Tämä uutukainen, joka on Stuttgartin kokoonpanolinjalta nähnyt päivänvalon herran vuonna 2007 ja tunnistaa itsensä myös koodeilla 911/997 Carrera 4S, saapui ylämaan puunaus studioon, koska herrasmiehenä tunnettu omistaja oli vaihtanut edellisen harraste autonsa uudempaan painokseen. Edelliseen tuli tehtyä aikoinaan myös mittavat toimenpiteet, että saatiin siihenkin julkisivulautakuntaa miellyttävä ulkokuori. Siitä lyhyt video löytyy tuolta:
https://vimeo.com/128658247" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti edellinen kerta meni sen verran tuubiin, että omistaja luotti myös uuden tulokkaan samaan osoitteeseen. Ja luotto ja usko oli tällä kertaa erittäin lujilla projektin valmistumiseen, myös itselläni!!!
Nyt on tullut lätkittyä Nanolex Si3d:ta melkein järjestäen kaikkiin projekteihin ja se tavara on todettu erittäin toimivaksi ja sen saatavuus Laitilasta erittäin hyväksi. Ja tätä projektia edelsi täysin samanlainen auto, avomallisena vain ja siitä tuli ihan järisyttävän hieno. Joten Nanolex olisi ollut tietenkin tähänkin hommaan helppo, hyvä ja halpa valinta, mutta miksi tehdä hommat turhan helpoksi itselle ja ennen kaikkea auton omistajalle.
Kun luonteeltaan tähtää mahdottomaan, eli täydellisyyteen näissä hommissa, sitä jatkuvasti koittaa löytää vielä parempia työkaluja vieläkin parempaan lopputulokseen. Ja kun satuin omistajalle mainitsemaan, että mun tekisi mieli kokeilla tähän projektiin uusia Japanilaisia Kamikaze Collection tuotteita. Omistaja katseli illan kotonaan linkkejä ko. Tavaroilla tehtyihin projekteihin, luki tuoteselosteet ja sisäisti homma niin hyvin, että aamulla tuli vihreää valoa. Auton toimitus sovittiin ja laitoin tavarat suoraan valmistajalta tilaukseen ja aikataulu oli tässä vaiheessa vielä hyvin väljä.
Auto tuli tontille ja näytti, että pinnoitteet tulisivat vähän myöhässä, mutta kerkiäisivät kuitenkin hienosti sovittuihin ajan raameihin. Tieto siitä, että auto on omistajalleen uusi ja polte päästä kiiltävällä autolla baanalle lähes yhtä kova kuin kesäkuun lopun aurinko, sai aikaan sen että tuli tehtyä tavallista pidempää päivää (yötä) auton valmistumisen eteen.
Kun tarinassa tarvitaan yleensä käänteitä, että lukijalla pysyy mielenkiinto niin nyt niitä rupeaa tulemaan.
Laitoin emailipostia Japaniaan ja kysyin mihin ihmeeseen oli idän ihmeaineet jääneet niin sain vastauksen, että siellä oli ollut joku lakko ja tavarantoimitukset olisivat noin 3vko jäljessä, eikä siihenkään voisi varmuutta saada. Kehoituksena sain tilata sama tavara joltain paikalliselta myyjältä. No sumuisilta saarilta oli sitten helppo päätös UF:lta tavara tilata. Soitin vielä ennen tilauksen laittamista, että tuotteet oikeasti löytyvät hyllystä ja vastaus oli positiivinen. Ja kuinka ollakaan aamulla tehty tilaus lähti jo iltapäivästä UPS:lla tekemään matkaa Suomestoliittoon. Kaikki näytti taas hyvältä ja auto oli tässä kohtaa jo muuten valmiina tallissa odottelemassa. Seurantakoodilla selvisi, että paketti olisi jo seuraavana päivänä toimituksessa. Ajattelin jo, että Laitilan oraakkeli on saanut kilpailijan. Tämän perusteella oli helppo omistajallekin pirauttaa ja ilmoittaa ilosanoma. Omistaja teki tämän perusteella varaukset rengasliikkeeseen, kulmiensäätöön ja pakoputkipajalle. Seuraava päivä tuli ja iltapäivästä kun pakettia ei näkynyt tarkistin seurannastan paketin liikkeitä ja kuinka ollakaan se meni karkeasti näin: UK-GER-SWE-FIN-UK
Just tälläistä ei tälläiseen tiukkaan (loppujen lopuksi) aikatauluun todellakaan tarvittu. Soitto kaverille ja alkoi jo usko olemaan koetuksella, toisen auton luovutus venyy, kun ihmeainetta ei ekana saa lakon takia ja sit toisesta paikasta lähetetty paketti oli mukamas käynyt jo melkein tallilla ja sitten kadonnut kuin tuhka tuuleen. Oli pakko jo antaa seurantakoodi molemmille, että peli pysyi avoimena. Tämä siis ihan jo sen takia, että itselle tuli huono fiilis koko paketti hässäkästä ja autoharrastajana ymmärtää toisen poltetta päästä ajamaan. Tässä kohtaa oli hyvin hyvin hyvin lähellä, että olisin ottanut hyllystä Nanolexia ja hoitanut homman sillä maaliin, mutta päätettiin yhdessä, että katsotaan nyt kamikaze kortti loppuun, kun oltiin leikkiin ryhdytty.
