Sain käsittelyyn kanssaharrastajan upean BMW Alpina D10 Biturbo Touring 047:n, vm. -01. Värinä Cosmos Schwartz.
Asiasta sovittiin jo keväällä melkein heti sen jälkeen kun Alpina oli omistajan talouteen saapunut, ja aikataulut natsasi yhteen nyt tällä viikolla, kun hänellä oli sopivasti vapaata ja minulla lomaa.
Sovittiin kahden päivän hommasta ja niin hyvästä kiillon palauttamisesta kuin se vain tässä ajassa on mahdollista. Taitojeni puitteissa tottakai. Ja vaikka tapaus oli hankala alkaen heti kovasta BMW:n lakkapinnasta, niin lysti tätä oli tehdä
Samalla tuli testattua uutta leikkaavaa laikkaa, ja uusi suosikki onkin nyt löytynyt
Naarmut/pinta:
Yleiskunto oli perusteellisen puhdistuksen jälkeen ensi näkemältä hyvä, mutta kunnon valojen alla ja työstön alettua koko komeus alkoi paljastua aika haastavaksi kohteeksi. Peruspyörönaarmujen alta paljastui aika tukevia naarmuja. Harsomaisen pyörönaarmuverkon alla olleet syvemmät naarmut olivat niin ikään pyörönaarmuja kauempaa katsottaessa, mutta läheltä tarkasteltaessa ne olivat syviä, suoria, n.10 cm mittaisia rantuja. Lisäksi oli myös jonkin verran pitkiä syviä naarmuja, eritoten katossa ja konepellissä. Lisäksi oli muutamia kolhumaisia raapaisuja, joita niin ikään yritin poistaa/pienentää parhaani mukaan.
Autoa oli maalattu osittain sieltä täältä ajan saatossa, mutta melko kovaksi osoittautui myös uudelleenmaalatut alueet. Ehkä näillä alueilla oli naarmua pikkuisen vähemmän kuin alkuperäisillä pinnoilla.
Laikat ja aineet:
No niin, eli varauduin tähän koitokseen tilaamalla joitakin uusia ja täydentäviä tuotteita. Tiesin jo etukäteen tarvitsevani kunnon leikkausvoimaa, ja koska vanhat karvat olivat jo aika huonossa jamassa, päätin kokeilla CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2 -nimihirviötä Briteistä. Lisäksi tilasin täydennystä Menzerna-valikoimaani. Samoin pääsin vihdoin kunnolla testaamaan Projectechiltä tulleilta Flexipads Hex Logic -laikkoja. Eritoten sitä leikkaavinta päätä.
CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2. Kyseessä on siis vaahtomuovialustalla varustettu lyhytkarvainen rajusti leikkaava laikka. Heti ensimetreiltä laikka tuntui tosi hyvältä. Äärettömän helppo kontrolloida, pystyi ajamaan tiukat paikat todella tarkasti. Kartiomallisesta vaahtomuovista huolimatta painetta sai helposti myös laika reunalle. Sinällään painoa ja voimaa ei tarvinnut käyttää laikan kanssa käytännössä ollenkaan. Vaikka leikkaavana aineena käytin Menzerna FG400:a, joka on siis todella voimakkaasti leikkaava aine, tämä kombinaatio viimeisteli pinnan kyllä todella hienosti. Eli ei jäänyt harmahtavaksi eikä laikka itsessään jättänyt minkäänlaisia mikronaarmuja jälkeensä. Hologrammia kyllä jäi, mutta se nyt ei ollut mikään yllätys kun leikkaavasta karvalaikasta on kyse.
Ajelin laikalla siihen malliin, että ensin 1:llä aineen levittely, sitten tehojen nosto 2,5 tietämille ja aineen lämmittäminen. Heti kun kosteus näytti häviävän, kierrosten nosto 4:lle eli 1200rpm tietämiin ja sillä ajoa. Aine ei kuivunut juuri millään pinnoilla vaikka ajoi kuinka kauan. Hatunnosto siis Menzernalle myös. Lopuksi laskin tehot jonnekin 2 tietämille ja viimeistelin hitaalla liikkellä 2-4 ylivedolla. Karvaa irtosi jonkin verran mutta ei häiritsevästi. Ja kun karva on 5mm pitkää niin ei syntynyt mitään hillittömiä karvapalloja/klimppejä. Laikka oli siis pop
Flexipads Hex Logic -laikat olivat niin ikään minulle uusi tuttavuus, ja nyt käytin siellä täällä oranssia eli heavy cutting -laikkaa. Lähinnä ajoin tällä leikkaavalla vaahtomuovilla ahtaita paikkoja, joissa olisi teräväreunaisella karvalaikalla ollut vaara raapaista. Erinomainen laikka tämäkin. Leikkausvoima aika lailla samaa kuin karvallakin, mutta voiman kanssa --> puuduttaa.
2-steppinä homma siis tehtiin, mutta eka steppi oli aika pitkä, sillä lähes kaikki paikat vaativat 2-3 peräkkäistä karvalla ajoa. Joissakin paikoissa (mm. katto) jopa neljä. Toinen steppi luonnollisesti Flexin epäkeskolla. Laikkana Lake Country CCS valkoinen polishing -laikka ja aineena Menzerna PO106FA, jossa riittää voimaa tällaisellekin lakkapinnalle. Kokonaisuutena sain poistettua ehkä 95% naarmuista.
Vahaus ja viimeistely:
Bilt-Hamber Finis Wax pintaan ja renkaille vähän Meguiarsia.
-----------------------------------------------------------------
Prosessi:
1) Esipesu
- Polaric Nox-Wax
2) Pesu
- Turtle Wax Big Orange
- Kahden ämpärin taktiikka + mikrokuituhanska
- Pienpoisto AutoGlym Intensive Tar Remover
- Raudanpoisto Wolf's Chemicals Deironizer Decon Gel
3) Kiillotus
1st step:
- FLEX PE14-2 + CarPro 6" Wool / Foam Interlayer Heavy Cutting Pad - V2 + Menzerna FG400
- FLEX PE14-2 + Flexipads Hex Logic Orange Heavy Cutting Pad + Menzerna FG400
2nd step:
- FLEX XC 3401 VRG + Lake Country CCS white polishing pad + Menzerna PO106FA
4) LSP
- Bilt-Hamber Finis Wax
5) Muut
Renkaat:
- Meguiar's Gold Class Endurance Tyre Gel
Vanteet:
- Zaino CS
-----------------------------------------------------------------
Lähtökohta
Pesun jälkeen yleisilme näytti vielä kauempaa ihan ok:lta, niin kuin yleensä.



