Asiaa liuottimista
Re: Asiaa liuottimista
Korrek lensitil ei ole kertaakaan pettänyt 
Wurth pineline tehopesu. Tuolla (tänään viimeeks) pesin firman valkoisen pakun ja tuo on toimiva aine ollu. Tuolla on lähtenyt suolat ja piet pois hyvin tänä talvena. Kaveri,joka tuota normaalisti ajaa pesee harvoin, noin kerran kuussa. Lisäksi auto oli usein lämpöisessä tilassa talvella. Painekannuun olen tehnyt seoksen rannemitalla, mutten kuitenkaan vahvaa ja kuivaan pintaan ruiskuttanut 2 kierrosta auton ympäri.Aloittanut huuhtelun alhaalta edeten ylöspäin ja toinen kerta pystyssä keulasta perään päin. Maanantaina tein paperi testin ja mitään ei jäänyt paperiin. Siitä pitää huolen hyvä kuumavesipesuri kunnon viuhkalla ja reilu tuotto. Pesen kuitenkin haalealla vedellä, niikuin tehopesun ohjekin on. En siis käytä kuumavesiasetusta. Autossa ei ole vahaa ollut koskaan. Pinnassa on ne hienot pienet pesunaarmut, jotka tulivat auton mukana viime kesänä. Auto oli ollut esittelyautona ja 2tkm ajettu, kun se firmaan tuli.Nyt mittarissa 34 tkm. Kerran pesin tuon viime syksynä rekkapesuharjalla, että sain kaikki ne hyönteistenraadot keulasta, sekkä pihkat ja hautomon kurat kyljistä pois. Sen jälkeen pelkä paine huuhtelu pelkästään tehty. Nyt pitäis tehdä raudan poisto, sillä ruostepilkkuja on pitkin autoa aika kivasti. Kilsoja tulee viikossa 500-1000.
Tuota edellistä kommenttia juuri tarkoitin. Jos wurthin tehopesulla suihkutettuna ja pestynä tulee mielestään puhdasta, ei auto ole oikeasti ollut muuta kuin pölyinen tai sitten ei tiedä mistä puhuu. Tietysti se 200bar kuumavesipesuri auttaa asiaa mutta jos se on oikeasti lämpimällä, ei tuo tehopesu tee asiassa mitään... lisää kehittäviä kommentteja?
Eiköhän Juha tiedä mistä puhuu ja mainitsi myös ettei käytä kuumavesi puolta.
Täältä ei muutenkaan välttämättä löydy sitä parasta myrkkyä jonkun työkoneen pesuun, mutta ne joilla auton saa turvallisesti puhtaaksi on jo aika hyvin listattu.
Täältä ei muutenkaan välttämättä löydy sitä parasta myrkkyä jonkun työkoneen pesuun, mutta ne joilla auton saa turvallisesti puhtaaksi on jo aika hyvin listattu.
Eipä nyt tullut maanantaina, kun tuon pesin kuvaa otettua mut se oli likainen
Pari stadin reissua mm. helmi ja maaliskuu oli meilläpäin sellaista suolausaikaa et omat autot pesin viikottain, vaikkei noihin tule puoliakaan tuon Transetin kilometri määrästä. Wurhin tehopesu kannussa sanotaan et huuhtelu kylmällä vedellä ja näin siis olen tehnytkin. Tuo tehopesu on oikein hyvä ja tehokas bioliuotin. Lisäksi tuo nykyinen koostumus on paremman hajuinen kuin se aiempi omasta mielestäni. Tehopesua, kun suihkuttaa pintaan, niin suolakura seos alkaa valua välittömästi pinnasta. Tuon vahvempaa ainetta ei ole tuon uuden auton pesuun tarvinnut koskaan käyttää.
Meillä on myös Farmoksen MP180 pesuainetta, jolla mm. vaseliniit pihka ym lähtevät kevyesti miedollakin seoksella mutta piki ei ensinkään. Tuolla Farmoksella pestiin edellistä pakua ja 12 vuoden pesujen jälkeen alkoihan se kiilto jo vähän hiipua. Tuotakaan ei vahattu kuin kerran mustalla Glymillä meidän pihassa
Joo tapanani ei ole satuja kertoilla, vaan kertomani perustuu omaan kokemukseen, itsekin olin yllättynyt ja aluksi epäileväinen, kun noita 25 litran tehopesu sekä Wurth rasvanpoistoaine pönttöjä alkoi ponnille ilmestymään, enpä ole enää. Varmasti pinnan kunnolla(tuossa autossa siis hyväkuntoinen) on paljonkin vaikutusta ja pesuri tottakai se ratkaiseva tekijä.
