Vanteiden vahat/sealantit?

Vanteiden ja metallipintojen suojaus
harrik

Re: Vanteiden vahat/sealantit?

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Loka 28, 2012 11:48 am

Morjes !
Nyt kun olen aivan selvinpäin vedän hiukan takaisin puheitani. :lol:
Opti Coatin ominaisuudet on tutkittu/testattu lakkapinnan kanssa, toki itse olen "testannut" lakattoman punaisen maalin pintaan (se Hondan lokari) jossa Opti reilun vuoden päästä vielä oli kuin laittopäivänä.
Optihan tekee kemiallisensidoksen lakkapinnan kanssa, ("paistuu" kiinni) elikäs on kuin uusi lakkapinta.
Siksi Optia ei voi verrata ns. tavanomaisiin pinnoitteisiin esim. C quortz jne.
Kerroin näin pitkän kaavan mukaan koska jos vanteissa ei lakkapintaa en ehkä vannoisi käsi Koraanilla, notta kesto olisi sama kuin jos viskaisi lakka pinnalle. ;)

Mark77

Viesti Kirjoittaja Mark77 » Su Loka 28, 2012 4:43 pm

Mulla on kans ollut hyvät kokemukset Opti Coatilla..Kesävanteet oli paljon helpommat pitää puhtaana pinnoituksen jälkeen..Pinta on vielä samanlainen kuin keväällä..Joten kyllä OC kestää..

daworder

Viesti Kirjoittaja daworder » La Tammi 25, 2014 6:33 pm

Millä sitä sopis vahata kromi vanteet? (rial sion)
vai pitäskö niitä hierasta jollakin kromille tarkotetulla aineella? cocacola+folioo?
Sopiiko puhdistukseen normi pesu + Ag punainen + joku sealeri pintaan..esim dodon iron gloss?
vai mikä sopis hommaan parhaiten?

Hartiza-

Viesti Kirjoittaja Hartiza- » Ti Helmi 04, 2014 7:41 am

Näkisin, että jos ei ole hapettimia tms. kukkimisia, niin samoin metodein kun autonkin kanssa.. Tosin carnaubaa ei mielestäni kannata haaskata vanteisiin, juurikin joku sealantti sinne vaan ni hyvä tuloo! Korjatkoon viisaammat jos väärässä olen, ja sen punasen voi kans rankata pois listalta (ainakin jos kromit on muuten hyvässä hapessa)

Leksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leksa » La Maalis 15, 2014 9:53 am

Kysytäämpäs tässä. Varastojen kätköistä löytyy:
- Jetseal 109
- Wet Glaze 2.0
- FK 1000P
- Wolf's Hard Body
- Gtechniq C1,5

Mikähän nuista olisi kannattavin vanteiden suojaksi?

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Maalis 15, 2014 12:46 pm

No itse laittaisin tuon Hard bodyn pohjille. Sitten myöhemmin siihen voi varmasti laittaa vaikka jotain vahaa / QD ainettakin pinnalle, jos siltä tuntuu, mutta tuolla saisi varmaankin parhaan suojan kuumaa jarrupölyä ja paskaa vastaan, jota ainakin itse arvostan. Siksi itselläni näin.
Kaikki liha tottelee kuria...

realexlex

Viesti Kirjoittaja realexlex » Su Touko 04, 2014 12:27 am

Itse otin just käyttöön Auto Finessen mint rims wheel sealantin ja se vaikuttaa ihan ok tavaralta. Levittyi ihan hyvin, mutta kannattaa tehdä yksi rengas kerrallaan tai vaha jämähtää liikaa. Myöskään renkaan kumiin ei kannata koskea levittimellä, kun vaha jättää valkoisen jäljen kumiin ja sen pois saaminen on taas oma juttunsa. Lopputulos oli kaiken
kaikkiaan hyvä. Tulee mieleen jotenkin vanhanaikaiset turtle wax vahat jotka oli melko jäykkiä pyyhkiä pois (tukki osittain mikrokuituliinan). Vaha kestää lämpöä ja on suunniteltu nimenomaan vanteille. Tuoksuu melko voimakkaasti mintulle, mutta itse en oikein innostunut tuoksusta kun tulee mieleen flunssa hajusta. :LOL:

Antaisin nopeasti arvosanan 9-, mutta toisaalta kun ei ole kokemuksia vastaavista vannevahoista, niin toi arvosana voi heittää. Aikaisemmin laitoin vanteisiin normaalivahan ja Auto Finesse vaikuttaa paremmalta tähän tarkoitukseen, kuin perinteinen vaha. :thumb:

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Touko 04, 2014 12:37 am

Huomenna(ei ku tänään) pitäs laittaa uusiin vanteisiin Gtechniqin C5, onko tuossa mitään ihmeellistä mitä pitäs tietää? Putsaus, levitys, kuivuminen? ja pois pyyhintä...? Ja riittääkö yks kerros vai vetääkö samalla kaks? Entäs kuivumisaika kerrosten välissä, JOS vetää 2 kiekkaa. :roll:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Touko 04, 2014 9:49 am

Saman lailla kuin C4 muoveille, levityksen jälkeen heti pyyhintä ettei kristalloidu.
En ole laittanut kuin kerroksen.
Ja niin kuin tiedät mahdollisimman puhtaalle pinnalle viimeisenä vaikka ipa.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Touko 04, 2014 2:44 pm

Jep, hyvä tietää eli vanne kerrallaan.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Deadbeat111

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » To Tammi 08, 2015 3:37 am

Kysytäänpäs mielipiteitä, kun alkaa kohta olemaan aika ehostaa kesävanteet kuntoon.

Vähän taustaa ja omia pohtimisia: Viime kesänä lipat (BBS) kiillotettu ja jätin suojaamatta. Pesin auton n.2-3 kertaa viikossa ja ajoittain käsittelin Autosolin metal polishilla. Tilanne on nyt sellainen että hieman hapettumia löytyy, eli nyt täytyy ottaa toiset sotasuunnitelmat. Ekaksi näyttää vanteille vähän vesihiomapaperia, mutta siten pitäisi löytää se parhain ratkaisu.

Ideointi

Puoliin: Optimum Gloss-Coat

Lippeihin: Britemax - Final Shine+toistuva käyttö (Mikähän on aineen keskimääräinen kesto pinnalla???)

Optimumin laitto lippeihin arvelluttaa (tai vastaavan pinnoitteen/oikean lakan), 1) koska se älyttömin peilikiilto todennäköisesti himmenee 2) jos ja kun hapettumia ilmestyy joskus, niin on suurempi urakka edessä, kun joutuu repimään ensiksi pinnoitteen pois. 3) blokkaa muut metallin kiillotusaineet, eli jos haluan päivälle X sen täyden loiston niin se ei onnistukkaan enää vartissa.

Ajatuksia kenelläkään tai parannusehdotuksia ainevalintoihin??

seonoli87

Viesti Kirjoittaja seonoli87 » Su Maalis 01, 2015 8:33 pm

https://www.youtube.com/watch?v=ej6JVrzFjYY" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen Nasiol Metalcoat formula 2 pinnoite tuli laitettua kaverin alumiinivanteisiin:)
JT

Oka

Viesti Kirjoittaja Oka » Ti Touko 12, 2015 9:07 am

Lainaan tätä topikkia vähäsen. Onko ihmisiet käyttänyt mitä vahoja / sealentteja moottoripyörien vanteissa? Edessä olisi oman pyörän kiillottaminen ekaa kertaa ja aloin miettimään mikäköhän olisi paras aine vanteiden suojaukseen. Etu-vanteellahan ei ole niin isoa merkitystä, mutta tuo takavanne saa niskaansa ketjurasvaa ja ties mitä tököttiä kauden aikana. Hyllystä löytyy BH:n finis waxia, mutta olisko joku sealanti parempi?

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ke Touko 13, 2015 9:13 pm

Löytyykö sulta FK 1000P?

Oka

Viesti Kirjoittaja Oka » Ma Touko 18, 2015 9:33 am

JUMA kirjoitti:Löytyykö sulta FK 1000P?
Ei löydy. Laitoin finis waxit pintaan ja seurataan miten toimii!

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 18, 2015 5:50 pm

Eiköhän se toimi aika vastaavasti.
Vain YKSI LSP!

eljas

Viesti Kirjoittaja eljas » Ma Touko 18, 2015 6:22 pm

Itse olen todennut moottoripyörän takavanteen (sekä ajotakin selän) likaantumisen estämiseksi parhaaksi vaihtoehdoksi hyvän ketjusprayn. Voin suositella Sonaxin PTFE-spraytä ketjuihin, kuumana kun laittaa niin ei kyllä roiski yhtään vanteelle saati selkään. Joskus erehdyin laittamaan jotain Shellin spraytä ja hohhoijaa, kyllä sai takkiakin pestä. Vanteissa mulla on FK1000P ja eipä paljoa tarvii kuurata.
BMW 135iA '08

Oka

Viesti Kirjoittaja Oka » Ke Touko 20, 2015 9:35 am

eljas kirjoitti:Itse olen todennut moottoripyörän takavanteen (sekä ajotakin selän) likaantumisen estämiseksi parhaaksi vaihtoehdoksi hyvän ketjusprayn. Voin suositella Sonaxin PTFE-spraytä ketjuihin, kuumana kun laittaa niin ei kyllä roiski yhtään vanteelle saati selkään. Joskus erehdyin laittamaan jotain Shellin spraytä ja hohhoijaa, kyllä sai takkiakin pestä. Vanteissa mulla on FK1000P ja eipä paljoa tarvii kuurata.
Juu sehän on paras ratkaisu. Itse käytän motorexin ketju "vahaa" ei sekään paljoa vanteille roisku.

