Aloittelijalle apua kiillotukseen
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen
Tuolla Dodon oranssilla tullut lime primea pyöriteltyä ja sen kanssa toimii oikein hyvin. Medium cut- lukee muovissa ja varmaankin LP levitykseen optimaalinen. Toyotan pintaan riittää luultavasti hienosti purevuus. Kokeilemalla se selviää. Se punainen on todella pehmeä ja glaze tai lsp levitykseen sopiva...
Wannabe-OCD
Kevyt muistutus väliin:
Ennenkun kokemusta mihinkin tilanteeseen toimivasta laikka+aine kombosta kertyy niin kannattaa myötäillä DaveKG:n ohjetta ja kokeilla mikä kombo toimii parhaiten haluttuun lopputulokseen pääsemisen, kaikista hienoimmasta päästä aloittaen.
Ohje menis tolla Menz + Hex kombolla jotenkin näin:
85RD + Musta/Sininen, jos ei toimi->
85RD + Valkoinen, jos ei toimi->
106FA + Valkoinen, jos ei toimi->
106FA + Vihreä, jos ei toimi->
85RD 3.02 + Vihreä, jos ei toimi->
85RD 3.02 + Oranssi, jos ei toimi->
S100 + Oranssi, jos ei toimi->
S100 + Keltainen(, jos ei toimi niin karvakauppaan
)
Testihän tehdään yhdelle alueelle, ei koko autolle. Samalla saa niillä hienoilla aineilla ja pehmeillä laikoilla hyvää tatsia siihen myllytykseen eli sitä harjoittelua.
Ennenkun kokemusta mihinkin tilanteeseen toimivasta laikka+aine kombosta kertyy niin kannattaa myötäillä DaveKG:n ohjetta ja kokeilla mikä kombo toimii parhaiten haluttuun lopputulokseen pääsemisen, kaikista hienoimmasta päästä aloittaen.
Ohje menis tolla Menz + Hex kombolla jotenkin näin:
85RD + Musta/Sininen, jos ei toimi->
85RD + Valkoinen, jos ei toimi->
106FA + Valkoinen, jos ei toimi->
106FA + Vihreä, jos ei toimi->
85RD 3.02 + Vihreä, jos ei toimi->
85RD 3.02 + Oranssi, jos ei toimi->
S100 + Oranssi, jos ei toimi->
S100 + Keltainen(, jos ei toimi niin karvakauppaan
Testihän tehdään yhdelle alueelle, ei koko autolle. Samalla saa niillä hienoilla aineilla ja pehmeillä laikoilla hyvää tatsia siihen myllytykseen eli sitä harjoittelua.
Vain YKSI LSP!
Iso kiitos kaikille vastauksista!
Tilaus CYC:sta on tehty ja pakettiin tarttui:
Menzernan 85RD ja RD 3.02. Laikoiksi CG:n vihreä, sininen ja musta. Keltaisen laikan olin laittavinani ostoskoriin, mutta ei se siinä sitten ollutkaan.. Vahaksi Victoria concours wax ja Clay magic perfect finish kitti.
Yksi kysymys jäi vielä vaivaamaan. Onko tuosta Mequn UC:sta mitään hyötyä, kun on jo nuo Menzernan mainitut tahnat? Minkähänlainen leikkaavuus UC:ssa on verrattuna Menzernan tökötteihin ja onko siinä joitain "ei toivottuja" aineita mukana?
P.S. Tuossa jo työkaveri kyseli minulta kiillotusta/vahausta omaan autoonsa. Lupaili palkkioksi maksavansa seuraavan CYC tilauksen
Pitäisiköhän harjoitella ensin siihen.... Mitenköhän tuon Volvo S60:n lakkapinta, onko pehmeä, kova tai jotain siltä väliltä?
Tilaus CYC:sta on tehty ja pakettiin tarttui:
Menzernan 85RD ja RD 3.02. Laikoiksi CG:n vihreä, sininen ja musta. Keltaisen laikan olin laittavinani ostoskoriin, mutta ei se siinä sitten ollutkaan.. Vahaksi Victoria concours wax ja Clay magic perfect finish kitti.
Yksi kysymys jäi vielä vaivaamaan. Onko tuosta Mequn UC:sta mitään hyötyä, kun on jo nuo Menzernan mainitut tahnat? Minkähänlainen leikkaavuus UC:ssa on verrattuna Menzernan tökötteihin ja onko siinä joitain "ei toivottuja" aineita mukana?
P.S. Tuossa jo työkaveri kyseli minulta kiillotusta/vahausta omaan autoonsa. Lupaili palkkioksi maksavansa seuraavan CYC tilauksen
Pitäisiköhän harjoitella ensin siihen.... Mitenköhän tuon Volvo S60:n lakkapinta, onko pehmeä, kova tai jotain siltä väliltä?
Siltä väliltä.
Megun UC on karkeampi kuin menzin 3.02, joten kyllä sillekin varmasti käyttöä löytyy. Hommaa se kova laikka vielä jostain ennen volvon kiillotusta, DAS-6:n kanssa voi jäädä vähän aseettomaksi jos leikkaavin laikka on vihreä Hexi.
Megun UC on karkeampi kuin menzin 3.02, joten kyllä sillekin varmasti käyttöä löytyy. Hommaa se kova laikka vielä jostain ennen volvon kiillotusta, DAS-6:n kanssa voi jäädä vähän aseettomaksi jos leikkaavin laikka on vihreä Hexi.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Sitten vaan kimppatilausta pystyyn.Viltsu kirjoitti:Lupaili palkkioksi maksavansa seuraavan CYC tilauksen
^Joo mä oon ainakin messissä
Siis jos joku muu maksaa lystit. Oonkin halunnu kokeilla vaikka mitä 
Vain YKSI LSP!
Jep, elikkä ensimmäinen yritys takana. Homman aloittelin pesulla ym jonka jälkeen vetäisin DAS-6:sella Dodon LP:n pintaan Dodon oranssilla laikalla. Sen jälkeen Dodon pun. laikalla AG SRP ja sitten vielä AG EGP. Autostahan tuli aivan jumalattoman kiiltävä, mutta naarmut jäivät. Auto on punainen Nissan Almera, jossa on kymmenen vuoden konepesun jäljet.
Nyt siis kiinnostaisikin ryhtyä naarmunpoistoon ihan urakalla ja kiinnostaisi myös tietää mikä meni pieleen ensimmäisessä operaatiossa? Oliko laikka liian pehmeä vai eikä LP jaksanut purra tarpeeksi kovaa? Ainetta luulen työstäneeni tarpeeksi kauan, sillä pinnasta tuli kirkas, eli ainetta ei jääny pinnalle harmaaksi kalvoksi.
Seuraavaksi ajattelin hommata eri valmistajan karkeampia laikkoja, sekä kokeilla vaikkapa "Menzerna F2500 (RD 3.02)"-tököttiä. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan!
Nyt siis kiinnostaisikin ryhtyä naarmunpoistoon ihan urakalla ja kiinnostaisi myös tietää mikä meni pieleen ensimmäisessä operaatiossa? Oliko laikka liian pehmeä vai eikä LP jaksanut purra tarpeeksi kovaa? Ainetta luulen työstäneeni tarpeeksi kauan, sillä pinnasta tuli kirkas, eli ainetta ei jääny pinnalle harmaaksi kalvoksi.
Seuraavaksi ajattelin hommata eri valmistajan karkeampia laikkoja, sekä kokeilla vaikkapa "Menzerna F2500 (RD 3.02)"-tököttiä. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan!
Lime Prime on aika kesyä eli ei sillä isompia naarmuja saa pois. Toinen virhe tuli siinä että vedit SRP:n siihen päälle, vei LP:n glazet mennessään. Ens kerralla vaan rajumpaa laikkaa ja ainetta, LP:llä voit viimeistellä ja sen päälle pelkkä vaha tai sealant. Ei mitään puhdistavaa/hiovaa.
Olisko ehdotuksia tuosta aineesta ja laikasta? Kelpaako tuo ehdottamani Menzernan aine? Miten ylipäätään pelaa nuo Dodon laikat verrattuna muihin laikkoihin? Jos oikein muistan niin aika pehmeiksi on haukuttu...
"Juu, juu, siis ihan oikeasti! Kyllä siihen Volvon hinkkaukseen tarvitaan 4000 €urolla tavaraa, on se sen verta huonossa kunnossa! Paina nyt vaan sitä tilaus nappia.."Urran kirjoitti:^Joo mä oon ainakin messissäSiis jos joku muu maksaa lystit. Oonkin halunnu kokeilla vaikka mitä
Antti-M ehdottamasi Menzernan tahna on ajettavissa loppuun asti. Tosin vaatii melkoista kärsivällisyyttä, mutta siksihän sitä opetellaan
Aineesta ja sen loppuun ajamisesta on tosi paljon tällä foorumila / DW:llä juttua, avainsana on loppuun ajaminen.
Huomioni kohdentui vain tuohon tekstiin "Homman aloittelin pesulla ym jonka jälkeen vetäisin...". Oliko nyt niin että pinta oli aikuisten oikeesti puhdas ennenkun sai konetta ja laikkaa? Tosta voisi tulkita ettei pesun lisäksi mitään muuta putsausta tehty
Huomioni kohdentui vain tuohon tekstiin "Homman aloittelin pesulla ym jonka jälkeen vetäisin...". Oliko nyt niin että pinta oli aikuisten oikeesti puhdas ennenkun sai konetta ja laikkaa? Tosta voisi tulkita ettei pesun lisäksi mitään muuta putsausta tehty
Vain YKSI LSP!
Siis pesuhan oli silläkertaa tämän tasoinen:
Esipesu tujulla Pinelinellä
Huuhtelu painepesurilla, enimmät hiekat pois
Kahden sankon systeemillä pesin auton, hanskana Korrekin mikrokuitu, shampoona muistaakseni Big Orange
Huuhtelu
Kuivaus
Claybaria ei tänne asti ole vielä rantautunut...
Mitäs muita aineita voisitte suositella kokeiltavaksi? Ostin tänään Kärkkäiseltä sinisen ja valkoisen laikan, merkkiä Flexipads. Pitäs olla muistaakseni ihan kohtuu hyviä.
Esipesu tujulla Pinelinellä
Huuhtelu painepesurilla, enimmät hiekat pois
Kahden sankon systeemillä pesin auton, hanskana Korrekin mikrokuitu, shampoona muistaakseni Big Orange
Huuhtelu
Kuivaus
Claybaria ei tänne asti ole vielä rantautunut...
Mitäs muita aineita voisitte suositella kokeiltavaksi? Ostin tänään Kärkkäiseltä sinisen ja valkoisen laikan, merkkiä Flexipads. Pitäs olla muistaakseni ihan kohtuu hyviä.
- Projectech
- Apupoika
- Viesti:
Oletettavasti olivat paksuja (50 mm) laikkoja? Eivät oikein kestä epäkeskossa nuo. Ohuempia Flexipadseja saat meiltä.Antti-M kirjoitti:Ostin tänään Kärkkäiseltä sinisen ja valkoisen laikan, merkkiä Flexipads. Pitäs olla muistaakseni ihan kohtuu hyviä.
Yv:näkin opastusta oli tarjolla, mutta tähän väliin en ehtinyt
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Jep, paksuja oli. Laikkapuoli nyt on siis sopivasti perseellään, joten katseen voisi siirtää aineisiin. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan, huomioikaa toki että täällä on ensikertalainen liikenteessä!
Nuo flexin laikat ei paksuuden takia tosiaan passaa oikein epäkeskolle ja omien kokemusten perusteella murenee herkästi myös rotaryssä.. toki, jos et saa niitä palautettua tai niille ei ostajaa löydy, niin itse ainakin kokeilisin laittaa tallan ja laikan kiinni porakoneeseen ja leikata terävällä mattopuukolla laikasta puolet pois. Itse olen noita paksuja laikkoja ohentanut mattopuukolla, kun semmonen on ollut rotaryssa kiinni.
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Minusta Flexipadsin paksut toimii oikein kivasti,kunhan talla vaan on mallia matala ja kova.
Itse olen pari autoa työstänyt rotarylla flexipadsin paksukaisilla ja halpakaupan alustallalla jossa on n.10mm jämäkkä pehmuste (taisi maksaa n. vitosen). Että ei kannata vielä masentua.
Ultrasoft talla ja paksu laikka voi olla jo mielenkiintoisempi kombo..
Itse olen pari autoa työstänyt rotarylla flexipadsin paksukaisilla ja halpakaupan alustallalla jossa on n.10mm jämäkkä pehmuste (taisi maksaa n. vitosen). Että ei kannata vielä masentua.
Ultrasoft talla ja paksu laikka voi olla jo mielenkiintoisempi kombo..
Ainakin DAS:ssa meni paksu punainen tuhannen p*llun päreiksi.
Noniin, nyt on aineita ja laikkoja tulossa ihan kohtalaisesti. Sonuksen SFX 1 ja 2 ja kumpaankin laikat. Suunnittelinkin jo hommaa, mutta mitä mieltä olisitte seuraavanlaisesta työjärjestyksestä...?