Pari stadin reissua mm. helmi ja maaliskuu oli meilläpäin sellaista suolausaikaa et omat autot pesin viikottain, vaikkei noihin tule puoliakaan tuon Transetin kilometri määrästä. Wurhin tehopesu kannussa sanotaan et huuhtelu kylmällä vedellä ja näin siis olen tehnytkin. Tuo tehopesu on oikein hyvä ja tehokas bioliuotin. Lisäksi tuo nykyinen koostumus on paremman hajuinen kuin se aiempi omasta mielestäni. Tehopesua, kun suihkuttaa pintaan, niin suolakura seos alkaa valua välittömästi pinnasta. Tuon vahvempaa ainetta ei ole tuon uuden auton pesuun tarvinnut koskaan käyttää.
Meillä on myös Farmoksen MP180 pesuainetta, jolla mm. vaseliniit pihka ym lähtevät kevyesti miedollakin seoksella mutta piki ei ensinkään. Tuolla Farmoksella pestiin edellistä pakua ja 12 vuoden pesujen jälkeen alkoihan se kiilto jo vähän hiipua. Tuotakaan ei vahattu kuin kerran mustalla Glymillä meidän pihassa
Joo tapanani ei ole satuja kertoilla, vaan kertomani perustuu omaan kokemukseen, itsekin olin yllättynyt ja aluksi epäileväinen, kun noita 25 litran tehopesu sekä Wurth rasvanpoistoaine pönttöjä alkoi ponnille ilmestymään, enpä ole enää. Varmasti pinnan kunnolla(tuossa autossa siis hyväkuntoinen) on paljonkin vaikutusta ja pesuri tottakai se ratkaiseva tekijä.
Mikähän pesuaine mahtaisi olla puhditusteholtaan parasta? Vahaturvallisuudesta ei tarvitse välittää kun pesuaine olisi tulossa motocross pyörän pesuun. Foam lance saattaisi olla käytössä silloin tällöin mutta pääasiallisella pesupaikalla mennään pumppupullo ja painepesuri yhdistelmällä. Bilthamberin sulfexia löytyy tällä hetkellä mutta onko esim tuo solmaster puhdistusteholtaa parempaa? Motoxia on täälläkin kehuttu ja se olisi hieman edullisempaakin mutta se pistetään ilmeisesti ihan raakana pintaan? Bilthamberi laimennettuna ainakin riittoisampaa ja sitä kautta varmaan aika samoissa hinnoissa motoxin kanssa? Tietysti jos se motoxi on puhdistusteholtaan ihan ylivoimaista niin voisihan sitä koittaa. Muita ehdotuksia?
Jos sinulta Surfexia löytyy, itse pysyisin siinä. Itse enduroa harrastanut pitkään sekä detailingia, niin mikäli pesut tapahtuvat tiiviisti, eli ajojen jälkeen, kun lika ei ole vielä pinttynyt, niin suosittelisin jotain 10-25% seosta pintaan, odottelua ja huuhtelu. Kintaalla/harjalla/brusheilla pääsee sitten huuhtelun jälkeen todella pitkälle. Kun verrataan surfexia muihin "vastaaviin" bioliuottimiin, voittaa surfexi puhdistustehossa, eli pärjää laimeammalla seoksella vs vaikkapa tuo motox tehopesuun.Jondee^^ kirjoitti:Mikähän pesuaine mahtaisi olla puhditusteholtaan parasta? Vahaturvallisuudesta ei tarvitse välittää kun pesuaine olisi tulossa motocross pyörän pesuun. Foam lance saattaisi olla käytössä silloin tällöin mutta pääasiallisella pesupaikalla mennään pumppupullo ja painepesuri yhdistelmällä. Bilthamberin sulfexia löytyy tällä hetkellä mutta onko esim tuo solmaster puhdistusteholtaa parempaa? Motoxia on täälläkin kehuttu ja se olisi hieman edullisempaakin mutta se pistetään ilmeisesti ihan raakana pintaan? Bilthamberi laimennettuna ainakin riittoisampaa ja sitä kautta varmaan aika samoissa hinnoissa motoxin kanssa? Tietysti jos se motoxi on puhdistusteholtaan ihan ylivoimaista niin voisihan sitä koittaa. Muita ehdotuksia?
