jos on kovin pinttynyttä niin kokeilisin claylla, jos ikkunanpesuaineet ei oo tuottanut tulosta.. Muutenkaan ei tee pahaa välillä savella käydä läpi, ihan molemmin puolin lasia..iikoo kirjoitti:En löytänyt ikkunan puunas topiceja niin kysyn täällä. Eli millä aineella lähtee parhaiten ikkunat kirkkaaksi. Omassa autossani sellasta pinttynyttä paskaa joka näkyy auringon valossa, olen kokeillut crc ikkunanpuhdistuaineella mutta kiillotusliinalla puunaus mutta ei lähde.
Eli kaivataan hyviä ikkunanpesuaine merkkejä, sekä miten itse työ olisi viisain tehdä, ja minkälaiset rätit on omiaan ikkunoiden puhdistukseen.
Ikkunat puhtaaksi
Re: Aloittelijan kysymyksiä ja ostovinkkejä
Re: Ikkunat puhtaaksi
Aiemmin olikin toisessa topicissa puhetta että ikkunaan pinttymiin hyviä keinoja ikkunanpesuaineen jälkeen
-Clay, kannattaa kokeilla jopa sisäpuolelle. Lähtee ihmeen paljon likaa.
-Hobby lasta (eli semmonen ns. "keraamisen lieden puhdistus lasta" / terä) jolla saa isompia könttejä irti
-Myllytys ihan maalipinnan tuotteilla ns. syväpuhdistavaksi (Dani tästä vinkkasi, voisi täsmentää tähän oikeeseen ketjuunkin. Lienee kommentti hukkunut jonnekkin toiseen ketjuun)
-Myllytys lasipinnan tuotteina.
Lisäksi mä tykkään GTechniqin G4 tuotteesta. Se on jotain "happo" pohjaista puhdistusainetta mikä irroittaa likaa lasista ihan törkeen määrän vs. lasinpesuneste.
-Clay, kannattaa kokeilla jopa sisäpuolelle. Lähtee ihmeen paljon likaa.
-Hobby lasta (eli semmonen ns. "keraamisen lieden puhdistus lasta" / terä) jolla saa isompia könttejä irti
-Myllytys ihan maalipinnan tuotteilla ns. syväpuhdistavaksi (Dani tästä vinkkasi, voisi täsmentää tähän oikeeseen ketjuunkin. Lienee kommentti hukkunut jonnekkin toiseen ketjuun)
-Myllytys lasipinnan tuotteina.
Lisäksi mä tykkään GTechniqin G4 tuotteesta. Se on jotain "happo" pohjaista puhdistusainetta mikä irroittaa likaa lasista ihan törkeen määrän vs. lasinpesuneste.
Vain YKSI LSP!
Mites fosforihappoa sisältävä kalkinpoistoaine, tekeekö pahaa laseille?
Lasin puhdistusmyllytys onnistuu ihan karkealla aineella ja millä vaan laikalla. Ite oon sutinu välillä karvalla ja välillä karkealla vaahtomuovilla ja välillä semileikkaavalla vaahtomuovilla. Ihan samaan tapaan kuin maalipintakin mutta ei edes tarvitse yrittää poistaa naarmuja, lähinnä että työstää aineen vaan loppuun. Laikka poimii epäpuhtaudet lasista kivasti.
Danin vinkki oli "myllyttää" ipalla. Eli lasi kosteaksi vedellä, semikarkea pädi koneeseen, pari ruikkausta ipaa laikkaan ja menoksi. Tulee kuulemma mojovan liukas lasi. Tätä en ole itse kokeillut vielä.
Danin vinkki oli "myllyttää" ipalla. Eli lasi kosteaksi vedellä, semikarkea pädi koneeseen, pari ruikkausta ipaa laikkaan ja menoksi. Tulee kuulemma mojovan liukas lasi. Tätä en ole itse kokeillut vielä.
Mulla oli Mursun tuulilasi käsitelty myyntifiksissä jollain fillaavalla aineella, lähes naarmuton lasi on kevään mittaan muuttunut sen näköiseksi, mitä 440tkm ajetulta voi odottaakin. Todella hyvin oli naarmut piilotettu!Urran kirjoitti:Tänne voisin kommentoida tuota CG Glassworkzia kun oon sitä päässy testaamaan. On muuten ensimmäinen ikkunanpesuaine minkä oon huomannu sisältävän fillereitä. Se siis selkeesti tekee lasista kirkkaamman ja kun oikein kiinnittää huomiota niin fillaa wipertraileja.
Ensin karkealla aineella ja vaahtomuovipädillä, pyyhkii rätillä pois mitämlähtee ja sit ruikkii lasille IPAa ja pädille kans ja käy samat alueet uudestaan läpi, tämä siis "syväpuhdistaa" loputkin myllyainejäämät kolosista pois.Wolfie kirjoitti:Danin vinkki oli "myllyttää" ipalla. Eli lasi kosteaksi vedellä, semikarkea pädi koneeseen, pari ruikkausta ipaa laikkaan ja menoksi. Tulee kuulemma mojovan liukas lasi. Tätä en ole itse kokeillut vielä.
Mutta lasistahan ei tule liukas, vaan sileän nihkeä, vaikea selittää

