BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Käytit siihen aikaa, rahaa, verta, hikeä tai kyyneleitä. Näytä ne muille!!
Avatar
Anzafin
Viestit: 469
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 10:06 pm
Paikkakunta: Kajaani

BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Anzafin » Pe Heinä 25, 2014 3:12 pm

Huh huh! Taas työsarkaa pari täyttä päivää takana. Harrastuksen parissa tietenkin :buffer: .

Sain käsittelyyn kanssaharrastajan upean BMW Alpina D10 Biturbo Touring 047:n, vm. -01. Värinä Cosmos Schwartz.
Asiasta sovittiin jo keväällä melkein heti sen jälkeen kun Alpina oli omistajan talouteen saapunut, ja aikataulut natsasi yhteen nyt tällä viikolla, kun hänellä oli sopivasti vapaata ja minulla lomaa.

Sovittiin kahden päivän hommasta ja niin hyvästä kiillon palauttamisesta kuin se vain tässä ajassa on mahdollista. Taitojeni puitteissa tottakai. Ja vaikka tapaus oli hankala alkaen heti kovasta BMW:n lakkapinnasta, niin lysti tätä oli tehdä :thumb:.

Samalla tuli testattua uutta leikkaavaa laikkaa, ja uusi suosikki onkin nyt löytynyt :taputapu: .


Naarmut/pinta:
Yleiskunto oli perusteellisen puhdistuksen jälkeen ensi näkemältä hyvä, mutta kunnon valojen alla ja työstön alettua koko komeus alkoi paljastua aika haastavaksi kohteeksi. Peruspyörönaarmujen alta paljastui aika tukevia naarmuja. Harsomaisen pyörönaarmuverkon alla olleet syvemmät naarmut olivat niin ikään pyörönaarmuja kauempaa katsottaessa, mutta läheltä tarkasteltaessa ne olivat syviä, suoria, n.10 cm mittaisia rantuja. Lisäksi oli myös jonkin verran pitkiä syviä naarmuja, eritoten katossa ja konepellissä. Lisäksi oli muutamia kolhumaisia raapaisuja, joita niin ikään yritin poistaa/pienentää parhaani mukaan.

Autoa oli maalattu osittain sieltä täältä ajan saatossa, mutta melko kovaksi osoittautui myös uudelleenmaalatut alueet. Ehkä näillä alueilla oli naarmua pikkuisen vähemmän kuin alkuperäisillä pinnoilla.

Laikat ja aineet:
No niin, eli varauduin tähän koitokseen tilaamalla joitakin uusia ja täydentäviä tuotteita. Tiesin jo etukäteen tarvitsevani kunnon leikkausvoimaa, ja koska vanhat karvat olivat jo aika huonossa jamassa, päätin kokeilla CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2 -nimihirviötä Briteistä. Lisäksi tilasin täydennystä Menzerna-valikoimaani. Samoin pääsin vihdoin kunnolla testaamaan Projectechiltä tulleilta Flexipads Hex Logic -laikkoja. Eritoten sitä leikkaavinta päätä.

CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2. Kyseessä on siis vaahtomuovialustalla varustettu lyhytkarvainen rajusti leikkaava laikka. Heti ensimetreiltä laikka tuntui tosi hyvältä. Äärettömän helppo kontrolloida, pystyi ajamaan tiukat paikat todella tarkasti. Kartiomallisesta vaahtomuovista huolimatta painetta sai helposti myös laika reunalle. Sinällään painoa ja voimaa ei tarvinnut käyttää laikan kanssa käytännössä ollenkaan. Vaikka leikkaavana aineena käytin Menzerna FG400:a, joka on siis todella voimakkaasti leikkaava aine, tämä kombinaatio viimeisteli pinnan kyllä todella hienosti. Eli ei jäänyt harmahtavaksi eikä laikka itsessään jättänyt minkäänlaisia mikronaarmuja jälkeensä. Hologrammia kyllä jäi, mutta se nyt ei ollut mikään yllätys kun leikkaavasta karvalaikasta on kyse.

Ajelin laikalla siihen malliin, että ensin 1:llä aineen levittely, sitten tehojen nosto 2,5 tietämille ja aineen lämmittäminen. Heti kun kosteus näytti häviävän, kierrosten nosto 4:lle eli 1200rpm tietämiin ja sillä ajoa. Aine ei kuivunut juuri millään pinnoilla vaikka ajoi kuinka kauan. Hatunnosto siis Menzernalle myös. Lopuksi laskin tehot jonnekin 2 tietämille ja viimeistelin hitaalla liikkellä 2-4 ylivedolla. Karvaa irtosi jonkin verran mutta ei häiritsevästi. Ja kun karva on 5mm pitkää niin ei syntynyt mitään hillittömiä karvapalloja/klimppejä. Laikka oli siis pop :good: .