Parin päivän metsästyksen, peruuntuneiden rengas/pakoputki yms hommien jälkeen paketti löytyi jälleen UPS:n seurannasta ja se oli taas Englannissa. Ja tää tais olla viikkoa ennen juhannusta torstaina ja viimeinen deadline auton luovutukseen oli sovittu Juhannukseksi joten jälleen näytti hyvältä, kun toimitus kohdassa luki, että paketti olisi toimituksessa perjantaina. Eli taas soiteltiin puolin ja toisin ja kaikki näytti siltä, että saisin viikonlopun aikana kaikessa rauhassa leipoa mäskit niskaan ja desinfioitu auto olis valmis sunnuntai iltana. Taas omistajan oli helppo varata uudet ajat rengas/p-putki hommiin ja ruveta valmistsutumaan juhannus viikon kiireisiin huoletta.
Kuinka ollakaan silloin torstaina satoi vettä ihan törkeästi ja mun iomena ei tainnut siitä oikein tykätä taskun läpi tunkeutuneesta kosteudesta ja alkoi jo silloin illalla osoittamaan vähän lieviä oireita. Perjantai aamu sitten valkeni aurinkoisena ja lähdin duuniin ajelemaan ja aloin katsomaan sähköposteja puhelimesta kun se ipuhelin pimeni viimeisen kerran. Nyt iski heti pikku paniikki, kun mä odotin soittoa UPS:lta ja tietenkään mulla ei ollut auton omistajan numeroa ja muhun ei saanut yhteyttä. Eka puhelin huolto aukes 9.00 ja mä vein heti luurin sinne ja toivoin saavani sen edes sen verran auki, että saisin omistajan numeron. Tunnin turhien elvytys yritysten jälkeen oli lähdettävä puhelinkauppaan keskustan läpi. Hiekka tiimalasissa valui koko ajan, jos en saisi puhelinta kuntoon nopeasti en tietäisi miten paketin kanssa kävisi ja yhteys nettiinkin puuttui, kun olin tienpäällä täysin puhelimen varassa.
Uusi puhelin tuli ostettua ja lähdin jo takas duuniin ajelemaan ja kolmannella kädellä yritin availla uutta luuria. Kaikki näytti menevän hyvin kunnes löin SIM kortin sisään ja se vaan ilmoitti, ettei SIM korttia. Auto sivuun, painitrikoot päälle ja yritin selättää luurin kaikin keinoin, mutta puhelin ei vaan toiminut. Tonni meni kuin mopen perseeseen ajattelin, ku ajoin takaisin liikkeeseen puhelinta vaihtamaan.
Liikkeessä ekana meni taas jonottaessa aikaa, jota ei ollut ja kokeiltiin vielä sim korttiakin mun toiveesta puolueettomaan eri valmistajan puhelimeen ja kortti toimi hienosti. Näytti vaan siltä, että huono tuuri oli päättänyt seurata mua ihan joka paikkaan viikon ajan. No, toinen uusi puhelin kädessä taas autoon ja kiireellä liikenteeseen. Suunilleen pääsin taas samaan kohtaan, kuin edellisellä kerralla kun totesin, että joko nyt on toinen luurikin rikki tai sit mun SIM kortti on mykkä.