Jos kyseessä kakstahti ja pakoputken päät ei tunnu lähtevän puhtaaksi, niille hiilivetypohjainen liuotin kuten polaric non-wax tai motox liuotinpesuaine. Myös de-tar-aineet on päteviä, kun menekki on todella vähäistä. Sama tehoaa myös ketjuihin ja sen ympärillä olevaan ketjurasvalikaan. AMMO NYCillä on Youtubessa video KTM EXC pesusta, Larry detailing-miehenä tietenki laitto katteisiin sealantit, että helpottaa puhtaanapitoa
Motoxin liuotintihan kahta erilaista toinen laimennetaan eli on ihan samanlaista kuin surfex, pineline etc. ja toinen taas raakana pintaan eli hiilivetyliuotin.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
Motox Tehopesu = bioliuotin -> saa ja pitääkin laimentaaseatts kirjoitti:Motoxin liuotintihan kahta erilaista toinen laimennetaan eli on ihan samanlaista kuin surfex, pineline etc. ja toinen taas raakana pintaan eli hiilivetyliuotin.
Motox Liuotinpesu = hiilivetyliuotin -> raakana pintaan, ei laimenneta
-
hiusnaarmu
Lisätään vielä, että Hiilivetyliuotinta ei saa päästää maaperään!!_paffa kirjoitti:Motox Tehopesu = bioliuotin -> saa ja pitääkin laimentaaseatts kirjoitti:Motoxin liuotintihan kahta erilaista toinen laimennetaan eli on ihan samanlaista kuin surfex, pineline etc. ja toinen taas raakana pintaan eli hiilivetyliuotin.
Motox Liuotinpesu = hiilivetyliuotin -> raakana pintaan, ei laimenneta
Joo elikkä sitä hiilivetyliuotinta tarkoitin mutta pitääpä se jättää sitten laskuista pois kun kuitenkin ulkona sitä tulee enimmäkseen pestyä jos kerran sitä ei maahan saa päästää. Ei varmaan tuosta pinnoittamisesta kauaksi aikaa ole iloa tuossa crossi hommissa tai ainakaan kylkien muoveissa ei varmaan kauan kestä 
Mä ajattelin käydä ti-hallissa tekemässä liukkaripesun, ja tehdä loppuvaiheet ja pesut ennen kiillotusta pihassa. Ei viitsi maaperää ja luontoa tuhota.
Tarviiko bilteman rasvan kylmäpoiston käytössä varoa muoviosia tai listoja? Vai voiko huoletta suihkuttaa koko auton läpi?
Ei tarvii varoa. Ei ole niin kova myrkky. 2kpl 4 litran kannua tuota itsekkin käyttänyt ja ei ole tehnyt jälkiä autoihin.Marko82 kirjoitti:Tarviiko bilteman rasvan kylmäpoiston käytössä varoa muoviosia tai listoja? Vai voiko huoletta suihkuttaa koko auton läpi?
Juha U & Co:
Oletteko käyttänyt sekä Motox liuotinpesuainetta että Bilteman rasvan kylmäpoistoainetta. Jos, niin kumpi on mielestänne parempaa?
Itse olen käyttänyt tuota Motoxia ja sillä on kohtuu hyvä puhdistusteho, irrottaa jopa pikeä. Mietin vaan, josko tuo Bilteman tuote olisi vielä parempaa...
Oletteko käyttänyt sekä Motox liuotinpesuainetta että Bilteman rasvan kylmäpoistoainetta. Jos, niin kumpi on mielestänne parempaa?
Itse olen käyttänyt tuota Motoxia ja sillä on kohtuu hyvä puhdistusteho, irrottaa jopa pikeä. Mietin vaan, josko tuo Bilteman tuote olisi vielä parempaa...
Kumpaakin olen käyttänyt ja molemmat toimii tarkoitukseensa. En ole tosin rinnakkain samaan autoon testannut, niin en pysty sanomaan et kumpi ois parempaa. Olen laittanut kuivaan pintaan sumutinpullolla ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa.Arms kirjoitti:Juha U & Co:
Sen jälkeen painepesurilla alhaalta ylöspäin huuhdellut ja kivasti on piet ja suolat irronnut. Yksi hyvä mitä nyt tänä keväänä olen muutamaan autoon kokeillut on Puuilossa myytävä Polaric nox-wax ja voi löytyä muistakin halpakaupoista.
