkeä!

Reneto

Viesti Kirjoittaja Reneto » La Elo 27, 2011 9:05 pm

pasi kirjoitti:
Kylmään moottoriin ensin sellainen 70% Surfex HD muhimaan hetkeksi ja painepesurilla huuhtelu.
Minä en uskaltaisi huuhdella moottoria painepesurilla. Kävi nimittäin Renault Meganen kanssa joskus niin, että huuhtaisin konetta normi pesuletkun kanssa, ja yksi puola hörppäsi vettä ja hajosi. Toisenkin puolan jouduin kuivaamaan, kun nostelin ne kaikki pois käyntihäiriön vuoksi, mutta onneksi vain yksi sai siipeensä. Sen jälkeen olen moottorin putsauksessa tyytynyt pyyhkimään märällä rätillä. Voi olla, että Rellun sähköosat olivat keskimääräistä huonommin suojattu, mutta silti..
Oli viimeinen kerta kun suihkuttelin vettä suoraan moottorin päälle.

_nixu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » La Elo 27, 2011 9:06 pm

Kaikista bemareista on tullut pestyä painarilla konehuone ja ikinä ei ole ollut ongelmia.
Ihan joka paikkaan ei toki kannata ajaa sentin päästä täydellä paineella ;)
E53 X5 3.0D

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Elo 28, 2011 2:25 pm

Joo, paineeseen järkeä kuin myös siihen tähtäilyyn. Noin 15 vuotta olen pessyt ite konehuoneet joka autosta mitä mulla on ollu, eikä kertaakaan ole aiheutunut ongelmia. No Civic oli sellanen et siitä piti kuivata aina tulppien "kolot", ne upotukset siis. Sinne meni pirusti vettä ja sit se pätki, jos ei muistanut kuivailla. Itse pyrin pesee konehuoneet monta kertaa vuodessa, ettei lika pinty.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

JUMA

Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Elo 28, 2011 2:47 pm

Kaiken merkkisiä konehuoneita tullut pestyä, mutta ranskalaisten kanssa olen nostanut kädet pystyyn. Niille en konehuoneen pesuja tee.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Elo 28, 2011 2:58 pm

Mä taas oon pessy eniten ranskalaisten konehuoneita, eikä ongelmia. :)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » Su Elo 28, 2011 3:13 pm

Reneto kirjoitti: Minä en uskaltaisi huuhdella moottoria painepesurilla. Kävi nimittäin Renault Meganen kanssa joskus niin, että huuhtaisin konetta normi pesuletkun kanssa, ja yksi puola hörppäsi vettä ja hajosi. Toisenkin puolan jouduin kuivaamaan, kun nostelin ne kaikki pois käyntihäiriön vuoksi, mutta onneksi vain yksi sai siipeensä. Sen jälkeen olen moottorin putsauksessa tyytynyt pyyhkimään märällä rätillä. Voi olla, että Rellun sähköosat olivat keskimääräistä huonommin suojattu, mutta silti..
Oli viimeinen kerta kun suihkuttelin vettä suoraan moottorin päälle.
No näinhän tässä nyt ilmeisesti minullekkin kävi, yksi pytty pätkii pienillä kierroksilla... Onneksi omistan toisen vastaavan moottorin, jossa ehjät puolat :)

Yritin kyllä välttää pistämästä vettä sinne tulpille/puolille päin, mutta eipä sitä kait kokonaan pysty estämään.

Croma

Viesti Kirjoittaja Croma » Su Elo 28, 2011 3:15 pm

Samoin löytyy kokemusta moottoritilojen painepesusta jo ainakin kymmeneltä vuodelta eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Tosin tuo Peken mainitsema säännöllinen pesu on A&O. On pesupöydällä kyllä ollut 15vuotta pinttyneitä koneitakin, joista on kohtuullisia saanut kunnon liuottimilla.

jallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Elo 29, 2011 6:44 am

Pesen moottoritilan keväällä ja syksyllä, kyllä sitä pölyä kertyykin kesän aikana. Ei siinä ongelmaa ole kun tarvittaessa suojaa kelmulla vaikka aurkoja paikkoja, itse en kyllä oloe suojannut mitään.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Elo 29, 2011 7:28 am

Itse en ole vielä uskaltautunut pesemään konehuonetta. Mitäs sitä pitää ottaa huomioon jos tuollaisin pumppudieselin menee ja pesee? Sähkölaitteita tietysti vähän varottava (joita tuntuisi passatin konehuone olevan täynnä), mutta mitäs muuta?

