Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Ma Joulu 17, 2012 7:10 pm

Urran kirjoitti:
pellepoliisi kirjoitti:Tietääkö kukaan, ettälöytyykö kiillotuskoneeseen laikkaa, jolla voisi vanteiden lippoja kiillottaa.
Tällä hetkel motonetistä kiillotussetti, jota käytän porakoneella. Akkuporakone niin ei tahdo kauaa täyspuhti riittää, jolloin lämpöä ei tarpeeks synny jne...
Muutenkin kiillotuskoneessa olisi enemmän puhtia.
Tavallaan joo mutta riippuu minkä laikan haluut korvata myllytyskoneeseen kiini tulevalla :D Maalipinnalle tarkoitetut laikat käy oikein hyvin, mutta ne ei karkeempaa jälkeä ota saatikka mitään sisalia korvaa. Huopalaikkojakin on montaa eri karkeutta ja pehmeimmät vastannee viimeistely lumppulaikkaa. Teeppä topicci tästä niin jatketaan keskustelua ;)
Noniin nyt voidaan jatkaa keskustelua, ku pääs himaan.
Ekaksi, sain eilen broidilta sähköporakoneen, jossa pitäisi olla paljon enemmän potkua ja ei virrat lopu kesken kuten akkuporakoneessa.
Toiseksi tarkennusta, tää kiillotussetti löytyy. Tuotenumero 78-1457, jos linkki ei toimi.

Eilen illalla mietinkin, jos kehtaisi uhrata/kokeilla CG laikoilla. (värisuorasta) Keltainen tai vihreä voisi joutaa kokeiluu. Eniten kyllä miettinyt, miten karvalaikka soveltuisi, mutta siinä ongelmana on se, että omistan vaan yhden kerran käytetyn, jota ei viitsi uhrata.
Ja miten CG laikka kestäisi sitä, että tota kiillotuspötkö hinkkaisi laikkaan? Vaati kuitenkin aika paljon eforttia, että vahaa sai puuvillalaikkaan.
Noi motonetin puuvillalaikat tuntuu kyllä toimivan (peruvuus vielä kysymysmerkki), mutta ens kerralla näkee, kuinka paljon sähköporakone tuo tehoa lisää hommaan.
Suurin ongelma tolla motonetin puuvillalaikalla on se, että se ei yletä/pääse keskiön ja lipan "yhtymäkohtaan" because of yksiosaiset vanteet. ( :cry: )
Motonetissä näytti olevan erikokoisia puuvillalaikkoja, jos sieltä vähän kapeamman hankkisi...

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Joulu 18, 2012 8:40 am

Ei se eforttia vaadi. Ainoastaan kitkaa ja lämpöä :D Sehän käytännössä "sulaa" siihen. Noi puuvilla lumputhan ei leikkaa ihan hirveesti (kun puhutaan metallista) joten ne varmaan voi korvata esim. huopalaikalla. Ei tosin kovin ruffilla (yleensä noissa pakkauksissa tulevat ei oo sidottu kovin tiukkaan -> ei leikkaa älyttömästi). Uskoisin että Honkkarissakin myytävä "Wolfscraft" tai mikä nyt onkaan (myy kaikkea puuntyöstö jne kamoja), huopalaikka on aika lähelle vastaava leikkaavuudeltaan. Mikä parasta, käy suoraan 123mm tallaan kiinni.

Mut leikkaavampaa laikkaa metalin kiillotukseen eli sisal, on tosi vaikee korvata millään myllytyskoneeseen kiinni saatavalla. Mut semmosissa osissa voi viedä hionnan pidemmälle ja jatkaa suoraan huovalla.

Metallin kiillotus on myllytykseen verraten vielä IMO aika harrasta hommaa, joten anna aikaa ja vedä jokainen välivaihe hyvin ja muista keventää painoa loppuun kohden.
Vain YKSI LSP!

Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Ti Joulu 18, 2012 8:53 am

Sisal-laikkaa en uskaltanut edes kokeilla. Sen verran raffilt tuntu. Aika kysymysmerkkikin mikä on tarkempi tarkoitus ja työstötapa.
Lakan poiston tein nitromorssilla ja lastalla (liian isolla, kun tuli vähä syvempiä naarmuja samalla). Onko lasta oikea väline?
Sitten hion 400-600-800-1000-1500-2000.
Nyt ekan lipin kiillotus menossa. Teen yhden kerrallaan niin tuntee pääsevän eteenpäin verrattuna siihen, että neljää lippiä hinkaa 400:lla 10 tuntia putkeen. :) Samalla tossa oppii ja seuraavasta tulee parempi ja sitten ekaan voi palata ja tehdä uudestaan paremmin.
Pitää käydä joku päivä katsastaa honkkari/motonet uudelleen.

ps. Lopuksi voisi myllyttää keskiöt kanssa kiiltoon. :D

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ti Joulu 18, 2012 9:32 am

Välikysymys?

Mikset sijoita niitäkin laikkarahoja tarjoustalon housuihin ja tunkkaa sitä kulkuneuvoa ilmaan, anna moottorin tehdä tuota työtä sun puolestas?

Kuva
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Joulu 18, 2012 9:39 am

Latvalan tapa ei oo huono tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei tolleen loppuun asti voi jatkaa. Tai voi, mut riippunee siitä minkälaisen viimeistelyn niille lipeille haluu. Ei sisalia pelätä tarvii. Sillä voi ajaa 1000/1200 grit jälkeen suoraan ja nopeuttaa hommaa pirusti.

Lasta, ainakaan metallinen, ei missään tapauksessa oo oikea tapa.
Vain YKSI LSP!

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ti Joulu 18, 2012 10:04 am

Eikä Mora puukko ;)
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Ti Joulu 18, 2012 10:12 am

Tota latvala on tarkoitus tehdä 8.5 leveille vanteilla, kun ne saa kaverin golfiin kiinni.
9.5 on vaan yksi jakoiset eli sopii omaan ja se on neliveto niin ei uskalla lähteä sillä tekee.

Mikä on järkevin tapa poistaa lakka, kun nitromorssi on siinä kylpeämässä?

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Joulu 18, 2012 10:30 am

En tiiä onko mulla sitä vanhempaa morssia mut mä oon ihan liinalla (mulla tallissa iso säkki vanhoja lakanoita yms. tehty talliräteiks) pyyhkiny poies :? Hilseili osittain palasina ja osa siirty liinaan.
Vain YKSI LSP!

JanneJ
Viestit: 1110
Liittynyt: La Syys 01, 2012 11:15 pm
Paikkakunta: 08

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Joulu 18, 2012 11:30 am

pellepoliisi kirjoitti: Mikä on järkevin tapa poistaa lakka, kun nitromorssi on siinä kylpeämässä?
Itse kun kunnostin entisiä heittotähtiä niin tein siten että levitin paksun kerroksen nitromorssia lipille, levitin tuorekelmua päälle ja jätin hautumaan.
parin tunnin päästä sitten painepesurilla huuhtelin irronneet maalit pois ja tarvittaessa toisitin toimenpiteen.

ps: tätä ei kannata tehdä shortisit ja crocsit jalassa... ;)

Loppu kiilltottelu menikin järjestyksessä 80-120-320-240-320-4x0-500-600-800-1000-1200-1500-2000-2500-autosol-autoglym-ready

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ti Joulu 18, 2012 11:50 am

Minä olisin sitä mieltä että hiomapaperi olis paras tapa poistaa lakka, tosin en ole sitä kokeillut. Nitron kanssa vaan turhauduin.

Joku kokenut vois raportoida onko morsin kanssa helpompaa jos vanteet pussittaa välillä tai kuumailmapuhaltimella niitä töhöttelee tai muuta..

Nykymorssi kun ei vaan enää toimi..

Aaa, Janne olikin jo kerennyt. Sekin on kuulemma tärkeää, jatkaa vesihionta 2500 saakka, kiillon aikaansaamiseksi.
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Joulu 18, 2012 12:01 pm

Pussitus auttaa aivan varmasti. Itsekkin vedin foliot ympärille kun viimeeksi tein lippejä.

Ei oo tärkeetä kiillon aikaansaamiseksi vetää hiontaa loppuun. Kyse lienee siitä, miten karkeita muita metodeja omaat tallissas. Itse lopetin viimeeksi 1200 grit. Mutta sen jälkeen jatkoin sisalilla kahdella eri stepillä, minkä jälkeen kolme-neljä eri steppiä lumpulla, yks välisteppi myllyllä + 4" oranssilla Hexillä ja lopuksi vielä käsin pari eri vetoa ennenkun olin tyytyväinen lopputulokseen.
Vain YKSI LSP!

JanneJ
Viestit: 1110
Liittynyt: La Syys 01, 2012 11:15 pm
Paikkakunta: 08

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja JanneJ » Ti Joulu 18, 2012 12:05 pm

itse hioin kuivana tuon 80-600 ja sitten vesillä 800->

ainakin BMW style21 oli niin karkea tako jälki että tehtaalla siihen alumiinin pintaan oli ruiskittu ruiskukitti joka lähti sellasina 5mm kanttiinsa palasina.

itse toki hioin kakki vaiheet käsin :mrgreen:

Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Ti Joulu 18, 2012 9:28 pm

Urran toi sisal-laikka toimi! Poisti aika hyvin naarmuja ja sen jälkeen, kun veti puuvillalaikalla, kiilto oli paljon tasaisempi/"huntu vapaa". Myöskin sähköporakone autto huomattavasti.
Kävin honkkkarissa nii ei siellä myyty huopalaikkaa kuin yhdessä setissä.
No motonetistä ostin yhden huopalaikan ja pienemmän puuvillalaikan.

Kuva keskeneräisestä. Pahoin pelkään, että ton ekan kanssa joutuu vetää hionnat uudestaan, että saa omaa vaatimustasoa vastaavaa jälkeä.
Kuva

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 19, 2012 8:29 am

Sisal on :thumb:

Sisalilla saa pahimmat jäljet kun antaa reilusti painetta -> putsaa sisalin esim. messinkiharjalla -> sama setti ilman painetta niin lumpullakin tulee heti kirkkaampaa perään.
Vain YKSI LSP!

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ke Joulu 19, 2012 9:44 am

Laittakaahan linkki ja kuvat esille siitä sisalista niin helpottaa seuraavia askartelijoita..
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 19, 2012 9:48 am

LMGTFY:
Kuva

Mulla on ihan samanlainen.
Vain YKSI LSP!

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ke Joulu 19, 2012 10:20 am

Onko tuo joku sentin läpyskä vai?

Ei tuota sais sellasena hiomatallapaperiarkki tyylisenä jossa on liuskoja päällekkäin? Siis normaali tallamaisena?

Ei helevetti, tuommonenkin termi on jo. Makeeta, ihqua, laittaisin tähän sydämen, mut tämä näppis ei sitä tunne.
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Joulu 19, 2012 10:26 am


Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 19, 2012 10:42 am

Siis toi on luokkaa tuuman paksu ja jotain 150-200mm halkaisijaltaan :D

Oon miettiny kans mut en oo ainakaan törmänny tommoseen. Olis kyllä kätevä. Vähän järeempään maalipinnan naarmujen poistoonkin :lol:
Vain YKSI LSP!

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ke Joulu 19, 2012 10:48 am

No ei tuo nyt ole oikein sopiva tuohon minun sorviin ainakaan tuossa muodossa..
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Ke Joulu 19, 2012 11:06 am

Halkaisija 150mm, paksuus 20mm, keskireikä 12,7mm. tollaset mitat on mun sisal-laikalla.

Avatar
Bdh
Viestit: 517
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2012 8:50 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Bdh » Pe Helmi 01, 2013 6:56 pm

Poikkitukea vähän kiillottelin, mutta kyselen vähän vinkkiä ennen jatkamista. Tuossa on jotain tuntematonta mustaa likaa, joka on aika rasvaisen oloista. En tiedä mitä, mutta ei lähde rasvanpoistajalla, tar removerilla, Pinelinellä. Toi ois nyt hyvä saada pois, ennen kun jatkan kiillotusta, koska laikka menee aika karuun kuntoon.

Eli hyvät vinkit ois nyt tarpeen. Lähdenkö hankkimaan jotain ainetta, jolla noi liukenis, (vesi?)hionko ton, vai jatkanko vaan nykysellä tekniikalla? Nykynen tekniikka oli siis vaan Hex oranssi laikka ja AF metal polish. Laikka on nyt likoomassa Fairyssä, katotaan saako tosta vielä kalua. :)

Likaa ja jotain ruosteenomaista. Tuolla sivuilla näkyy enemmän tota mustaa.

Kuva

...

Kuva

Tuli tälläkin jotain tulosta, mutta tolla laikalla ei voi enää jatkaa ja kalliiks tulee uhrata 5xHex... Tosin noi naarmut pitänee yrittää saada vielä pois myös, jos riittää kärsivällisyys. :)

Kuva

Avatar
pellepoliisi
Viestit: 715
Liittynyt: To Elo 09, 2012 7:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja pellepoliisi » Pe Helmi 01, 2013 8:04 pm

Vesihio. Aloitat vaikka 800. Pitäisi riittää purevuus ihan hyvin. Kiima kiilto-kuvista löytyy mun ahtoputken kiillotus. Se oli ihan pinttyneen likanen, vesihiomal sai puhtaaksi.
Tosiaan toi laikka menee joka tapauksessa mustaksi, koska se metal polish työtään tehdessään muuttuu mustaksi. (Urran tai Dani kertoi tarkemmin mulle syyn jossain topikissa).
Käy ostaa biltemasta muutaman euron villalaikka. Turha tuhlaa hexei.
Tiskialtaan kiillotukseen käytin vihreetä hexiä + ag metal polish. Sain sen puhtaaksi eka putkeen kolme kertaa fairilla hinkate, välissä aina huuhtelu ja sitten päiväksi likomaan fairiveteen.

Avatar
DNF
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 4:12 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja DNF » Pe Helmi 01, 2013 8:53 pm

Ite lähtisin kokeilemaan jollain raskaan kaluston liuottimella / rasvanpoistajalla. Ainoa vaan, että tököttejä on vaikea saada alle 5 litran kannuissa.
Entisessä työpaikassa pomolla oli jotain rasvanpoistajaa, joka oli peltikanisterissa :shock: . Merkkiä en muista, mutta sellaista likaa ei tullut vastaan, mihin se aine ei olisi tehonnut.

Käy kyselemässä esim. Raskassarjan, Trailconin tai Skuban myymiöistä, josko löytyisi tarpeeksi jäykkää tavaraa.
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa

Avatar
Tonis
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Yleistä keskustelua alumiinin/metallin kiilloituksesta

Viesti Kirjoittaja Tonis » Pe Helmi 01, 2013 10:04 pm

Nappaa multa 00 wire woolia niin luulis lähtevän helposti...
Wannabe-OCD

Vastaa Viestiin