10-vuotissuunnitelma
10-vuotissuunnitelma
Mitä tuumaatte miten uusi kärry, todennäköisesti musta, pidetään n. 10 vuotta / n. 250 000 km pidetään yllä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa koko käyttöajan.
Mitä tehdään uutena, milloin myllytetään ja pinnoitetaan 10 v. käyttöiällä? Laiskuus pesuja lukuun ottamatta, käytettävissä oleva aika ja vahausinto on kutenkin kortilla.
Pesut tottakai käsin, hyvällä esipesulla viikon-kahden välein jne. Nykyinen pinnoitettiin 3 v sitten Cquartsilla ja nyt alkaa jo "naarmuuntuminen" suorastaan häiritsemään. Peilaa vielä kohtuullisesti, mutta sairaus virheettömään ja ns helppoon ylläpitoon ja kiiltoon on jo iskenyt
Mitä tehdään uutena, milloin myllytetään ja pinnoitetaan 10 v. käyttöiällä? Laiskuus pesuja lukuun ottamatta, käytettävissä oleva aika ja vahausinto on kutenkin kortilla.
Pesut tottakai käsin, hyvällä esipesulla viikon-kahden välein jne. Nykyinen pinnoitettiin 3 v sitten Cquartsilla ja nyt alkaa jo "naarmuuntuminen" suorastaan häiritsemään. Peilaa vielä kohtuullisesti, mutta sairaus virheettömään ja ns helppoon ylläpitoon ja kiiltoon on jo iskenyt
Re: 10-vuotissuunnitelma
Sanon sen lyhyesti. Mustaa autoa et saa pidettyä naarmuttomana yhdenkään pinnotteen kanssa. Piste. Ainakaan jos sillä ajetaan 25tkm vuodessa ympäri vuoden.
Viisaammat jeesustelkoon sitten pinnotteiden eroista esim Modesta vs muut.
Viisaammat jeesustelkoon sitten pinnotteiden eroista esim Modesta vs muut.
Re: 10-vuotissuunnitelma
Heti alussa kiillotetaan jos tarvetta on, lyödään pinnoite niskaan ja pestään erittäin varovasti. Jos nyt olet selvinnyt 3 vuotta ilman myllytyksen tarvetta, niin kyllä siinä uudessakin autossa riittää lakkaa kolmeen kevyeen myllytykseen (olettaen ettei tarvitse mitään harjapesun jälkiä tai muita isompia hasardeja lähteä poistamaan). Erittäin varovainen pesu on tumman värin kanssa kaiken a ja o.
Re: 10-vuotissuunnitelma
Jep - harjakonetta ei saa näyttää ja hiekat pitää saada pois pinnasta. Tavoite on pitää mahdollisimman hyvänä ja mahdollisimman vähällä vaivalla, ei suinkaan tehdä ihmeitä, vaikka joku niin käsittikin.
Jotenkin mielessä on kummitellut, että 2 tai 3 ekaa vuotta menisi suurinpiirtein normivahoilla, sen jälkeen vesihionta ja pinnoite, jälkeen myllyä tarpeen mukaan abt 3 v välein ja lopussa sitten taas maskaavaa vahaa?
Jos tuohon rytmiin lopulta päätyy niin mitä tuon 3 vuoden aikana pitäisi tehdä. uutta pinnoitetta vuosittain, vai antaa pinnoitteen kulua pois ja siirtyä vahaamiseen. Joka tapauksessa kärry tarvinnee jonkun kummisedän / tädin, joka hoitaa noi järeämmät toimet
Jotenkin mielessä on kummitellut, että 2 tai 3 ekaa vuotta menisi suurinpiirtein normivahoilla, sen jälkeen vesihionta ja pinnoite, jälkeen myllyä tarpeen mukaan abt 3 v välein ja lopussa sitten taas maskaavaa vahaa?
Jos tuohon rytmiin lopulta päätyy niin mitä tuon 3 vuoden aikana pitäisi tehdä. uutta pinnoitetta vuosittain, vai antaa pinnoitteen kulua pois ja siirtyä vahaamiseen. Joka tapauksessa kärry tarvinnee jonkun kummisedän / tädin, joka hoitaa noi järeämmät toimet
Re: 10-vuotissuunnitelma
Jos maalipinnassa mahdollisesti oleva aplari ei haittaa, niin ei sitä tarvi vesihioa. Uutena vaan pinnoitetta niskaan niin edes osa naarmuista on vain pinnoitteessa. Sitten kun pinnoite alkaa kuolemaan tai naarmut haittaamaan niin kevyt myllytys ja uusi pinnoite. Kyllä hyvän pinnoitteen pitäisi enemmän kuin vuosi kestää.
Re: 10-vuotissuunnitelma
Tuolla vesihionnalla haen lähinnä sitä täysin uuden fiilistä ja nykyautojen aplaripinnat on melkoisen rumia. Toisaalta hiontaa miettii, että onko tuosta todellisuudessa vain mieliharmia, mitä parempi pinta niin sen paremmin kaikki virheet näkyy...
Re: 10-vuotissuunnitelma
Minä kyllä ostaisin ennemmin jonkun muun värin kuin mustan, varsinkin jos pitäisin sitä noin kauan.
Pakko kysyä että mitä järkeä on ostaa uusi ja pitää sitä noin kauan?
Pakko kysyä että mitä järkeä on ostaa uusi ja pitää sitä noin kauan?
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
Re: 10-vuotissuunnitelma
Jos haluaa hyvän käytetyn auton, täytyy ostaa uusi.
Re: 10-vuotissuunnitelma
Väri voi vaihtua, musta on todennäköisin. Valkoinenkin oli mielessä, mutta se on kuulemma ehdottamasti suosituin väri niin normi kuin helmiäisversiona. Harmaa ei mun mielestä sovi noin isoon autoo ja muutkaan ei oikein iske, ainakaan juuri nyt. Hoidettuna musta on hieno ja ainakin toi nykyinen on Cquartzilla pinnoitettuna ihan ok.
[OT alkaa] Kun itse valitsee kokonaisuuden viimeistä hilpettä myöten, kärry on mieleinen, en laita sellaista kasaa euroja johonkin sinnepäin kokonaisuuteen. Oppirahat vaihdoista 90-120 tkm välillä on maksettu, pitkä omistusaika tasaa pääomakulun siedettäväksi ja viimeisenä tuollaista mitä olen hankkimassa, ei yleensäkään saa käytettynä. Oikeasti autot tuntuu sietävän tuon neljännesmiljoonan matkan ilman korjaustarvetta
Pertti K puki asian yhteen lauseeseen. (joo järkevämpää olisi ajaa i) edullisemmalla merkillä ii) jättää mielihyvävarusteet ruksimatta iii) ostaa auto 4-vuotiaana, n. 150 tkm. ajettuna ja työntää siihen n. 300 tkm. mittariin ennen vaihtoa tai ostaa muutaman satasen kärryjä ja hylätä ne kun ne kypsyy täysin huoltamattomina tjsp.)
Tuo toimii ajatustasoisesti, katsotaan miten lopulta käy. Muoti ja mieli muuttuu nopeammin kuin tekniikkaa ikääntyy. Tosta nykyisestä autosta tuli vanha täsmälleen sillä hetkellä kun uusi korimalli tuli. Ainut mikä vielä venyttää tilausta on voimalinja - diesel vai suhteessa edullisempi bensa+sähkömoottori, kun luulin, että tässä vaiheessa otan jo täyssähköisen, mutta vain Tesla olisi toimintamatkan puitteissa mahdollinen ja siitä en pidä yhtään. [OT:loppuu]
Ymmärsinkö oikein, tuomio on yksinkertaisuudessa: heti pinnoitetta kehiin ja tarpeen mukaan sitä uusien? Jos josain välissä sairaus iskee niin vesihionta, jos on ihan "pakko".
[OT alkaa] Kun itse valitsee kokonaisuuden viimeistä hilpettä myöten, kärry on mieleinen, en laita sellaista kasaa euroja johonkin sinnepäin kokonaisuuteen. Oppirahat vaihdoista 90-120 tkm välillä on maksettu, pitkä omistusaika tasaa pääomakulun siedettäväksi ja viimeisenä tuollaista mitä olen hankkimassa, ei yleensäkään saa käytettynä. Oikeasti autot tuntuu sietävän tuon neljännesmiljoonan matkan ilman korjaustarvetta

Tuo toimii ajatustasoisesti, katsotaan miten lopulta käy. Muoti ja mieli muuttuu nopeammin kuin tekniikkaa ikääntyy. Tosta nykyisestä autosta tuli vanha täsmälleen sillä hetkellä kun uusi korimalli tuli. Ainut mikä vielä venyttää tilausta on voimalinja - diesel vai suhteessa edullisempi bensa+sähkömoottori, kun luulin, että tässä vaiheessa otan jo täyssähköisen, mutta vain Tesla olisi toimintamatkan puitteissa mahdollinen ja siitä en pidä yhtään. [OT:loppuu]
Ymmärsinkö oikein, tuomio on yksinkertaisuudessa: heti pinnoitetta kehiin ja tarpeen mukaan sitä uusien? Jos josain välissä sairaus iskee niin vesihionta, jos on ihan "pakko".
Re: 10-vuotissuunnitelma
Nuinhan se menee.
Re: 10-vuotissuunnitelma
En mä sitä uuden auton ostoa kritisoinut vaan sitä että onko järkevää pitää 10v tai vaihtoehtoisesti vain 5v, mitä autoa olet ostamassa avaa nyt vähän?
Kyllä mäkin ostaisin aina uuden auton jos lompakko vaan antais periksi.
Kyllä mäkin ostaisin aina uuden auton jos lompakko vaan antais periksi.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus
Re: 10-vuotissuunnitelma
Olikos se kyse XC90:stä ?
Re: 10-vuotissuunnitelma
Tää nyt menee vähän ohi aiheen...mutta kun tätäkin palstaa lukee ja alkaa ymmärtää jotain auton ylläpidosta ja riippuen missä liikkuu/asuu nii sä alat tulla "mielisairaaks" tän homman kanssa...aina saa pelätä, että joku vetää ovella kylkeen parkkipaikalla, pelkäät matkustajiksi nousevien tekemiä naarmuja...lista on loputon...
No vituttaahan ne, mutta...voihan niitä yrittää välttää...
Ehkä tämä ideologia pitää sitä autoo loppupelissä myös hyvässä kunnossa...ja tollasta "varovaisuuslistaa" vois jatkaa vaikka miten paljon
No vituttaahan ne, mutta...voihan niitä yrittää välttää...
Ehkä tämä ideologia pitää sitä autoo loppupelissä myös hyvässä kunnossa...ja tollasta "varovaisuuslistaa" vois jatkaa vaikka miten paljon

Re: 10-vuotissuunnitelma
No miksi ei kannattaisi? Jos ajattelee taloudellista kannattavuutta, niin eiköhän ne 6-10 v ole keskimäärin edullisempaa autoilua kuin 1-5 v. Etenkin jos ne ekat viisi vuotta on pitänyt autoa sillä ajatuksella että sillä pitää päästä sinne 10 v päähän.seatts kirjoitti:En mä sitä uuden auton ostoa kritisoinut vaan sitä että onko järkevää pitää 10v tai vaihtoehtoisesti vain 5v, mitä autoa olet ostamassa avaa nyt vähän?
Yhtä hyvin voi kysyä miksi joidenkin kannattaa ostaa 5+ vanhoja autoja? Kun ei edes (yleensä) tiedä historiaa kovin varmasti.
Re: 10-vuotissuunnitelma
Yleisesti tunnetaan tosiasiat:
-Auton arvo tippuu nopeammin uutena. Arvon alenema per vuosi laskee kun ikää tulee lisää. Eli 5 v pitoaika pääomakulun osalta tulee kalliimmaksi kuin 10 v.
-Lisävarusteista ei saa niihin käytettyjä euroja samassa suhteessa takaisin. Vaikuttaa enemmänkin myyntiaikaan.
Mutta aiemiin jo todettu itse kysymykseen. Pinnoitetta kehiin.
-Auton arvo tippuu nopeammin uutena. Arvon alenema per vuosi laskee kun ikää tulee lisää. Eli 5 v pitoaika pääomakulun osalta tulee kalliimmaksi kuin 10 v.
-Lisävarusteista ei saa niihin käytettyjä euroja samassa suhteessa takaisin. Vaikuttaa enemmänkin myyntiaikaan.
Mutta aiemiin jo todettu itse kysymykseen. Pinnoitetta kehiin.