10-vuotissuunnitelma

Tämä näkyy kaikille
D5GT
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 10:04 am

10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja D5GT » La Heinä 23, 2016 10:54 pm

Mitä tuumaatte miten uusi kärry, todennäköisesti musta, pidetään n. 10 vuotta / n. 250 000 km pidetään yllä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa koko käyttöajan.

Mitä tehdään uutena, milloin myllytetään ja pinnoitetaan 10 v. käyttöiällä? Laiskuus pesuja lukuun ottamatta, käytettävissä oleva aika ja vahausinto on kutenkin kortilla.

Pesut tottakai käsin, hyvällä esipesulla viikon-kahden välein jne. Nykyinen pinnoitettiin 3 v sitten Cquartsilla ja nyt alkaa jo "naarmuuntuminen" suorastaan häiritsemään. Peilaa vielä kohtuullisesti, mutta sairaus virheettömään ja ns helppoon ylläpitoon ja kiiltoon on jo iskenyt

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Heinä 24, 2016 1:33 am

Sanon sen lyhyesti. Mustaa autoa et saa pidettyä naarmuttomana yhdenkään pinnotteen kanssa. Piste. Ainakaan jos sillä ajetaan 25tkm vuodessa ympäri vuoden.

Viisaammat jeesustelkoon sitten pinnotteiden eroista esim Modesta vs muut.

Juuzo
Viestit: 723
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Su Heinä 24, 2016 8:08 am

Heti alussa kiillotetaan jos tarvetta on, lyödään pinnoite niskaan ja pestään erittäin varovasti. Jos nyt olet selvinnyt 3 vuotta ilman myllytyksen tarvetta, niin kyllä siinä uudessakin autossa riittää lakkaa kolmeen kevyeen myllytykseen (olettaen ettei tarvitse mitään harjapesun jälkiä tai muita isompia hasardeja lähteä poistamaan). Erittäin varovainen pesu on tumman värin kanssa kaiken a ja o.

D5GT
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 10:04 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja D5GT » Su Heinä 24, 2016 1:01 pm

Jep - harjakonetta ei saa näyttää ja hiekat pitää saada pois pinnasta. Tavoite on pitää mahdollisimman hyvänä ja mahdollisimman vähällä vaivalla, ei suinkaan tehdä ihmeitä, vaikka joku niin käsittikin.

Jotenkin mielessä on kummitellut, että 2 tai 3 ekaa vuotta menisi suurinpiirtein normivahoilla, sen jälkeen vesihionta ja pinnoite, jälkeen myllyä tarpeen mukaan abt 3 v välein ja lopussa sitten taas maskaavaa vahaa?

Jos tuohon rytmiin lopulta päätyy niin mitä tuon 3 vuoden aikana pitäisi tehdä. uutta pinnoitetta vuosittain, vai antaa pinnoitteen kulua pois ja siirtyä vahaamiseen. Joka tapauksessa kärry tarvinnee jonkun kummisedän / tädin, joka hoitaa noi järeämmät toimet

Juuzo
Viestit: 723
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Su Heinä 24, 2016 1:21 pm

Jos maalipinnassa mahdollisesti oleva aplari ei haittaa, niin ei sitä tarvi vesihioa. Uutena vaan pinnoitetta niskaan niin edes osa naarmuista on vain pinnoitteessa. Sitten kun pinnoite alkaa kuolemaan tai naarmut haittaamaan niin kevyt myllytys ja uusi pinnoite. Kyllä hyvän pinnoitteen pitäisi enemmän kuin vuosi kestää.

D5GT
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 10:04 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja D5GT » Ma Heinä 25, 2016 9:23 am

Tuolla vesihionnalla haen lähinnä sitä täysin uuden fiilistä ja nykyautojen aplaripinnat on melkoisen rumia. Toisaalta hiontaa miettii, että onko tuosta todellisuudessa vain mieliharmia, mitä parempi pinta niin sen paremmin kaikki virheet näkyy...

Avatar
seatts
Viestit: 1758
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja seatts » Ma Heinä 25, 2016 11:36 am

Minä kyllä ostaisin ennemmin jonkun muun värin kuin mustan, varsinkin jos pitäisin sitä noin kauan.
Pakko kysyä että mitä järkeä on ostaa uusi ja pitää sitä noin kauan?
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Pertti K
Viestit: 168
Liittynyt: To Maalis 26, 2015 6:36 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Pertti K » Ma Heinä 25, 2016 12:55 pm

Jos haluaa hyvän käytetyn auton, täytyy ostaa uusi.

D5GT
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 10:04 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja D5GT » Ti Heinä 26, 2016 10:22 am

Väri voi vaihtua, musta on todennäköisin. Valkoinenkin oli mielessä, mutta se on kuulemma ehdottamasti suosituin väri niin normi kuin helmiäisversiona. Harmaa ei mun mielestä sovi noin isoon autoo ja muutkaan ei oikein iske, ainakaan juuri nyt. Hoidettuna musta on hieno ja ainakin toi nykyinen on Cquartzilla pinnoitettuna ihan ok.

[OT alkaa] Kun itse valitsee kokonaisuuden viimeistä hilpettä myöten, kärry on mieleinen, en laita sellaista kasaa euroja johonkin sinnepäin kokonaisuuteen. Oppirahat vaihdoista 90-120 tkm välillä on maksettu, pitkä omistusaika tasaa pääomakulun siedettäväksi ja viimeisenä tuollaista mitä olen hankkimassa, ei yleensäkään saa käytettynä. Oikeasti autot tuntuu sietävän tuon neljännesmiljoonan matkan ilman korjaustarvetta :D Pertti K puki asian yhteen lauseeseen. (joo järkevämpää olisi ajaa i) edullisemmalla merkillä ii) jättää mielihyvävarusteet ruksimatta iii) ostaa auto 4-vuotiaana, n. 150 tkm. ajettuna ja työntää siihen n. 300 tkm. mittariin ennen vaihtoa tai ostaa muutaman satasen kärryjä ja hylätä ne kun ne kypsyy täysin huoltamattomina tjsp.)

Tuo toimii ajatustasoisesti, katsotaan miten lopulta käy. Muoti ja mieli muuttuu nopeammin kuin tekniikkaa ikääntyy. Tosta nykyisestä autosta tuli vanha täsmälleen sillä hetkellä kun uusi korimalli tuli. Ainut mikä vielä venyttää tilausta on voimalinja - diesel vai suhteessa edullisempi bensa+sähkömoottori, kun luulin, että tässä vaiheessa otan jo täyssähköisen, mutta vain Tesla olisi toimintamatkan puitteissa mahdollinen ja siitä en pidä yhtään. [OT:loppuu]

Ymmärsinkö oikein, tuomio on yksinkertaisuudessa: heti pinnoitetta kehiin ja tarpeen mukaan sitä uusien? Jos josain välissä sairaus iskee niin vesihionta, jos on ihan "pakko".

Avatar
Modifier
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ti Heinä 26, 2016 1:07 pm

Nuinhan se menee.

Avatar
seatts
Viestit: 1758
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja seatts » Ti Heinä 26, 2016 8:36 pm

En mä sitä uuden auton ostoa kritisoinut vaan sitä että onko järkevää pitää 10v tai vaihtoehtoisesti vain 5v, mitä autoa olet ostamassa avaa nyt vähän?

Kyllä mäkin ostaisin aina uuden auton jos lompakko vaan antais periksi.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Avatar
Modifier
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ti Heinä 26, 2016 8:51 pm

Olikos se kyse XC90:stä ?

ile
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 8:48 pm
Paikkakunta: Tuusula

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja ile » Ti Heinä 26, 2016 8:59 pm

Tää nyt menee vähän ohi aiheen...mutta kun tätäkin palstaa lukee ja alkaa ymmärtää jotain auton ylläpidosta ja riippuen missä liikkuu/asuu nii sä alat tulla "mielisairaaks" tän homman kanssa...aina saa pelätä, että joku vetää ovella kylkeen parkkipaikalla, pelkäät matkustajiksi nousevien tekemiä naarmuja...lista on loputon...

No vituttaahan ne, mutta...voihan niitä yrittää välttää...

Ehkä tämä ideologia pitää sitä autoo loppupelissä myös hyvässä kunnossa...ja tollasta "varovaisuuslistaa" vois jatkaa vaikka miten paljon :)

Pertti K
Viestit: 168
Liittynyt: To Maalis 26, 2015 6:36 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja Pertti K » Ti Heinä 26, 2016 9:10 pm

seatts kirjoitti:En mä sitä uuden auton ostoa kritisoinut vaan sitä että onko järkevää pitää 10v tai vaihtoehtoisesti vain 5v, mitä autoa olet ostamassa avaa nyt vähän?
No miksi ei kannattaisi? Jos ajattelee taloudellista kannattavuutta, niin eiköhän ne 6-10 v ole keskimäärin edullisempaa autoilua kuin 1-5 v. Etenkin jos ne ekat viisi vuotta on pitänyt autoa sillä ajatuksella että sillä pitää päästä sinne 10 v päähän.

Yhtä hyvin voi kysyä miksi joidenkin kannattaa ostaa 5+ vanhoja autoja? Kun ei edes (yleensä) tiedä historiaa kovin varmasti.

D5GT
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 10:04 am

Re: 10-vuotissuunnitelma

Viesti Kirjoittaja D5GT » Su Syys 18, 2016 10:19 am

Yleisesti tunnetaan tosiasiat:
-Auton arvo tippuu nopeammin uutena. Arvon alenema per vuosi laskee kun ikää tulee lisää. Eli 5 v pitoaika pääomakulun osalta tulee kalliimmaksi kuin 10 v.
-Lisävarusteista ei saa niihin käytettyjä euroja samassa suhteessa takaisin. Vaikuttaa enemmänkin myyntiaikaan.

Mutta aiemiin jo todettu itse kysymykseen. Pinnoitetta kehiin.

Vastaa Viestiin