"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Kiitos vastauksista. Olen nyt kokeillut crc;n lasinpesuaineella sekä turtle waxin lasinpesuaineella ja kiillotusliinalla olen hinkannut ties kuinka moneen kertaan mutta ei lähde.
Aurinkoa vasten kun kattoo näkyy sellaisia ikään kuin kuivanneita vesipisaroita? Vai olisiko nuo kuivuneet "vesipisarat" tulleet jostain pesuaineesta kun olen autoa pessyt? Ne ei tunnu lähtevän sitten millään.
Tuulilasissa on varmaan hiekasta tulleita pieniä pisteitä, jotka haittaavat näkyvyyttä todella paljon kun ajaa aurinkoa vasten. Voiko näille tehdä enää mitään? Lasin vaihtokin käynyt mielessä mutta varmaan aika kallis homma.
Mitäs ainetta se tuo Clay on, joku puhui jostain savesta? Saakohan ainetta ihan autonvaraosa liikkeistä ja minkä hintasta tököttiä?
Aurinkoa vasten kun kattoo näkyy sellaisia ikään kuin kuivanneita vesipisaroita? Vai olisiko nuo kuivuneet "vesipisarat" tulleet jostain pesuaineesta kun olen autoa pessyt? Ne ei tunnu lähtevän sitten millään.
Tuulilasissa on varmaan hiekasta tulleita pieniä pisteitä, jotka haittaavat näkyvyyttä todella paljon kun ajaa aurinkoa vasten. Voiko näille tehdä enää mitään? Lasin vaihtokin käynyt mielessä mutta varmaan aika kallis homma.
Mitäs ainetta se tuo Clay on, joku puhui jostain savesta? Saakohan ainetta ihan autonvaraosa liikkeistä ja minkä hintasta tököttiä?
Autoglym uudisti nyt myös ikkunan puhdistus aineen (sinietikettisen), jonka pitäisi myös huurtua vähemmän. Linkissä arvostelu ja Glymin oma demo anti mistingistä. http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=305099" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Koitappas etikalla!iikoo kirjoitti: Aurinkoa vasten kun kattoo näkyy sellaisia ikään kuin kuivanneita vesipisaroita? Vai olisiko nuo kuivuneet "vesipisarat" tulleet jostain pesuaineesta kun olen autoa pessyt? Ne ei tunnu lähtevän sitten millään.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...
Re: Vituttaako?
Tuli sitten myönteisistä sivulasikokeilusta innostuneena hierottua 5 sateesta myös tuulilasiin ja voi hel****i mitä siitä seurasi. Lasi ei enää tule pissapojalla pestessä puhtaaksi vaan siihen jää harmaa kalvo ja pyyhkijät pomppii ihan holtittomasti lasilla. Sateella toki toimii hyvin, mutta ihan viimeinen virhe oli näköjään tuo laittaa, varsinkin tässä (siite)pölykaudella. Tuntuu pölykin jämähtävän pahemmin lasiin kiinni.
Milläs tuon saisi pois?

