kiireinen kesä takana, ei ole kerinnyt juuri interwebissä notkua ja jäänyt omatkin päivitykset vähemmälle. Koitan parantaa tapani ja latailla näyttämölle taas kesän aikana tehtyä matskua tässä syksyn aikana.
Toinen juttu mikä on jo jonkun aikaa pyörinyt mielessä on, että löytyykö kiinnostusta tässä maassa tollaiselle (ei-tuotemerkki perustaiselle) Detailing Koulutukselle, johon voi siis kuka tahansa ottaa osaa, ilman että on alan ammattilainen, tai edes aikomusta alalle mutta hinku kehittyä oman auton ylläpidossa ja viimeistelyssä vielä eteenpäin. Mahdollisuus olisi oppia uusia tekniikoita, päästä kokeilemaan ns. hands on kaikki työvaiheet mitä tollaiseen auton saattamiseen likaisesta ja naarmuisesta nukkavierusta jälleen kiiltäväksi kaunottareksi ilman, että tarvitsee ekana pilata omaa autoa kokeilemalla tai että tarvitsee heti ostaa kaikki kiilloitus ja pesutarvikkeet hyllyyn ja huomata ekan lokasuojan jälkeen, että ei tää ollutkaan mun juttu ja tavarat jää hyllyyn huilaamaan. Kuten kaikki täällä tietää autonhoito on itsessään jo ihan hemmetin laaja käsite ja tarkoittaa melkein kaikille vähän eri asiaa. Tällä olis tarkoitus rakentaa ehkä yhtenäisempää käsitystä siitä mitkä on riittävät metodit, että auto saadaan ns. näyttelykuntoon (vaikka suurin osa näyttelyautoista on aika karussa kunnossa