Pesu samalla tavalla, lisätään claybar-käsittely loppuun.
Kuivaus
Sonüs SFX-1 Restore Polish,
Sonüs SFX-2 Enhance Swirl Remover
Limeprime(...?)
AG EGP
Dodo banana armour päälle.
Tarvitaanko tässä enää ollenkaan AG SRP:tä?
Pesu samalla tavalla, lisätään claybar-käsittely loppuun.
Kuivaus
Sonüs SFX-1 Restore Polish,
Sonüs SFX-2 Enhance Swirl Remover
Limeprime(...?)
AG EGP
Dodo banana armour päälle.
Tarvitaanko tässä enää ollenkaan AG SRP:tä?
Jätä se AG kokonaan pois, Lime Prime koneella (jos haluaa) ja päälle Banana Armour.
Ei pahalla, mutta haluaisin jotain perusteluja tuon AG:n pois jättämiseksi. Olisi kiva ymmärtää että mitä olen aiemmin tehnyt väärin.
Taitaa olla sealant, joka ei tartu "rasvaisen" lime primen päälle. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.Antti-M kirjoitti:Ei pahalla, mutta haluaisin jotain perusteluja tuon AG:n pois jättämiseksi. Olisi kiva ymmärtää että mitä olen aiemmin tehnyt väärin.
Mitä hyötyä saat siitä, että laitat kaksi erilaista LSP? AG EGP on enemmän sealant tyyppinen ja banana armour on taas vaha, jossa on mm. carnaubaa. Banauna armour kestää pinnassa tasan niin hyvin kuin se AG EGP kestää siellä alla. Yksi LSP, IMO!
Entäs, jos vedän pintaan LP:n jälkeen EGP ja sitten vahan kun tarvitsen lisää kiiltoa/kestoa. Vaikkapa juuri ennen talvea?
- Posambique
Kuten sanottua, Lime Prime jättää öljyisen pinnan. EGP ei tule tarttumaan sen päälle.
Jos haluat välttämättä Lime Prime + EGP niin joudut pyyhkimään pinnalta IPA:lla kaikki LP:n jäämät välissä.
(IPA on siis isopropanolialkoholia (jota yleensä laimennetaan akkuvedellä) ja se poistaa kaiken rasvan pinnalta.)
Tällöin Lime Primestä saatava hyöty on jo niin pieni, että en jaksaisi nähdä vaivaa.
Yksi LSP on se oikea ratkaisu, ja yhdyn muiden kommentteihin. Laita Lime Prime ja päälle Banana Armour.
Olet varmasti tyytyväinen. Mikäli useamman kuukauden kesto ei riitä, niin sitten ratkaisu on seuraava:
0) Ensin tietenkin huolellinen pesu + pienpoisto + raudanpoisto + Clay
1) Myllytys
2) IPA:lla kaikki pinnat huolellisesti pyyhkien
3) Joku kestävä sealant/nanopinnoite (esim. Wolf's Chemicals nano-pinnoite, jota saa Projectechiltä)
Jos haluat välttämättä Lime Prime + EGP niin joudut pyyhkimään pinnalta IPA:lla kaikki LP:n jäämät välissä.
(IPA on siis isopropanolialkoholia (jota yleensä laimennetaan akkuvedellä) ja se poistaa kaiken rasvan pinnalta.)
Tällöin Lime Primestä saatava hyöty on jo niin pieni, että en jaksaisi nähdä vaivaa.
Yksi LSP on se oikea ratkaisu, ja yhdyn muiden kommentteihin. Laita Lime Prime ja päälle Banana Armour.
Olet varmasti tyytyväinen. Mikäli useamman kuukauden kesto ei riitä, niin sitten ratkaisu on seuraava:
0) Ensin tietenkin huolellinen pesu + pienpoisto + raudanpoisto + Clay
1) Myllytys
2) IPA:lla kaikki pinnat huolellisesti pyyhkien
3) Joku kestävä sealant/nanopinnoite (esim. Wolf's Chemicals nano-pinnoite, jota saa Projectechiltä)
"Urku auki, pelti kii"
Asia selvä, jääköön EGP muihin hommiin. Mitenkäs jatkossa auton vahaus, voinko vetää SRP:n alle ja siihen päälle jonkun vahan? Ylläpitoihin varmaan riittä Dodon Tropical Red Mist...?