Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
-JP-

Re: Ensimmäistä kertaa autoa myllyttämässä

Viesti Kirjoittaja -JP- » Pe Kesä 03, 2011 10:55 pm

Jaa-a, tuohon on kyllä paha vastata kumpi olisi parempi. Tosin käyttämällä miedompaa ainetta/laikkaa ja painamalla enemmän(ja painoa keventäen setin loppuvaiheessa) viimeistelyn tarve vähenee.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Kime

Viesti Kirjoittaja Kime » La Kesä 04, 2011 5:02 pm

Tuli tässä mieleen pystyykö epäkesko koneella poistamaan esim. 2500 vesihionnan jälkiä?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Kesä 05, 2011 12:02 am

Jagsam kirjoitti:Onkos sen sitten väliä, että käyttääkö tujumpaa ainetta ja antaa painetta vähemmän vai miedompaa tököttiä ja painetta enemmän koneeseen? Kumpi siis parempi? ;)
Toi karkein aine tarvii myös lämpöä ja painetta, jotta sen hiovat partikkelit hajoavat ja alkavat tekemään niille kuuluvaa työtä. Mikäli et saa niitä kunnolla rikki, niin ne vain "pyörivät" siellä laikan ja lakkapinnan välissä ja lopputuloksena voi olla kiillottamaton ja naarmuinen pinta. Vähemmän tujut aineet alkavat toimimaan nopeammin, koska hiovat partikkelit hajoavat nopeammin.

Toi hajoamattomuus ilmiö kävi muistaakseni hyvin esille esim. siinä Danin sonüs kokeilussa, jossa oli käytössä se ristikkopädi.

Ymmärsiköhän kukaan tuota minun tilitystä... :roll:
Kaikki liha tottelee kuria...

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Kesä 05, 2011 12:03 am

Kime kirjoitti:Tuli tässä mieleen pystyykö epäkesko koneella poistamaan esim. 2500 vesihionnan jälkiä?
Pystyy. Sopiva laikka ja aine toimii samalla tavalla myös DA -koneella. Ei tarvitse olla rotary, mutta tietysti vähän enemmän vaatii työtä.

Casull

Viesti Kirjoittaja Casull » Su Kesä 05, 2011 12:58 am

Hynde kirjoitti:
Kime kirjoitti:Tuli tässä mieleen pystyykö epäkesko koneella poistamaan esim. 2500 vesihionnan jälkiä?
Pystyy. Sopiva laikka ja aine toimii samalla tavalla myös DA -koneella. Ei tarvitse olla rotary, mutta tietysti vähän enemmän vaatii työtä.
Tänään aloitin elämäni ensimmäiset myllytyskokeilut kovalakkaisella bemarilla.
Takaluukussa oli saksankilvestä niin pahat jäljet että hioa piti.
Hioin 2000:lla kun ei hienompaa ollu ja yllättävän hyvin sai jäljet piiloon DAS6 pro/Lake country CCS oranssilla ja menzernan 3.02lla.

Noiden lisäksi mulla on RD85 ja valkoinen laikka, noilla saa täysin puhdasta jälkeä kun vain jaksaa tarpeeksi kauan pörrätä.

Kysymys kuuluukin että millä pyyhin ipan pois pinnasta ettei tulis heti uusia naarmuja?
Mulla on iso nippu Sonaxin uusia mikrokuituliinoja ja niilläkin tuntuu tulevan sellaisia juuri ja juuri nähtäviä holokuvioita.