Flexipads Hex Logic -laikat olivat niin ikään minulle uusi tuttavuus, ja nyt käytin siellä täällä oranssia eli heavy cutting -laikkaa. Lähinnä ajoin tällä leikkaavalla vaahtomuovilla ahtaita paikkoja, joissa olisi teräväreunaisella karvalaikalla ollut vaara raapaista. Erinomainen laikka tämäkin. Leikkausvoima aika lailla samaa kuin karvallakin, mutta voiman kanssa --> puuduttaa.

2-steppinä homma siis tehtiin, mutta eka steppi oli aika pitkä, sillä lähes kaikki paikat vaativat 2-3 peräkkäistä karvalla ajoa. Joissakin paikoissa (mm. katto) jopa neljä. Toinen steppi luonnollisesti Flexin epäkeskolla. Laikkana Lake Country CCS valkoinen polishing -laikka ja aineena Menzerna PO106FA, jossa riittää voimaa tällaisellekin lakkapinnalle. Kokonaisuutena sain poistettua ehkä 95% naarmuista.

Vahaus ja viimeistely:
Bilt-Hamber Finis Wax pintaan ja renkaille vähän Meguiarsia.

-----------------------------------------------------------------

Prosessi:

1) Esipesu
- Polaric Nox-Wax

2) Pesu
- Turtle Wax Big Orange
- Kahden ämpärin taktiikka + mikrokuituhanska
- Pienpoisto AutoGlym Intensive Tar Remover
- Raudanpoisto Wolf's Chemicals Deironizer Decon Gel

3) Kiillotus
1st step:
- FLEX PE14-2 + CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2 + Menzerna FG400
- FLEX PE14-2 + Flexipads Hex Logic Orange Heavy Cutting Pad + Menzerna FG400

2nd step:
- FLEX XC 3401 VRG + Lake Country CCS white polishing pad + Menzerna PO106FA

4) LSP
- Bilt-Hamber Finis Wax

5) Muut
Renkaat:
- Meguiar's Gold Class Endurance Tyre Gel

Vanteet:
- Zaino CS


-----------------------------------------------------------------

Lähtökohta

Pesun jälkeen yleisilme näytti vielä kauempaa ihan ok:lta, niin kuin yleensä.
Kuva

Kuva

Kuva

-----------------------------------------------------------------

Kiillotus

Aloittelin luonnollisesti kartoittamalla maalin paksuuden jotta tietää jos on erityistä varovaisuutta vaativia alueita kulmien ja mutkien lisäksi.
Kuva

Ja tällaista oli tiedossa. Vasen takaovi ei sinällään ollut kovin huonossa kunnossa.
Kuva

Ja tässä siis se CarPron karvalaikka.
Kuva

Ja sitten lisää naarmukuvia ja "jälkeen"-kuvia. Huomioitavaa että "jälkeen"-kuvat on otettu aina 1st stepin ensimmäisen ajokerran jälkeen. Lähes jokaisesta kuvasta näkee että vaati vielä vähintään toisen ajon ja usein kolmannenkin.

Konepellin vasemmassa etukulmassa oli heti alkuun vähän tämmöistä rankempaa huumoria :D.
Kuva

Kyllä se siitä jonkin verran tokeni.
Kuva

Konepellin tasaista pintaa.
Kuva

Ja eka stepin yhden vedon jälkeen. Tässä kohti totteli jo aika hyvin tuota yhtä vetoa, mutta kuvassa näkyvä aluekin on toki aika pieni.
Kuva

Katon yleisilmettä... :shock:
Kuva

Työstön alla.
Kuva

Oikeaa etulokaria.
Kuva

Parempana.
Kuva

Oikea etuovi.
Kuva

Kuva

Vasen peräposki.
Kuva

Kuva

Samaa aluetta mutta ylempää.
Kuva

Kuva

Vasen takaovi.
Kuva

Kuva

Samaa aluetta.
Kuva

Vasen etulokari.
Kuva

Kuva

Vasen sivupeili.
Kuva

Parani, mutta 2nd steppi vaikutti vielä yllättävän paljon. Sitä ei siis tässä vielä ole tehty.
Kuva

Takaluukkuhan se usein on ikävässä kunnossa, ja niin tämäkin. Kontin luukun yläreunaa tässä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rosomainen naarmu kontin luukussa.
Kuva

Tällainenkin parannus vaikuttaa jo paljon koko perän luukkiin.
Kuva

-----------------------------------------------------------------

Kaikki valmista

LED-lampun valossa. Pinta siis jo käsitelty 2nd stepillä ja myös vahattu.
Kuva

Ja kameran salamalla valaistuna.
Kuva

Ja sitten ihan yleiskuvia läheltä ja kauempaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

--------------------------------------------------

Vaikka homma oli kova, niin oli mukava tehdä kun oli kaksi päivää aikaa ja parannus ainakin omasta mielestä melkoinen, vaikka uusiahan näistä ei saa vaikka kuinka haluaisi :kippis: .