JUMA

Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Elo 29, 2011 9:45 am

Kyllä ne konehuoneet vettä kestää. Tuleehan sitä vesisateella ajettaessa, muttei paineella. Tässä se ero. Aika huoletta voi volkkarin konehuonetta pestä.

Itse teen yleensä näin:
Pesuainetta pumppupullosta/snow foamista, brushia perään ja huuhtelu painarilla. Selkeille paikoille (iskaritorni, tulipelti, lohko, vaihelaatikko, venttiilikopan kansi suojamuovit yms.) voi antaa läheltäkin tulla paineella ja lopuksi "sumulla" huuhtelua n. 1 metrin päästä. Tän jälkeen kone käyntiin pelti auki. Hetken päästä voikin aloitella muoviosien ehostuksen.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Elo 29, 2011 11:33 am

Joo. Täytyypä kokeilla tehdä tuo itsekin jos tällä viikolla olisi aikaa. Mulla olisi just sopivaa liuotinpesuainettakin tuohon. Tosin pitää mennä pesemään jonnekin halliin, missä on erotinkaivot, kun luontoon tuota myrkkyä ei parane päästää :)

Projectech
Apupoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Projectech » To Syys 01, 2011 7:42 pm

pasi kirjoitti:Kylmään moottoriin ensin sellainen 70% Surfex HD muhimaan hetkeksi ja painepesurilla huuhtelu.
Puhdasta tuli, mutta tuo Surfex näyttää hapettavan alumiinia jonkun verran, kun pinnat jäivät kuivuttuaan täysin valkoisiksi hapettumista.
Kyselin Bilt Hamberilta tästä hapettumisilmiöstä ja heidän näkemyksensä oli sellainen, että se tulee ilmi kiillotetuilla alumiiniosilla. Niillä kun ei ole alumiinin pinnalle normaalisti suojaksi muodostuvaa oksidikerrosta. Liuosvahvuussuositukseksi näissä tapauksissa antoivat 20 %, jolloin ongelmaa ei pitäisi olla. Täydennän käyttöohjeistusta tämän pohjalta :)
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

mesenisti

Viesti Kirjoittaja mesenisti » Pe Syys 02, 2011 9:02 pm

Komia on alfan kone 8-) tulee mieleeni kun pesin eukon veljen alfa 156:sen koneen jokunen vuosi sitten kun oli asentajalta jääny öljykorkki laittamatta kiinni huollossa käydessän ja oli aika hauskan näköinen tuo konetila :D uusi korkki oli jo tietty paikallaan. Päätinpä sitten katsoa mittatikkuun ja kas...ei näy mitään :shock: kysäsin sitte hemmolta ettei ne sitte viitsiny lisätä öljyä koneeseen kun kävit hakee uuden korkin :lol: Ja kyllä sai alfan huolto kuulla kunniansa sen jälkeen... :lol: kävi ilmi että työharjoittelia oli ollut asialla. Kovinkaan lupaavasti ei harjoittelijalla alkanu hommat :lol:

Sori kun meni ooteeksi, mutta oli pakko :twisted: :oops:

pasi

Viesti Kirjoittaja pasi » Pe Syys 02, 2011 9:09 pm

Kuulostaa ihan tutulta... vaikka itse en ikinä deltassa ole asioinit... eikä siellä harjoittelijoita tarvita tuollaiseen sähläykseen... Olen kerran ostanyt Deltasta auton jonka kaupat piti purkaa myöhemmin, kun eivät itsekkään tienneet mihin hintaan autojansa myyvät ;)

mesenisti

Viesti Kirjoittaja mesenisti » Pe Syys 02, 2011 9:13 pm

pasi kirjoitti:Kuulostaa ihan tutulta... vaikka itse en ikinä deltassa ole asioinit... eikä siellä harjoittelijoita tarvita tuollaiseen sähläykseen... Olen kerran ostanyt Deltasta auton jonka kaupat piti purkaa myöhemmin, kun eivät itsekkään tienneet mihin hintaan autojansa myyvät ;)
:lol:

Jonas_

Viesti Kirjoittaja Jonas_ » Pe Syys 02, 2011 9:32 pm

pasi kirjoitti:Kuulostaa ihan tutulta... vaikka itse en ikinä deltassa ole asioinit... eikä siellä harjoittelijoita tarvita tuollaiseen sähläykseen... Olen kerran ostanyt Deltasta auton jonka kaupat piti purkaa myöhemmin, kun eivät itsekkään tienneet mihin hintaan autojansa myyvät ;)
Noh noh ! Eipäs mollata mun entistä työnantajaa ! :D

Vastaa Viestiin