Toinen kysymys kuuluu että mitäs sitten kun pinta on puhdas?
Mulla on Colliniten 476, AG:n punaista, mustaa ja kultaista sekä Chemical Guys Butter Wet Waxia.
Missä järjestyksessä ja mitä aineita?
Lähinnä tuo Wet Waxi mietityttää kun en ole varma kummalle puolelle Colliniteä sen vois turvallisesti levittää.
Pikaisen testin perusteella voin kuitenkin ko aineesta sanoa etä ihan pätevän oloista mustan, myllyttämättömän auton tummentamisessa. :)

Ihan turhaan mustan auton myllyttämisestä pelotellaan, eihän tuossa ole epäkeskolla mitään ihmeellistä kuin kovaa työtä vain. :)
Lisäksi voisin jo kolmen tunnin kokemuksen perusteella sanoa että epäkesko on todellakin nurkkaturvallinen vehje, ei varmasti kulu lakka puhki vahingossa. :)
Leikkaavampaa laikka-litkuyhdistelmää vain kaipaisin...
BMW:n dieselmoottorien läppäleikkaukset ja muuta teknistä vertaistukea Nivalan seudulla
040-5113911

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Kesä 05, 2011 1:15 am

Casull kirjoitti:
Noiden lisäksi mulla on RD85 ja valkoinen laikka, noilla saa täysin puhdasta jälkeä kun vain jaksaa tarpeeksi kauan pörrätä.

Kysymys kuuluukin että millä pyyhin ipan pois pinnasta ettei tulis heti uusia naarmuja?
Mulla on iso nippu Sonaxin uusia mikrokuituliinoja ja niilläkin tuntuu tulevan sellaisia juuri ja juuri nähtäviä holokuvioita.

Toinen kysymys kuuluu että mitäs sitten kun pinta on puhdas?
Mulla on Colliniten 476, AG:n punaista, mustaa ja kultaista sekä Chemical Guys Butter Wet Waxia.
Missä järjestyksessä ja mitä aineita?
Olisiko nuo holot kuitenkin pintaan jäänyttä hiontatahnaa? Kyllä ne voi turvallisesti pyhkiä liinalla. Siniset paksut ovat parhaita, koska ne eivät mene heti tukkoon.

Noista mainitsemistasi aineista laittaisin itse SRP + 476. Ja SRP koneella... ;) Siihen olisi kyllä hyvä olla vielä LC:n musta tai sininen pädi. Samoin sillä tulee se viimeinen silaus myös tuon RD85:n kanssa työskennellessä. Toki valkoisellakin saa täysin vahavalmista pintaa.

Tuo Bemarin lakkapinta antaa vielä sopivasti anteeksi, kun se on niin kova.

hörnä

Viesti Kirjoittaja hörnä » Su Kesä 05, 2011 10:22 am

Toi mitä Hynde kertoi kiillotus aineen murtamisesta on täyttä asiaa ja hyvä pitää mielessä .
Jos arvata tarttee olen niitten holojen kanssa samaa mieltä Hynden kanssa ovat kiillotus aineen jäämiä.
Ei siihen Bemarin lakkaan kovin helposti tule epäkeskolla holoja.

Kun pyyhit ipalla ja mikroliinalla älä paina kovasti vaan anna ipan tehdä työnsä eli liikuta liinaa kevyesti, mutta useita kertoja, jos aine on murtunut kunnolla se lähtee helposti pois. :)

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Su Kesä 05, 2011 11:28 am

No hyvä, että joku ymmärsi... :D

Niin ja ihan vielä muistutuksena, että yhden liinan yhdellä puolella ei koko autoa puhdisteta. Oli se liina millainen tahansa, niin jossain vaiheessa se menee tukkoon näiden Menzernan aineiden kanssa ja sen jälkeen pyyhkiminen on yhtä sotkemista... :lol:

Casull

Viesti Kirjoittaja Casull » Su Kesä 05, 2011 4:56 pm

Kiitoksia neuvoista mutta siltikään en saa muuta kuin todella pahoja holoja aikaan. :evil:

Lähtötilanne oli siis kauttaaltaan tuollainen, eli aika lohduttoman näköinen:
Kuva

Tuossa illan kokeilujen (mielestäni erittäin onnistunutta) tulosta halogeenin valossa:
Kuva

Illalla tunsin jopa lievää voimakkaampaa onnistumisen iloa mutta se jäi lyhyeksi, tuossa on sitten ipa (50:50) -pyyhinnän jäljiltä auringon valossa:
Kuva