- Antti -

Avatar
Antto-
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:12 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Antto- » Pe Heinä 25, 2014 3:27 pm

Huikee suoritus. Kyl nyt näyttää niin hyvältä pinnalta. Nostan hattua! :buffer:

samunoz
Viestit: 4303
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Heinä 25, 2014 7:09 pm

Erinomaista :good: Pyyhitkö tuon Finis-waxin toistamiseen vähän ajan kuluttua kun on lämmennyt auringossa? Itse olen huomannut että tuppaa lyömään öljyjä pintaan varsinkin tummissa väreissä johon kaikki pöly tarttuu pahasti.

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2857
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Pe Heinä 25, 2014 7:41 pm

Kunnon lohkomista ollut. Näillä keleillä työntää vähän hikeä myllyttäessä.
samunoz kirjoitti:Pyyhitkö tuon Finis-waxin toistamiseen vähän ajan kuluttua kun on lämmennyt ? Itse olen huomannut että tuppaa lyömään öljyjä pintaan varsinkin tummissa väreissä johon kaikki pöly tarttuu pahasti.
Kyllä se noin kannattaa tehdä, monen muunkin vahan kanssa sama.

j-kan
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Huhti 28, 2014 1:52 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja j-kan » Pe Heinä 25, 2014 8:00 pm

Asiakas kiittää ja kumartaa mestaria! :D :thumb:

Noin 350km myöhemmin läpi vesisateen ja hyönteismeren luurilla napattu räpsy:
Kuva

Hienosti peilaa ja kaupungin jokilaivakin sieltä erottuu :thumb:

ps. Tais olla ensimmäinen postaus allekirjoittaneelta vaikka luettu on kovasti foorumia
Alpina D10 Touring

Avatar
Anzafin
Viestit: 469
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 10:06 pm
Paikkakunta: Kajaani

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Anzafin » Pe Heinä 25, 2014 8:13 pm

Kiitoksia kommenteista.

Joo, tehtiin omistajan kanssa Finis-Waxista ihan sama havainto, mutta ei ruvettu enää sitten pihalla hieromaan kun sitä pölyä oli siinä pinnalla aika äkkiä.
Mukava oli Janne tavata ja hyvä että pääsit turvallisesti kotia.

- Antti -

Avatar
_nixu_
Viestit: 2615
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Pe Heinä 25, 2014 8:17 pm

Hienoa jälkeä :taputapu:
E53 X5 3.0D

j-kan
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Huhti 28, 2014 1:52 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja j-kan » Pe Heinä 25, 2014 8:20 pm

Anzafin kirjoitti:Kiitoksia kommenteista.

Joo, tehtiin omistajan kanssa Finis-Waxista ihan sama havainto, mutta ei ruvettu enää sitten pihalla hieromaan kun sitä pölyä oli siinä pinnalla aika äkkiä.
Mukava oli Janne tavata ja hyvä että pääsit turvallisesti kotia.

- Antti -
Kuin myös. Jos tänne poronhoitoalueelle eksyt niin saa kilautella ja käydä kahvilla (KALJALLA) kahvilla vaikka! :D
Alpina D10 Touring

Juha U
Viestit: 4653
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Heinä 25, 2014 11:04 pm

Kyllä se Antti on taas ahkeroinut ja tehnyt niin hienoa työtä. :good: Enpä tiennyt että E39:stäkin on Alppina tehty auto on kyllä hieno :D

Avatar
Manke
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 6:18 am

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Manke » Pe Heinä 25, 2014 11:06 pm

Hienoa jälkeä upeassa autossa [THUMBS UP SIGN]

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Heinä 26, 2014 3:27 am

Olipas hieno tarina upean lopputuloksen kera! Autokin kelpaisi omaan pihaan (jos vielä mahtuisi)... :good:
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja JUMA » La Heinä 26, 2014 10:23 pm

Nättiä jälkeä nättiin APINAan. :taputapu:

Rauhallinen Erkki
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 9:13 am
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » To Heinä 31, 2014 10:57 pm

Uijui!!! Komeaa jälkeä taas kerran. Näyttämötopiikinteon 101 lesson samalla. Hienoa, Anza!
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: BMW Alpina D10 Biturbo Touring - Cosmos Schwartz

Viesti Kirjoittaja sonikk » La Elo 02, 2014 2:40 pm

Aikamoisen duunin teit, mukava nähdä että auto päätyi osaaviin käsiin. Helvetin hyvältä näyttää. :good:

Vastaa Viestiin