Milläs tuon saisi pois?
Samaa harmaus onkelmaa on mulla lasissa. Lie johtuu siitä kun on niin vanha lasi..
Eiks se tymäkällä liuottimella? Jos ei muuten ni laikkaat sen pois siitä jollain paksulla tahnalla.
Eiks se tymäkällä liuottimella? Jos ei muuten ni laikkaat sen pois siitä jollain paksulla tahnalla.
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa![]()
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.
Pienpoistajalla kokeilin, mutta sillä ei lähtenyt. Lähtisiköhän GTechniqin G4:llä? Purkki tuli joskus ostettua kun halvalla sai.
Konetta ja tekopaikkaa kun ei ole niin pitäisi vielä käsipelillä onnistua. Tuolla lähti aikoinaan ainakin lasissa olleet mystiset läikät pois. Tuulilasihan alkaisi olla vaihtokunnossa, onhan sillä ikää jo 2 vuotta
, mutta 900 euroa uudesta on vielä jarrutellut vaihtohaluja. Kaikenlaista reikää tuossa jo on, mutta kun ei millään halkea niin ei mene vakuutukseen.
EDIT: Näköjään valmistaja itse sanoo tuon lähtevän omalla Nano Tech lasin puhdistusaineella.

EDIT: Näköjään valmistaja itse sanoo tuon lähtevän omalla Nano Tech lasin puhdistusaineella.
Ite edellisestä autosta sain nuo kuivahtaneet "pisarat" pois ihan fareclan g3:llaiikoo kirjoitti:Aurinkoa vasten kun kattoo näkyy sellaisia ikään kuin kuivanneita vesipisaroita? Vai olisiko nuo kuivuneet "vesipisarat" tulleet jostain pesuaineesta kun olen autoa pessyt? Ne ei tunnu lähtevän sitten millään.

Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave
Tymäkkää liukkaria tai vaikka vahanlevitystyynyllä ja karkealla hiontatahnalla lähtee. Tai claylla.
Pienpoistot kuitenkin itsessäänkin jää usein pintaan sen verran että helmeilee huuhdellessa. Voi vähän hämätä lopputulosta. Mä lähtisin bioliukkarilla tai hiilivetyliukkarilla, claylla ja shamppoolla liikkeelle. Mahdollisimman pitkää vaikutusaikaa ja vaikka useampi hitti niin pitäis toimia. 5sateesta ei kuitenkaan maailman kemikaalinkestävin ole niin pitäis lähteä suht suosiolla.
Vimonen vaihtoehto sitten tahnalla ja vaikka käsin jos ei konetta ole likellä, sillä lähtee varmasti.
EDIT niin ja tietysti vaikka ipaa. Useampi kerta saattais auttaa.
Pienpoistot kuitenkin itsessäänkin jää usein pintaan sen verran että helmeilee huuhdellessa. Voi vähän hämätä lopputulosta. Mä lähtisin bioliukkarilla tai hiilivetyliukkarilla, claylla ja shamppoolla liikkeelle. Mahdollisimman pitkää vaikutusaikaa ja vaikka useampi hitti niin pitäis toimia. 5sateesta ei kuitenkaan maailman kemikaalinkestävin ole niin pitäis lähteä suht suosiolla.
Vimonen vaihtoehto sitten tahnalla ja vaikka käsin jos ei konetta ole likellä, sillä lähtee varmasti.
EDIT niin ja tietysti vaikka ipaa. Useampi kerta saattais auttaa.
Siis tosi saasteisissa alueissa maailmalla ilmenee esim. semmosia "rantuja" mitkä näkyy auringossa, kun sade on tuonut jotain skeidaa lasille ja se on palanut kiinni. Saarivaltiossa ja esim. Korean nimemimaalla tiedän että on oikeasti yleisiä ongelmia. Näihin nimenomaan käytetään noita happopohjaisia aineita kuten GTechniq G4. Toki mekaanisestikkin voi saada just esim. myllytystahnalla.
Vain YKSI LSP!
Eiköhän lähde. G4 ei muuten ole tarkotettu koneella ajettavaksi, ei edes juurikaan sisällä hiovia ainesosia. Sen sijaan on happopohjainen äärimmäisen tehokas lasinpuhdistusaineMikkoro kirjoitti:Pienpoistajalla kokeilin, mutta sillä ei lähtenyt. Lähtisiköhän GTechniqin G4:llä? Purkki tuli joskus ostettua kun halvalla sai.Konetta ja tekopaikkaa kun ei ole niin pitäisi vielä käsipelillä onnistua. Tuolla lähti aikoinaan ainakin lasissa olleet mystiset läikät pois. Tuulilasihan alkaisi olla vaihtokunnossa, onhan sillä ikää jo 2 vuotta
, mutta 900 euroa uudesta on vielä jarrutellut vaihtohaluja. Kaikenlaista reikää tuossa jo on, mutta kun ei millään halkea niin ei mene vakuutukseen

