paffa's G3 Variant SA-int Edition

Tämä näkyy kaikille
Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

paffa's G3 Variant SA-int Edition

Viesti Kirjoittaja _paffa » La Maalis 09, 2013 12:21 am

Lyhyestä virsi kaunis. Pikkuisen isompi detailing projekt, eli purku-maalaus-kasaus ja siinä ohessa vikojen fiksailua.

Lähtötilanne ennen purkua, oli tosin minulle tullessa täysin vakioalustalla sekä eri vanteilla. Noissa kuvissa takakaarista pokkaukset laikattu ja rullattu, jotta mahtuu kesävanteet pyörimään.

Kuva

Kuva

Kuva

On sitä pestykin välillä.
Kuva

Kuva

Joku mukamas taiteellinen kuva
Kuva

Pientä lukkohuoltoa tehty myös ennen talvea
Kuva

Kuva

Asennettiin apujouset, jotta lukot ei jäätyisi kiinni talvella. Ei tosin auttanut, vaan piti tehdä vielä ns. nippuside patentti.
Kuva

Pieniä Tee-Se-Itse patentteja tuli samalla vastaan. Oikealla näkyvä metallitappi oli lukkotappina ja kahvan vetimestä katkennut "kynsi" korvattu jollakin. :D
Kuva

Lukkopesän liuottamista valopetroolissa, alkoi haittalevyt liikkumaan ihan eri tavalla.
Kuva

Kesävanteet Borbet A (made in west germany), taakse 16x9 et15 ja eteen 16x7.5 et25. Eteen joutunee varmaan speiceriä etsimään, mutta tässä pieni tiiseri

Kuva

Kuva



* * * * * * * * * * * * *


Ja sitten mennään nykyhetkeen, tallikoira Bruno ihmettelee omistajansa touhuja
Kuva

Hommathan alkoi purkamisella ja ensimmäisenä heppailtiin ajovalopesureiden reiät umpeen, työhön palkattiin työtön siskon poika Jere =D
Kuva

Reikä oli alunperin oudon mallinen, joten päätettiin tehdä siitä suorakulmio. Näin homma helpottui kummasti.
Kuva

Jeren tehdessä töitä, purin sillä välin muita osia, autoonhan tulee vento-keula, joten orkkis pelti joutaa varastoon
Kuva

Homehtuneiden sivulokareiden irrottelua, oli tiukasti massalla kiinni prkl
Kuva

Allekirjoittanut vs. etulokari 1-0
Kuva

Täytepalojen sorvausta
Kuva

Meanwhile in garage
Kuva

Close enough
Kuva

Jeren sovitellessa paikkapaloja, purin turhaa painoa pois keulilta, eli ajovalopesurin letkut ja suuttimet kuuseen. Tallikoiraa ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kuva

Pienempi lisävalojen reikä hepattuna kolvin avulla sisäpuolelta
Kuva

Maestro työssään
Kuva

Ei savua ilman tulta... Täytteeksi sulattelin samaa muovia jämäpuskurista mistä palatkin leikattiin
Kuva

Ja tähän tilaan se tämän päivän päätteeksi jäi
Kuva

Seuraavaksi vuorossa takakaarien hiomista ruosteesta puhtaaksi, suojaamista ruosteelta sekä etupuskurin tasoittelua ja Venton konepellin hiomista + tuhat muuta pientä asiaa. :? Päivitellään sitä mukaan kuin projekti edistyy. :geek:

Kuvablogina löytyy myös osoitteesta VAGarage

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Maalis 11, 2013 11:51 pm

Tänään jäätiin tähän:

Kuva

Eli takakaaret hiottu puhtaaksi, takapuskuri irrotettu, kuten myös takavalot ja etupuskurin koloja aloteltiin kittailemaan. Kuvasaastetta lisää, kun ehdin ne kamerasta purkamaan ja editoimaan. =)

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Maalis 12, 2013 7:53 pm

Tätä oli kiva lukea ja hienot olivat kuvat!
Kontista vielä mallimerkinnät pois :thumb:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Demon » Ti Maalis 12, 2013 8:36 pm

Mallimerkinnät joo pois ja vaikka toi vw merkkikin pois kontista :)

Hyvä tästä tulee :) :good:
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ke Maalis 13, 2013 6:58 pm

Hommathan jatku tuossa maanantai-iltana ja tässä lyhyen hallikäynnin tulos. Huomenna taas uudestaan jatkamaan. :o

Ajovalopesurin reikä hiottuna. Pakkelia vaatii vielä ja sitä jo hieman paklattiinkin, mutta tahtoo vetää kuopalle epäkeskolla... Pitänee jatkaa tuen kanssa käsin lisää.
Kuva

Lisävalojen pieni kolo asettui aika hyvin jo pelkällä hionnalla. Pakkelin kanssa taitaa olla jo sormituntumalta tasassa.
Kuva

Takakaarille tarjottiin ensin teräsharjaa...
Kuva

...ja seuraavaksi epäkeskoa 80gritillä
Kuva

Ja tässä lopputulos. Takapuskuri tosin piti ottaa edestä pois tuon jälkeen, jotta saisi loputkin mädät hiottua.
Kuva

Sitä jotain ruskeata, ajoneuvon omistajien kauhua, sieltä pilkottaa vielä lisää
Kuva

Ja puskuri poistettuna toiselta puolelta
Kuva

Tähän olotilaan hommat loppu siltä päivältä
Kuva

Kuva

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ''

To do:

- Takakaarien hionta loppuun ja suojaksi U-Pol Acid #8 happopohjamaali.
- Etupuskurin kolojen hiomista jatkettava pakkelin ja hiomatuen kanssa
- Takakaarien pakkelointi suoraks
- Korissa olevien lommojen ja hapettumien putsaamista ja suojaamista

Tossa nyt jotain ensi kertaan. Mikäli havaitset vakavan virheen toimintatavoissa tms. niin ota heti yhteyttä. =D Tämä projekti etenee kahden amatöörin voimin, joilla ei ole mitään aikasempaa kokemusta korihommista. Kaikki vinkit ovat siis todellakin tervetulleita.

Takaa pyyhkijän kolo tullaan hitsaamaan umpeen (ei aikaisempaa kokemusta tästäkään :D) sekä samalla otetaan pois noi mallimerkinnät (ja hitsaillaan kolot sikäli mikäli ne siellä alla on). Logo tulee jäämään ja maalataan mattamustaksi myöhemmin. Koristahan tulee mattavihreä (ei aivan normaali sävy, vaan pitäisi olla tummempi, jotta ei aivan upottaisi massaan)

Mites noiden takakaarien kanssa kannattaisi jatkaa? Kannattaako karhentaa isommalle alalle? Happo pohjalle ja kitti päälle? Sitten vaan karhennetulle pinnalle hiontaväri ja lisää hiomista, jotta pinta suora? Mites kohdissa missä ei varmasti ole hapettumaa? Ajetaanko pakkeli suoraan pellille ja hinkkaväri päälle?

kuuki
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 3:43 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja kuuki » Ke Maalis 13, 2013 9:42 pm

Hyvältä näyttää äijien toiminta. Itellä kans G3 variant työn alla ja just tänään noita samoja etupuskurin reikiä mallailin.. :)

Siinä kontin merkkien alla ei oo reikiä. jos alkuperäisellä kiinnitysmetodilla, nii lähtevät siiman ja kuumailmapuhaltimen kanssa helposti irti.
VW Golf mk3 variant
Seat Cordoba vario

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Maalis 13, 2013 9:42 pm

Kai sää mankeloit noi kaaret? Kerta tulossa leveää vannetta taakse niin nythän noi on helppo samalla mankeloida :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ke Maalis 13, 2013 10:15 pm

Demon kirjoitti:Kai sää mankeloit noi kaaret? Kerta tulossa leveää vannetta taakse niin nythän noi on helppo samalla mankeloida :)
Juu, on niitä vähän oiottu ulospäin mankelilla ja siksi laikattu pokkaus suurimmalta osin veks. Kyllä noi 16x9 mahtuu taakse kun ajatus oli laittaa vielä vähän härskiä camberia ;)

Thanks for the info kuuki ;)

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Maalis 14, 2013 11:49 am

Hyvä hyvä, siitä se lähtee... :good: Vain tekemällä oppii ja muuta länkytystä...

Ennen kuin teet yhtään mitään noille kaarille, niin hiekkapuhalla nuo kohteet varmasti puhtaiksi. Mitään epämääräistä ei kannata jättää edes sinne hapon pohjalle. Se on kuin syöpä ja kehittyy. Tulee pintaan viikon, kuukauden tai vuoden päästä. Ei voi tietää...

Jos laitat hapon, niin itse vetäisin hinkkaväriä, ennen kittausta. Kittiä vain pellille, hiontavärille tai karhennetulle 2K -pinnalle, kuten lakkapinta. Sitten taas hiontaväriä lopuksi kaiken päälle. Tämähän tulee kauttaaltaan hiontaväriin ennen maalausta. Tämä ei ollut kysymys vaan käsky!!!
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
DNF
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 4:12 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja DNF » To Maalis 14, 2013 1:36 pm

Eikö tuo kitti-homma riipu vähän kitin valmistajasta? Siis että joku kitti on suunniteltu suoraan pellille vedettäväksi ja joku toinen ei. :?
Eikö kittiä saa vetää esim. epoksin (2K) päälle, jos tietää että se epoksipohja on varmasti kuiva?

Näitä projektihommia on mukava lukea, kun on vähän muutakin kuin lakkapinnan kiillotusta. :thumb:
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Demon » To Maalis 14, 2013 1:55 pm

SPOILERSPOILER_SHOW
_paffa kirjoitti:ajatus oli laittaa vielä vähän härskiä camberia ;)
Mites meinasit tän toteuttaa?
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Maalis 14, 2013 8:10 pm

Hynde: Voinhan mä sen kauttaaltaan pohjamaalata, ovien välit tosin jätän maalaamatta ihan siitä syystä ettei jaksa :D Maalataan ne sit joskus jos innostuu. Tosta hiekkapuhaltamisesta niin, no, ne on jo happomaalissa ne kaaret. Ei ole pitkäikäinen auto eikä priimaa lähdetä hakemaan, joten menee ihan opettelun puoleen. Jos kukkii läpi niin sit kukkii. :D Eiks jokaisessa intin autossa kuulu vähän ruostekukkaa mattavihreen seassa kuulu olla, häh? Ajattelin tosin ensialkuun, että pohjamaalaan vain kukinnat yms ja muuten menisi mattaamalla. Eikö tämä käy päikseen sitten edes yhtään?

Demon: Prikoilla kikkailemalla, eli navan alle etummaisen alapultin alle prikka, niin antaa camberia. Tarvittaessa laitan etummaisen alle paksumman ja takimmaisen alle ohuemman jottei mene kulmat ihan päin peetä. Tähän tyyliin:
SPOILERSPOILER_SHOW
Kuva
Varaosamaailman kaveri suositteli kitin suoraan tuon 1K happomaalin päälle, mutta suositteli antaa hapon kuivua kunnolla ja pitkään ennen 2K liuotinohenteista maalia. Myöskin tuon U-Pol:n ohjeissa lukee, että soveltuu myös 2K maalin alle. En tiedä vaikuttaako se mitenkään muovikitin käyttöön?

Kohta lisää kuvasaastetta stna :twisted:

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Demon » To Maalis 14, 2013 9:22 pm

Jaa tuollalailla :) Mä jo aattelin, että sulla on ihan ne sellaset levyt tulossa joilla saa myös akselia siirrettyä taakseppäin (keskemmälle kaarta) :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Maalis 14, 2013 9:28 pm

Taas touhuttiin auton parissa. On siinä vaan huikeen paljon hommaa ennenkun pääsee mitään väriä suihkimaan pintaan...

Puskurin kolo kitattuna
Kuva

Ja samaa hiottuna tollasella 20cm hiomatuella ja 180gritin vessapaperilla
Kuva

Toinen pesurinkolo
Kuva

Lisävalojen reikä
Kuva

Vasen takakaari putsattuna ja toi kohta jää takapuskurin alle piiloon
Kuva

Sama kaari putsattuna Silicone Removerilla ja maalattuna U-Pol 1K happomaalilla
Kuva

Ei vaadi kauheasti oikomista, kuitenkin jonkun verran on lievää aaltoilua mankelin jäljiltä
Kuva

Ja sitten takakontin kimppuun, rekkari ollut vissiin hetken aikaa paikallaan :D
Kuva

Yleisön pyynnöstä mallimerkintä pois
Kuva

Ja samoin lähti VW-logo, joka tullaan vetämään mattamustalla (joko maali tai plastidippi). Lähtisköhän toi pohja kans väkivallalla?
Kuva

Kontin luukku hiottuna ja kaikki näppylät hiottuna auki
Kuva

Tähän tilaan jäi luukku eli hapolla vedettynä kaikki pellille hiotut kohdat, pl ikkunan alareuna, koska ei ollut mukana mitään millä suojata lasia sprayltä :P
Kuva

Happomaalin kuivuessa Jere irrotteli takapuskurista "kuoren" pois, jotta maalaaminen olisi simppelimpää.
Kuva

Kuva

Yleiskuva konetilasta, tuolla ei tehdä muuta kuin pestään hyvin. Voi olla että maalataan myöhemmin korinväriin tai mustaksi...
Kuva

fifty-fifty etupuskurin lipasta. Pesty Surfex-HD:lla ja lämmitelty kuumailmapuhaltimella värin palauttamiseksi
Kuva

Tähän oli hyvä lopettaa tältä päivältä :)
Kuva

Sitten perään kyssäri:
Miten paljon kannattaa tehdä hinkkapohjaväriä kippoon, jolla tuollaisen takaluukun tai konepellin maalaa?
Hyviä vinkkejä ruiskun putsaamiseen maalauksen jälkeen?
Mihin asti hiotaan pinta ennen hinkkaväriä ja käsin vai epäkeskolla?

Nyt :kippis: ja huomenna duuniin :D

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Demon » To Maalis 14, 2013 9:48 pm

Eiks tuon takalasin saa irroitettua aikas helposti? Ainakin umpikeulaisen passatin farkussa oli "leikkausnarut" lasin ja tiivisteen välissä :)

Ite ainakin ottasin tuon takalasin irti. Saa sen ympäristön kunnolla otettua.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Maalis 14, 2013 9:49 pm

Nyt tulee sitten neuvoja harrastemaalarilta toiselle, joten ne pitää myös suhteuttaa sellaisina...

Itse en laske 1K -tavaraa pohjille ennen maalausta missään vaiheessa. Myös happo menee aina 2K -tavarana, kuten vaikka nyt tämä:

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02364

Miksi? Siksi, että maalausvaiheessa lopputulos on täysin ennustamattomissa varsinkin, jos käytetään eri valmistajan tuotteita eri vaiheissa. Kiehuminen ja erilaiset epämiellyttävät ilmiöt ovat riippuvaisia ihan kuun asennosta ja vaimon ovulaation vaiheesta... No, nyt on laskettava päälle erittäin hyvä kerros hiontaväriä ja toivottava!!! Missään nimessä tuon päälle ei kitata, koska se ei tule siinä pysymään, vaan lähtee ajan myötä laattoina irti. Homma voi onnistua ihan hyvin, mutta... ...näitä ei toivottuja ilmiöitä voi tulla esiin vasta kesällä, kun auto on auringossa ja ottaa tosissaan lämpöä, jolloin nuo alimmaisina olevat 1K kerrokset jatkavat kutistumistaan ja vetävät rajat esiin. Lopputuloksena inttikuviointi mallia m90, mutta tämä ei liene haittaavan matan ja pikku ruosteiden keskellä, koska sa-pintahan oli tulossa... :D 1K -tavarahan saatta kuivua puolikin vuotta tuon kaiken alla, toisin kuin 2K -tavara...

Minulla ei ole ammattimaalarin kompetenssia neuvoa näissä asioissa, mutta yhtään kiehumista tai kittirajaa tai muutakaan kummempaa pohjien osalta en ole saanut aikaiseksi, kun olen pitäytynyt omassa mantarassa:

- vain 2K -tavaraa pohjille
- kitti vain puhtaalle pellille tai karhennetun 2K -tavaran päälle
- 2K hiontavärin käyttäjä on voittaja
- huolelliset mattaukset ja rasvanpoistot aina ennen maalausta

Itse kittaan siis puskureitakin vain ja ainoastaan hiontavärin päälle. Kittaan aina samoilla tuotteilla ja niiden alta löytyy aina hiontaväri. Korjaan kohteen ensin. Hion ja lasken hiontavärin ennen kittausta.

Toinen asia mistä pidän itseni erossa on maalien myyjät. Nämä kertovat mitä ihmeellisimpiä tarinoita omista aineistaan ja niiden yhteensopivuuksista vaikka ja minkä kanssa. Siinä menee helposti harrastajalla puurot ja vellit sekaisin, jonka jälkeen onkin pinnalla sellainen kakku, että oksat pois... Minulla ei ole varaa kikkailla harrastajana, kun en kaikesta tiedä riittävästi, mutta väärä paikka neuvoa on kysyä yleensä maalin myyjä... :roll:
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Maalis 14, 2013 9:58 pm

Niin joo tuosta hiontaväristä vielä...

Mitähän nyt sanoisin tuosta määrästä... varmaan pari kolme desiä menee konepeltiin. Teet vaikka ensin vähemmän ja jos loppuu, niin sitten lisää...

Hyvä hiontaväri (Debeer) peittää mukavasti P240 hiontaskraadut mattauksen / hionnan jälkeen. P180:kin menee varmasti vielä, mutta tarvetta mattaukseen en näe tuolla karkeudella. Yleensä itsellä on epäkeskossa kiinni P320 tai P240 ennen hiontaväriä. Isommat kittaukset on mukava hioa P120 ja vähän pyyhkäisee P240 ennen hinkkaväriä.

Nämä minun mantrat ja jankutukset voivat tuntua turhanpäiväisiltä ja väsyttäviltä, mutta näin harrastajamaalarina voin vakuuttaa, että ne ovat tie onnistumiseen. Ihan hyvin voit matata niitä pintoja maalausta varten ja et tarvitse sitä hiontaväriä välttämättä ennen maalausta, mutta kevyt kiekka hinkkaa ei ole koskaan pahasta... ;)
Kaikki liha tottelee kuria...

ottto
Viestit: 102
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 3:56 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja ottto » To Maalis 14, 2013 10:06 pm

Todella mahtava tarinointi ja kuvat. Näitä "perusteellisempia" kunnostuksia on aina mukava seurata, varsinkin kun itse samalla oppii ainakin teoriatasolla :) .

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Hynde » To Maalis 14, 2013 10:09 pm

...ja vielä jäi kommentoimatta tuosta ruiskun puhdistuksesta. Jotain perus harjoja, pensseleitä ja rättejä apuun. Pesuaineeksi tinneriä, niin hyvä tulee. Purat vielä sen ruiskun atomeiksi ennen puhdistusta.

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... npuhdistus
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Maalis 14, 2013 10:11 pm

Kiitti Hynde arvokkaista ohjeista. En nyt tähän hätään saanut 2K happoo mistään, joten mennään tuolla ja tehdään uusiksi mikäli kiehuu läpi. ;) Kovat mainospuheet tuolla tuotteella kuitenkin oli, joten yritän luottaa maalin myyjään.

Näin sanoo nettimaalikauppa Stirwellin ohje ko. tuotteen osalta:
- Mahdollista päällemaalata myös suoraan liuotinpohjaisilla ruisku- ja spraymaaleilla, mutta tällöin pinnan on annettava kuivua kunnolla ja se on karhennettava huolella esim. karhunkielellä
- Happoprimerin päälle ei saa suoraan levittää kittiä tai maalata vesipohjaisilla maaleilla (eristys esim. hiontavärillä)
Mulla oli tarkoitus maalailla "vähän sinne päin" eli kunhan saadaan siistimpää pintaa päälle, joten saa tuo takalasi jäädä paikoilleen. Kaikki listat, kahvat ja kattolistat lähtee kyllä menemään maalauksen alta. ;)

Tuollainen aika vastaava putsaussarja oli myynnissä kans Motonetissä. Pitänee harkita sen ostamista, sillä Biltsun ruiskun kanssa ei tullu kun yks pullosuti muistaakseni.

Avatar
DNF
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 4:12 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja DNF » To Maalis 14, 2013 10:27 pm

Ite sain ruiskun putsaamiseen yhdeltä maalarilta semmoisen ohjeen, että maalisuutinta ja hajoitusilmasuutinta ei ikinä saa putsata harjalla, vaan pelkällä tinnerillä. Ihan järkeenkäypä ohje, kun nehän on tavallaan tarkkuustyökalun osia.
Urran kirjoitti: Elämä oli paljon helpompaa silloin kun ei tiennyt mikä on mikronaarmu tai hologrammi maalissa

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Huhti 01, 2013 8:40 pm

Paskaks vaan kaikki mikä on omaa. Eli eilen ja tänään hajotettiin autoa entisestään.

Pidemmittä puheitta kuvia kansalle. Nämä päivät vielä hierottiin pukamia siistiksi kyljistä.

Volkkarin yksi vakioruostepaikoista, ovenkahvan alta
Kuva

Ja sama lähempää, niin näkyy ruostekohtakin kunnolla
Kuva

Kyljyksien hieromista apupojan toimesta. Oiskohan noi kohdat pitäny hieroo isommaltakin alalta auki? No mennään tolla nyt ja ollaan jatkossa viisaampia :D
Kuva

Venton konepelti, joka löyty halvalla paikalliselta mkIII harrastajalta, hienot tarrat :thumb:
Kuva

Japaninlastalla tarrat irti, ei ollu kuumailmapuhallinta tallilla
Kuva

Ja sitten hierottiin 120:llä paperilla pintaa auki
Kuva

Nähtävästi muutaman kerran aikaisemmin maalattu tämä konepelti. Lisätään pari kerrosta lisää tuohon historiaan. Ihan kuin puiden vuosirenkaat :D
Kuva

Tähän tilaan jäi kyljet eilisen jäljiltä. Hapot ruiskittu puhki hiottuihin kohtiin suojaksi. Annetaan kuivua kunnolla ja seuraavaksi vähän hiontaa ja hiomapohjamaalia pintaan kauttaaltaan.

Sitten tähän kuluvaan päivään. Kamera jäi tietenkin kotiin, mutta kun olen itselleni luvannut dokumentoida jokaisen projektipäivän, niin SGS2 tarjoaa teille tämän päivän kuvat. :) On se kuitenkin tyhjää parempi.

Päädyttiin repimään ovet irti ja maalataan ovien välitkin sitten. Ehkä helpompi näin. Tallikoiran kiinnostus nolla.
Kuva

Kuva

Konepelti hierottiin 240:llä kauttaaltaan, onkohan mitään tarvetta hieroa hienommaksi ennen hiomapohjamaalia (debeer surfacer)?
Kuva

Oikea kylki alotettiin mattaamaan pohjamaalia varten punasella scotchbrite padillä
Kuva

Taas kerran, kuten jo aikaisemmin mainittu, kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen =) Ensi kertaa varten on käytävä ostoksilla, niin pääsee ekaa kertaa elämässään ruiskuttelemaan maalia pintaan ihan oikealla ruiskulla, eikä millään kilikoliputelilla. :D

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ke Huhti 03, 2013 9:57 pm

Tänään oli nopea visiitti tallille, mutta sitäkin tärkeämpi omalta osalta. Ensimmäistä kertaa elämässä maaliruisku käteen ja lopputulos näkyy alla.

Konepelti hiottu P240 epäkeskolla ja pyyhitty DeBeerin silicone removerilla
Kuva

Tästä se lähtee sit. Pikkasen meni hakiessa ensin ruiskun säätöjä, eikä ne tuntunut ihan kohdalleen osuvan. Viuhka vaikutti sopivalta, mutta olisi pitänyt hieman painetta laskea kun tuntui menevän tomuna ilmaan. Ilmamäärän säätö (Bilteman hinnat alkaen ruisku) auttoi tähän hieman, kun en jaksanut alkaa säätämään kompurasta.
Kuva

Lisää opettelua.
Kuva

Lopputulos 7+. Yllättävän vähän roskia tuli pintaan (huippari oli päällä jo aikasemmin ennen maalausta), vaikka ei tuosta ruiskutustekniikasta ollu juuri käryä, Pari ohutta kerrosta suihkin niin, että ensimmäinen ei vielä peittänyt, mutta toinen kerta peitti. :)
Kuva

Mutta vaikka ensimmäinen kerta vaikutti tosi hyvältä, kunnes...
Kuva

Vaikka pidinkin letkusta kiinni vasurilla, oli vasemman ja oikean käden välinen lenkki jäänyt liian pitkäksi ja otti kiinni pellin reunaan. No, ei se mitään. Harjoitteluahan tämä koko homma on :D

Tutkaillaan huomenna lisää kun saadaan pelti tuolta himmeästä kopista päivänvaloon. Loppuaika meni puhtaasti runkoa matatessa, joten tästä ei nyt niin hienoja kuvia jaksanut napata.

Note to myself:
- Ensi kerralla maalattava alue enemmän pystyyn (tai katosta roikkumaan), nyt loppu välillä ruiskusta maalin tulo kun piti liian vaakatasossa (maalia oli n. 200ml)
- Täytynee perehtyä enemmän tuohon ruiskun säätämiseen

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Huhti 03, 2013 10:39 pm

Siitäpä se lähtee... :thumb:

Huomenna onkin hyvä sitten tutkailla sitä pintaa, kun on kuivunut. Katselet sillä silmällä, että mitä pohjien tekoja näkyy läpi, niin huomaa sen, että minkä tasoinen hiominen jne. riittää missäkin vaiheessa. Erityisesti tuollaiset tietystä paikkaa tiukasti metallille asti hiotut paikat kannattaa tarkastaa. Hionta-aluehan pitäisi olla mahdollisimman loivareunainen, jotta myöhemmin ei tule sitä näkyvää painaumaa siihen. Huomaat kyllä mitä tarkoitan, mikäli näin on... :D

Aikaisempaan kysymykseesi vastaten, tuo hiontaväri peittää kevyesti P240 hiontanaarmut, kunhan vaan vetäset reippaan kerroksen, etkä mitään kevyttä sumua.

Nuo letkusta tulleet jäljet on helppo korjata, kun hioo vaan taas tasaiseksi ja kieppi hiontaväriä perään. Katsot vaan, että on kuivaa, ennen kuin hiot. Seuraavana päivänä on varmasti.
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: paffa's G3 Variant

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Huhti 04, 2013 11:18 pm

Kiitti Hynde kannustavista sanoista ja kehityskohteista :)

Katotaan miten paljon tuossa alkaa mikäkin lommo paistamaan läpi mutta ekan kittauksen ja P240 hionnan jälkeen näyttää tältä. Alan itse olla kohtalaisen tyytyväinen tuohon, enää pari lommoo täytyy oikoa vielä kitillä.

Day7 tosiaan kului tallilla suojaten auton oviaukkoja ja takasivuikkunaa sekä kittaamalla ja hiomalla konepeltiä siistiksi.
Kuva

Lyhyt hetki tallilla, joten kuviakin sen mukaisesti. Ensi kerralla jos polkaisis käyntiin ovien siistimiseen etu ja takapuolelta.

Muutama probleema tosissaan tuli vastaan. Ensimmäinen oli oviaukkojen tiivisteiden suojaaminen, koska en niitä ala irrottamaan (hajoavat kuitenkin). Maalarinteippi ei pysyny tiivisteen kantissa ollenkaan, mutta sähköteipillä sain suojattua mielestäni kohtalaisin hyvin tiivisteen ja maalipinnan rajan ja tähän päälle sitten teippailtiin raksamuovia suojaksi. Jospa se hoitais homman eikä vuoda pahasti tiivisteelle.

Toinen ongelma oli takasivulasien teippaus. Ovat liimalasit ja tiivisteen reunaa saa hyvin vähän taitettua sisäänpäin. Koitin paperiliuskaa teipinpalaan ja ujuttaa väliin ja vetää lasia kohti, mutta ongelmaksi tuli ylipursunnut liima tiivisteen alla, joka käytännössä monessa kohtaa esti teipin ujuttamisen tiivisteen alle. Päädyin lopulta siihen tiivisteen päälle vetämään laadukasta maalarinteippiä ja leikkasin tiivisteen rajan mahdollisimman tarkasti kirurginveitsellä. Toivottavasti teipin liima pitää :D

Vastaa Viestiin