Kannatta kyllä testata tuo Bilteman aine, kun ei oo edes kallista
Kiitos! Täytyy käydä Biltemassa.Juha U kirjoitti: Kumpaakin olen käyttänyt ja molemmat toimii tarkoitukseensa. En ole tosin rinnakkain samaan autoon testannut, niin en pysty sanomaan et kumpi ois parempaa. Olen laittanut kuivaan pintaan sumutinpullolla ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa.
Sen jälkeen painepesurilla alhaalta ylöspäin huuhdellut ja kivasti on piet ja suolat irronnut. Yksi hyvä mitä nyt tänä keväänä olen muutamaan autoon kokeillut on Puuilossa myytävä Polaric nox-wax ja voi löytyä muistakin halpakaupoista.
Kannatta kyllä testata tuo Bilteman aine, kun ei oo edes kallista
-
hiusnaarmu
Onko tuo makukysymys vai ihan joku pesuteknillinen juttu? Itse huuhtelen ylhäältä alaspäinJuha U kirjoitti:Arms kirjoitti:Juha U & Co:
Sen jälkeen painepesurilla alhaalta ylöspäin huuhdellut ja kivasti on piet ja suolat irronnut. Yksi hyvä mitä nyt tänä keväänä olen muutamaan autoon kokeillut on
Sekä että. Kovasti likasesta pinnasta pesuaine huuhtoutuu ylhäältä alas huuhtoessa ennen kuin pesurin viuhka ehtii irrottaa pehmenneen lian pinnasta. Varsinkin talvisuolaa pelkällä foamilla huuhtoessa ero on varsin selkeä, jos ei pese kintaalla.
-
hiusnaarmu
Tämä selväJuuzo kirjoitti:Sekä että. Kovasti likasesta pinnasta pesuaine huuhtoutuu ylhäältä alas huuhtoessa ennen kuin pesurin viuhka ehtii irrottaa pehmenneen lian pinnasta. Varsinkin talvisuolaa pelkällä foamilla huuhtoessa ero on varsin selkeä, jos ei pese kintaalla.
Pesu (painepesurilla) alhaalta ylös ja huuhtelu ylhäältä alas. Aina. Ero on huomattava 
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler
-
hiusnaarmu
Just päin vastain, kun Juha UOskuV kirjoitti:Pesu (painepesurilla) alhaalta ylös ja huuhtelu ylhäältä alas. Aina. Ero on huomattava
"Sen jälkeen painepesurilla alhaalta ylöspäin huuhdellut"
Ymmärtääkseni molemmat tarkoittaa samaa, mutta hieman eri termeillä.hiusnaarmu kirjoitti:Just päin vastain, kun Juha UOskuV kirjoitti:Pesu (painepesurilla) alhaalta ylös ja huuhtelu ylhäältä alas. Aina. Ero on huomattava![]()
"Sen jälkeen painepesurilla alhaalta ylöspäin huuhdellut"
OskuV tarkoittaa pesulla sitä, kun pesuaine on pinnassa, se ensin "pestään" paineella alhaalta ylöspäin, mielellään kohtuu kapealla viuhkalla, jotta vedenpainetta on tarpeeksi pintaan irrottaakseen likaa. Tämän jälkeen lopuksi vielä (jos haluaa) huuhtelu ylhäältä alaspäin, jotta loput pesuainejäämät valuu pinnoilta maahan (leveä viuhka, pienemmällä paineella, ei pesuaine vaahtoa enää rakoihin yms).
JuhaU taas puolestaan tarkoitti tuota samaa kuin OskuV puhui "pesusta", jättäen tämän viimeistelyhuuhtelun kokonaan mainitsematta (väitän silti, että myös JuhaU tämän tekee lopuksi). Jokatapauksessa pinnassa oleva pesuaine kannattaa aina ensin huuhtoa alhaalta ylöspäin ja lopuksi voi viimeistellä huuhtelemalla ylhäältä alas. Pätee pääasiassa esipesuaineisiin kuten foam yms ja bio/hiilivetyliukkareihin, jotka vain sumutetaan/vaahdotetaan pintaan vaikuttamaan (ilman kinnastelua). Autoshampoolle riittää huuhtelu yleensä ylhäältä alaspäin, olettaen että se on jo kinnasteltu kertaalleen, jolloin lika on irronnut pinnasta.
Just näin. Aika paljon parempi pesutulos tulee kun pesee tuossa järjestyksessä. Ite kiertelen auton ympäri pesten helmat ja puskurit ensin ja sen jälkeen alan pesemään järjestelmällisesti kuve kerrallaan edeten edelleen alhaalta ylös. Lopuksi siten tosiaan huuhtelu ylhäältä alas.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler