Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
-
Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Strongborn » Ti Huhti 01, 2014 7:28 pm
Joo tuosta ei hirveän hyvää kuvaa saanut ainakaan pihalla, ja talliin ei mahdu
Onko jotain markettiaineita (halpoja) millä tuota lähtisi hinkkaamaan? Ei viitsisi lähteä ruotsista tilaamaan isoa pulloa ainetta että saa nuo rannut pois...
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Using Tapatalk
-
jusni
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Loka 14, 2012 3:19 pm
Viesti
Kirjoittaja jusni » Su Huhti 06, 2014 5:23 pm
Musta auto, pinnat jäätävässä kunnossa. Kiilto ihan ok, mutta jälkiä löytyy. Paras aine vahan alle "meikkaamaan" tuota vähän fiksumman näköiseksi? Menee jossain vaiheessa kesää maalaukseen, mutta siksi aikaa pitäisi saada vähän fiksummaksi.
-
JaniH
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
- Paikkakunta: Eura
Viesti
Kirjoittaja JaniH » Su Huhti 06, 2014 11:17 pm
Strongborn kirjoitti:Joo tuosta ei hirveän hyvää kuvaa saanut ainakaan pihalla, ja talliin ei mahdu
Onko jotain markettiaineita (halpoja) millä tuota lähtisi hinkkaamaan? Ei viitsisi lähteä ruotsista tilaamaan isoa pulloa ainetta että saa nuo rannut pois...
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Parasta markettiainetta tuohon on etikka

, sillä lähtee kalkkijäämät ainakin kivasti lasista...
jusni kirjoitti:Musta auto, pinnat jäätävässä kunnossa. Kiilto ihan ok, mutta jälkiä löytyy. Paras aine vahan alle "meikkaamaan" tuota vähän fiksumman näköiseksi? Menee jossain vaiheessa kesää maalaukseen, mutta siksi aikaa pitäisi saada vähän fiksummaksi.
Bilt Hamber Cleanser-polish meikkaa melko hyvin, siihen päälle saman valmistajan auto-balm niin pinta on kuin ei olisi koskaan naarmuja nähnytkään...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
-
Matuh
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Helmi 24, 2014 10:00 pm
Viesti
Kirjoittaja Matuh » To Huhti 10, 2014 8:15 am
Moro! Nytten tarttis ostella vaha, ja mielessä Collin 915 tai 476s, mulla nyt tuo 915 ja hyvin on kestänyt ja wet lookkiin tyytyväinen. Jatketaanko samalla? Mites onko tuohon levitykseen vinkkejä? Perus pesut ennen laittoa eli Pineline esipesu, painepesurilla huuhtelu, 2 ämpärillä kinnastelu pinelinellä, letkulla pesu, kuivaus ja sitten vaha milt kuulostaa?
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » To Huhti 10, 2014 8:51 am
No moro.
Jos ei pikeä eikä lentoruostetta niin riittää tuo, toki "savella" saa pinnat vieläkin puhtaammiksi, mutta pitää tietää mitä tekee nimittäin väärä savi väärissä käsissä naarmuttaa pintoja.
Jos sinulla vielä tuota Collia jäljellä mene sillä jos Colli loppu koita vaikka FK tonnista on vieläkin helpompi työstää ja muutenkin loistava aine.
Ja muistathan työstää kaksi erittäin ohutta kerrosta.
-
sottapytty
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2014 10:51 am
- Paikkakunta: Täällä Salon laitamilla
Viesti
Kirjoittaja sottapytty » To Huhti 10, 2014 9:00 am
harrik kirjoitti:No moro.
... Ja muistathan työstää kaksi erittäin ohutta kerrosta.
Mites muuten tuon parhaiten toteuttaisi? Vahasin pari viikkoa sitten yhden auton Colliniten 476:lla ja toisen Bilt Hamberin Finis Waxilla. Yritin laittaa vahaa hyvinkin vähän, mutta alkoi tuntua siltä, että kuivalla sienellä jo pyyhkii pintaa. Kun aiempina vuosina olen käyttänyt lähinnä vain juoksevia vahoja (pl. Simoniz original), kävi noiden levittäminen ja kiillottaminen jo työstä. Ai niin, laitoin alle AutoGlymin punaista, koska sitä on vielä jonkin verran jäljellä purkissa.
-
Posambique
- Viestit: 2746
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Posambique » To Huhti 10, 2014 9:01 am
476s ei oikeastaan ole vaha. Vahahan on luonnontuote jota taas tuo 476s ei ole.
Tarkkoja jos ollaan niin 915 ei oikeastaan ole vaha sekään (vaan hybridi), mutta sisältää kuitenkin vahaa.
No ei mennä sen tarkemmin kielen sopukoihin - molemmat ovat sitä mitä vahalla suomessa ymmärretään eli suojatuotteita maalipinnalle.
Jos sulla on vielä 915 hyllyssä niin hullua sitä mun mielestä olisi lähteä vaihtamaan.
"Ei se siitä vaihtamalla parane"
Jos haluat parantaa, niin käytät pohjatöihin enemmän aikaa.
Ensimmäinen asia olisi tehdä noiden sun mainitsemien vaiheiden jälkeen vielä pien- ja raudanpoistot.
Pienpoistoon esim. ValetPro Citrus Tar & Glue Remover, AutoSmart Tardis, AutoFinesse Oblitarate yms.
Raudanpoistoon esim. Wolf´s Chemicals Deironizer, CarPro IronX, AutoSmart Iron Out yms.
Suihkit pienpoiston pintaan, levittelet mikrokuitulevittimellä tai mikrokuituliinalla tms. ja huuhtelet. Sitten sama raudanpoistolle.
Savella auton läpikäyminen vielä tuon jälkeen ei ole huono idea sekään.
Voit kokeilla kädellä noiden vaiheiden jälkeen märkää maalipintaa sieltä täälta ja mikäli se tuntuu täydellisen sileältä ei savesta ole apua - muuten...
Hyviä vahauksia ja kelejä hommaan!
"Urku auki, pelti kii"
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » To Huhti 10, 2014 9:27 am
Hei taas.
No jos ohuelti laitetaan se tuntuukin, notta ei siinä sienessä ole mitään, kun tältä tuntuu paina sientä esim. ikkunaa vasten ja jos ainetta on sienessä ikkunaan jää selvästi havaittava jälki.
Ennen työstämistä kastele sieni vedellä sitten puristelet niin kuivaksi kuin pienillä kätösilläsi saat näin tehden sieni ei vetäse liikaa vahaa itteensä ja saat tasaisemmin laitettua vahaa pinnalle.
-
Juha U
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm
Viesti
Kirjoittaja Juha U » To Huhti 10, 2014 8:52 pm
Omasta mielestäni ei kannata liian kuivalla ja vahattomalla sienellä yrittää levittä vahaa, vaan sopivan kevyesti hieraista levittimeen ainetta ja tasaisesti levittää. Tuon kun tekee huolellisesti hosumatta, niin selviää yhdelläkin kerroksella

-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » To Huhti 10, 2014 11:09 pm
Tuo vähän vahaa hieman kokemattomalle "vahaajalle " on meille jonkun verran kokeneemmille yleensä aivan liian paljon, siksi neuvoin laittamaa todella vähän.
Toisia "vahoja" voi laittaa hieman enämpi ja toisia tosi ohkaisesti esim. Megun 16 on "vaha" joka on erittäin vaikea työstettävä jos vähänkin liikaa laittaa.
-
Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Strongborn » Ke Huhti 23, 2014 12:22 am
Hain tänään Meguirasin Mirror Glaze 16 vahapurkin Shineldiltä muiden tuotteiden ohella. Pitäisi ekaa kertaa auto kiillottaa jonka jälkeen vahata.
Mitä mieltä olette, kun kaverin kanssa hieman juteltiin, että on tykännyt vahata kesäisin vanhan vahan päälle että tulee se vastavahatun auton lookki? Onko tuo ihan ok? Vai oletteko sitä mieltä että aina vanha vaha pois ennen uutta, vaikka tavoiteltaisiin vain sitä vastavahatun auton kiiltoa?
Using Tapatalk
-
JUMA
- Viestit: 2196
- Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
- Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso
Viesti
Kirjoittaja JUMA » Ke Huhti 23, 2014 6:02 am
Sehän riippuu kuinka vanha vaha kyseessä ts. missä kunnossa pinta. Jos sullon pikipalleroa yms schaibaa täynnä, niin en suosittele "vain" vanhan päälle uutta, vaan hyvät pintojen puhdistukset ensin. Tässä operaatiossa tuppaa ne vanhat vahat lähtemään. Toisekseen mitä puhtaampi pinta, sitä paremmin vahat yleensä kestää. Ja moni vaha ei taho kerrostua...
-
harrik
- Viestit: 922
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am
Viesti
Kirjoittaja harrik » Ke Huhti 23, 2014 7:02 am
Hyvä vahavalinta.
Muista sitten mahdollisimman ohuesti äläkä anna kuivua liikaa n.5min.
mitä enemmän näet vaivaa pohjien puhdistukseen/kunnostukseen sitä parempi lopputulos.
-
JaniH
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
- Paikkakunta: Eura
Viesti
Kirjoittaja JaniH » Ke Huhti 23, 2014 7:31 am
Megun #16 on helpoin työstää kun etenee paneeli kerrallaan, aloittaa esim lokasuojasta siten että levitys lokasuojaan, sitten levitys etuoveen, poispyyhintä lokasuojasta, levitys takaoveen, poispyyhintä etuovesta jne... Katto ja konepelti kannattaa jakaa useampiin osiin. Samaa menetelmään olen käyttänyt myös Hiki-Simpan kanssa hikoilematta

Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
-
Viltsu
- Viestit: 979
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 4:01 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja Viltsu » Ke Huhti 23, 2014 11:02 pm
Strongborn kirjoitti:Mitä mieltä olette, kun kaverin kanssa hieman juteltiin, että on tykännyt vahata kesäisin vanhan vahan päälle että tulee se vastavahatun auton lookki? Onko tuo ihan ok? Vai oletteko sitä mieltä että aina vanha vaha pois ennen uutta, vaikka tavoiteltaisiin vain sitä vastavahatun auton kiiltoa?
Tuon kiillon ylläpitoon kannattaa käyttää shampoota joka lisää kiiltoa ja vaikkapa quick detaileria.
-
Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Strongborn » Ke Huhti 23, 2014 11:26 pm
Okei.
Saako hopeasta autosta edes superkiiltävää? Kun ei nytkään meinaa pesunaarmut näkyä auringon valossa. Ilmeisesti aika anteeksiantava väri?
Using Tapatalk
-
Viltsu
- Viestit: 979
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 4:01 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja Viltsu » Ke Huhti 23, 2014 11:43 pm
Hopea taitaa olla melkeinpä se anteeksiantavin väri valkoisen lisäksi. Kyllähän siitäkin kiiltävän saa, mutta ei niin palkitseva väri kuin vaikkapa musta tai punainen.
-
samunoz
- Viestit: 4302
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samunoz » Ke Huhti 23, 2014 11:54 pm
Strongborn kirjoitti:Okei.
Saako hopeasta autosta edes superkiiltävää? Kun ei nytkään meinaa pesunaarmut näkyä auringon valossa. Ilmeisesti aika anteeksiantava väri?
Onko metallihohto? Jos on niin kokeile Wolf's HB tai ADS pinnoitteita.
-
Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Strongborn » To Huhti 24, 2014 12:00 am
samunoz kirjoitti:Strongborn kirjoitti:Okei.
Saako hopeasta autosta edes superkiiltävää? Kun ei nytkään meinaa pesunaarmut näkyä auringon valossa. Ilmeisesti aika anteeksiantava väri?
Onko metallihohto? Jos on niin kokeile Wolf's HB tai ADS pinnoitteita.
Eiköhän tuo ole. No tuossa on tuo Meguirasin Mirror Glaze 16 että sillä mennään. Mutta niinkun yleensä... ei nyt ole kuvaa autosta tällä hetkellä mutta toivottavasti jotain eroa huomattavissa kiillotuksen ja vahan jälkeen

Using Tapatalk
-
Vilho
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ma Tammi 28, 2013 1:17 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja Vilho » To Huhti 24, 2014 6:52 pm
Kyllä hopeinenkin aika tavalla kirkastuu ja pinnasta tulee lasimaisempi, kun naarmut poistaa. Toki lsp vaikuttaa myös hieman lopputulokseen.
-
Strongborn
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 1:55 pm
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Strongborn » Pe Huhti 25, 2014 11:10 pm
Kiillotin tuossa isännän tyä Volvon konepellin kokeeksi ja sen jälkee löin vahat päälle. Sellaisen ohuen kerroksen sivelin, sillälailla että kuitenkin huomasi että pinnassa vahaa kun kuivui. Eipä tuo mielestäni vaatinut juurikaan kun poispyyhinnän, kiillotuksenomaista hinkkausta suoritin siinä toivossa että kiiltäisi enemmän.
Eli mitä tarkoittaa jos vaha on suuritöinen? Jämähtääkö se niin että vaikka kuinka hinkkaa niin ei kirkastu? Vahana siis tuo Megun Mirror Glaze 16

Using Tapatalk
-
shule
- Viestit: 4
- Liittynyt: La Huhti 26, 2014 10:21 am
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja shule » La Huhti 26, 2014 10:25 am
Varmaan tyhmä kysymys mutta tuli tossa hommattua Autoglymin hd vahaa.. Eli pitääkö nuo muoviosatkin vahata? Kun tuppaa noissa uudemmissa olemaan puskurit ym muovista tehtyjä.
En tarkoita nyt mustaa muovia vaan ihan korinväristä. Vai tarviiko siihen hommata jotain toista ainetta?

-
Juuzo
- Viestit: 723
- Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja Juuzo » La Huhti 26, 2014 10:29 am
Samaa maalia/lakkaa niissä korinvärisissä puskureissa on kuin peltiosissakin eli samat aineet käy. Mustia muoveja kannattaa varoa, osa vahoista jättää valkoisia jälkiä.
-
Daatta
- Viestit: 428
- Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja Daatta » Ke Huhti 30, 2014 12:34 pm
Strongborn kirjoitti:
Eli mitä tarkoittaa jos vaha on suuritöinen? Jämähtääkö se niin että vaikka kuinka hinkkaa niin ei kirkastu? Vahana siis tuo Megun Mirror Glaze 16
Suuritöinen tarkoittanee yleensä sitä, että vahaa tulee laitettua liika ja/tai se kuivuu liian pitkään. Jos #16 lähti kevyesti pyyhkimällä, niin levitysmäärä ja kuivumisaika oli kohdallaan.

Myös Simonez eli "hiki-simppa" on kuulopuheiden mukaan helppotöinen vaha, kunhan sitä levittää todella ohuen kerroksen ja pyyhkii kuivuttuaan pois. Ei saa antaa jämähtää, silloin kannattaa mieluummin levittää päälle uutta vahaa kuin hangata hampaat irvessä. Tästä lienee perua myytti, että vahaaminen olisi jotenkin hankalaa.
Using an exotic blend of waxes, this is a pure wax that contains no cleaners or abrasives.
Eli puhtaalle, kiillotetulle pinnalla levitettäessä käsin kiillottaminen ei tuo enää lisää kiiltoa. Pelkkä pois pyyhkiminen riittää.
-
sottapytty
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2014 10:51 am
- Paikkakunta: Täällä Salon laitamilla
Viesti
Kirjoittaja sottapytty » Ke Huhti 30, 2014 12:53 pm
Daatta kirjoitti:Strongborn kirjoitti:
Eli mitä tarkoittaa jos vaha on suuritöinen? Jämähtääkö se niin että vaikka kuinka hinkkaa niin ei kirkastu? Vahana siis tuo Megun Mirror Glaze 16
Suuritöinen tarkoittanee yleensä sitä, että vahaa tulee laitettua liika ja/tai se kuivuu liian pitkään.
Voisikos suuritöisen määritellä ihan työhön kuluvan ajan kautta? Eli vaikkapa uusikoppainen Golffi esimerkkiautoksi. Paljonko "helpolla" aineella saisi kulua aikaa vahan levityksestä siihen kun loppukiillotus on tehtynä? Puoli tuntia? Kolme varttia?