Laikka ropleema

Kiillotustahnat ja laikat
Blue-berry
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 9:57 am

Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Blue-berry » Ke Elo 30, 2017 10:42 pm

Moro

Huomasin tuossa parin edellisen auton myllytyksen yhteydessä, että pariin otteeseen puolessa välissä autoa laikka menee keskeltä "lommolle". Onko tuo nyt ihan normaalia vai onko meikäläisen tekemisessä vain jotain vialla? Mielestäni aikaisemmin ei moista ole tapahtunut. Liikaa painetta laikalle?

Avatar
Bastard
Apupoika
Viestit: 749
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 1:34 pm
Paikkakunta: Seinäjoki / Reisjärvi
Viesti:

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Bastard » Ke Elo 30, 2017 10:47 pm

Mikä laikka, mikä kone? Ainakin epäkeskoilla laikat voi lämmetä niin paljo että sulavat sisältä. Sopivasti kun lämpenee niin pikku hiljaa tulee lommo laikkaan ja kohta pärähtää hajalle...
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

Blue-berry
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 9:57 am

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Blue-berry » Ke Elo 30, 2017 11:59 pm

Shine maten epäkesko ja CG hex laikka. Onko tuohon jotain ratkaisua olemassa? Eri laikka vai pelkästään rotaryllä ajelu? Ei noota laikkoja kuitenkaan iha mielin määrin viitsisi hajotella

Avatar
Bastard
Apupoika
Viestit: 749
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 1:34 pm
Paikkakunta: Seinäjoki / Reisjärvi
Viesti:

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Bastard » To Elo 31, 2017 9:15 am

Montako laikkaa käytössä per auto? Jos vain yksi laikka niin se on melko kovilla kun ei pääse missään vaiheessa levähtämään. Kaksikin laikkaa autoa kohden on mielestäni vähän. Mutta harvoin asiakkaat malttaa sitä 2 enempää ottaa kerralla. Itsellä 4-6 laikkaa per laatu autoa kohden niin kestävät huomattavasti pidempään kun koittaisi yhdellä tai kahdella sitkutella autoa läpi ;) Eli tulee pidemmässä juoksussa edullisemmaksi.

Mutta toki itse laikka vaikutta myös. Nanolexin ohuet (12mm paksut) ja keskireiälliset laikat kestävät epäkesko käytössä huomattavasti paremmin kuin tavalliset laikat.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi

MTa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 9:59 pm

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja MTa » To Elo 31, 2017 2:27 pm

Itsellä on rotaryn hankinta edessä, mutta toistaiseksi olen juurikin samalla kone/laikka-yhdistelmillä ajellut seuraavin huomioin: Heti kun käyttää leikkaavampaa laikkaa + ainetta ja antaa sopivasti painetta, niin laikka ja sitä kautta myös talla alkavat käydä todella kuumina. Ja vaikka laikkaa vaihtaa melko usein, niin tuntuu että talla käy niin kuumana ettei tästä juuri ole apuja. Olen päätynyt jäähdyttämään laikkaa ja tallaa paineilmalla aina muutaman vedon jälkeen, jolloin homma pysyy jotenkin hanskassa. Ja vähemmän leikkaavilla komboilla en ole huomannut yhtä suuria ongelmia. Ajattelin joka tapauksessa investoida rotaryyn, ja jättää epäkeskon juuri noille vähemmän leikkaaville aineille ja viimeistelyyn. Vaikea sitten taas sanoa kuinka paljon rotarylla laikat mahtaa kuumuua, kun ei ole vielä mitään omakohtaisia kokemuksia...

Saippua
Viestit: 363
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Saippua » To Elo 31, 2017 2:54 pm

Mitä jos et anna painetta, eikö leikkaa tarpeeksi? Mites kierrokset, onko niitä liikaa koska eikö leikkaa paremmin kun kierroksia käytetään vähemmän (asetuksella 3/6)?

Blue-berry
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 9:57 am

Re: Laikka ropleema

Viesti Kirjoittaja Blue-berry » To Elo 31, 2017 7:33 pm

Nopeudet tuolla koneella on maks. 4. Mikä nyt mahtaakaan tuolla koneella rpm lukema silloin olla. Itsella noista laikoista on paria leikkaavuutta vain valikoimassa, kun on niillä tuntunut tähän asti leikkaavuus ja viimeistely hoituvan. Aineina on scholl. Tuntuvat kyllä toimivilta, kun ei kauaa samaa kohtaa tarvii ajaa kuin esi. jollain muulla aineella ja lopputulos on suht sama. Käyttöautoja kun lähinnä on tullut myllyteltyä. Pitänee tuohon paineen antamiseen hiukan seuraavassa keskittyä enemmän.

Eli jos seuraavaksi antaisi painetta hiukan.vähemmän ja antaisi välillä laikan levätä. Odotellessa siis ajaisi toisella vastaavalla. Niin saisiko sillä lisää kestoa? Vai pitääkö seuraavaksi vain velottaa heti arvioidun laikka määrän verran enemmän työstä?

Vastaa Viestiin