allpro

Viesti Kirjoittaja allpro » To Heinä 30, 2015 11:04 pm

Uudet aluvanteet hankittu ja posti toi ne kotiin eilen. :kippis:
Tein peruspesut ja pyyhinnän creanser fluidilla paljaisiin vanteisiin.
Pinnoitteeksi valitsin Jannen suosituksesta Gyeonin RIM.
Levitin sen ohjeiden mukaan ohuesti vanteen ulkopuolelle ja pyyhin 2 min jälkeen pois. Todella helppo ja mukana levittää sekä pyyhkiä.
Ainetta kului 4 vanteeseen vain 10 ml, koska vanteiden sisäpuolelle päätin laittaa FK1000P.

Huomenna olisi kumien vaihto nykyvanteista noille uusille, joten siksi päätin suoja vanteet ennen renkaiden laittoa.
Sealantti lähtee toivottavasti mukavammin liukkarilla pois tasapainolätkien alta asennettaessa kun pinnoite. Muuten saattaa lähtee tasapainolätkät painepesurilla pestessä lentämään.

Kestoista ei luonnollisesti ole mitää tietoa eikä kokemusta, mutta erittäin positiivisen kuvan molemmat aineet jättivät itsestään.
FK1000P on kyllä todella riittoisaa tavaraa, vähän otti vaahtomuovipadiin tavaraa niin sillä veti koko vanteen sisäpinnan.
Seuraavaksi meinaan vetää RIM pinnoitteen talvivanteisiin. Kun tuota ainettakin jäi mukavasti yli :roll:

allpro

Viesti Kirjoittaja allpro » La Elo 01, 2015 3:03 pm

Ei mennyt ihan putkeen ensimmäinen kestopinnoitteen laitto vanteisiin :?
Loppupyyhinnän suoritin näköjään vähän liian pitkänukkaisella mikrokuidulla, jäi vanteiden pintaa lievä harsomaisuus minkä huomasin vasta seuraavana päivänä luonnonvalossa.
Oppirahat pitää maksaa näköjään tässäkin lajissa. Onneksi haitta ei ole ole kuin visuaalinen, eikä käyttöautossa juurikaan haittaa.
Pääasia että lähtee paska ja jarrupöly pestessä helposti irti.
Ensi kerralla ollaan sitten fiksumpia ;)

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » La Elo 01, 2015 8:51 pm

Kokeile pyyhkäistä ipalla ja laadukkaammalla rätillä vielä. Voi toki lähteä seuraavassa pesussakin...
Wannabe-OCD

allpro

Viesti Kirjoittaja allpro » La Elo 01, 2015 11:22 pm

Tonis kirjoitti:Kokeile pyyhkäistä ipalla ja laadukkaammalla rätillä vielä. Voi toki lähteä seuraavassa pesussakin...
100% IPA:lla vai 50/50 suhteella?

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » Su Elo 02, 2015 6:32 am

50/50
Wannabe-OCD

aalt1n

Viesti Kirjoittaja aalt1n » Ti Loka 06, 2015 12:17 am

Onko kukaan koittanut Wolf'sin Hard Bodya vanteille? Varsinkin kokemukset kestosta ja puhdistettavuudesta talvella kiinnostaa.
Ajattelin pullon jämät käyttää nyt johonkin "hyödylliseen", ettei roskiin tarvi heitää.
...twiittaan kinttaalla...
.:Give Blood - Play Rugby:.

oswald

Viesti Kirjoittaja oswald » Ti Loka 06, 2015 3:51 pm

aalt1n kirjoitti:Onko kukaan koittanut Wolf'sin Hard Bodya vanteille? Varsinkin kokemukset kestosta ja puhdistettavuudesta talvella kiinnostaa.
Ajattelin pullon jämät käyttää nyt johonkin "hyödylliseen", ettei roskiin tarvi heitää.
Omiin kesävanteisiin olen tuota laittanut viime keväänä. Kaksi kerrosta pintaan pistin ja todella helpolla lähtee edelleen puhtaaksi Auto-foamilla ja shampoolla. Kestosta tahi naarmuuntumisen estosta on vielä paha sanoa kun vanteet vasta yhden kesäkauden olleet alla..
Näiden kokemusten pohjilta kyllä itse ainakin suosittelen laittamaan tuota vanteille. Harkitsen itsekin että jos ehtisi tätä laittaa myös talvivanteille ennen kuin nyt menevät taas alle..

Vastaa Viestiin