Mulla on nyt 9 vuotias lasi ja se on niin hyvässä kunnossa ettei tarvii miettii vaihtoa vielä. Kannattaa kattoo ettei aja kenenkään persuuksissa, ja lasinhan voi säännöllisesti myllyttää naarmuista puhtaaksi

Vain YKSI LSP!
Pienpoistajan päälle tarjosin toki vielä 50 % ipaa. Nuo sattui olemaan mukana kun kävin auton viimeksi pesemässä. Tuo G4:kin olisi ollut, mutta en silloin muistanut sen olemassaoloa.
Lasissa on todella paljon sellaista pientä hiusnaarmua, mistä lie tullut. Osittain varmaan skrapaamisesta kun pari talvea joutui olemaan parkissa kylmällä (sähköttömällä) taivaspaikalla. Nuo voisi varmaan myllyttämällä saada pois? Kiveniskemiä on kourallinen ja niistä pari ihan kunnon reikää. Kaikki on tulleet joko ohi tai vastaan ajaneiden, tai lähelle eteen kiilanneiden renkaista lentäneistä kivistä. Samoissa parissa paikassa on kaikki iskemät tulleet ja kaikki viime talvena. Molemmissa kohdin on tiet huonossa kunnossa ja isot työmaat pitää huolen siitä, että soraa on runsaasti tiellä. Pidän aina kunnon turvaväliä, mutta ainahan siihen joku tunkee väliin.
Lasissa on todella paljon sellaista pientä hiusnaarmua, mistä lie tullut. Osittain varmaan skrapaamisesta kun pari talvea joutui olemaan parkissa kylmällä (sähköttömällä) taivaspaikalla. Nuo voisi varmaan myllyttämällä saada pois? Kiveniskemiä on kourallinen ja niistä pari ihan kunnon reikää. Kaikki on tulleet joko ohi tai vastaan ajaneiden, tai lähelle eteen kiilanneiden renkaista lentäneistä kivistä. Samoissa parissa paikassa on kaikki iskemät tulleet ja kaikki viime talvena. Molemmissa kohdin on tiet huonossa kunnossa ja isot työmaat pitää huolen siitä, että soraa on runsaasti tiellä. Pidän aina kunnon turvaväliä, mutta ainahan siihen joku tunkee väliin.
SPOILERSPOILER_SHOW
Juu vähän kuten maalipinnalla, semmoset naarmut mitä ei tunne kovin kynnellä, lähtee aika vaivattomastikkin myllyttämällä.
Vain YKSI LSP!
Oma ongelma on tuulilasin sisäpinnalla olevat hiusnaarmut. Eivät tunnu kynnellä ja näkyvätkin vain häiritsevästi sopivalla auringonpaisteella.
Tulevat esille aina puhdistuksen yhteydessä. Myllyllä varmaan lähtisi, mutta tuulilasin myllytys sisältä käsin ei ole välttämättä kaikkein helpoin homma. Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan ja kehittänyt ratkaisun siihen? Voisiko jokin käsin hierottava fillaava aine toimia?

En oo mut miten sinne on tullu niitä naarmuja 
Esim. CG Glassworkz mainostetusti vähän fillaa, ja fillaakin, mutta ei se nyt mihinkään ihmeisiin pysty.