-----------------------------------------------------------------
Kiillotus
Aloittelin luonnollisesti kartoittamalla maalin paksuuden jotta tietää jos on erityistä varovaisuutta vaativia alueita kulmien ja mutkien lisäksi.

Ja tällaista oli tiedossa. Vasen takaovi ei sinällään ollut kovin huonossa kunnossa.

Ja tässä siis se CarPron karvalaikka.

Ja sitten lisää naarmukuvia ja "jälkeen"-kuvia. Huomioitavaa että "jälkeen"-kuvat on otettu aina 1st stepin ensimmäisen ajokerran jälkeen. Lähes jokaisesta kuvasta näkee että vaati vielä vähintään toisen ajon ja usein kolmannenkin.
Konepellin vasemmassa etukulmassa oli heti alkuun vähän tämmöistä rankempaa huumoria

Kyllä se siitä jonkin verran tokeni.

Konepellin tasaista pintaa.

Ja eka stepin yhden vedon jälkeen. Tässä kohti totteli jo aika hyvin tuota yhtä vetoa, mutta kuvassa näkyvä aluekin on toki aika pieni.

Katon yleisilmettä...

Työstön alla.

Oikeaa etulokaria.

Parempana.

Oikea etuovi.


Vasen peräposki.


Samaa aluetta mutta ylempää.


Vasen takaovi.


Samaa aluetta.

Vasen etulokari.


Vasen sivupeili.

Parani, mutta 2nd steppi vaikutti vielä yllättävän paljon. Sitä ei siis tässä vielä ole tehty.

Takaluukkuhan se usein on ikävässä kunnossa, ja niin tämäkin. Kontin luukun yläreunaa tässä.




Rosomainen naarmu kontin luukussa.

Tällainenkin parannus vaikuttaa jo paljon koko perän luukkiin.

-----------------------------------------------------------------
Kaikki valmista
LED-lampun valossa. Pinta siis jo käsitelty 2nd stepillä ja myös vahattu.

Ja kameran salamalla valaistuna.

Ja sitten ihan yleiskuvia läheltä ja kauempaa.













--------------------------------------------------
Vaikka homma oli kova, niin oli mukava tehdä kun oli kaksi päivää aikaa ja parannus ainakin omasta mielestä melkoinen, vaikka uusiahan näistä ei saa vaikka kuinka haluaisi
- Antti -