Eli periaatteessa Ikean lipasto pitäis purkaa käänteisessä järjestyksessä pienempiin osiin ja tehdä eri vaiheista omat koulutus sessiot.
Eli vaikka raaka kiillotuskoulun runko jotenkin seuraavanlaisesti:
Stage 1 - Pesu (Yksi päivä?)
Perehdytään auton pesemiseen vähän perusteellisemmin, tällä palstalla melkein kaikilla on metodit kunnossa mutta tässä olisi tilaisuus käydä yhdessä päivässä läpi koko prosessi auton tutkimisesta ja työn arvioinnista aina kuivaamiseen ja siihen oleviin menetelmiin. Pesemisessä on tietenkin kyse lian saamisesta pois pestävän auton pinnoilta, sisältä ja päältä (lasi, maali, muovi, kumi, vanteet, konehuone yms). Mitä tarkoittaa esipesu? Miksi tarvitset 3- ämpäriä auton pesuun? Mitä tarkoittaa ylläpito pesu? Onko Foamilla pesu ainoa oikea pesuun, vai näyttääkö se vain coolilta? Onko (O) NR tuotteista tai waterless washista "oikean" shampoo/vedellä läträämisen korvikkeeksi? Liuottimet, pienpoistot, raudanpoistot, claybarit, milloin kuka ja miksi? Pärjääkö auton pesemisessä isolla sienellä vai tarviitko esim. mikrokuitukintaan ja sen lisäksi läjän erilaisia harjoja yms. tykötarpeita? Miten se konehuone kannattaa pestä, ettei tarvii murehtia uiko puola, laturi ja jakaja hetkenpäästä autofoamissa. Mitä kaikkea kannattaa pestä samaan aikaan. Miten puhdas pinta on ennen kuin siihen ensimmäisen kerran kintaalla kosketaan? Vanteiden, jarrujen, pyöränkaarien siistiminen. Kannattaako konehuone pestä ensimmäisenä vai viimeisenä?
Mites kuivaus puoli kannattaa hoitaa? Antaako vaan auringossa kuivua tai käy hakkaamassa vaihtoaskin tyhjäksi kehätiellä? Erilaisia liinoja on miljoonia tarjolla pelkästään kuivaukseen nykyään, mistä tietää mikä toimii ja mikä ei? Onko ilmalla puhaltaminen turvallisin vaihtoehto liinan kanssa kuivaamiselle? Tarvitsetko kuivausapua pullosta? Mikä on kuivausapu? Peitätkö sillä mahdollisesti jotain, joka hankaloittaa kiillotusvaiheen aloittamista edeltävää arviointia tms? EHKÄ kiveniskujen korjaus menis tähän päivään myös?
Kannattaa sisustan pesut ja siivoukset tehdä jo ennen muun auton pesua vai samaan aikaan vai jättää viimeiseksi, onko sillä mitään väliä? Millä välineillä sisustan pesua lähdetään suorittamaan? Perus imuri ja vanhoja rättejä, pärjääkö niillä? Millä aineille ja välineillä verhoilu materiaaleja saadaan putsattua ja pestyä? Painehuuhtelu/ Märkäimurit - miten niitä käytetään ja missä kohtaa niitä tarvitaan. Onko tornador Magic Gun pelkkää tv-shop humpuukia vai onko se oikeasti varteenotettava työkalu myös ammattikäyttöön? Tornador Beast? Nahka ja kangas-sisustan täydellinen pesu, hoito ja suojaus, verhoiluiden pesu ja suojaus. Muoviosien ehostus, mittariston lasien kiillotus yms.
Stage 2 - Kiillotus (Vähintään yksi päivä)
Kun auto on saatu pestyä siihen pisteeseen, että pinnat on puhtaat on hyvä aloittaa auton lähempi tarkastelu. Yleissilmäyksellä saa aina nopean käsityksen missä mennään, mutta lähempi tarkastelu on aina paikallaan, että päästään asian ytimeen. Eli auto käydään yhdessä läpi mittarin kanssa, voidaan mitata tavaran paksuus ja lähtökohtainen kiilto (kirkkaus) aste. Kuinka kartoittaa koko auto paperille, kannattaako sitä edes kartoittaa ja mitä sillä kartoittamisella tarkoitetaan? Millaisilla valoilla kannattaa pintoja tutkia? Onko erilaiset valosävyt tarpeellsia erilaisten vaurioiden ja värien tutkimisessa vai pärjääkö sitä tallin kattovaloilla?
Kiillotus on itsessään jo niin laaja spektri, että tässä kohtaa on hyvä kokeilla eroja erilaisten kiilloituskoneiden välillä samalla, kun etsitään kohteena olevalle pinnalle järkevä kiillotus kombinaatio. Loistavaan lopputulokseen päästään käyttämällä rotarya tai epäkeskoa, mutta nyt on mahdollisuus kokeilla koneiden erot. Isoheittoisesta epäkeskosta, Pakotettuun epäkeskoon, Rotaryyn ja tietenkin kaikki pikkukoneen ibridistä 75mm tallaisiin epäkeskoihin. Mikä on järkevin kone ensikertalaiselle? Rotary on koneiden sveitsiläinen linkkari, johon saa lyötyä erikokoista tallaa ja kaikkia niitä pääsee kokeilemaan erilaisiin tilanteisiin. Seurataan ja maistellaan koneiden kierrosalueita, pintojen lämpötiloja, pääsee tutustumaan minkälaisia eroja noissa on käytön kannalta, tärinät, värinät ja meteli. Koitetaan luoda tilanteita joissa voidaan kokeilla miten joku tietty paha paikka saadaan hoidettua sekä epäkeskolla ja rotarylla. Kummalla saadaan työaikaa leikattua, vai onko sillä väliä jos kaikissa koneissa on samat laikat ja aineet? Miten valitaan oikean kiillotustyynyt ja aineet minkäkinlaisille pinnoille? Meneekö kaikki samalla kombolla läpi? Karva/mikrokuitu/vaahtomuovi - mitä miksi milloin? Kiillotusvälineiden pesu ja hoito. Milloin laikka on "tukossa" milloin pyyhintäliina on pesua vailla? Millaisilla valoilla hommaa lähestytään, valojen sijoittaminen kiillottamisen aikana? Erot erilaisista valoista?
Missä kohtaa voi 2-stepissä siirtyä seuraavaan steppiin? Milloin ylipäätään tarvitaan 2-step tai peräti 3-step? Kiillotusliinat, mitä tarvitset ja miksi? Onko lyhyt karva in vai onko runsaampi karva parempi? Liinojen hoito ja pesu. Miksi ei ole hyvä idea jatkaa samalla liinalla ensimmäisen stepin jälkeen?
Mitä, millä, miksi ja miten suojaat eri pintoja kiillotuksen aikana? Vai onko teippaaminen ja suojaaminen täysin turhaa huuhaata?
Muovisten ajovalojen ja umpioiden kiillotus ja suojaus. Lasien huopalaikalla kiillotus. Vanteiden koneellinen kiillotus. Alumiini/rst kiillotus.
Stage 3 - Final Detail (yksi päivä)
Kun tuote on kiillotettu siihen pisteeseen, että naarmuja ei enää löydy ja maalivaurioita on pyritty korjaamaan mahdollisimman pitkään on aika ruveta hieromaan autoa loppu huipennusta varten. Miten ja mitä kaikkea pitää käydä vielä läpi ennen kuin auto pinnoitetaan? Kannattaako se vielä pestä uudestaan vai saako sen muilla tavoilla putsattua niin hyvin, että kaikki pienimmätkin hiomatahnan jämät lähtee veksi. Millä kaikilla keinoilla kaivellaan pienimmätkin raot puhtaaksi? Missä kohtaa IPA kaivetaan kaapista ja mitä sillä edes tekee? Tarviiko IPAa jos auton pinnoittaa vaan vahalla? Mistä tietää, että pinta on puhdas kaikesta kiillotus tahnoista, öljyistä ja rasvoista? Miten eri vahat toimii? Onko joku oikeasti parempi kiillotaan kuin toinen? Mitataan! Faktat on fiktioitakin mielenkiintoisempia

Ja sitten viimeisenä karkkina on auton pinnoitus, katsotaan millä tavaralla pinnoitetaan, vai pinnoitetaanko eri paneleita eri pinnoitteilla? Tarkoituksena on pinnoittaa superauto harvinaisemmasta päästä joten, jokainen osaaottava taitaja saa jo heti itselleen referenssiksi yhden superauton pinnoituksen. Eri pinnoitteet käyttäytyy erilailla ja ovat osaltaan vähän erilaisia joten niitä on kiva käytännössä kokeilla, joku 6 eri pinnoitetta olis varmaan ihan ok. Miten mikäkin levitetään, miten pyyhitään ja milloin. Vanteiden, valojen ja lasien pinnoitus niille suunnitelluilla tuotteilla myös.
Lopuksi ihaillaan kättemme työnjälkeä ja nautitaan hetkestä (Se on kuitenkin sen fixi mitä narkomaanit aina jahtaa

Olisiko tälläiselle mitään kiinnostusta? Taitaa olla täällä niin paljon jo taitoa, että kaikki osaa kaiken kuitenkin. JOS kiinnostusta on, niin laitelkaa Yksityisviestiä niin osataan varautua tai olla varautumatta.

Palataan ja Pahoittelut.
LL