Nuo ei siis ole kiillotustahnan jäämiä vaan ihan selkeitä naarmuja.
Kaikki mikrokuiturätit on pesty koneessa 60 asteessa, vähällä pesuaineella, ilman huuhteluainetta ja kuivattu kuivausrummussa.
Oon kokeillu neljän eri valmistajan rättejä, monia eri tapoja pyyhkiä, vähällä ja paljolla ipalla, rättiin ja pinalle suihkuttaen ja aina kokeilujen välissä myllyttäny pinnan uudestaan virheettömäksi mutta silti lopputulos on aina sama. :(

AG SRP:llä noita saa jonkin verran piiloon mutta tulos on auringonvalossa silti hirveän näköinen.
Alkaa tuntua siltä että taas jälleen kerran tein pahan mokan kun edes yritin jotain itse tuon auton kanssa. :(
(kuulostaa pessimistiseltä mutta tarina kaikista epäonnistumisista tuon auton kanssa on TODELLA pitkä ja kallis)

Mitähän voisin kokeilla vielä?
Rätit on taas koneessa, tällä kerta 90 asteessa.
BMW:n dieselmoottorien läppäleikkaukset ja muuta teknistä vertaistukea Nivalan seudulla
040-5113911

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Kesä 05, 2011 5:51 pm

Vähän samanlaisia kokemuksia kun mustaa ja tummansinistä Bemaria myllyttänyt, pinta näyttää virheettömältä mutta toisessa valossa ilmestyy jotain ihmeellistä naarmua. Onko sulla keltaista laikkaa? Jos syynä se ettet alunperin saanut kaikkia naarmuja pois niin voisi auttaa, ja kannattaa myös ajella pitkään ja hartaudella että varmasti viimeistelee hyvin, suihkii vaikka vähän qd:tä jos meinaa kuivahtaa.

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Kesä 05, 2011 7:20 pm

Ei kait tuo ole mahdollista, että mikrokuituliinalla saa tuollaista jälkeä tehtyä, varsinkin bemarin lakkaan...?
Ensin tuli mieleen, että liinat ois tukossa, mutta ne oli pesty. Eli ei se vaihtoehto.
Mitä IPAa sulla on? Jotain myrkkyä, joka pehmentää lakkapinnan ja siten olisi mahdollista saada naarmua mikrokuituliinalla. :roll:

Casull

Viesti Kirjoittaja Casull » Su Kesä 05, 2011 10:37 pm

JUMA kirjoitti:Ei kait tuo ole mahdollista, että mikrokuituliinalla saa tuollaista jälkeä tehtyä, varsinkin bemarin lakkaan...?
Ensin tuli mieleen, että liinat ois tukossa, mutta ne oli pesty. Eli ei se vaihtoehto.
Mitä IPAa sulla on? Jotain myrkkyä, joka pehmentää lakkapinnan ja siten olisi mahdollista saada naarmua mikrokuituliinalla. :roll:
Kyllä tuo kovaa on, ainakin saa todella kauan työstää että saa edes pahimmat pesunaarmut pois, muista nyt sitten puhumattakaan. (n. 12 tuntia kiillotusta ja peräluukku on ainoa täysin valmis osa autosta, takapuskuri noin puolivälissä)
Välineinä siis DAS pro, CCS oranssi ja valkoinen, Menzerna 3.02 ja RD85.
IPA on Nesteen jäänestoa 50:50 suhteellla.
Tai oli, nyt sekoitin tujumpaa, n. 60:40 ja entistäkin hellemmin rättiä vedin pintaa pitkin niin vähän ehkä lopputulos parani.
Lopulliseksi ratkaisuksi osoittautui olla välittämättä.
Myös vahakerrokset hiukan paransi asiaa ja se etten yrittänytkään IPA:lla täydellisen raidatonta ja puhdasta pintaa, vaha vie loput jäämät.
Vahasieni värjääntyi jokatapauksessa punaiseksi vaikka kuinka puhtaaksi olisin pinnan ensin hangannut IPAlla.

Lopputulos kuitenkin on todella paljon parempi kuin lähtötilanne joka oli aika lohduttoman näköinen auringossa.
Pesunaarmut ja 90% muista jäljistä katosi.

Hoksasin myös yhtäkkiä tänä iltana että mullahan on liian pieni pädi noille laikoille, se vakio DASsin 5-tuumanen.
Vaihdoin tilalle epäkeskohiomakoneen lasikuiturunkoisen 6-tuumasen tarrapädin joka vaikutti rakenteeltaan täsmälleen samanlaiselta kuin DASsin mukana tullut ja kas: kiillotusteho suurinpiirtein 5-kertaistui.

Kaivoin myös jostain jonkun vanhan minkäliekarvalaikan porakoneeseen ja sillä ja 3.02:lla sai yllättävän hyvin piiloon satunnaisia syvempiä naarmuja.

Eli karkeampia aineita pitäs saada jostain ja äkkiä.
Ajattelin PO100S ja keltaista CCS:ää, noilla varmaan sais leikkaustehoa epäkeskoonkin?

(Josko hommaisi sitenkin rotaryn ja karvalaikan kaveriksi DASsille....? :roll: )
040-5113911

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Kesä 05, 2011 10:55 pm

S100:lla saa kyllä nopeammin leikattua mutta se jättää hiukka samean pinnan ja kuivahtaa helposti, eli on hyvä olla vettä tai detaileria käsillä mitä suihkii. Myös sen oon huomannut että 6,5" laikka on ehkä turhan iso, 5,5" on mukavampi käyttää ja leikkaa paremmin kun paino kohdistuu pienemmälle alalle. Kannattaa ehkä kokeilla keltainen laikka + 3.02 settiä ennen kun lyö hanskat tiskiin.

Jones

Viesti Kirjoittaja Jones » Su Kesä 05, 2011 11:04 pm

sonikk kirjoitti:Myös sen oon huomannut että 6,5" laikka on ehkä turhan iso, 5,5" on mukavampi käyttää ja leikkaa paremmin kun paino kohdistuu pienemmälle alalle.
Ja mä kun ihmettelin et miks 6,5" oranssi LC CCS laikka + mezerna 3.02 (+ alpha tools rotary) ei oikein purru japsin pehmeäksi väitettyyn pintaan. :oops: Varsinkaan ton 125mm tukilaikan kans. Pitänee hankkia pienempiä laikkoja ennen seuraavaa kertaa.
Audi A4 B7 3.0TDIq

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Kesä 05, 2011 11:09 pm

Niin, en mä tiedä allekirjoittaako kaikki tota mutta niin oon itse järkeillyt. Toisaalta sain kyllä oranssi CCS + 3.02 yhdistelmällä Mitsun tehtyä vaivattomasti mutta Bemarin pintaan keltainen 6,5" CCS + 3.02 ei oikein pure toivotulla tavalla. Menzernan valkoinen 5,5" puri ihan kivasti mutta ne hajoaa parin paneelin jälkeen.

Mutta tukilaikka kannattaa ehdottomasti olla oikean kokoinen.

Casull

Viesti Kirjoittaja Casull » Su Kesä 05, 2011 11:31 pm

sonikk kirjoitti:S100:lla saa kyllä nopeammin leikattua mutta se jättää hiukka samean pinnan ja kuivahtaa helposti, eli on hyvä olla vettä tai detaileria käsillä mitä suihkii. Myös sen oon huomannut että 6,5" laikka on ehkä turhan iso, 5,5" on mukavampi käyttää ja leikkaa paremmin kun paino kohdistuu pienemmälle alalle. Kannattaa ehkä kokeilla keltainen laikka + 3.02 settiä ennen kun lyö hanskat tiskiin.
Ei haittaa mitään vaikka pinta jäisikin sameaksi.
Tähän mennessä oon joutunu jokatapauksessa käymään pinnat läpi noin 10-15 kertaa ennekuin lopputulos on ollu lähes naarmuton.
Ei tuolla 3.02+oranssilla laikalla saa oikein mitään aikaiseksi vähänkään näkyvämpien narrmujen kohdalla.
Ja aikaa on todellakin menny aina yhden 40cmx40cm alueen käsittelyyn noin 3 tuntia.
Eli 5-10min työstöä, ipalla tarkistus ja taas uusiksi...

Pitäskö tuon Menzernan alkaa pöllytä kunnolla sitten kun se on loppuunajettu?
Joka kerta oon jyrränny siihen asti kunnes laikan välistä alkaa lennellä sellaisia puolikuivia roskia.
Pelti ei tosin ole kertaakaan lämmenny kuin ehkä käden lämpöiseksi.

Mutta jospa se tästä, varsinkin kun tukilaikka on nyt oikean kokoinen ja varsinainen laikka liikkuu peltiä vasten ihan silminnähden reippaammin.
040-5113911

sonikk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sonikk » Su Kesä 05, 2011 11:44 pm

Ootkohan antanut riittävästi painoa koneelle? Kyllä sen pellin kuuluu ihan selvästi lämmetä. Ei tommosessa jyystämisessä oo kyllä järkeä, pitäis se epäkeskollakin paaljon nopeammin käydä. Oman BMW:n läpikäyntiin meni ehkä 10h, tosin hopea väri antoi jonkin verran anteeksi.

Eikä sitä yhtä settiä kannata loputtomiin ajella kun killoke kokonaan murtunut, laikkaan voi lisätä ainetta ja qd:tä ja ajella uudestaan ja vasta lopuksi pyyhkiä ipalla.

Eli kokeile keltaista laikkaa, kierrokset tappiin ja reilusti painoa koneelle (niin että laikka näyttää pyörivän 1-2 kertaa sekunnissa).

Casull

Viesti Kirjoittaja Casull » Su Kesä 05, 2011 11:52 pm

Kiitos taas vinkeistä, jatkan huomenna harjoituksia. :)
Luulen että osasyy leikkaamattomuuteen on ollu juurikin tuo liian pieni pädi, jonka vuoksi laikka jousti liikaa.
Huomasin tuon vasta kun siirryin takakylkeä myllyttämään ja näin laikan kunnolla sivusta tulevassa valossa.
Painoa annoin kyllä kokoajan mielestäni riittävästi laikan kierroksia seuraten.
040-5113911

OceanRace

Viesti Kirjoittaja OceanRace » Ma Kesä 06, 2011 11:21 am

Nää kuvat sopii ehkä parhaiten tänne – ensimmäistä kertaa :D .
En oo täällä törmännyt mihinkään moka kuviin, mistä aloittelijat näkis miten voi käydä :lol: .
Mä reilusti näin aloittelijana avaan pelin :oops: .

Vai pitäiskö perustaa tonne näyttämön puolelle ihan oma topicci – Mokat, tai Oho, mites tässä näin kävi. Paitsi että eihän noilla Pro miehillä ikinä mitään tämmöistä satu :roll: .

Meguiarsin keltainen villalaikka ja Menzernan PO S100
Kuva

Kuva

Hexlogicin vihreä ja liian vähän tahnaa
Kuva

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Kesä 06, 2011 11:28 am

OceanRace: Hieno avaus! Mun mielestä näille voisi perustaa oman ketjun ja kuvien taustaa voisi avata sanallisesti, kuten oletkin tehnyt, että miten kyseiseen tilanteeseen tultiin. Toimisi nimittäin aika opettavaisena ketjuna. Itse en ole ihan tuollaista jälkeä saanut aikaan, mutta holoja aina silloin tällöin :oops:

Hessu

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Kesä 06, 2011 3:16 pm

Aloittelijan kysymyksiä...

Pitäisi saada n.13v vanha metalli-tummanvihreä pösö kuntoon ja varmaankin konetta joutuu apuna käyttämään. Todennäköisesti muita näin rouskuja ei tule työnalle (toivottavasti) mulle joten en viitsi älyttömiä investoida. Harrastuksen vuoksi olisi kuitenkin kiva kokeilla itse. Mitäs kaikkea tähän nyt tarvitsisi? Biltemasta ajattelin hakea cyclon ja aineena löytyisi valmiina AG SRP. Päälle sitten Meg16. Laikat pitäisi hankkia vai?

herkkoo

Viesti Kirjoittaja herkkoo » Ma Kesä 06, 2011 3:21 pm

Ite sanoisin että osta samantien vaikka Projectech:lta laikat ja aineet ja myllytä se maalipinta, ennemmin kuin vain peittäisit niitä naarmuja tuolla SRP:lla :)

http://projectech.fi

Esim Sonuksen SFX 1-3 aineet ja laikat. :) Jos tuolta tilaat niin ilmoita Jannelle että laikat tulee Cycloon nii hän leikkaa ne oikean kokoisiksi. :)

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Kesä 06, 2011 3:30 pm

TKe_ kirjoitti:OceanRace: Hieno avaus! Mun mielestä näille voisi perustaa oman ketjun ja kuvien taustaa voisi avata sanallisesti, kuten oletkin tehnyt, että miten kyseiseen tilanteeseen tultiin. Toimisi nimittäin aika opettavaisena ketjuna. Itse en ole ihan tuollaista jälkeä saanut aikaan, mutta holoja aina silloin tällöin :oops:
Ehdottomasti samaa mieltä!!! Hieno avaus ja itsekin kannatan omaa topicia tälle aiheelle.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Kesä 06, 2011 3:40 pm

Joo no en lähde spekuloimaan tarvetta kaikille karkeuksilla tai edes myllytykselle, se lienee ostajan päätös. Lähinnä kiinni siitä et haluuko jatkuvasti budjettiratkaisuja ja vähän parempaa pintaa.

Mutta SRP koneella on yhtä tyhjän kanssa. Ei eroa käsin levittelystä käytännössä ollenkaan. Lime Prime ja muut leikkaavammat erikseen.

Jos haluu halvalla hyvää niin melkein suosittelisin jonkun toimivaksi toteamaa yhtä laikkaa ja yhtä ainetta (joku ranskalaisia myllännyt voi kommentoida mikä se olis, ei käryä miten kova maali noissa on). Posalla oli joku patonki just cyclokopion kanssa sonuksen kamoilla?

Mut ei se nyt maltaita maksa jos olis esim. tämmönen:
Menzerna **** 250ml ~£7 / SFX-(2?) 250ml ~15e
2 x 75mm 3M laikkaa/Hexiä/Sonuksen cyclokopioon sopivat laikat Jannelta = ~10-15e (HUOM! 2kpl tarvitaan)
Cyclokopio ~40e
YHTEENSÄ ~55-70e ja kuvittelisin että ainakin 70% naarmuista peitossa (ellei nyt ihan sika kova lakka oo)
Vain YKSI LSP!

jallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jallu » Ma Kesä 06, 2011 3:40 pm

Hynde kirjoitti:
TKe_ kirjoitti:OceanRace: Hieno avaus! Mun mielestä näille voisi perustaa oman ketjun ja kuvien taustaa voisi avata sanallisesti, kuten oletkin tehnyt, että miten kyseiseen tilanteeseen tultiin. Toimisi nimittäin aika opettavaisena ketjuna. Itse en ole ihan tuollaista jälkeä saanut aikaan, mutta holoja aina silloin tällöin :oops:
Ehdottomasti samaa mieltä!!! Hieno avaus ja itsekin kannatan omaa topicia tälle aiheelle.
Sama täällä, jäi kiinnostamaan myös että mikä kone on käytössä?
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Lukittu