Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
-
Timo_R
Viesti
Kirjoittaja Timo_R » Pe Marras 28, 2014 5:53 pm
Onkos tämmöisestä aineesta kellään kokemuksia? Lähtee kuulemma autot puhtaaksi ja jättää kiiltävän pinnan.
Kuvan laatu on vähän heikko mutta ainahan voi kuvitella mitä siinä lukee jos ei selvää saa.
-
Juha U
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Pe Marras 28, 2014 9:16 pm
Joo varmaan lähtee, ph 12 mut eihän rekkoja vahailla niin ei vahojen puolesta tarvitse huolestua.
-
tunppi
Viesti
Kirjoittaja tunppi » Pe Marras 28, 2014 9:21 pm
Tiiviste kumminkin kyseessä...eikös Autofoam ph ole myös 12? Laimennus ratkaisee vahaturvallisuuden kaiketi?
-
Juha U
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Pe Marras 28, 2014 9:23 pm
Joo hieman se laimenee mut on silti melkoisen kovaa ainetta. Sit jos laimentaa vahaturvalliseks niin saattaa pesuteho huonontua melko paljon.
-
tunppi
Viesti
Kirjoittaja tunppi » Pe Marras 28, 2014 9:26 pm
Miten tuo ph muuttuu, kun laimentaa vedellä? Onko siihen jokin selkeä kaava? Mulla on töissä trans-clean mikrosol merkkistä pesuainetta jonka ph myös 12... Olis kiva tietää onko siitä muuksi kuin kaikki pois aineeksi...
-
Ramzez
Viesti
Kirjoittaja Ramzez » Pe Marras 28, 2014 9:33 pm
Morjesta vaan kaikille!
En ole ennen tänne kirjoittanut, mutta olen aina silloin tällöin etsiskellyt tietoutta, kun on pitänyt omia autojani putsata. Kirjoittelen aktiivisemmin BTCF-foorumilla.
Joka tapauksessa tuo rekka on aika vahva pesuaine. Niin vahva, että 50/50 laimennussuhteellakaan en käsittelisi paljain käsin. Hetkellinen altistus ei tee välttämättä muuta kuin kuivaa ihoa, mutta jo muutamassa minuutissa alkavat kädet kirvellä. Eli siis aika tujusta kamasta on kyse.
Tuota ainetta olen itse asiassa käyttänyt talvisin, kun on pitänyt vahata auto uudestaan ja pintaan on päässyt jämähtämään maantiesuolaa, pikeä ja muuta likaa. Pesee kyllä taatusti kaikki vahat pois, mutta pikeen ei kuitenkaan pure aivan niin hyvin. Laimeammallakin suhteella 1:10 pesee edelleen ainakin Collinite 915 vahan täysimääräisesti pois maalipinnalta. En käyttäisi normaalina autonpesushampoona voimakkuutensa vuoksi, eikä mielestäni myöskään vaahtoa kovin kummoisesti. Sen sijaan jos konehuone kaipaa puhdistusta, niin siihen tuo rekka tepsii kyllä tosi hyvin, vaikka ei nyt aivan jarrukliineriä vastaakaan.
Viimeksi muokannut
Ramzez, Pe Marras 28, 2014 9:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Juha U
Viesti
Kirjoittaja Juha U » Pe Marras 28, 2014 9:35 pm
Kyllä siihen varmaan joku kaava on mut ite en noita osaa laskea
No niin sieltähän tulikin jo hyvää tietoa

-
Ramzez
Viesti
Kirjoittaja Ramzez » Pe Marras 28, 2014 9:51 pm
Tuo rekka ei kauhean tyyristä ainetta ole ja sitä saa 20 litran kanistereissa. Sitä saa myös aika paljon laimentaa pesutehon silti olennaisesti heikentymättä, joten yksi kanisterillinen kestää aika kauan. Moottoritilan pesemiseen aika hyvä aine, kunhan vain sitä hieman vielä jollakin harjalla auttaa vähäsen. Samoin pyörien putsaaminen onnistuu ihan hyvin, mutta kuten sanottu, syö kaikki vahat pois, joten jos pyöriä pesee, niin pyörä kannattaa irroittaa autosta ja käsitellä pesun jälkeen uudelleen käyttämälläsi vahalla/hoitoaineella. Aine kyllä lähtee hyvin pois ihan huuhtelemalla, joten sen suhteen ei ole pelkoa.
-
Timo_R
Viesti
Kirjoittaja Timo_R » La Marras 29, 2014 9:27 pm
En minä sitä aivan joka viikkoisena shampoona käyttäisikään.