Esim. CG Glassworkz mainostetusti vähän fillaa, ja fillaakin, mutta ei se nyt mihinkään ihmeisiin pysty.
Vain YKSI LSP!
Täytyypä laittaa hankintalistalle tuo Glassworkz.
Ei kyllä mitään käryä mistä naarmut ovat voineet tulla. Tosin autokin on vasta keväällä tullut itselle.
Sellainen tuli vielä tuulilasista mieleeni, että voikohan naarmut heijastua lasin ulkopinnan pinnoitteesta sisäpuolelle? Ulkopuolelle on laitettu G1 pinnoite toukokuussa ja mielestäni nuo sisäpuolen naarmut ovat lisääntyneet kesän aikana. Eikä naarmuja tosiaan havaitse kuin sopivan auringonpaisteen aikana.
Ei kyllä mitään käryä mistä naarmut ovat voineet tulla. Tosin autokin on vasta keväällä tullut itselle.
Sellainen tuli vielä tuulilasista mieleeni, että voikohan naarmut heijastua lasin ulkopinnan pinnoitteesta sisäpuolelle? Ulkopuolelle on laitettu G1 pinnoite toukokuussa ja mielestäni nuo sisäpuolen naarmut ovat lisääntyneet kesän aikana. Eikä naarmuja tosiaan havaitse kuin sopivan auringonpaisteen aikana.
Mulla on tuota CG Glassworkzia, mutta en oikein pääse sinuiksi sen kanssa.
Putsaa hyvin, mutta tuntuu että jättää ohuen kalvon lasiin jota ei meinaa nähdä, kunnes aurinko paistaa sopivasta kulmasta.
Sitten se kalvo loistaakin harmaana huntuna lasilla.
Myös sormet tuntuu pestessä hieman "tahmaisilta".
Putsaa hyvin mutta tuo kalvo häiritsee. Mikrokuituliinalla olen koittanut hinkata puhtaaksi, mutta kalvo vain tulee sopivassa valossa esiin.
En tiedä vaatiiko pienen kuivumisen ennenkuin se näkyy.
Ehkä teen jotain väärin tai sitten aine ei ole minua varten. En kaipaa spesiaalia pintaa vaan putsatut lasit.
Ton purkin jälkeen kyllä vaihtuu johonkin muuhun.
Ehdotuksia?
Glymin lasipesuainetta ollut aikasemmin ja siihen ihan tyytyväinen.
Putsaa hyvin, mutta tuntuu että jättää ohuen kalvon lasiin jota ei meinaa nähdä, kunnes aurinko paistaa sopivasta kulmasta.
Sitten se kalvo loistaakin harmaana huntuna lasilla.
Myös sormet tuntuu pestessä hieman "tahmaisilta".
Putsaa hyvin mutta tuo kalvo häiritsee. Mikrokuituliinalla olen koittanut hinkata puhtaaksi, mutta kalvo vain tulee sopivassa valossa esiin.
En tiedä vaatiiko pienen kuivumisen ennenkuin se näkyy.
Ehkä teen jotain väärin tai sitten aine ei ole minua varten. En kaipaa spesiaalia pintaa vaan putsatut lasit.
Ton purkin jälkeen kyllä vaihtuu johonkin muuhun.
Ehdotuksia?
Glymin lasipesuainetta ollut aikasemmin ja siihen ihan tyytyväinen.
- Bastard
- Apupoika
- Viesti:
CG:stä ei ole kokemuksia, mutta käytätkö normaalia MF-liinaa vai vohveliliinaa? Normaali liina tahtoo jättää joko nukkaa tai rantuja lasiin. Nimittäin huonokin lasinpesuaine paranee kummasti kun on hyvä liina 

- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Olen kokeillut normaalia mikrokuituliinaa ja talouspaperia.
Nukkaa ei jää eikä harmaata kalvoa oikein rannuiksi sanoa.
Selkeä kalvo peittää lasin.
Toki liinan vaihto toisenlaiseen voisi auttaa hinkkaamista.
Tuntuu että tuo MF liina liikkuu kovin nihkeästi kuivalla lasilla.
Vohveli malli voisi helpottaa tuota.
Jotenkin vain ärsyttävää kun luulisi kirkkaaksi hinkatun lasin olevan puhdas, niin aurinko tuo hunnun esiin.
Se toki lähtee pyyhkimällä, mutta ei jaksaisi venailla aurinkoon asti että pääsee taas hinkkaamaan.
Onko se sitten tuossa aiemmin mainittu ominaisuus että Glassworkz fillaa hieman.
Vaikuttaa siis enemmänkin ikkunan vahaamiselta kuin putsaamiselta. =)
Nukkaa ei jää eikä harmaata kalvoa oikein rannuiksi sanoa.
Selkeä kalvo peittää lasin.
Toki liinan vaihto toisenlaiseen voisi auttaa hinkkaamista.
Tuntuu että tuo MF liina liikkuu kovin nihkeästi kuivalla lasilla.
Vohveli malli voisi helpottaa tuota.
Jotenkin vain ärsyttävää kun luulisi kirkkaaksi hinkatun lasin olevan puhdas, niin aurinko tuo hunnun esiin.
Se toki lähtee pyyhkimällä, mutta ei jaksaisi venailla aurinkoon asti että pääsee taas hinkkaamaan.
Onko se sitten tuossa aiemmin mainittu ominaisuus että Glassworkz fillaa hieman.
Vaikuttaa siis enemmänkin ikkunan vahaamiselta kuin putsaamiselta. =)
Mä en putsaa ikkunoita kuin vain ja ainoastaan vohveliliinalla (+IPA tai lasinpesuspray). Ihan numero yksi siihen hommaan!