Titaanin suojaus
Titaanin suojaus
Olen tässä talven aikana purkanut moottoripyörää osiin ja tarkoituksena pestä ja puunata se joka puolelta. Pyörässä (KTM 690 Duke 2008) on Akrapovikin titaaninen putkisto ja tuossahan tuo vaimennin on pyörän alla suoraan sekä näin ollen altis lialle.
Peruspesuaineilla sen sai puhtaaksi (pienpoisto, raudanpoisto, hiilivety, liuotin) mutta millä tuon suojaisi? Bilt Hamber Auto-balmia olen auton pakoputken ulostuloon (rosteria) sipaissut, mutta sopisiko tuo myös titaaniin?
Peruspesuaineilla sen sai puhtaaksi (pienpoisto, raudanpoisto, hiilivety, liuotin) mutta millä tuon suojaisi? Bilt Hamber Auto-balmia olen auton pakoputken ulostuloon (rosteria) sipaissut, mutta sopisiko tuo myös titaaniin?
BMW 135iA '08
Re: Titaanin suojaus
Taitaa putkisto lämmetä niin paljon, ettei sitä oikein mikään vaha tms suojaa. Metallikiilloke, jossa suojaavia aineita, voi jossain määrin auttaa mutta tuskin sekään.
Itseasiassa ei tuo ulkokuori lämpeä ihan älyttömästi, sillä siinä on muun muassa kumiset suojahatut db-killerien kiinnityspulttien suojana eivätkä ne ole sulaneet
En myöskään halua kiillottaa pintaa yhtään...
BMW 135iA '08
Onko koko ränni titaania alusta loppuun? Nimittäin Si3D tarraa paljaaseen metalliin kiitettävän hyvin. Ainut ongelma vaan on alkukäyrä, se kun tuppaa lämpenemään sen verti paljon että Si3D:stä saattaa palaa pois hiiliatomit ja vaikka ei palaisikaan niin lämpötila alkaa olemaan semmoista luokkaa että Si3D saattaa kovettua oikeasti keramiikaksi jolloin se ei jousta enää ja on herkkää kuin lasi, halkeaa helposti ja murtuu irti. Mutta vaimentimen kanssa pitäisi ainakin toimia.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Koko ränni on titaania (on muuten ihan käsittämättömän kevyttä!). Alkukäyrä on kahdesta osasta jonka jälkeen vaimennin. Enemmän kiinnostaa tuon vaimentimen suojaus, sillä se on pyörän alla ja arkana kaikelle mahdolliselle. Lähti aikamoisia knöllejä pienpoistolla pois
Onko siis olemassa teoreettinen riski jos laitan Si3D:n että koko vaimennin murtuu?
BMW 135iA '08
Ei vaimentimelle tapahdu mitään, vain se itse pinnoite saattaa halkeilla irti. Mutta vaatii tosiaan muistaakseni +600C lämpöä ennenkuin pinnoite paistuu keramiikaksi ja tätä ongelmaa saattaa esiintyä
Vaimennin ei kuitenkaan semmoisia lämpöjä ota. Alkukäyrät ehkä.
Noniin, eli Si3D kuulostaa varsin mainiolta aineelta vaimentimelle. Nouseeko esille muita vaihtoehtoja?
Alkukäyrää ei alun perin ollut tarkoitus suojata, sillä se ei ole niin alttiina lialle kuin vaimennin (joka sekin erityisesti pohjasta).
Alkukäyrää ei alun perin ollut tarkoitus suojata, sillä se ei ole niin alttiina lialle kuin vaimennin (joka sekin erityisesti pohjasta).
BMW 135iA '08
Tulipa tässä vielä se mieleen, että kun tuon tuon vaimentimen pohjassa on selkeästi naarmua ja kulumaa kivistä yms., niin jos sen suojaisikin sieltä kiveniskuteipillä. Onko olemassa lämmönkestävää kiveniskuteippiä tai jotain vastaavaa?
BMW 135iA '08