Mutta ehkä tuolla siis uskaltaa pestä kun tarvii saada pinnat kunnolla puhtaaksi ennen vahausta? Tuommoinen 20L pönttö näkyisi olevan käytettävissä..
-
Ramzez
Viesti
Kirjoittaja Ramzez » La Marras 29, 2014 9:44 pm
Timo_R kirjoitti:En minä sitä aivan joka viikkoisena shampoona käyttäisikään.

Mutta ehkä tuolla siis uskaltaa pestä kun tarvii saada pinnat kunnolla puhtaaksi ennen vahausta? Tuommoinen 20L pönttö näkyisi olevan käytettävissä..
Kyllä tuo rekka toimii ainakin kesällä hyvin tehopesuaineena ennen vahaamista. Talvella sen sijaan saattaisin käyttää tuon lisäksi vielä jonkinlaista pienpoistoainetta, sillä rekka ei oikein toimi kunnolla pinttyneeseen pikeen. Tai ehkä toimii raakana, mutta sitten puhutaan jo sen verran voimakkaasta aineesta, että maalipinta alkaa ottamaan kipeää hyvin äkkiä, joten en ehkä ensimmäisenä kokeilisi sitä. Rekalla voi kuitenkin hyvin korvata jonkin muun mahdollisen liuotinpesuaineen, mitä olet käyttänyt pinnan syväpuhdistamiseen ennen vahausta.
-
Urran
Viesti
Kirjoittaja Urran » La Marras 29, 2014 11:25 pm
Laimentamalla ei tosta ihan heti "söpöä saa". pHhan on perin yksinkertaista laskea. Jokainen muutos on aina 10 kertainen. Eli pH8 on 10 kertaa emäksisempää kun vesi, pH9 10^2 eli 100 kertaa emäksisempää. pH10 1000 kertaa, pH11 10 000 kertaa ja pH 12 100 000 kertaa. Eli pH 7 päästään heti kun lisätään millilitraan sata litraa vettä
Kätevä shampoo. Voi tehdä kahdella millillä 200L tynnyrillisen valmista pesunestettä!
Vain YKSI LSP!
-
iiKster
Viesti
Kirjoittaja iiKster » Su Marras 30, 2014 2:34 am
Meneekö tuo tosiaan noin?. PH on tosiaan logaritminen(?) siinä mielessä että ph9 on 10 kertaa väkevämpää kuin ph8.
Muistaaksen laimennus meni joksenkin niin että tuplaamalla volyymi neutraalilla liuottimella (vesi) saadaan pudotettua emäksisen liuoksen ph arvoa 0.3lla. Eli Litraan ph8 liuosta lisätään litra vettä niin ph = 7.7, lisäämällä tähän vielä 2 litraa saadaan ph 7.4, tähän liuokseen vielä 4 litraa niin ollaan jo melkein neutraalissa ph 7.1.
Eli tuon ph12 litran neutralisointiin ei tarvita kuin noin 33 000l vettä, eli milli / 33 litraa?
Tämä mutulla muistista kemian tunnilta 15v sitten, joku kemisti korjatkoon jos olen väärässä.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
-
Urran
Viesti
Kirjoittaja Urran » Su Marras 30, 2014 8:50 am
Saahan tuon tarkistaa
Googlen eka hakutulos on mun muistikuvan kanssa ainakin yhtä mieltä;
http://rechneronline.de/chemie-rechner/ph-dilution.php
Itse muistan pHsta kaavan: pH0 = 10^0, pH1 = 10^1, pH2 = 10^2 jne jne.
Vain YKSI LSP!
-
peuge
Viesti
Kirjoittaja peuge » Su Marras 30, 2014 2:18 pm
PH asteikko on kyllä logaritminen. Pesuaine voi kuitenkin olla puskuroitu eikä ph nouse tai laske kuin tietyissä rajoissa. Olisikohan jopa yleisin tilanne tämä. Tästä voi syntyä käsitys ettei ph asteikko olisi logaritminen. Eli pesuainetiivisteen ph:ta voi laimentamalla muuttaa jollei se ole puskuroitu.
Lähtisin itse aika vahvasti olettamaan että suurimmassa osassa pesuaineita käytetään puskurointia. Jos pesuaine ei ole puskuroitu sen käyttöohjeessa on hyvin suurella todennäköisyydellä tämä kerrottu. Puskuroinnilla haettaneen ainakin sitä että pidetään pesuaine joko happaman tai emäksisyyden puolella. Kummassakin tapauksessa lienee mahdollista päästä puskuroinnista huolimatta lähelle seitsemää, mutta ph ei välttämättä silti muutu logaritmisesti.