U-käännös sujui jo vanhasta muistista ja pienen kinaamisen jälkeen sain liikkeessä myyjän vakuuttuneeksi kortin viallisuudesta ja vihdoinkin sain luurin toimimaan. Kaivoin samantien emailista seurantakoodin ja huomasin tuotteen olevan jo autossa menossa toimitukseen. Yritin soittaa UPS:lle, että saisin jotain yhteyttä paketin sijaintiin. Palvelulinja tietenkin oli varattu, joten skippasin loputkin duunipäivästä ja ajoin suoraan lentokentän UPS:lle.
Ystävällinen henkilö kertoi mulle, että oman alueeni UPS on ulkoistanut toiselle firmalle ja pakettini olisi toisen kuljettajan hallussa. UPS ei osannut muuta kuin toivottaa enää hauskaa viikonloppua. Sain alihankkijan firman jonkun ajojärjestelijän numeron ja yritin saada jonkun kiinni. Tunnin yrittämisen jälkeen selvisi, että tämä alihankkia on ulkoistanut mun alueen edelleen postille, joten postista saa tietoa paketin liikkeistä. Hiekkaa tiimalasissa ei ollut enää montaakaan murusta joten ajoin suoraan paikalliseen postiin kyselemään. Postissa täti ei osannut sanoa juuta eikä jaata ja nyt oltiin taas tilanteessa, että kellään ei ollut mitään hajua missä paketti on ja milloin jos koskaan paketti olisi toimituksessa.
Omistajakin sattui sopivasti soittamaan ja kysymään, miksi muhun ei oo saanut yhteyttä ja miltä uudet aineet vaikuttivat, kun hän näki UPS seurannasta, että paketti oli toimitettu. Piti ottaa ihan täydet keuhkot kun rupesin kertomaan miten hienosti kaikki oli päivän aikana mennyt ja että paketti oli taas teillä tietämättömillä. Se Nanolex pullossa omassa hyllyssä tuntui jo ainoalta vaihtoehdolta. En tiedä miten kaveri jaksoi vielä valaa uskoa, että paketti saapuisi heti alkuviikosta kuitenkin. Joten nanolex jäi hyllyyn ja kaveri perui taas kerran auton tuomiset ja viemiset.
Maanantaina sitten ravasin postissa ja soittelin sinne ja koitin saada jonkun kiinni, joka osaisi sanoa missä mun toimitus viipyy. Ei mitään selkeää vastausta, kaikki käskivät vaan soittelemaan ja kysymään muilta. (Ei mikään ihme, että näistä tehdään linnunpelättejä ihmisten pihoille, ku mitään oikeaa työtä ne ei näköjään osaa tehdä) tiistaina sitten paketista saatiin taas vähän tietoa ja postin oma seurantakoodi. Paketti piti olla toimituksessa silloin tiistaina, joten koko päivän päivystys postipaten takia kotona. Kun menin posteja laatikosta hakemaan niin siellä oli ilmoitus, että pakettia oli yritetty toimittaa, mutta ei oltu pystytty. En tiedä miten sitä oli yritetty toimittaa, mutta koko päivän tähystelin ja olin valppaana, mutta ei sitä kukaan oikeadti yrittänyt toimittaa. Se laiska runkkari ei ollut jaksanut mun pihatietä kulkea, joten oli varmaan imaissut astmapiippuaan sen verran, että jaksoi juuri ja juuri kirjoittaa sen ilmoitus lappusen.
Tiimasissa alkoi olemaan aika hiljaista.
Lapussa, luki, että paketti olisi noudettavissa, ei samana, eikä vielä keskiviikkonakaan vaan vasta torstaina ja silloinkin vasta 19.00. Enhän mä sitä voinut uskoa, joten ravasin koko keskiviikon postissa kyselemässä ja vastaus oli aina sama; tule torstai iltana uudestaan.
Torstai iltana, menin sitten 18.00 aikaan jo pakettia kysymään ja meinasin kuristaa sen tiskin pitäjän, ku se sanoi, että tottakai paketti löytyy, se oli tullut jo viiden aikaa. Ku posti toimittaa yleensä aina etuajassa! 27km matkaan meni melkein viikko!!!
Seuraavassa viestissä päästään sitten syventymään itse pesu/kiillotus/pinnotus prosessiin. Nyt pitää antaa peukalon hetki hengähtää;)